Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Jeg er glad for at vi har litt tv og hjemmekino diskusjon i denne hifi tråden. Jeg er gammel Av forum veteran, men det forum er dødt annet enn på Facebook.

Jeg ble bannet og utkastet av Hifisentralen fordi jeg liker Supra hdmi usb og Audioquest Forest og cinnamon og deres strømkabler.

Jeg synes at Admin skal åpne en AV tråd om dette i hjemmekino tv underforum. Og unnskyldning til admin for vi poster her.

Jeg har drukket litt rødvin og kost meg med s&m Metallica bluray 2 på stuekinoen i 5.1

Nydelig.

Angående kalibrering så er Panasonic helt rå i ferdig kalibrert tv. Men jeg har monster kalibrering discen og skal lete litt på justeringer imorgen når jeg har huset for meg selv.

Dette forumet er levende, skåler i kaffe og snus fra verandaen på villaen i Strømstad og har nettop sett Fjordline avgå i horisonten med dock of the bay Otis Redding på Audio Pro. Originalen.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Jeg har drukket litt rødvin og kost meg med s&m Metallica bluray 2 på stuekinoen i 5.1
Nydelig.

Må vel si meg enig i at den plata gjerne kan nytes i flere kanaler ja! Gjerne med en god Skotsk blended til!
Trodde jeg hadde svart på tv-spørsmålet men har nok ikke lagret det.

Har funnet ut at LG OLED65E6V som jeg kjøpte på tilbud til 30.000,-! for 6 år siden absolutt bør byttes ut i noe nytt da begrepet 'innbrenning' faktisk er et etterhvert synlig problem!
Før denne hadde jeg en Pioneer Kuro LX5090 plasma-tv, har den enda, men å få innbrenning på den er 'umulig'. På LG'en så spilles det endel filmer med svart i topp og bunn og det er ikke vanskelig å se! Samt et idiotisk NETFLIX-logo i nedre høyre hjørne.
Så neste investering her blir en ny tv.. 
Må bare få på plass den nye Panasonic DMP-UB900 som kommer tidlig i neste uke først! 🙂

Endret av Woff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (15 timer siden):

Må vel si meg enig i at den plata gjerne kan nytes i flere kanaler ja! Gjerne med en god Skotsk blended til!
Trodde jeg hadde svart på tv-spørsmålet men har nok ikke lagret det.

Har funnet ut at LG OLED65E6V som jeg kjøpte på tilbud til 30.000,-! for 6 år siden absolutt bør byttes ut i noe nytt da begrepet 'innbrenning' faktisk er et etterhvert synlig problem!
Før denne hadde jeg en Pioneer Kuro LX5090 plasma-tv, har den enda, men å få innbrenning på den er 'umulig'. På LG'en så spilles det endel filmer med svart i topp og bunn og det er ikke vanskelig å se! Samt et idiotisk NETFLIX-logo i nedre høyre hjørne.
Så neste investering her blir en ny tv.. 
Må bare få på plass den nye Panasonic DMP-UB900 som kommer tidlig i neste uke først! 🙂

Jeg sikter på Sony ubp x700 skulle gjerne hatt Sony X800 eller UB900 men har ikke plass i IKEA Skjenken som vi bruker som Tv benk og rack...

Hadde i tanken Panasonic budgetten men tror Sonyen er bedre, begge disse passer i Liatorp som vi bruker som rack og tvbenk.

Men først er det Argon solo..  Bluray 4k betinger endel 4k bd kjøp... lurer på hva det skal være, har så mye rå filmer på bluray, får se om det kommer mer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nytt tilskudd til hifi-galskapen.

Densen Beat 440

1673647834_B440front.thumb.jpg.abd023be9a26df8f080b39690d831e56.jpg

Ser tydelig at denne er brukt. Men innmat og funksjon er ok. Skuffen må dyttes inn etter at knappen er presset (og skuffen går ikke helt ut). Så antar at det mangler noen av de siste tennene på tannhjulet i mekanismen. Men er mulig å erstatte dette drevet (kanskje også bytte hjulet om drevet lar seg åpne uten å totalødelegges).

1340385477_B440bak.thumb.jpg.f1d8d02e1c9f196d592c9068bd2bea65.jpg

Serienummer 0007. Mumle.

