Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Woff skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke blakke deg på ledninger til å begynne med. Biltema har faktisk veldig rimelige og brukbare høyttalerkabler samt bananplugger. Har testet en del forskjellig der og klarer ikke å høre forskjell med mitt oppsett iallefall. Høyttalerne er vel der du bør legge mest penger i, der du hører forskjellene best.
Plass er jo alltid et spørsmål, hulen min er vel rundt 25 kvadratmeter max. Og der trives også denne subwooferen; SVS PB16 ULTRA SUBWOOFER 1.500w RMS 5.000w peak.. (Koster snaue 40 høvdinger, samme type sub som brukes i kinosalen her i byen.)
Gouldfan sitt tips om å besøke en god  film på kino med Atmos er jo ikke dumt. 🙂 Men mulig du blir helfrelst da..

Neia, mente ikke at en er nødt til å blakke seg på ledninger men det blir ett styr/rot med de mtp strekk osv. Når det kom til kostnaden så var det mere forsterker/reciver og høyttalere jeg tenkte på 😀

Angående å bli helfrelst så er jo det slettens ikke bra, slikt må en forsøke å holde seg unna 🙂 Neida, er delvis flink til å holde bena godt plantet på jorda. Skjer automatisk det egentlig når en har 3 barn som vokser opp og krever sitt av økonomien. Så kinosal er ett kjempe godt alternativ det 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FranZe skrev (52 minutter siden):

Neia, mente ikke at en er nødt til å blakke seg på ledninger men det blir ett styr/rot med de mtp strekk osv. Når det kom til kostnaden så var det mere forsterker/reciver og høyttalere jeg tenkte på 😀

Angående å bli helfrelst så er jo det slettens ikke bra, slikt må en forsøke å holde seg unna 🙂 Neida, er delvis flink til å holde bena godt plantet på jorda. Skjer automatisk det egentlig når en har 3 barn som vokser opp og krever sitt av økonomien. Så kinosal er ett kjempe godt alternativ det 🙂

Jeg har valgt å legge begge surround kabler langs ene veggen og bak rundt sofaen, ikke skjult men ganske lite synlig, der de går sammen med andre ledninger, parabol-antenne kabel og strøm.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (26 minutter siden):

Jeg har valgt å legge begge surround kabler

Tenk å BARE ha to kabler du! 🙂 Her er det altså SEKS! Samt FIRE i taket og selvsagt en senter og to hovedkanaler.. 🙂
Men siden kabel-legging er en del av faget mitt skal du virkelig slite for å se kabler her.
Ser selv etter nå, det er en halv meter til to av tak-kanalene JEG ser.. Og jeg vet hvor de er! 🙂 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
FranZe skrev (1 time siden):

kostnaden så var det mere forsterker/reciver og høyttalere jeg tenkte på

Og da spretter det opp en komedie jeg har, men ikke husker navnet på. Der skal selgeren dytte på en ung gutt de beste og dyreste høyttalerne de har, før selger finner ut at kunden har kone og unge hjemme.. Da blir det plutselig en fornuftig selger som foreslår noe langt mer overkommelig. (Noen som husker filmen?) 🙂
Dette med lyd er en prioriterings-sak. DU skal selvsagt prioritere familie, bolig, mat og alt det som følger med FØR du setter av penger til lyd! Ta deg gjerne en tur på kino, ta med kona?  🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 6.10.2022 den 17.45):

Tenk å BARE ha to kabler du! 🙂 Her er det altså SEKS! Samt FIRE i taket og selvsagt en senter og to hovedkanaler.. 🙂
Men siden kabel-legging er en del av faget mitt skal du virkelig slite for å se kabler her.
Ser selv etter nå, det er en halv meter til to av tak-kanalene JEG ser.. Og jeg vet hvor de er! 🙂 

Bare to til Surround. Jeg har 5.1 men de i front er ikke synlig mut av Xtz Star Quad, men det ser bare stilig ut med en slange fra de pene lakkhøytakerne Xtz 99.26 

Og de Xtz ht kablene var ikke dyre, tror 400kr for star quad terminerte, lurer på om det er Beldon konstruksjon på lisens.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Woff skrev (19 minutter siden):

Og da spretter det opp en komedie jeg har, men ikke husker navnet på. Der skal selgeren dytte på en ung gutt de beste og dyreste høyttalerne de har, før selger finner ut at kunden har kunde og unge hjemme.. Da blir det plutselig en fornuftig selger som foreslår noe langt mer overkommelig. 🙂
Dette med lyd er en prioriterings-sak. DU skal selvsagt prioritere familie, bolig, mat og alt det som følger med FØR du setter av penger til lyd! Ta deg gjerne en tur på kino, ta med kona?  🙂

Ja, må selvfølgelig ha med kona 😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (13 timer siden):

Nye brukte signalkabler.

