Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny eier av leilighet jeg leier


Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i samme leilighet nå i 3 år med en veldig løsningsorientert eier(privatutleie). Nå har bygget blitt solgt og jeg får en ny eier å forholde meg til, overtagelsen er ikke før midten av august så inntil da er jo gjeldende avtale med tidligere eier aktiv.

 

Men hva skjer når overtagelsen er gjort, jeg har ikke blitt kontaktet av ny eier enda(han har fått min kontaktinfo av tidligere eier) så vi har ikke fått snakket om noen ny avtale.

 

Med tidligere eier hadde vi en løpende avtale med forhåndsbetaling av leie hver månad og ingen depositum.

 

Vill den avtalen jeg har i dag være gyldig hvis ny eier ikke kommer med en ny avtale før overtagelsen?

Hvis vi ikke blir enige om en ny avtale hva vil da skje med oppsigelsestiden? Risikerer jeg å bli kastet ut på dagen, må jeg godta hva enn ny eier ønsker inntil jeg har funnet ett annet sted å bo?

Kan ny eier potensielt kreve depositum i oppsigelsestiden?

Er det noen begrensning på hvor mye ny eier kan justere leien?

 

Og til slutt så er det en tilbakemelding jeg har fått fra ny eier(via tidligere eier) og det er at han ikke vil tillate ladning av elbil fra stikkontakt(dette er noe jeg har gjort fram til nå), greit nok at det ikke følger reglene så kan jo ikke argumentere mot dette, men det senker jo verdien på leiligheten en del for meg hvis jeg ikke kan lade hjemme. Synes dere det er urealistisk å be ny eier legge til rette for elbil lading?

 

 



Anonymous poster hash: ecf59...37a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har bodd i samme leilighet nå i 3 år med en veldig løsningsorientert eier(privatutleie). Nå har bygget blitt solgt og jeg får en ny eier å forholde meg til, overtagelsen er ikke før midten av august så inntil da er jo gjeldende avtale med tidligere eier aktiv.

 

Men hva skjer når overtagelsen er gjort, jeg har ikke blitt kontaktet av ny eier enda(han har fått min kontaktinfo av tidligere eier) så vi har ikke fått snakket om noen ny avtale.

 

Med tidligere eier hadde vi en løpende avtale med forhåndsbetaling av leie hver månad og ingen depositum.

 

Vill den avtalen jeg har i dag være gyldig hvis ny eier ikke kommer med en ny avtale før overtagelsen?

Hvis vi ikke blir enige om en ny avtale hva vil da skje med oppsigelsestiden? Risikerer jeg å bli kastet ut på dagen, må jeg godta hva enn ny eier ønsker inntil jeg har funnet ett annet sted å bo?

Kan ny eier potensielt kreve depositum i oppsigelsestiden?

Er det noen begrensning på hvor mye ny eier kan justere leien?

 

Og til slutt så er det en tilbakemelding jeg har fått fra ny eier(via tidligere eier) og det er at han ikke vil tillate ladning av elbil fra stikkontakt(dette er noe jeg har gjort fram til nå), greit nok at det ikke følger reglene så kan jo ikke argumentere mot dette, men det senker jo verdien på leiligheten en del for meg hvis jeg ikke kan lade hjemme. Synes dere det er urealistisk å be ny eier legge til rette for elbil lading?

 

 

 

Anonymous poster hash: ecf59...37a

 

Ikke tillate elbil lading fra stikkkontakt..

 

Hmm skal man diktere hva folk bruker strøm på og nå... Så vidt jeg vet er kursen laget for og trekkes strøm av.. Folk ass.. :p

 

Om de bruker strømmen på elbil eller panelovn spiller ingen rolle?

Lenke til kommentar

Det klare utgangspunktet er at den nye eigaren trer inn i eksisterande avtale som huseigar. Ny eigar må forholde seg til den leigeavtalen som du har i dag, og kan berre gjere endringar på den etter reglane i huseleieloven.

