Gå til innhold

Nå har også Tier satt opp prisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oy opp med hele 40 øre....

Per minutt, ja... Det er 8 kroner mer for 20 minutter.

Hvis du kjører el-sparkesykkel ca 20 minutter hver dag, er det nesten 3000 mer i året :)

 

Hvis du kjører EL-sparkesykkel hver dag til og fra jobb (tiltenkt scenario, skjønner at man ikke er på jobb hver dag i ett år):

2 opplåsninger (20 kroner)

2x10 minutter (38 kroner)

Totalt 21.000 i året

 

Her handler det om å litt perspektiv.

Endret av barentshavet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

yikes.. for mange er det et en hel månedslønn... DET er litt sykt.. billigere å eie en selv da...

 

 

Oy opp med hele 40 øre....

Per minutt, ja... Det er 8 kroner mer for 20 minutter.

Hvis du kjører el-sparkesykkel ca 20 minutter hver dag, er det nesten 3000 mer i året :)

 

Hvis du kjører EL-sparkesykkel hver dag til og fra jobb (tiltenkt scenario, skjønner at man ikke er på jobb hver dag i ett år):

2 opplåsninger (20 kroner)

2x10 minutter (38 kroner)

Totalt 21.000 i året

 

Her handler det om å litt perspektiv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig som tar seg bruk av dette? Det er jo mye billigere å bare ta kollektivt, eller kjøpe sin egen, koster deg jo nærmere 20,000 mindre i året.

De som har bruk for en av og til.

Du slipper å gå til innkjøp av en, som du må lade og drasse med deg når du ikke bruker den. Du kan ikke bare sette fra deg den på gaten hvis du eier en, uten at det er stor fare for at den blir stjålet. Det finnes dog dyrere varianter som har støtte for alarm.

Så ganske mange vil jeg si, nå er det riktignok litt hype for tiden, men jeg tror ikke bruken av de kommer til å avta, det er praktiske kjøretøy.

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en el-sparkesykkel, det blir for dyrt å bruke disse tjeneste i lengden.

Da kan jeg muligens droppe månedskort til bussen på sommerhalvåret, og klare meg med el-sparkesykkelen og supplere med sykkel eller beina resten av tiden og bare unntaksvis benytte meg av bussen. 

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det primære bruksområdet til elsparkesykkeltenestane er vell som eit supplement til kollektivtransporten?

Det er veldig praktisk å berre kunne hoppe på ein elsparkesykkel for å forflytte seg det siste stykket til eller frå den nærmaste holdeplassen. Det som kanskje er aller mest praktisk er at du berre kan sette frå deg sparkesykkelen der det passar deg.

Lenke til kommentar

 

Oy opp med hele 40 øre....

Per minutt, ja... Det er 8 kroner mer for 20 minutter.

Hvis du kjører el-sparkesykkel ca 20 minutter hver dag, er det nesten 3000 mer i året :)

 

Hvis du kjører EL-sparkesykkel hver dag til og fra jobb (tiltenkt scenario, skjønner at man ikke er på jobb hver dag i ett år):

2 opplåsninger (20 kroner)

2x10 minutter (38 kroner)

Totalt 21.000 i året

 

Her handler det om å litt perspektiv.

Og perspektivet ? Hva koster det for tilsvarende med bil ? tenk at du gjennom en bom hver vei også, selv om kjøreturen bare tar 8 min (du sparere minimalt på grunn av tungvindte omveier og enveiskjøringer som du ikke trenger å ta hensyn til med sparkesykkel)... Bare forsikring, bompenger, årsavgift blir mer enn du må ut med for å leie sparkesykkel - for ikke å snakke om verditapet og drivstoffutgiftene (disse blir vel ikke all verden med ca 15 min kjøring pr dag, men)..

Jo, ville nok fremdeles valgt sparkesykkel om det hadde vært mulig fremfor bil ja ...

