Gå til innhold

Venstre vil slå ring om elbilfordelene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alder på å importere biler til Norge avgiftsfritt har blitt senket. Snakk om å undergrave overgang til mer miljøvennlig bilpark.

 

Norge blir verdens dumpingplass for gamle biler.

 

Skal vi få ned gjennomsnittlig utslipp burde alderen vært satt OPP. I tillegg så burde det være importforbud på biler over en viss alder. Unntak hvis bilen er av spesiell historisk verdi. Hvorpå dette må søkes om for hvert enkelt tilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synd at alle såkalte bypakker profiterer på mest mulig forurensning. Jo flere eksosbiler som kjører gjennom bomringene desto mer penger får politikerne å bruke på bypakkene sine. Politikerne vil strekke seg lengst mulig for å få til flest mulig tiltak. Derfor vil de også ha mest mulig forurensende kjøretøy. Det ligger altså kraftige incitement for å drepe elbilfordelene til fordel for bypakker og mest mulig forurensning. De sier selvsagt noe helt annet, men ord og handling er jo ikke det samme.

 

Dette forurensnings-incitementet, bompenger, må fjernes. Bypakker bør ikke finansieres av forurensning. Det bør finansieres over statsbudsjettet.

 

Jeg tenker at elbiler må få 0 bompenger og at bompengene for eksosbiler må øke for å øke utskiftningstakten fra eksos til elbil. Da vil vi om 20 år ha så få eksosbiler på veiene at bomringene ikke har noen funksjon lengre og kan legges ned. Finansieringen glir naturlig bort fra forurensnings-profiterende til offentlige budsjetter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synd at alle såkalte bypakker profiterer på mest mulig forurensning.

 

...

 

Dette forurensnings-incitementet, bompenger, må fjernes. Bypakker bør ikke finansieres av forurensning. Det bør finansieres over statsbudsjettet.

 

...

 

Jeg tenker at elbiler må få 0 bompenger og at bompengene for eksosbiler må øke for å øke utskiftningstakten fra eksos til elbil.

Du klager altså over at inntekten fra bomringene kommer fra forurensende biler og som løsning vil du at inntektene fra bomringene i enda større grad skal komme fra forurensende biler.

 

Du må bestemme deg for hva du vil: Skal bompengeinntektene ikke være drevet av forurensende biler må så også de ikke-forurensende bilene betale.

 

Fundamentalt sett: Du må bestemme deg for om bomringer skal være fiskale verktøy, eller forurensingsregulerende verktøy, du kan ikke effektivt ha begge deler. (I.e. det kan ha begge funksjoner men innretningen må endres avhengig av hva man prioriterer)

 

Forøvrig kjøper jeg ikke at du vil markant påvirke utskiftingstakten for elbiler med ytterligere incentiver. Det er alt så stort økonomisk incentiv å bytte at vi kan trygt anta at de som ikke kjøper elektrisk nå gjør det fordi det ikke er noen brukbare elektriske biler tilgjengelige for de. I.e. utskiftingstakten er nå knyttet til teknologiutvikling mye mer enn ved ytterligere subsidier.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Venstre er på billig stemmesanking og bryr seg lite med at man allereie har passert 200 tusen EL-biler som var målet for avgiftsfritaket. Sia politikerene vil beholde momsfritak for EL-biler samt at EL-biler er billigare i drift synast det på tide at EL-biler osv er med å betaler bompenger slik som resten av bilparken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sverreb: Hvis bypakken er beregnet til X antall millioner/år så mener jeg X bør forbli X (indeksregukert) også når eksosbilandelen synker. Det vil si at man både kan opprettholde differensineringen mellom eksosbil og elbil og samtidig sikre en inntekt til bypakker som er uavhengig av eksosmengden.

Lenke til kommentar

Venstre er på billig stemmesanking og bryr seg lite med at man allereie har passert 200 tusen EL-biler som var målet for avgiftsfritaket. Sia politikerene vil beholde momsfritak for EL-biler samt at EL-biler er billigare i drift synast det på tide at EL-biler osv er med å betaler bompenger slik som resten av bilparken.

7% elbilandel var et merkelig mål i utgangspunktet. Det burde vært 100%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Synd at alle såkalte bypakker profiterer på mest mulig forurensning. Jo flere eksosbiler som kjører gjennom bomringene desto mer penger får politikerne å bruke på bypakkene sine. Politikerne vil strekke seg lengst mulig for å få til flest mulig tiltak. Derfor vil de også ha mest mulig forurensende kjøretøy. Det ligger altså kraftige incitement for å drepe elbilfordelene til fordel for bypakker og mest mulig forurensning. De sier selvsagt noe helt annet, men ord og handling er jo ikke det samme.

 

Dette forurensnings-incitementet, bompenger, må fjernes. Bypakker bør ikke finansieres av forurensning. Det bør finansieres over statsbudsjettet.