 

Dersom du har avtale om forhandsbetaling utan depositum, så er det denne leigeavtalen som den nye eigaren har kjøpt seg inn i.

Det er ikkje nødvendig med ny avtale sidan den opprinnelege fortsatt gjeld både med tanke på husleige, kva som er inkludert i leiga og oppsigelsesfristar.

 

Dersom den nye huseigaren vil seie opp avtalen så må det gjerast etter den avtalte oppsigelsestida som du i dag har avtale om, og oppsigelsen må sjølvsagt være sakleg begrunna i etter husleieloven. Du kan altså ikkje bli kasta ut på dagen (forutsetter her at du ikkje har tidsbegrensa leigeavtale på 3 år som også utløper i august, dersom du har tidsbegrensa leigeavtale så må leigeavtalen fornyast dersom du skal fortsette å bu der, då kan ein gjere større endringar i leigeavtalen blant anna med tanke på husleiga).

 

Sidan du har budd i bustad i tre år, så kan ny eigar med minst 6 månedars varsel endre husleiga til gjengs leige. Altså å legge husleiga på same vilkår som tilsvarande bustadar i same område kostar å leige. Huseigaren kan ikkje auke husleiga over gjengs husleige.

Huseigaren kan også kvart år varsle indeksregulering av husleiga, som er ei mindre justering av husleiga for å kompansere på endra kroneverdi.

 

 

Rettsleg sett så kan eg ikkje sjå at ny eigar kan kreve at du sluttar med å lade elbil, ny eigar er bunden av dei avtalane som du har gjort med den opprinnelege eigaren.

Dersom ladinga ikkje er lovleg av hensyn til el og brann-sikkerheit så er det av betydning, men eg kan ikkje sjå at det er grunnlag for å kreve at du etablerer fullverdig ladestasjon, det er nok at du innretter deg slik at din lading ikkje er farleg eller i strid med regelverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan be om tlfnr til ny eier.

 

Spør om han/hun vil være villig til å betale for elbillading. Argumentér for at det vil øke verdien på bygget totalt sett.

 

Jeg kan forstå prinsippet med tanke på lading, for det kan visst være brannfarlig å lade fra vanlig stikkontakt.

Lenke til kommentar

(...)

 

Takk for raskt og godt svar.

 

 

(..)

 

Takk for veldig utfyllende og god informasjon, 

 

Kontrakten jeg har nå er ikke tidsbegrenset, så ser ut som om jeg kan ta det meste helt med ro.

 

Angående ladning se litt lengre ned svaret til Taurean.

 

 

(..)

Jeg kan forstå prinsippet med tanke på lading, for det kan visst være brannfarlig å lade fra vanlig stikkontakt.

 

Det skal være vanskelig for ny eier og argumentere for at det er farlig den ladningen som gjøres fra stikkontakten, jeg er klar over farene og gjort alle tiltak som er mulig uten å gjøre endringer på bygget.

 

Men stikkontakten er ikke på en dedikert 10A kurs og har ikke en egen jordfeilbryter, dette med at den ikke er dedikert er egentlig ingen utfordring her da det bare er ett par LED-lyspærer som deler kursen med stikkontakten. Men slik jeg forstår det må det være en eget jorfeilbryter på kursen og her er det bare en felles i sikringskapet. 

 

Anonymous poster hash: ecf59...37a

Lenke til kommentar

Her må nokon gjerne rett på meg, men etter som eg kan sjå så er det krav om jordfeilbrytar på elbilladarar, og ikkje nødvendigvis på stikkontakter som blir brukt til elbillading.

 

Når det legges til rette for lading frå fast kontakt, så skal det være egen kurs på minst 10A og med jordfeilbrytar type B.

Dedikerte kontakter montert før 2016 er ikkje omfatta av kravet.

Og kravet gjeld ikkje ved sporadisk bruk av vanleg kontakt.

