Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

On 9/24/2022 at 11:28 PM, AveMORphine said:

Tidal har blitt dårligere etter at de kom med MQA. Det er ikke lenger mulig å streame lossless. Før var det CD kvalitet uten kompresjon, nå er alt MQA uavhengig av om du kjører Master eller Hifi. Eneste forskjellen mellom de to er at HIFI er MQA utpakket til 44,1KHz mens det på Master kunne være opptil 192KHz.

Det er uansett ikke lossless. Det var det før. Jeg så tydelig forskjell på mengden data i unify controller før og etter MQA. Det var 1/3 av datamengden etter at de begynte med MQA.

Jeg bruker nå Tidal mer eller mindre kun pga integrering med ROON. Med den nye strømmeren jeg skal ha i cdp så er det mulig at jeg legger inn Spotify connect funksjon og bare dropper Tidal. Og ja jeg endret fra Master til Hifi for en stund tilbake og spedde på litt for å ha Qobus (som også er integrert i ROON). Så Tidal er mer eller mindre på vei ut her.

Jeg merker også klar nedgradering i lyden. Jeg må si at da jeg testet CDP mot strømming via dac i CDP så ble jeg rimelig irritert på Tidal. For dette er noe de har gjort underveis. Om jeg ikke hadde AB testet det, så ville jeg nok fremdeles trodd at dette var bare slik det er pga hvilke rådata Tidal hadde tilgang på, men for meg er det liten tvil om at de har gjort dette for å spare på båndbredden på server-siden. Og så klarer de å selge det som om det er en oppgradering.

Edit: og jeg har hatt tidal siden det het WiMP.

Deezer Premium har FLAC 1411kbps. Derfor har jeg brukt disse en stund.

Trond Granlund som er nevnt har jeg forøvrig hørt hjemme siden barneårene. Han bodde også rett borti høgget på Lørenskog og min far og flere av mine onkler/tanter på lørenskog kjente han godt.

Pål Flåta er også en gammel favoritt fra norske artister som ikke så mange har hørt om. Jeg likte også tiden hans i Midnight Choir selv om det hadde ett litt annet bakteppe. "october 8", "mercy of maria", "the ballad of emma deloner", "long hard ride", "amsterdam stranded".

 

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/8/2022 at 2:25 PM, Gouldfan said:

Ny publisert forskning på Hifi.

Både målte resultater og blindtester.

http://boson.physics.sc.edu/~kunchur//Acoustics-papers.htm

 

Amir på ASR får det man kan kalle solid kjeft på forskerspråket.

http://boson.physics.sc.edu/~kunchur/Response_to_ASR_comments.pdf

Hans tidligere "verk" er i alle fall grundig avkledd som svada tidligere. Ikke bare av ASR.
https://hydrogenaud.io/index.php/topic,73598.0.html

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Gouldfan said:

Denne forskningen tyder på at det er forskjeller og at dyrere er bedre.

Men det er viktig å presisere at dette er ny forskning og som tar ibruk nye metoder.

Derfor er det viktig med reproduksjon dvs flere forsøk. Dette var forskning som tok hele 4 år.

Om du jobber hardt med noe i 4år og det blir godkjent og nøye gjennomgått av andre forskere både før og etter publisering, så skjønner dere sikkert frustrasjonen når en Nobody som Amir trasher forskningen med rett og slett løgner og forenklet simpel cherrypicking på 15 minutter på YouTube?

 

Ingen i menneskehetens histore har til nå greid å påvise hørbare forskjeller mellom normalt konstruerte kabler som er passende for oppgaven på vanlig musikk. Dette er i så fall meget revolusjonerende greier som vil sende gigantiske flodbølger gjennom AES. Har tilgode å se at det skjer. Og hva har alle som har prøvd tidligere gjort feil?

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Ingen i menneskehetens histore har til nå greid å påvise hørbare forskjeller mellom normalt konstruerte kabler som er passende for oppgaven på vanlig musikk. Dette er i så fall meget revolusjonerende greier som vil sende gigantiske flodbølger gjennom AES. Har tilgode å se at det skjer. Og hva har alle som har prøvd tidligere gjort feil?

Det er nye metoder, som ikke er brukt før i vitenskapelige forsøk..

De har blindtester med i forskningen også, men de er lagt fram med en annen metode med pauser så vidt jeg skjønte.

Men metodene ble nøye vurdert av andre fagfolk og såkalte peer, både kontrollert før publisering av de andre i AESC og 4 uavhengige og av mange andre forskere og fagfolk etter.

Det er viktig å presisere at dette er nye metoder, og det trengs mer forsøk såkalt reproduksjon. Og forfatter sier også at det gjenstår mye videre forskning, og kommer med råd.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (11 timer siden):

Hans tidligere "verk" er i alle fall grundig avkledd som svada tidligere. Ikke bare av ASR.
https://hydrogenaud.io/index.php/topic,73598.0.html

 

ASR og nettsider med den gemene almuen vil ikke si å bli avkledd. Dette er ikke "grundig".

Dette er godkjent peered og vurdert forskning.

Vanlige folk vet ikke hva dette betyr.

ASR er ikke forskning, det er pseudo-science med målinger, og en fargeklatt av en leder. Og sånt er populært på YouTube, rope høyt med overskrifter som gjør bladsmørerne i Dagbladet til skamme ..

Folk med clickbait store slagord og idiot forenklede men feil svar er populært.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

ASR og nettsider med den gemene almuen vil ikke si å bli avkledd. Dette er ikke "grundig".

Dette er godkjent peered og vurdert forskning.

Vanlige folk vet ikke hva dette betyr.

 

ASR er ikke forskning, det er pseudo-science med målinger, og en fargeklatt av en leder. Og sånt er populært på YouTube, rope høyt med overskrifter som gjør bladsmørerne i Dagbladet til skamme ..

Saken er at folk er dumme, og enkle folk med store slagord og idiot forenklede men feil svar er populært.

 

 

At det ikke er hørbar forskjell på kabler er ikke noe ASR (som først og fremst er et forum, ikke en YouTube-kanal) har kommet frem til. Det et etablert kunnskap i alle deler av bransjen unntatt de som lever av å selge slikt og den kullørte audio-presse. Innen alle deler av pro-audio er ikke dette er tema. Lydstudio bruker ikke eksotiske kabler.

Nå vet jeg ikke hvilken bakgrunn du har for å antyde at folk er dumme og ikke vet bedre, men utrolig få med relevant kunnskap (noe jeg som Siv.Ing i elektronikk vil tørre å påstå jeg har) anser hørbar forskjell på kabler som særlig sannsynlig.

Har dog ikke satt meg inn i denne påstått nye forskningen, men om det ska vise seg at det faktisk er hørbare forskjeller mellom normale kabler når man spiller musikk snakker vi en helt revolusjonerende oppdagelse her. Og siden dette kommer fra en fyr med et svært tvilsomt track record holder jeg ikke pusten for å si det sånn 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Det er nye metoder, som ikke er brukt før i vitenskapelige forsøk..

De har blindtester med i forskningen også, men de er lagt fram med en annen metode med pauser så vidt jeg skjøner

Er dette metodikk som er ansett som ok av folk som forsker på psykoakustikk? For konsensus der er at vi har utrolig dårlig hukommelse når det gjelder ting vi har hørt. Husker ikke nøyaktig hvor ille det er, men det var i alle fall noe Toole ihensyntok i stor grad når han var med å lage Harmans "høyttalerbytter". Vi snakker her under ett minutt. Dette var da igjen basert på forskning. 

Lenke til kommentar

Den kunnskapen og de metodene er nå avleggs.

Kunchurs metoder bestod blindtestene.

Amir osv er for dumme til å lese eller forstå dette.

Jeg gidder ikke ta dette her, jeg har flere ganger kritisert Abx tester etter Tooles oppskrift.

Man blir lyttetrøtt fatigue og feiler og blir forvirret ved korte bytter...

Jeg gidder ikke diskutere dette, dette "kunchur" er allerede gammel og peered forskning, og ingen med evne til å forstå har imotsagt dette faglig.

Amir lol og de på nett(fra under en sten) er ikke faglig, selvom alle plutselig er ingeniør. (i offshore)

 

Kunchur svarer på saklige spørsmål, er bare det at mesteparten av objektistene er drittsekker/klarer ikke oppføre seg og mange har ikke evne til å forstå forskningen, deriblant Amir stakkars.

Da blir det vanskelig å få svar.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Var redd for at dette fort ble resultatet her også, å diskutere fiktive forskjeller på kabel har vært helt dødfødt siden de med snakeoil kunne selge deg dyrere og så mye bedre kabel enn den som bevislig (målbart) er helt lik men altså så  mye rimeligere!
Skal man virkelig HØRE mye forskjell så er det vel enheten som produserer lyden (høyttalerne) og også rommet den spilles i som er av betydning og hvor pengene utgjør den største forskjellen.

Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Var redd for at dette fort ble resultatet her også, å diskutere fiktive forskjeller på kabel har vært helt dødfødt siden de med snakeoil kunne selge deg dyrere og så mye bedre kabel enn den som bevislig (målbart) er helt lik men altså så  mye rimeligere!
Skal man virkelig HØRE mye forskjell så er det vel enheten som produserer lyden (høyttalerne) og også rommet den spilles i som er av betydning og hvor pengene utgjør den største forskjellen.

Vi er ferdige med dette nå, jeg delte forskingen kun fordi det var relevant i tråden. Altså kunnskap.

Som Kunchur burde jeg også vite hvilket vepsebol dette er, jeg har skummet gjennom hifisentralen nå og der er det krise på trossystem... Altså at alt lyder likt mantraet har fått seg en smell...

Jeg gidder ikke diskutere dette, ta det med Kunchur via diverse kontaktformer dvs om dere klarer å oppføre dere..

Don't shoot the messenger.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (55 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvilken bakgrunn du har for å antyde at folk er dumme og ikke vet bedre, men utrolig få med relevant kunnskap  anser hørbar forskjell på kabler som særlig sannsynlig.

Gouldfan har bevist her på forumet at han har utrolig lite kunnskap om elektro / elektronikk, men han er en av de mange som hører tydelig forskjell på kabler så da får han lov til å kjøpe de dyreste. Men han bør holde seg for god til å kalle oss med faktiske kunnskaper og mange års skolegang for dumme og 'som ikke vet bedre'.. Jeg har også noen sånne snakeoil kabler liggende, de brukes IKKE. 🙂
Jeg benytter meg av det vesle jeg fikk til overs etter å ha brukt pengene på Arendal-høyttalere til å handle kobber fra Biltema. Med lengder som kommer opp i maks 6-8 meter og med tverrsnitt på 4 kvadrat tviler jeg på at det jeg har av musikk / lyd oppfører seg nevneverdig forskjellig fra sølvkabler i flere hundretusen-kroners klassen.

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (5 minutter siden):

Gouldfan har bevist her på forumet at han har utrolig lite kunnskap om elektro / elektronikk, men han er en av de mange som hører tydelig forskjell på kabler så da får han lov til å kjøpe de dyreste. Men han bør holde seg for god til å kalle oss med faktiske kunnskaper og mange års skolegang for dumme og 'som ikke vet bedre'.. Jeg har også noen sånne snakeoil kabler liggende, de brukes IKKE. 🙂

Nå går du på person her, jeg har ikke noe uoppgjort med deg, og jeg har ikke dyre kabler.

Om ikke Supra og de billige til Audioquest er dyre..

Har brukt mest på Hdmi kabler, men nå kjøper jeg Supra, så ikke noe mer Aq på hdmi. Jeg sier jo ikke dere er dumme, bare de som er drittsekker og ikke forstår det de babler om.

Amir er helt klart en av disse, som forklart tidligere. Men ingen av dere, det er ikke Målingene til Amir jeg har noe problem med, men konklusjonene og oppførselen som ikke er en gris verdig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Woff said:

Var redd for at dette fort ble resultatet her også, å diskutere fiktive forskjeller på kabel har vært helt dødfødt siden de med snakeoil kunne selge deg dyrere og så mye bedre kabel enn den som bevislig (målbart) er helt lik men altså så  mye rimeligere!
Skal man virkelig HØRE mye forskjell så er det vel enheten som produserer lyden (høyttalerne) og også rommet den spilles i som er av betydning og hvor pengene utgjør den største forskjellen.

Også Temperaturforskjeller og lufttrykk i rommet høyttalere står i spiller større rolle enn noen kabel noen gang kan gjøre (så lenge den er egnet til formålet selvsagt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gouldfan said:

Den kunnskapen og de metodene er nå avleggs.

Kunchurs metoder bestod blindtestene.

Amir osv er for dumme til å lese eller forstå dette.

Jeg gidder ikke ta dette her, jeg har flere ganger kritisert Abx tester etter Tooles oppskrift.

Man blir lyttetrøtt fatigue og feiler og blir forvirret ved korte bytter...

Jeg gidder ikke diskutere dette, dette "kunchur" er allerede gammel og peered forskning, og ingen med evne til å forstå har imotsagt dette faglig.

Amir lol og de på nett(fra under en sten) er ikke faglig, selvom alle plutselig er ingeniør. (i offshore)

 

Kunchur svarer på saklige spørsmål, er bare det at mesteparten av objektistene er drittsekker)klarer ikke oppføre seg og mange av har ikke evne til å forstå forskningen, deriblant Amir stakkars.

Da blir det vanskelig å få svar.

Det finnes altså et hav av velkjent kunnskap og forsking som har vært enige i evigheter. Men plutselig kommer altså en fyr som tidligere har demonstrert manglende kunnskap innen fagområdet med "revolusjonerende" forskning som går på tvers av konsensus innen mange forskjellige fagområder og sier noe annet. Og selvsagt er det han som har rett, og samtlige andre har feil.

Tunge paralleller til alternativ medisin her.

Dette finnes også mye "forskning" som sier at homoepatisk medisin fungerer. Men det endrer ikke det faktum at det er sukkerpiller uten virkning (foruten placebo).

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (12 timer siden):

Det finnes altså et hav av velkjent kunnskap og forsking som har vært enige i evigheter. Men plutselig kommer altså en fyr som tidligere har demonstrert manglende kunnskap innen fagområdet med "revolusjonerende" forskning som går på tvers av konsensus innen mange forskjellige fagområder og sier noe annet. Og selvsagt er det han som har rett, og samtlige andre har feil.

Tunge paralleller til alternativ medisin her.

Dette finnes også mye "forskning" som sier at homoepatisk medisin fungerer. Men det endrer ikke det faktum at det er sukkerpiller uten virkning (foruten placebo).

 

 

Det er ny forskning, og det er nye metoder. Det har jeg presisert.

Ny forskning må alltid etterprøves, og testes. Sånn er det alltid. Vitenskapen er sånn at den beveger seg framover, og nye ting skjer. Det Kunchur viser til å ha bevist er noe som mange av oss har vist hele tiden, bare uten bevis.

Å dra paralleller til homeopati er søkt. Finner du mange utmerkelser hos de som forsker på at homeopati er det beste?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Tunge paralleller til alternativ medisin her.

Tror kanskje det er lurest å runde av med disse kloke ordene? Vi er jo gjester her på kafeen: High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster
Og som dannede folk bør vi avvente at lydforskjeller dokumenteres før krangelen tar overhånd?
JEG tar uansett kvelden!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gouldfan said:

Trenger man å advares mot å legge ut forskning?

Beklager at jeg la det ut da, unnskyld.

Er det ikke for å kverulere om slike ting som i den store sammenhengen er uvesentlig vi alle er her da? ;) Synes i alle fall det er interessant å se hva som "beveger seg" der ute jeg, selv om jeg er uenig med innholdet 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gouldfan said:

Det er ny forskning, og det er nye metoder. Det har jeg presisert.

Ny forskning må alltid etterprøves, og testes. Sånn er det alltid.

Å dra paralleller til homeopati er søkt. Finner du mange utmerkelser hos de som forsker på at homeopati er det beste?

Har han fyren der fått noen utmerkelser? Jeg kjenner ikke til fyren utenom at alt han tidligere har kommer med har blitt avslørt som svada av folk med faglig tyngde (bla på hydrogenaudio, ikke asr). 

Parallellen til homoepati er at det er opplest og vedtatt at det ikke virker blant så godt som alle med kunnskap innen medisin, selv om det til stadighet vises til "ny og revolusjonerende" forskning som sier noe annet. I det lange løp viser det seg dog at konklusjonen står.

Blir spennende å se om noen med faglig tyngde tar seg bryet med å etterprøve dette. Selv tviler jeg på om det kommer til å skje 

 

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...