Lenke til kommentar

Per minutt, ja... Det er 8 kroner mer for 20 minutter.

Hvis du kjører el-sparkesykkel ca 20 minutter hver dag, er det nesten 3000 mer i året :)

 

Hvis du kjører EL-sparkesykkel hver dag til og fra jobb (tiltenkt scenario, skjønner at man ikke er på jobb hver dag i ett år):

2 opplåsninger (20 kroner)

2x10 minutter (38 kroner)

Totalt 21.000 i året

 

Her handler det om å litt perspektiv.

 

Ser ikke helt hvordan du kommer til 21 000 i året med 58 kroner pr dag? Normalt sett jobber en 235 dager i året, det er i overkant av 13500...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan du kommer til 21 000 i året med 58 kroner pr dag? Normalt sett jobber en 235 dager i året, det er i overkant av 13500...

Kan jo hende de uansett er ute de andre dagene også, og bruker tjenestene da og. Kan faktisk hende de brukes flere ganger enn bare to ganger om dagen.

 

Men det var et tenkt eksempel, og med hans forutsetninger så stemmer det. Uansett, selv med dine tall kommer man godt over prisen for de fleste elsparkesyklene. Og skal man til og fra jobb, så lønner det seg veldig å kjøpe egen. Den er tross alt mulig å bruke i mer enn bare ett år.

 

Så kan man heller supplere med slike til leie når man f.eks. skal ut etter jobb, og ikke vil drasse på egen, dersom man kan la den stå trygt på jobb.

 

Spørsmålet er nå heller om folk velger disse når det blir vinter med snø og is, eller om de faktisk vil være tilgjengelig da. Ser for meg at dette er noe som kun er tilgjengelig 6-9 måneder i året, og ihvertfall borte i desember, januar og februar.

Lenke til kommentar

Vi var fire kolleger som dro ut for å spise lunch. Betalte kr 136,- for taxi den ene veien. Tlbake tok vi hver vår Circ-scooter, og det kostet kr ca 200,-. Bil til +- 500 000 med "privatsjåfør" var altså mye billigere enn 4 stk scootere til max 10 000,-, som vi måtte kjøre selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo hende de uansett er ute de andre dagene også, og bruker tjenestene da og. Kan faktisk hende de brukes flere ganger enn bare to ganger om dagen.

 

Men det var et tenkt eksempel, og med hans forutsetninger så stemmer det. Uansett, selv med dine tall kommer man godt over prisen for de fleste elsparkesyklene. Og skal man til og fra jobb, så lønner det seg veldig å kjøpe egen. Den er tross alt mulig å bruke i mer enn bare ett år.

 

Så kan man heller supplere med slike til leie når man f.eks. skal ut etter jobb, og ikke vil drasse på egen, dersom man kan la den stå trygt på jobb.

 

Spørsmålet er nå heller om folk velger disse når det blir vinter med snø og is, eller om de faktisk vil være tilgjengelig da. Ser for meg at dette er noe som kun er tilgjengelig 6-9 måneder i året, og ihvertfall borte i desember, januar og februar.

Joda jeg er enig i det, absolutt best å kjøpe egen. Har en i trunken selv.

Lenke til kommentar

Vi var fire kolleger som dro ut for å spise lunch. Betalte kr 136,- for taxi den ene veien. Tlbake tok vi hver vår Circ-scooter, og det kostet kr ca 200,-. Bil til +- 500 000 med "privatsjåfør" var altså mye billigere enn 4 stk scootere til max 10 000,-, som vi måtte kjøre selv.

 

Bare sånn for å få dette riktig, kjørte dere alle fire til samme sted, eller dro dere hver deres vei? I tilfelle dere dro hver deres vei, hva vil du anta turen hadde kostet med "bil og privatsjåfør"? Tipper prisen da ikke fremstår som veldig forskrekkelig.