Eg kan ikkje sjå at det er krav til at det ikkje kan være andre ting som belysning kopla til den same kursen.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

 

 

Eg vil på det sterkaste anbefale at du får ordna deg med skikkeleg og trygg elbillading, men privatrettsleg sett så kan eg ikkje sjå at utleiger kan trekke avtalen om at du kan lade elbilen din. Eventuelle krav om utbetringar av eigedommen er i utgangspunktet på huseigers rekning.

Når det er sagt så er det ikkje mange lappane det koster å montere ein jordfeilbrytar på denne kursen, prisen burde ligge rundt 2000 kr tenker eg. Så sjølv om det eigentleg er huseiger sitt ansvar, så kan det være hensiktsmessig at du biter i deg denne utgifta for å ikkje kome heilt skeivt ut med den nye utleigaren din.

Lenke til kommentar

Kravene er:

  • Dedikert kurs
  • Max 10 A sikring
  • Jordfeilbryter type B (både AC- og DC-jordfeil)

Ved bruk av industrikontakt kan sikringen være max 16 A, ellers gjelder de samme kravene.

 

Det beste er en ladestasjon med kontakt av Type 2 Mode 3. For de fleste elbilbrukere vil 16 A være tilstrekkelig, bilen vil da lade med ca 3,7 kWh/t, eller ca 45 kWh på 12 timer. En gjennomsnittlig elbil kjører ca 300 km på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kravene er:

  • Dedikert kurs
  • Max 10 A sikring
  • Jordfeilbryter type B (både AC- og DC-jordfeil)

Ved bruk av industrikontakt kan sikringen være max 16 A, ellers gjelder de samme kravene.

 

Det beste er en ladestasjon med kontakt av Type 2 Mode 3. For de fleste elbilbrukere vil 16 A være tilstrekkelig, bilen vil da lade med ca 3,7 kWh/t, eller ca 45 kWh på 12 timer. En gjennomsnittlig elbil kjører ca 300 km på det.

 

Er vel ingen tvil om at mode 3 er best, men skal eier legge ut for installasjon eller skal leietager ta kosten for det? Slik jeg ser det er det ingen av de to som har noe å tjene på å få en installert. Det kunne gått og finne en løsning hvor man fordeler utgiftene på en dobbeltlader hvis eier og leier har parkeringsplasser ved siden av hverandre men det er dessverre ikke tilfellet her, kjenner ikke til om ny eier har elbil heller.

 

For øvrig er 10A mer en nok for mitt kjøremønster, ingenting å tjene på å lade raskere.

 

Anonymous poster hash: ecf59...37a

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kan argumentere for at leiligheten vil bli lettere å leie ut i fremtiden, og at man kan ta høyere pris.
Om utleier er en klimaentusiast vil det være økte muligheter for tilrettelegging.

Man kan ikke forvente å få lov til å lade el-bilen, men man kan lade uten å spørre og forsvare det med at man trodde det var greit. Forøvrig er jo kursene avhengige av hvor mye strøm som trekkes av andre apparater samtidig som man lader. Jeg ville sagt at det var ok dersom kursene var helt separat fra alt annet forbruk.

En ekstra kurs med jordfeilbryter kan vel ikke kosta all verden å få montert? Du vil jo spare enorme summer på å kunne droppe hurtiglading på ladestasjoner.

Lenke til kommentar

Og til slutt så er det en tilbakemelding jeg har fått fra ny eier(via tidligere eier) og det er at han ikke vil tillate ladning av elbil fra stikkontakt(dette er noe jeg har gjort fram til nå), greit nok at det ikke følger reglene så kan jo ikke argumentere mot dette, men det senker jo verdien på leiligheten en del for meg hvis jeg ikke kan lade hjemme. Synes dere det er urealistisk å be ny eier legge til rette for elbil lading?