1861906801_B440internspdif.thumb.jpg.3765384e23e889a747f73ea0e4a4f02c.jpg

"Litt" større trafo i denne enn i B400 (300VA Noratel trafo i denne mot totalt 30VA i B400). Ikke overdrevent mange caps though....

Markert med gul ring er en vesentlig ting med denne spilleren. Drevet leverer signal til DAC via Coax Sp-dif. Så jeg håper at jeg kan gjøre det samme med denne som jeg gjorde med lillebroren B420 og gi den en coax sp-dif input på baksiden via en 2 veis vippebryter. Ser jo også at det er plass til en RPI nede til høyre i bildet.... Men time will tell.

1408550023_B440internspdif2.thumb.jpg.6a6bcbe6cacba1ddcfe7a869f8bfc11b.jpg

Her ser en markert med gul sirkel 3 punkt jeg må finne ut av. I beste fall så er den gule sirkelen øverst til høyre kun for digital output. Noe som blir en av de første tingene jeg må sjekke (ved å nappe ut sp-dif fra drevet). Om spilleren fortsatt spiller så er ledning nr2 kun for digital output. Om spilleren da ikke spiller så er dette to seperate coax hvor den ene kun bærer klokkesignal. Da vil det ikke bli like lett å lage digital input til dac delen av spilleren. Men jeg har stor tvil til at så er tilfellet da det ville krevd at ett sp-dif / i2s signal skal gå sammen med DC strøm til DAC kortet i den flate grå kabelen på bildet. Noe jeg har mine tvil til at Densen ville lagt opp til (er langt mer sannsynlig at den kabelen kun har DC strøm til dac kortet).

975458806_B440dac2.thumb.jpg.fe73787e8be151be989ada2cfb82298d.jpg

Maskinert detalj. DAC`ene under hvert sitt lokk og sp-dif inn til venstre i bildet.

Hentet frem en drøss med CD plater og hørte på. Liker veldig godt hva jeg hører. Spent på å få testet om dette er formatet (CD) eller DAC i denne spilleren. Ved å bruke en Raspberry Pi med hifiberry Digi så regner jeg med å få testet det ut med litt AB.

Først må jeg finne ut hvilket format som kommer via coax kabelen til venstre i bildet. Noe jeg tenkte å gjøre ved å koble til en ekstern dac med auto-sense og avlesing via coax sp-dif. Deretter er det en enkel sak å låse raspberry pi digi til det gitte formatet fra ROON (ellers hadde jeg jo kunnet bruke node, men kan ikke låse formatet like lett på den).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt alt for lite på musikk i det siste, pga familie og lite alenetid. Har hatt sykt barn store deler av sommeren og hadde i tillegg en mild Covid. Ikke alvorlig siden vi alle er fullvaksinerte mut av barnet, men han ble ikke så syk.

Var ikke alvorlig sykdom noe av det, men alle vet hvor hysteriske kvinnfolk kan bli.

Når vi fikk ny 4k tv så koste jeg meg med litt Roger waters bd og Metallica bd S&M 2. Har også hørt igjennom nye bd audio album til Gilmour. Den lød enda bedre enn konsert bd hans fra Pompeii... Rattle that Lock heter albumet. Dette på anlegget i 5.1.

Ellers har jeg hørt mye hodetelefoner fra Laptop Jriver med Sennheiser og Sony og litt forskjellige usb Dacs jeg har.

Blir dog ikke helt like bra som i anlegget.

Solo er på vent, blir Sony X700 4k bd først, stas med litt filmkos igjen med ny større tv.

Finner dog ikke noe 4k musikk konserter, husker de i musikk holdt godt på dvd også når bd kom, og er fortsatt mye dvd konserter.

Har kjøpt en drøss CDer på nett, er bla spent på Let it Bleed SACD fra Rolling Stones.

Om den har bra lyd, must be played loud står det inni coveret. 😄

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 19.9.2022 den 16.46):

Da har jeg fått Tidal hifi, tror ikke jeg gidder Master, får se når jeg får Solo fra Argon.

Spiller av via Chromecast nå via Yamaha og Xtz ampen.

Lyder bra da, spent om det blir bedring med Solo.

Ja, fått hørt en del musikk gjennom Tidal? Brukte du Spotify tidligere? Synes du det er vesentlig forskjell?