IMG20221007201730.thumb.jpg.ceabafde62064c94ae106928e9d229ba.jpg

Grattis med "nye" signalkabler, jeg styret noe fælt med Tidal igår, prøvde å koble Zen Dac V2 til anlegget bare for å prøve Dacen med Tidal, fikk ikke til, tror jeg koblet feil til ut på Dvr, og Dvr hdmi bruker jeg også til Chromecast.

Noen som vet om det er mulig å mikse innganger? Feks kan fra in til Dvr brukes når Chromecast står på Chromecast hdmi?

Gav til slutt opp og spilte Tidal på Chromecast hdmi, fram til vi så RoP episoden på Amazon via tvn som vi får Dolby Digital+ 5.1 via optisk. Så nesten ferdig The Boys også.

Har fått koblings bilde bak av Rxv1900 nå vanskelig å se bak, tror jeg velger Vcr in på Argon Solo og bruker V-Aux i front når jeg skal bruke Zen Dacv2 i anlegget. Blir nok lite brukt i anlegget når jeg får Argon Solo.

Hvilke settings i Tidal anbefales når jeg justerer lyd kun med Yamaha? Synes det var forferdelig mye styr, Spotify råder mye enklere, bare automatisk plug and play.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Er det nødvendig å begynne kabeldiskusjonen her også? Hadde du sett den videoen du linket til finner du fort ut at dette ikke er nytt, du får noen tvilsomme "målinger" og blindtestene?
Ellers er tøvet han kommer med tilbakevist GRUNDIG her:

Og nei, jeg ønsker ikke å delta i den diskusjonen her, ta den heller i den forrige tråden du brukte som er mer riktig.

Lenke til kommentar
Woff skrev (5 minutter siden):

Er det nødvendig å begynne kabeldiskusjonen her også? Hadde du sett den videoen du linket til finner du fort ut at dette ikke er nytt, du får noen tvilsomme "målinger" og blindtestene?
Ellers er tøvet han kommer med tilbakevist GRUNDIG her:

Og nei, jeg ønsker ikke å delta i den diskusjonen her, ta den heller i den forrige tråden du brukte som er mer riktig.

Amir kan ikke tilbakevise publisert forskning.

Jeg bare delte dette fordi jeg fant forskningen. Dette beviser at folk må ta Amir med en stor klype salt..

Nok sagt.

For informasjon, om Amir virkelig er sikker på sin sak, så må han også publisere forskning som motbeviser forskningsresultater.

Det er til informasjon slik forskning fungerer.

Men han gjør ikke det, bare ranter på youtube derfor blir han som en Trump som roper om Fake news....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Amir kan ikke tilbakevise publisert forskning.

Jeg bare delte dette fordi jeg fant forskningen. Dette beviser at folk må ta Amir med en stor klype salt..

Nok sagt.

For informasjon, om Amir virkelig er sikker på sin sak, så må han også publisere forskning som motbeviser forskningsresultater.

Det er til informasjon slik forskning fungerer.

Men han gjør ikke det, bare ranter på youtube derfor blir han som en Trump som roper om Fake news....

Tja, ikke akkurat. Hvem som helst kan publisere forskning basert på sprøyt. Spørsmålet er om forskningen er peer-reviewed, at den er av høy nok standard til å publiseres i anerkjente tidsskrift, at eksperimentene gjentas og resultatet er likt osv.  Skal man underbygge en påstand bør man også ha mange studier som konkluderer det samme.

Det er ikke slik at man bare kan publisere noe, så nå er det bevist og det står helt til noen motbeviser det. Vitenskap er aldri absolutt, det er teorier som fremmes og jo mer bevis, forskning og resultater, jo sterkere står teorien. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Tja, ikke akkurat. Hvem som helst kan publisere forskning basert på sprøyt. Spørsmålet er om forskningen er peer-reviewed, at den er av høy nok standard til å publiseres i anerkjente tidsskrift, at eksperimentene gjentas og resultatet er likt osv.  Skal man underbygge en påstand bør man også ha mange studier som konkluderer det samme.

Det er ikke slik at man bare kan publisere noe, så nå er det bevist og det står helt til noen motbeviser det. Vitenskap er aldri absolutt, det er teorier som fremmes og jo mer bevis, forskning og resultater, jo sterkere står teorien. 

 

 

Ja den er nøye peer reviewed av hele Audio Forsknings miljøet i AES, ble nøye gått igjennom av 4 uavhengige forskere, samt ekstra folk og andre eksperter før utgivelsen, og også lest av hele forskermiljøet innen audio siden etter utgivelsen. Merk INGEN hadde innvendinger.