 

Er stikkontakten montert for å kunne lade elbil på et tidspunkt som det ikke var diverse krav om dedikert kurs/maks 10A/spesiell jordfeilbryter ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er stikkontakten montert for å kunne lade elbil på et tidspunkt som det ikke var diverse krav om dedikert kurs/maks 10A/spesiell jordfeilbryter ?

Tror ikke disse kravene egentlig er gjeldene nå heller, og godt er det. Enkelte elektrikere ønsker mele sin egen kake og sprer falsk informasjon. Det er forskjell må og bør.

Det finnes vel ladekladder som har innebygget jordfeilbryter?

Lenke til kommentar

Tror ikke disse kravene egentlig er gjeldene nå heller, og godt er det. Enkelte elektrikere ønsker mele sin egen kake og sprer falsk informasjon. Det er forskjell må og bør.

Det finnes vel ladekladder som har innebygget jordfeilbryter?

Å "tro" er best egnet i kirken/moskeen eller tilsvarende. NEK400/2018 gjelder fra 1. juli 2018, og stiller krav om det jeg nevner over. Kravene gjelder enten man lader med ladekladd eller har ladeboks (med unntak av sikringsstørrelsen).

 

Jeg har ikke vært borti ladekladder med innebygget jordfeilbryter, men det finnes enkelte ladebokser med Mode 3 som har DC-vern innebygget, og trenger dermed bare jordfeilbryter type A på kursen, mens andre har både AC- og DC-vern innebygget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri ha tillatt en leietager og ledebilen ifra vanlig stikk, selv om de selv sto for strømkostnadene, da dette er direkte brannfarlig  

Det er jo ikke spesielt brannfarlig, dersom man følger regelverket.

 

Noe annet dersom det er dårlig kvalitet på stikk, underdimensjonert eller fordelt kabling, for stor sikring, i kombinasjon med bruk av ladekladd som trekker mer enn 10 A.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare til info, jeg leste noen annonser om elbiler i går kveld, husker ikke helt hvem, om det var en Citröen, og der stod det så fint at man bare kunne lade rett fra stikkontakt. Det virker for meg som at regelverket er meget grått her fremdeles, når det direkte fra lovverk ikke er lov å lade fra vanlig stikkontakt, og seriøse forhandlere anbefaler det. Så det er ikke rart mange blir villedet. Hvem skal ta den kostnaden, om å installere riktig lader, som såvidt jeg husker koster ca 20 000?

 

Kanskje du kan be om en garanti fra elbilprodusenten, om at hvis hus og leilighet brenner ned som følge av lading av elbil via stikkontakt, så betaler produsenten regninga? Noe sånt burde de jo gå med på siden de anbefaler det.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Som elektroniker ser ikke jeg grunnlaget for at det ikke skal være lov. Kursen er sikret med en sikring, ledningene er dimensjonert iht. sikring, stikkontakt er godkjent og merket iht. strømmengde, el-nettet er mest sannsynlig godkjent med signering og dokumentasjon fra elektriker.
Det eneste som jeg ville sagt er "no go" er skjøteledning hvor kabeltykkelse ikke er tiltenkt strømtrekk, hvor lengden ikke er medregnet i den totale lengden, og hvis denne også ligger kveilet vil oppføre seg som en induktiv reaktans, og kan bli varm, smelte plastikk og selvantenne, ved store strømtrekk.

Når det er sagt, så har jeg vært borti stikk som ikke klemmer godt nok til å lage en skikkelig overføring. Da ble det generert høy varme, som gjorde at stikk smeltet. Heldigvis ble dette oppdaget før brann, men det var helt klart feil på stikk. Det hadde ikke spilt noen rolle om det var en bil som stod til lading eller om det var en 2300W varmeovn (som hadde blitt plassert under et åpent vindu om vinteren) som hadde vært tilkoblet. Det hadde dog ikke blitt lagt merke til om det kun var en 60W lampe som var tilkoblet, så jeg gjetter på at det er mange dårlige stikk der ute.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...