Har ikke master på Tidal selv, kun Hifi. Tja, når det kommer til slike ting da. Nå har jeg hatt Qobuz en stund. I begynnelsen tenkte jeg at Hi-res filer var det jo ingenting å lure på. Det måtte jo være best? Men nei, synes kun det er enkelte låter som gjør seg best i der. 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (På 23.9.2022 den 17.47):

Ja, fått hørt en del musikk gjennom Tidal? Brukte du Spotify tidligere? Synes du det er vesentlig forskjell?

Har ikke master på Tidal selv, kun Hifi. Tja, når det kommer til slike ting da. Nå har jeg hatt Qobuz en stund. I begynnelsen tenkte jeg at Hi-res filer var det jo ingenting å lure på. Det måtte jo være best? Men nei, synes kun det er enkelte låter som gjør seg best i der. 

Tidal hifi Lyder bedre i anlegget, og littegrann bedre på mobilen/Headphones.

Still tho Spotify Connect premium lyder meget bra via Sony Uhp-h1 sin innebygde DAC... Samt at Spotify har klart flest artister og låtutvalg. Spotify blir min go to i slike tilfeller mht dette, samt at vi jeg foretrekker det ved blåtann høytalere som bakgrunnsmusikk ved middag eller på verandaen, samt blåtann-hodetelefoner dette pga at det har sterkest signalstyrke....

Jeg synes Ldac og flacs på bt har for mye avbrudd. Jeg er ganske sikker på at det er pga jeg bruker klokke på armen. Når jeg switcher klokka på andre handen=ingen avbrudd.

Hørt det er pga magnetene i klokker, samme på både Casio Gshock og Orient mekaniske...

Jeg holder på å lage spilleliste på Tidal og legger til Album. For å gjøre det litt spennende, så har jeg med vilje laget en ganske "annerledes" liste enn på Spotify...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 23.9.2022 den 20.32):

Tidal hifi Lyder bedre i anlegget, og littegrann bedre på mobilen/Headphones.

Still tho Spotify premium lyder meget bra via Sony Uhp-h1 sin innebygde DAC... Samt at Spotify har klart flest artister og låtutvalg. Spotify blir min go to i slike tilfeller mht dette, samt at vi jeg foretrekker det ved blåtann høytalere som bakgrunnsmusikk ved middag eller på verandaen, samt blåtann-hodetelefoner dette pga at det har sterkest signalstyrke....

Jeg synes Ldac og flacs på bt har for mye avbrudd. Jeg er ganske sikker på at det er pga jeg bruker klokke på armen. Når jeg switcher klokka på andre handen=ingen avbrudd.

Hørt det er pga magnetene i klokker, samme på både Casio Gshock og Orient mekaniske...

Jeg holder på å lage spilleliste på Tidal og legger til Album. For å gjøre det litt spennende, så har jeg med vilje laget en ganske "annerledes" liste enn på Spotify...

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det virker som at Master (MQA) ikke når opp til de påstandene som MQA og samarbeidspartnere deres sier. Både at MQA endrer dynamikken i lydbildet og introsuserer unødvendig støy og forvrenging (som ikke er tilstede i originalmixen til artistene). Jeg har vurdert å droppe Spotify til fordel for en av de andre musikkstrømmetjenestene, men er usikker på hva jeg skal gå for. Vil ikke nødvendigvis støtte Tidal ukritisk, når de fronter MQA.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Master_Quality_Authenticated

https://m.neilyoungarchives.com/news/1/article?id=Tidal-Misleading-Listeners

https://www.realhd-audio.com/?p=7274

 

Lenke til kommentar
Gravitass skrev (14 minutter siden):

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det virker som at Master (MQA) ikke når opp til de påstandene som MQA og samarbeidspartnere deres sier. Både at MQA endrer dynamikken i lydbildet og introsuserer unødvendig støy og forvrenging (som ikke er tilstede i originalmixen til artistene). Jeg har vurdert å droppe Spotify til fordel for en av de andre musikkstrømmetjenestene, men er usikker på hva jeg skal gå for. Vil ikke nødvendigvis støtte Tidal ukritisk, når de fronter MQA.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Master_Quality_Authenticated

https://m.neilyoungarchives.com/news/1/article?id=Tidal-Misleading-Listeners

https://www.realhd-audio.com/?p=7274

 