 

Jeg tenker at elbiler må få 0 bompenger og at bompengene for eksosbiler må øke for å øke utskiftningstakten fra eksos til elbil. Da vil vi om 20 år ha så få eksosbiler på veiene at bomringene ikke har noen funksjon lengre og kan legges ned. Finansieringen glir naturlig bort fra forurensnings-profiterende til offentlige budsjetter.

Du skriver som om det ikke finnes et tredje eller fjerde alternativ til privatbilisme.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Sverreb: Hvis bypakken er beregnet til X antall millioner/år så mener jeg X bør forbli X (indeksregukert) også når eksosbilandelen synker. Det vil si at man både kan opprettholde differensineringen mellom eksosbil og elbil og samtidig sikre en inntekt til bypakker som er uavhengig av eksosmengden.

For forutsigbarhet for de som blir rammet av skattlegging er naturligvis ikke viktig i din verden. Ihvertfall så lenge det ikke er du som blir rammet. Alltid enklere å være for skatter andre betaler.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge det er gratis/billigre å kjøre til byer gjennom bommene med elbiler, så vil ikke luften i byene bli noe bedre

Elbilene virvler opp like mye støv som andre kjøretøy

 

Skal man få folk til å bytte så må man pålegge borettsslag etc. å legge opp for lading og nybygg må ha opplegg for ladere på alle parkeringsplasser

Det er nesten daglig artikler om folk som ikke får sette opp lader eller at de ikke har nok kapasitet

Skal garantere at det er mange flere som hadde kjøpt elbil om laderne allerede var på plass eller et tastetrykk unna

Lenke til kommentar

Ja til veiprising.

I påvente av at det skal bli gjennomførbart: det er mer enn svevestøv som gjør at jeg hoster når enda en dieselbil siger forbi på en kald vinterdag. Og det er bare sammenlignet med den at bensinbilen lukter blomster. Utslipp der det bor mest folk, koster menneskeliv.

Da er det rimelig med stiv pris for oss fossilbilister, og vi dieselbilister kan godt betale ekstra i by. (Bensin ekstra på landevei)?

Hos oss i Trondheim er hullene i ringen alt for mange, slik at man kan kjøre gratis fra marka via sentrum til singsaker eller lade. Hvem har de tyngste dieselbilene?

Vi som bor innenfor ringen.

Tett hullene, og pakkene finansieres greit, og med mer sosial profil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"sikrer bedre luft i byene"

Akkurat som om luften i byene blir så mye bedre ved bruk av elbil kontra bensin.

 

Ja.. De blir det. Prøv med ett eksperiment i garasjen din.. Start motoren på bensinbilen og steng garasjen mens du er inne. Gjør så eksperimentet på nytt med elbil.. Eller... Du kan jo ikke det siden den rene bensin lufta vil ha drept deg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så lenge det er gratis/billigre å kjøre til byer gjennom bommene med elbiler, så vil ikke luften i byene bli noe bedre

Elbilene virvler opp like mye støv som andre kjøretøy

 

Skal man få folk til å bytte så må man pålegge borettsslag etc. å legge opp for lading og nybygg må ha opplegg for ladere på alle parkeringsplasser

Det er nesten daglig artikler om folk som ikke får sette opp lader eller at de ikke har nok kapasitet

Skal garantere at det er mange flere som hadde kjøpt elbil om laderne allerede var på plass eller et tastetrykk unna

 

De kan jo også tenke seg litt om hvor de anlegger nye veier. Man bør finne løsninger som gjør at folk kan ta seg til bykjernene på en god måte uten bruk av bil.

 

Hva med undergrunnsbane (tog) som har avganger hvert 3. minutt? Det hadde kanskje vært noe, direkte i fra digre parkeringsanlegg som ligger litt utpå landsbygda utenfor bykjernene. Det måtte også lages egne vogner hvor man kan betale en 20-kroning for å låse inn større ting man behøver å få fraktet med seg inn og ut av byen på disse avgangene. Også må det tilpasses riktige type vogner ut i fra fraktbehovet.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

"sikrer bedre luft i byene"

Akkurat som om luften i byene blir så mye bedre ved bruk av elbil kontra bensin.

 

Ja.. De blir det. Prøv med ett eksperiment i garasjen din.. Start motoren på bensinbilen og steng garasjen mens du er inne. Gjør så eksperimentet på nytt med elbil.. Eller... Du kan jo ikke det siden den rene bensin lufta vil ha drept deg

Du kan også gjøre forsøket under vann. Resultatet blir i praksis likt. Karbonmonoksid i friluft er akkurat like farlig som regn, men blir det for mye, så er det farlig.

Det største problemet med luftforurensning er støv. En del av det kommer fra motorer, men vedfyring lager en betydelig del av av svevestøvet, og dette virvles opp av biler.

 

Den nøyaktige fordelingen mellom forbrenningsbil/vedfyring er det ingen som vet, fordi det er ingen byer som har kontrollmålinger av vedfyrt svevestøv på steder utenfor veiene. Samtlige målepunkt er i veikanten, og samtlige målepunkt viser en sammenheng mellom bilkjøring og svevestøv.

 

Ingen målepunkt viser hvor svevestøvet kommer fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...