Det andre du sier er riktig, forskeren trår i ukjent terreng her og forsker modig på nye ting som ikke er prøvet før i like stor grad. Men data er riktige, og alt er forklart for videre reprodusering.

Klart flere forsøk ønskes for å komme lengre, både av han og andre forskere.

Sånn er vitenskapen.

 

Her er det forfatteren selv sier om Dataen og godkjenningen....

Sitat

My paper published in JAES2 , which he claims is wrong (“I…pointed out all these problems”; “but it is sad that AES published this”) was rigorously reviewed with a fine-tooth comb by 4 independent reviewers plus editors. This was all to ensure that every scientific detail was thoroughly scrutinized. JAES then hosted a Zoom roundtable open to all AES members and guests and also hosted an official online forum in which the paper was discussed. At the end of this scrupulous process, no questions remained unanswered and not a single thing was found wrong with the paper. Long after the paper was published, it has been read carefully be many members of the AES community (including AES officers) who praised the work.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Tja, ikke akkurat. Hvem som helst kan publisere forskning basert på sprøyt. Spørsmålet er om forskningen er peer-reviewed, at den er av høy nok standard til å publiseres i anerkjente tidsskrift, at eksperimentene gjentas og resultatet er likt osv.  Skal man underbygge en påstand bør man også ha mange studier som konkluderer det samme.

Det er ikke slik at man bare kan publisere noe, så nå er det bevist og det står helt til noen motbeviser det. Vitenskap er aldri absolutt, det er teorier som fremmes og jo mer bevis, forskning og resultater, jo sterkere står teorien. 

 

 

"Hvem som helst" har ikke de samme utmerkelser og Referanser..

Kunchur HAR alt dette...

Amir har ingenting av dette, annet enn at han vistnok har vært ansatt av Microsoft..(og ingen andre er jo det?) Ironi

Og en heller Wacko YouTube fan basert side, og en nettside.( og ingen andre har jo det?) Ironi

Ber dere å lese lusa på gangen. Hvem som helst kan "jobbet" for Microsoft eller mekka en YouTube video..

Det "andre" dvs forskning med meritter og utmerkelser er ikke like "lettvint".

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

"Hvem som helst" har ikke de samme utmerkelser og Referanser..

Kunchur HAR alt dette...

Amir har ingenting av dette, annet enn at han vistnok har vært ansatt av Microsoft..(og ingen andre er jo det?) Ironi

Og en heller Wacko YouTube fan basert side, og en nettside.( og ingen andre har jo det?) Ironi

Ber dere å lese lusa på gangen. Hvem som helst kan "jobbet" for Microsoft eller mekka en YouTube video..

Det "andre" dvs forskning med meritter og utmerkelser er ikke like "lettvint".

Du misforstår hvis du tenkte jeg har satt meg inn i denne saken, var bare en generell kommentar rundt forskning basert på kommentaren din: "For informasjon, om Amir virkelig er sikker på sin sak, så må han også publisere forskning som motbeviser forskningsresultater. Det er til informasjon slik forskning fungerer."

Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

Du misforstår hvis du tenkte jeg har satt meg inn i denne saken, var bare en generell kommentar rundt forskning basert på kommentaren din: "For informasjon, om Amir virkelig er sikker på sin sak, så må han også publisere forskning som motbeviser forskningsresultater. Det er til informasjon slik forskning fungerer."

Her har dere Bransjens og andres spørsmål etter at det var Publisert...

Jeg tenker det var interessant, Kunchur svarer også som dere ser.

AES Journal Forum » Cable Pathways Between Audio Components Can Affect Perceived Sound Quality

Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 timer siden):

Hva var konklusjonen, er dyrere kabler bedre?

Denne forskningen tyder på at det er forskjeller og at dyrere er bedre.

Men det er viktig å presisere at dette er ny forskning og som tar ibruk nye metoder.

Derfor er det viktig med reproduksjon dvs flere forsøk. Dette var forskning som tok hele 4 år.

Om du jobber hardt med noe i 4år og det blir godkjent og nøye gjennomgått av andre forskere både før og etter publisering, så skjønner dere sikkert frustrasjonen når en Nobody som Amir trasher forskningen med rett og slett løgner og forenklet simpel cherrypicking på 15 minutter på YouTube?

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg klarte å få til Tidal på Anlegget med Zen DAC V2 igår. Jeg koblet den inn i V-Aux i fronten.

Er litt knotete å styre fra Laptop. Men er lyden bedre enn fra Chromecast? Usikker, vanskelig å switche.

Edit tror det er bedre lyd, men ikke det i posten under, lurer på hva det kan være.

Chromecast er iallefall veldig praktisk, å slippe ledningstyr, og mye lettere å bruke. Håper jeg snart får meg Argon Solo.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...