Jeg tror ikke jeg gidder Masters, har for få produkter som støtter det, har jo Ifi og Dragonfly, men da er det bare hodetelefoner. Kan i prinsippet koble laptopen til anlegget med Ifi, men for mye styr med kobling og i veien for ungen om han vil leke i stua dagen derpå.. Dacen blir sjelden brukt til anlegget, er mye enklere å bruke cd spiller, eller den som er i Yamaha ampen min. En sjelden gang kan jeg sikkert koble opp Laptopen, men jeg synes det blir for mye switching mellom låter, var gøy med Chromecast da, men får ikke samme albumfølelsen.

Er man for lat, kan man alltids spille spillelister, men i de tilfeller er jeg uansett ikke kritisk lytter.... Tankene vandrer avsted sammen med ølen.

Men Tidal Hifi er jeg fornøyd med, Cd kvalitet er nok for meg, det Masters er vel fake Hi-Rez og Qobus som spiller ren hi rez har vel bare noen få prosent av katalogen dvs i Hi-Rez.

Om all musikk fantes i ekte Hi-rez på Stream så hadde det vært noe helt annet..

Men CD kvalitet er mer enn godt nok, gidder ikke betale masse ekstra kun for å høre en brøkdel hi-rez, eller fake Hi-Rez.

Er mulig Masters lyder bra, men det er jo trikset med...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg gidder Masters, har for få produkter som støtter det, har jo Ifi og Dragonfly, men da er det bare hodetelefoner. Kan i prinsippet koble laptopen til anlegget med Ifi, men for mye styr med kobling og i veien for ungen om han vil leke i stua..

Men Tidal Hifi er jeg fornøyd med, Cd kvalitet er nok for meg, det Masters er vel fake Hi-Rez og Qobus som spiller ren hi rez har vel bare noen få prosent av katalogen dvs i Hi-Rez.

Om all musikk fantes i ekte Hi-rez på Stream så hadde det vært noe helt annet..

Men CD kvalitet er mer enn godt nok, gidder ikke betale masse ekstra kun for å høre en brøkdel hi-rez, eller fake Hi-Rez.

Er mulig Masters lyder bra, men det er jo trikset med...

Samme konklusjon som jeg har kommet frem til egentlig. Spesielt om jeg skal flytte familien over fra Spotify, så blir det jo en betydelig ekstrainvestering om jeg skal ha Master o.l.

Lenke til kommentar
Gravitass skrev (22 minutter siden):

Samme konklusjon som jeg har kommet frem til egentlig. Spesielt om jeg skal flytte familien over fra Spotify, så blir det jo en betydelig ekstrainvestering om jeg skal ha Master o.l.

Det er ellers for mye som ikke finnes på Tidal synes jeg, fant ikke engang Aksel, han klassiske norske sopran? gutten som har gjort det stort i Norge og europa. Har gitt ut flere CDer...

Det er litt dårlig, Spotify har alt som er gitt ut, iallefall omtrent alt, selv små lokale artister fra 30 år tillbake..

Jeg hadde beholdt Spotify, vi har Duo.

Jeg ville også abbonert på Tidal Hifi, for det er bra lydkvalitet. Og de har mange artister, men Spotify har alt....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Gouldfan said:

Finn.no kupp? Eller flyttelass?

Dette er flyttelass. Stått i boden først ca 2 år der jeg bodde før, og nå siden 020518 her. Så det var vel på tide å pakke det opp igjen nå som jeg har en skikkelig spiller å spille det av på igjen. Gikk "forbi" platekompaniet to ganger hver dag i mange år bl.a. mens jeg jobbet på OHFC (har endel flere esker jeg må gå igjennom, men sorterte ut og markerte eskene med demo-musikk da jeg pakket det ned, så de eskene står fremdeles i boden inntil videre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Spotify klarer å fikse kontraktene de trenger for å få hele katalogen i Flac kvalitet, da tror jeg Tidal sliter, og enkelte andre.

De burde også gjøre som Qobuz å fikse slik at vi kan gi artistene litt driks....

Jeg hadde gjerne slengt en 20 kroning til sånt jeg er fan av. Alle monner drar.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...