Mathias Klingenberg Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 EU-kommisær: Kan ikke forby diesel- og bensinbiler – gjelder også for Norge
Bjarte71 Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 I stedenfor et forbud, så kan det inføres en klimabelønningsordningen (karbonavgift til fordeling), også kalt KAF eller Fee and Dividend, for å favorisere fornybart. Signer gjerne oppropet for Klimabelønning her: https://www.change.org/p/det-norske-folk-innf%C3%B8r-klimabel%C3%B8nningsordning-for-en-bedre-fremtid?recruiter=807474742&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink&utm_campaign=share_petition 4
Populært innlegg The Very End Skrevet 18. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 18. juli 2019 Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris. 19
Jarmo Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. Tipper EU vil ikke tillate slik regulering 3
Eivind Helle Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. Tipper EU vil ikke tillate slik regulering Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe? 9
Jarmo Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe? https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/tema/toll-skatt-avgifter/id686229/ 4 dobbel avgift vil nok skape problemer, tipper jeg. Er jo direkte en "avgiftsmur" for biler produsert i EU-området. 4
NgZ Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 (endret) Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe? https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/tema/toll-skatt-avgifter/id686229/ 4 dobbel avgift vil nok skape problemer, tipper jeg. Er jo direkte en "avgiftsmur" for biler produsert i EU-området. Miljøavgift knyttet til utslipp er en miljøavgift knyttet til utslipp, og slett ingen avgiftsmur som er knyttet til opprinnelssland. En fast avgift på en halv mill ville nok ikke gått, men et gradert system basert på utslipp vil nok være innenfor *nesten* uansett hvor høye de er. Endret 18. juli 2019 av NgZ 7
oophus Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe? Det blir tullete når man ikke har rene alternativer. Entreprenører kan jo ikke kjøpe elbiler når de bruker hengere med utstyr hver dag i jobben? Skal de bruke aggregat for å lade over natten når de jobber? CO2 avgifter er greit, men de må rettes mot "luksus" produkter, og ikke produkter som folk er nødt til å ha for å tjene penger. 2
-Night- Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Løses enkelt: Legg på 4-dobbelt avgift på diesel og bensinbiler. På den måten kan dem som på død og liv mener dem må kjøre mer enn 600 km på en lading med 14 tonns henger fortsette å kjøpe det de måtte ønske - med en passende pris. Lol, Løsningorrenotert ser jeg? pisken skal frem. 3
Populært innlegg KjeRogJør Skrevet 18. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 18. juli 2019 Nytter ikke med innvendinger mot rekkevidde ser jeg. Vi som ikke bor urbant nok med de riktige avstander hit og dit blir latterligjort av "menigheten for de aller siste hellige", de elbilfrelste. Vi burde tydeligvis ikke finnes. Rekkeviddeangst er bare for folk som som er dumme, og ikke kommer til den ferdig oppladede himmelen. Vi andre er henvist til et etterliv i en sort oljebrønn hvor man ikke får lov å tenne en fyrstikk p.g.a. EXfare. 10
Populært innlegg sedsberg Skrevet 18. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 18. juli 2019 I følge elbilfantastene så kan jo hvem som helst bare flytte til Oslo, kjøpe seg hus med garasje og ta seg en jobb lokalt. De som ikke gjør det har ingenting å klage over. 16
The Very End Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 I følge elbilfantastene så kan jo hvem som helst bare flytte til Oslo, kjøpe seg hus med garasje og ta seg en jobb lokalt. De som ikke gjør det har ingenting å klage over. Du mister all troverdighet når du bruker ord som "elbilfantastene". Ta deg sammen 'a. 7
Salvesen. Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Nytter ikke med innvendinger mot rekkevidde ser jeg. Vi som ikke bor urbant nok med de riktige avstander hit og dit blir latterligjort av "menigheten for de aller siste hellige", de elbilfrelste. Vi burde tydeligvis ikke finnes. Rekkeviddeangst er bare for folk som som er dumme, og ikke kommer til den ferdig oppladede himmelen. Vi andre er henvist til et etterliv i en sort oljebrønn hvor man ikke får lov å tenne en fyrstikk p.g.a. EXfare. Rekkevidde er vell ikke noe problem for de aller fleste lengre? De fleste nye bilene har vell nå godt over 40 mil rekkevidde. Det bør da være dekkende? Eller? 6
Populært innlegg sedsberg Skrevet 18. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 18. juli 2019 Det er fordet jeg skiller mellom vanlige elbileiere, som utrolig nok er veldig jordnære og fantastene som spyr ut svada bl.a. her på forumet. Det er ikke grenser for tåpelige forslag og bortforklaringer jeg har fått fra disse bananhjernene. 14
gamlefar Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Som andre påpeker må det finnes alternativer, noe det absolutt ikke finnes i dag fult og helt.. Men uansett er de seneste dieselmotorene nå blitt så rene at det er vanskelig å se for seg at et forbud allerede i 2030-35 er noe poeng. Største aberet nå med fossilbilen er kanskje de mange delene som øker prisen i både produksjon og service sammenlignet med el -og hydrogenbiler.
gamlefar Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Rekkevidde er vell ikke noe problem for de aller fleste lengre? De fleste nye bilene har vell nå godt over 40 mil rekkevidde. Det bør da være dekkende? Eller? Absolutt et problem for mange fremdeles. Vi snakker dessuten om en reell rekkevidde på mer noe rundt 33-38 mil om sommeren og 22-28 mil om vinteren på bilene med lengst rekkevidde. Dette trekkes enda mer ned om man kjører på motorvei med høy hastighet, fullastet bil eller drar på campingvogn. Og ikke minst er det mange yrker hvor elbilen ikke duger. Og da tro at alle skal legge om til elbiler er naivt. 6
KjeRogJør Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 I følge elbilfantastene så kan jo hvem som helst bare flytte til Oslo, kjøpe seg hus med garasje og ta seg en jobb lokalt. De som ikke gjør det har ingenting å klage over. Tipper de ville bli overasket over hvor trangt det ble i "byen" om alle gjorde det. "Men hærregud erre så mange av em a?"
missi Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Europa styres av Tyskland. Tenk at en ikke trengte Nazisme for å få lagt Europa under seg. 2
missi Skrevet 18. juli 2019 Skrevet 18. juli 2019 Hvorfor ikke? Norge har hatt høyere avgifter på bensin og dieselbiler i årevis uten at det har vært noen problem for EU. Så hvorfor skal det nå være et problem om Norge setter opp CO2 avgiftene på bensin og dieselbiler til et nivå hvor det vil være lite attraktivt å kjøpe? EU sitter allerede og rister med sablene og har sagt at de skal vurdere om Norge kan fortsette sin avgiftspolitikk. 3
Populært innlegg missi Skrevet 18. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 18. juli 2019 Du mister all troverdighet når du bruker ord som "elbilfantastene". Ta deg sammen 'a.Han har uansett et poeng. 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå