Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testen den ved å legeg inn hele vinly "samlingen" min på 8 stykker. Skal få lagt inn alle CD'ene mine også. Ikek at jeg skal kjøpe noen Cd'er men greit å ha oversikt over som en del av inventar-registeret mitt. Man kan legge inn ønskelister og det kan være hendig for vinylene jeg kan tenke meg. I første omgang kan jeg tenke meg å skaffe meg en del klasiske album på vinyl.

Alt legges til på samme måte som filmer legges til i My movies (har den til filmer) ved å scanne strekkoden eller søke etter tittel, artist mv. Det virker som man kan gjøre en del med gratis-versjon men vet ikek om det er noen begrensninger på antall registrerte album før man betale.

Fant ut jeg hadde en brukerkonto allerede i Discogs fra 2008. Kanskje greit å få redatt passordet til noe unikt. 

Endret av ilpostino
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 27.9.2022 den 14.08):

Denne skiva MÅ jeg ha, før den er utsolgt. Jeg har den på Tidal. Enkelte kjenner kanskje ikke Granlund, men han er ganske kjent visesanger, og spilles mye på Nrk P1 og P2. Han var en god venn av Jokke, og han er kanskje mest kjent for å være en genial tolker. Litt som Johnny Cash.

Sjekk også ut hans "ned i et høl" en norsk cover av "Down in a hole" av Alice in chains.

Siden det snart er vinter så linker jeg til denne låta fra skiva.

 

Andre gang jeg siterer dette innlegget, men fy fader det der synes jeg var bra. Hørte jo mye på Jokke i mine yngre dager. Det der var helt knall. Fikk sansen for han der 😁 Må innrømme at jeg nå har kjøpt 4 «cd’er» av han, hehe, jaja, så tok det noe av 😁

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 timer siden):

Andre gang jeg siterer dette innlegget, men fy fader det der synes jeg var bra. Hørte jo mye på Jokke i mine yngre dager. Det der var helt knall. Fikk sansen for han der 😁 Må innrømme at jeg nå har kjøpt 4 «cd’er» av han, hehe, jaja, så tok det noe av 😁

Jeg og han jeg var i militæret med var faktisk på en ekte Jokke & Valentinerne konsert når vi var ferdig med militærtjenesten. De spilte litt sammen i konserter til jul og sånt etter at de gav seg som band.

Beste konserten ever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 25.9.2022 den 20.12):

Det er det samme med fleste av oss, men Streaming har tatt over for hitlister og radio..

Finner mye musikk der, også ting som er forferdelig vanskelig å skaffe på cd om du har litt variert musikksmak.

Og hører du en ny låt du digger på en serie eller film, så tar jeg opp Shazam, og vips så kan jeg finne låta et sted på stream.

Er flere CDer jeg sliter med å skaffe. Må tråle Finn.no osv.

Du kan også bruke:

https://www.what-song.com/

Jeg liker konseptet til Spotify, men hater måten de shuffler sanger på. Det er ikke i nærheten av å være tilfeldig rekkefølge og det irriterer så grenseløst.

Lenke til kommentar
Gravitass skrev (50 minutter siden):

Du kan også bruke:

https://www.what-song.com/

Jeg liker konseptet til Spotify, men hater måten de shuffler sanger på. Det er ikke i nærheten av å være tilfeldig rekkefølge og det irriterer så grenseløst.

Jeg synes Tidal er verre på dette, Spotify blander bra, Tidal har en tendens til å rotere samme oftere.

Og ofte tenker jeg, -hvorfor spiller de ikke det?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 28.9.2022 den 21.47):

Jeg og han jeg var i militæret med var faktisk på en ekte Jokke & Valentinerne konsert når vi var ferdig med militærtjenesten. De spilte litt sammen i konserter til jul og sånt etter at de gav seg som band.

Beste konserten ever.

Var aldri så heldig at jeg kom meg på en konsert dessverre. Skulle gjerne opplevd en da men det er jo rett og slett helt umulig ☹️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (12 minutter siden):

slappe av og nyte

Ja, absolutt veldig god musikk! Elsker simpelthen å nyte denne fra godstolen der jeg sitter midt i mellom mine 13 stk Arendal 1723 høyttalere! Eller midt i studioet hvor musikken skapes. Innspillingen (Atmos) er absolutt verdt å bruke tid på! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 timer siden):

Ja, absolutt veldig god musikk! Elsker simpelthen å nyte denne fra godstolen der jeg sitter midt i mellom mine 13 stk Arendal 1723 høyttalere! Eller midt i studioet hvor musikken skapes. Innspillingen (Atmos) er absolutt verdt å bruke tid på! 

Er du rik?

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 4.10.2022 den 19.17):

Ja, absolutt veldig god musikk! Elsker simpelthen å nyte denne fra godstolen der jeg sitter midt i mellom mine 13 stk Arendal 1723 høyttalere! Eller midt i studioet hvor musikken skapes. Innspillingen (Atmos) er absolutt verdt å bruke tid på! 

Ja, nå har ikke jeg atmos men jeg tenker det kan være en opplevelse. Hører kun på ett par Kef r3 og bare det er en opplevelse i seg selv. Har som sagt tidligere lyst til å prøve en annen forsterker men lagt det noe på is. I disse dager er en nødt til å minske litt på forbruket, ikke øke det 😕

Nei, det blir nok kun stereo på meg tenker jeg. Sliter litt med plassen, det er nå en ting. Noe annet er prisen og ledninger hit og dit. Vil heller bruke det jeg synes er fornuftig, eller har mulighet til å bruke, på stereo 😀 Ellers hadde det blitt lunken atmos opplevelse når en tenker på budsjettet en har til rådighet. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å hørt det for tviler ikke på at det kan være magi for ørene.

