Gå til innhold

Båtbransjen må gå i bresjen for å få fram riktige utslipptall og ny teknologi


Gjest jmm@tu.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig enkelt. Staten bruker inntektene fra CO2-avgiften på båtbensinen til å kjøpe kvoter som legges i en skuff og ikke blir brukt. For hver kilo CO2 en båteier slipper ut så får man nesten det dobbelte tilbake i klimakvoter og dermed reduseres verdens CO2-utslipp.

 

Miljøeffekten vil øke betraktelig om enda flere skaffer seg båt med kraftig motor og kjører på full spiker hele sommeren.

Lenke til kommentar

Har båtmotorer katalysatorer og/eller partikkelfiltre?

Hvis ikke har man jo en tidsreise til 50-60 og 70 tallet med Euro null og nix. Forurensningen er da deretter. I tillegg kommer støyen i skjærgården.

 

Nå er det utslipp av CO2 fra fritidsbåter som er utgangspunktet for denne artikkel-serien, og i den sammenhengen hjelper ikke hverken katalysatorer eller partikkelfiltre. Utslipp av CO2 fra en ICE-motor er i praksis lineært avhengig av hvor mye drivstoff som er forbrent.

 

Et halvt million tonn CO2 er ca 1% av Norges samlede CO2-utslipp. Det er faktisk en del.

 

Tror ikke ren batteridrift basert på dagens teknologi har noe særlig på sjøen å gjøre for fritidsbåter, bortsett fra for småbåter med begrenset behov for rekkevidde og fart, og store skip som kan velge å stoppe en eller flere motorer ved standby og landligge.

 

Hvis vi snakker hybridteknologi derimot, er det nok godt mulig det er noe å hente. Elmotorer gir også helt andre muligheter for utforming og plassering av propeller i forhold til dagens design.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har båtmotorer katalysatorer og/eller partikkelfiltre?

Hvis ikke har man jo en tidsreise til 50-60 og 70 tallet med Euro null og nix. Forurensningen er da deretter. I tillegg kommer støyen i skjærgården.

Mange båter har vannkjølt eksos så det ville vært vanskelig og få på plass div. rensetiltak.

Lenke til kommentar

Det er merkelig at TU har en redaktør som prioriterer å skrive innlegg om et konstruert problem som har liten eller ingen relevans for CO2-utslipp og klima. Dette er en nok en illustrasjon på at klimadebatten har sporet totalt av og er endt opp i meningsløse CO2-regnestykker. Om man kutter alle utlsipp fra den norske fritidsflåten har det absolutt ingen betydning for globalt klima. Skal man gjøre store kutt i CO2 må man stoppe den globale befolkningsveksten. I løpet av 20 dager fødes det like mange som hele Norges befolkning. Og de trenger store mengder med energi som kun er tilgjengelig fra fossile kilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk at en fritidsbåt som oftest har motor(ene) i gang mindre enn150 timer pr. år. Mange planende båter er mest økonomiske når de ligger i plan. For øvrig er det min erfaring at større fritidsbåter benytter hastigheter på 8 - 10 knop, ikke minst fordi drivstoff er svært kostbart.

Lenke til kommentar

Det absolutt største miljøproblemet med fritidsbåter er at det drites rett ut i havnebassenget. Slikt blir glemt når man har tunnelfokus på (et beskjedent) CO2-utslipp. Klassisk miljøvern med ren luft, rent vann og urørt natur må lide.

 

Man bør påby lukkede systemer og kloakktank i havn og samtidig ruste opp toalettfasilitetene i havnene. Slik som er gjort i Sverige.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Det er merkelig at TU har en redaktør som prioriterer å skrive innlegg om et konstruert problem som har liten eller ingen relevans for CO2-utslipp og klima. Dette er en nok en illustrasjon på at klimadebatten har sporet totalt av og er endt opp i meningsløse CO2-regnestykker. Om man kutter alle utlsipp fra den norske fritidsflåten har det absolutt ingen betydning for globalt klima. Skal man gjøre store kutt i CO2 må man stoppe den globale befolkningsveksten. I løpet av 20 dager fødes det like mange som hele Norges befolkning. Og de trenger store mengder med energi som kun er tilgjengelig fra fossile kilder.

 

Men hvordan gjør man det da,...

flydropp av kondomer/p-piller

over hele verden???

Sterilisering gjennom drikkevannet?

Ønsk i den ene hånda og gjør bomelibom i den andre, og så ser du hva du får mest av.

Selv om mye skjer om natten her,

så er ikke problemet løst over natten.

Dette problemet får vi neppe oppleve slutten på, og kanskje ønsker vi det ikke heller, ikke sikkert vi hadde likt løsningen...!

Lenke til kommentar

Det absolutt største miljøproblemet med fritidsbåter er at det drites rett ut i havnebassenget. Slikt blir glemt når man har tunnelfokus på (et beskjedent) CO2-utslipp. Klassisk miljøvern med ren luft, rent vann og urørt natur må lide.

 

Man bør påby lukkede systemer og kloakktank i havn og samtidig ruste opp toalettfasilitetene i havnene. Slik som er gjort i Sverige.

 

Det lyder merkelig kjent, at svenskene har gjort det som vi snakker om i årevis. Hadde det ikke vært for oljen, idretten, og svenskevitser hadde vi ikke hatt så mye å hovere over

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har båtmotorer katalysatorer og/eller partikkelfiltre?

Hvis ikke har man jo en tidsreise til 50-60 og 70 tallet med Euro null og nix. Forurensningen er da deretter. I tillegg kommer støyen i skjærgården.