 

Uansett, helt enig i at prisene er alt for høy til at jeg ville brukt det noe særlig. Måtte være om jeg raskt skulle forflytte meg, og ikke ville bli varm og klam, eller endog svett. Da kunne en slik være grei løsning til tross for noe stiv pris.

Lenke til kommentar

Bare sånn for å få dette riktig, kjørte dere alle fire til samme sted, eller dro dere hver deres vei? I tilfelle dere dro hver deres vei, hva vil du anta turen hadde kostet med "bil og privatsjåfør"? Tipper prisen da ikke fremstår som veldig forskrekkelig.

 

Uansett, helt enig i at prisene er alt for høy til at jeg ville brukt det noe særlig. Måtte være om jeg raskt skulle forflytte meg, og ikke ville bli varm og klam, eller endog svett. Da kunne en slik være grei løsning til tross for noe stiv pris.

 

Som en liten side note, jeg var på den kinesiske ambassaden sist måned. Tok taxi opp, tror det kostet rundt 220 kroner. Hadde fartet rundt på disse greiene tidligere på dagen, men var litt usikker på plassen. Så tok taxi opp. Når jeg var ferdig der fant jeg  nærmeste sparkesykkel og kjørte nedover mot akerbrygge. Kostet rundt 60 kroner om jeg ikke husker feil. latterlig billig ift alternativet. men det var fint vær og det som er, hadde ikke gått uten. 

Lenke til kommentar

Som en liten side note, jeg var på den kinesiske ambassaden sist måned. Tok taxi opp, tror det kostet rundt 220 kroner. Hadde fartet rundt på disse greiene tidligere på dagen, men var litt usikker på plassen. Så tok taxi opp. Når jeg var ferdig der fant jeg  nærmeste sparkesykkel og kjørte nedover mot akerbrygge. Kostet rundt 60 kroner om jeg ikke husker feil. latterlig billig ift alternativet. men det var fint vær og det som er, hadde ikke gått uten.

Til sammenligning koster det 36,- for enkeltbillett med ruter. sykkel er beregnet til 15 minutters tur, bil 14-20 minutter og t-bane 21 minutter. Kanskje bruker man 20-25 minutter på sparkesykkel? 25 minutter til 2 kroner minuttet og 10 kroner i oppstart stemmer på en prikk med 60 kroner for turen.

 

Altså bruker man relativt lik tid inkludert eventuell venting på kollektivtrafikk, og betaler nært dobbelt pris. Men man får riktignok nyte godværet ute, og det er garantert helsemessig bedre enn å sitte på t-banen. Ja, om man ikke krasjer da. Hører det er det store problemet her...

 

;-)

Lenke til kommentar

Over 100 personer havnet på legevakten i Oslo i juni grunnet bruk av elsparkesykkel. Da er det nok en god del som ikke har oppsøkt legevakten, og som dermed havner utenom statistikken. Jeg finner det uforståelig at myndighetene ikke griper inn, og stopper denne galskapen. En kan jo selv se hvordan det kjøres slalåm på fortau,og hvordan de ellers oppfører seg i trafikken.

 

Elsparkesykkel burde minimum vært klassifisert som sykkel, og med påbud om hjelmbruk. Hvorfor ikke heller bruke beina?

Lenke til kommentar

 

Oy opp med hele 40 øre....

Per minutt, ja... Det er 8 kroner mer for 20 minutter.

Hvis du kjører el-sparkesykkel ca 20 minutter hver dag, er det nesten 3000 mer i året :)

 

Hvis du kjører EL-sparkesykkel hver dag til og fra jobb (tiltenkt scenario, skjønner at man ikke er på jobb hver dag i ett år):

2 opplåsninger (20 kroner)

2x10 minutter (38 kroner)

Totalt 21.000 i året

 

Her handler det om å litt perspektiv.

Haha, ein tråsykkel til 5000 kr passar mykje betre til denne type kvardagsbruk. Å leige sparkesykkel er meir eit av og til alternativ i nokon situasjonar.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...