Lenke til kommentar
FranZe skrev (20 minutter siden):

Ja, nå har ikke jeg atmos men jeg tenker det kan være en opplevelse. Hører kun på ett par Kef r3 og bare det er en opplevelse i seg selv. Har som sagt tidligere lyst til å prøve en annen forsterker men lagt det noe på is. I disse dager er en nødt til å minske litt på forbruket, ikke øke det 😕

Nei, det blir nok kun stereo på meg tenker jeg. Sliter litt med plassen, det er nå en ting. Noe annet er prisen og ledninger hit og dit. Vil heller bruke det jeg synes er fornuftig, eller har mulighet til å bruke, på stereo 😀 Ellers hadde det blitt lunken atmos opplevelse når en tenker på budsjettet en har til rådighet. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å hørt det for tviler ikke på at det kan være magi for ørene.

Kinodagen er jo snart, tror at jeg og madammen skal på den i Fredrikstad, er liksom tradisjon. Eneste er Corona tiden vi ikke kunne dra? Er det to år allerede?

Men i år tror jeg det er, og tror de har Atmos.

Jeg har 5.1 kult det også...

Stereo er et godt alternativ, prøv å skaff deg muligheten til en Subwoofer feks Xtz spirit. Den er ikke så dyr. Da får du mye kinofølelse med 2.1

Er vel egentlig 2 kanaler med lavfrekvent da. Det kommer an på stereoen. Du må ha pre out eller sub pre out kontakt, om du ikke har lavnivå eller hva det heter på subwoofer.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (14 timer siden):

Noe annet er prisen og ledninger hit og dit

Du trenger ikke blakke deg på ledninger til å begynne med. Biltema har faktisk veldig rimelige og brukbare høyttalerkabler samt bananplugger. Har testet en del forskjellig der og klarer ikke å høre forskjell med mitt oppsett iallefall. Høyttalerne er vel der du bør legge mest penger i, der du hører forskjellene best.
Plass er jo alltid et spørsmål, hulen min er vel rundt 25 kvadratmeter max. Og der trives også denne subwooferen; SVS PB16 ULTRA SUBWOOFER 1.500w RMS 5.000w peak.. (Koster snaue 40 høvdinger, samme type sub som brukes i kinosalen her i byen.)
Gouldfan sitt tips om å besøke en god  film på kino med Atmos er jo ikke dumt. 🙂 Men mulig du blir helfrelst da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Kinodagen er jo snart, tror at jeg og madammen skal på den i Fredrikstad, er liksom tradisjon. Eneste er Corona tiden vi ikke kunne dra? Er det to år allerede?

Men i år tror jeg det er, og tror de har Atmos.

Jeg har 5.1 kult det også...

Stereo er et godt alternativ, prøv å skaff deg muligheten til en Subwoofer feks Xtz spirit. Den er ikke så dyr. Da får du mye kinofølelse med 2.1

Er vel egentlig 2 kanaler med lavfrekvent da. Det kommer an på stereoen. Du må ha pre out eller sub pre out kontakt, om du ikke har lavnivå eller hva det heter på subwoofer.

Har vært inne på å skaffe meg minidsp pga mulighet for sub samt at en kan gjøre målinger. Men foreløbig kun tittet på det. Mange drømmer her hos meg om hva det neste jeg skal gjøre er, dessverre er det slik at en må velge ene eller det andre 😕 Den subben jeg har sett litt på er Rel av ett slag, tror kanskje det var 5. Det har bare vært for å avlaste noe. Ja, det er jo det med sub at jeg vil ha en som er bra til stereo musikk, kun det siste lille dype. Vil ikke «grøte» til musikken heller 😀

Vanskelig å få kinofølelse uten bilde 😛 Men jo, har lyst til å få koble lyd&bilde sammen, for det savner jeg. Nå for tiden sliter jeg noe med ryggen så kino er litt utelukket akkurat nå. Men jeg håper jo det bedrer seg om ikke så lenge.

Du er ikke eneste som synes tiden flyr avgårde. Derfor jeg ville begynne å utforske noe som ligner skikkelig stereo, for det ville jeg oppleve hjemme før jeg aldri rakk det i det hele tatt, hehe. Så da Corona kom ble jeg skeptisk å løp ut å kjøpte en forsterker, nå stryker vi vel med hele gjengen. Da ble det fortgang i sakene gitt. Angrer ikke ett sekund, selv om jeg sikkert bare skraper bunnen av hva øret kan høre når det kommer til stereo så har det like vel vært magiske øyeblikk her i heimen. Det dummeste jeg sikkert gjør nå er jo å begynne å rote med det her, høre på noe annet, og ønske meg alskens. Men en er jo på en måte der allerede.

Nei, jeg tror det må bli forsterker skal jeg prioritere noe. Det gir på en måte mye mer i og med at jeg har noen ekstra høyttalere stående, samt at jeg tror det rett og slett bare blir bedre. Om/hvis/når neste oppgradering kommer så blir det vel høyttalere kanskje. Fornuften i meg sier nå det, om det er slik det blir er jo noe annet. Lyst på mye mellom der også 😁

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...