Mange båter har vannkjølt eksos så det ville vært vanskelig og få på plass div. rensetiltak.

Vannet i eksosen kjøler ned gummislangen og demper eksoslyd.

Ombygging ville være mulig.

Men avgassrensingen reduserer ikke

CO2 her heller.

Lenke til kommentar

 

Har båtmotorer katalysatorer og/eller partikkelfiltre?

Hvis ikke har man jo en tidsreise til 50-60 og 70 tallet med Euro null og nix. Forurensningen er da deretter. I tillegg kommer støyen i skjærgården.

 

Nå er det utslipp av CO2 fra fritidsbåter som er utgangspunktet for denne artikkel-serien, og i den sammenhengen hjelper ikke hverken katalysatorer eller partikkelfiltre. Utslipp av CO2 fra en ICE-motor er i praksis lineært avhengig av hvor mye drivstoff som er forbrent.

 

Et halvt million tonn CO2 er ca 1% av Norges samlede CO2-utslipp. Det er faktisk en del.

 

Tror ikke ren batteridrift basert på dagens teknologi har noe særlig på sjøen å gjøre for fritidsbåter, bortsett fra for småbåter med begrenset behov for rekkevidde og fart, og store skip som kan velge å stoppe en eller flere motorer ved standby og landligge.

 

Hvis vi snakker hybridteknologi derimot, er det nok godt mulig det er noe å hente. Elmotorer gir også helt andre muligheter for utforming og plassering av propeller i forhold til dagens design.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Skulle man ha en ren elektrisk drivlinje med dagens tilgjengelige løsninger ville det bli farvel til den friheten man er på sjøen for å nyte.

Da blir man en ladeslave med rekkeviddeangst.

Det passer best i fast trafikk.

Lenke til kommentar

Vannet i eksosen kjøler ned gummislangen og demper eksoslyd.

Ombygging ville være mulig.

Men avgassrensingen reduserer ikke

CO2 her heller.

Vann i eksosen har flere oppgaver en og bare kjøle ned gummislanger og dempe støy via en vannlås/potte.

 

Primæroppgaven er og få ned varmen på eksosmanifoldere så de ikke avgir for mye varme i motorrommet, enten med intern tilførsel av vann eller ekstern vannkappe. eksosen kan transporteres tørr fra motorer men enkleste er og transportere vannet ut via eksosslangen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Vannet i eksosen kjøler ned gummislangen og demper eksoslyd.

Ombygging ville være mulig.

Men avgassrensingen reduserer ikke

CO2 her heller.

Vann i eksosen har flere oppgaver en og bare kjøle ned gummislanger og dempe støy via en vannlås/potte.

 

Primæroppgaven er og få ned varmen på eksosmanifoldere så de ikke avgir for mye varme i motorrommet, enten med intern tilførsel av vann eller ekstern vannkappe. eksosen kan transporteres tørr fra motorer men enkleste er og transportere vannet ut via eksosslangen.

Tror man mente vann -i- eksosen

etter som det ble nevnt vannkjølt eksos.

Vann i kjølekappe på eksosmanifold blir noe litt på siden, og ville ikke kreve ombygging for den omtalte avgassrensingen som var utgangspunktet.

Eksosslangen holder

ikke lenge om den går tørr.

Lenke til kommentar

Det absolutt største miljøproblemet med fritidsbåter er at det drites rett ut i havnebassenget.

 

Men det er jo ulovlig allerede. Man skal vel være 300m fra land ellerno før man kan tømme septik, og de fleste (meg bekjent) gjør det  ganske mye lenger ut enn det. Hvor er det du har et stort problem med dette?

Lenke til kommentar

Tror man mente vann -i- eksosen

etter som det ble nevnt vannkjølt eksos.

Vann i kjølekappe på eksosmanifold blir noe litt på siden, og ville ikke kreve ombygging for den omtalte avgassrensingen som var utgangspunktet.

Eksosslangen holder

ikke lenge om den går tørr.

Man kjører ikke tørr eksos i gummislange, ville bare nevne at det ikke er behov for vannkjølt eksos men manifold må kjøles ned eller isoleres godt.

Lenke til kommentar

Det absolutt største miljøproblemet med fritidsbåter er at det drites rett ut i havnebassenget. Slikt blir glemt når man har tunnelfokus på (et beskjedent) CO2-utslipp. Klassisk miljøvern med ren luft, rent vann og urørt natur må lide.

For noen år siden leste jeg at danskebåten tømmer sortvanntankene når de har passert Færder fyr, og det de slipper ut tilsvarer alt kloakk som fritidsflåten slipper ut i en sesong. Men siden den gangen har fritidsflåten minst doblet seg samt at danskebåtene avleverer sortvann på landanlegg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det absolutt største miljøproblemet med fritidsbåter er at det drites rett ut i havnebassenget. Slikt blir glemt når man har tunnelfokus på (et beskjedent) CO2-utslipp. Klassisk miljøvern med ren luft, rent vann og urørt natur må lide.

 

Man bør påby lukkede systemer og kloakktank i havn og samtidig ruste opp toalettfasilitetene i havnene. Slik som er gjort i Sverige.

En dag med bra regnvær i Oslo fører vel til mer utslipp av kloakk enn hele fritidsbåtflåten i Norge klarer å få til på årevis..

 

Det er uansett ikke lov å slippe ut mindre enn 300 meter fra land, med mindre det er et langt verre renseanlegg på land som opplever et overløp da.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...