Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bilkjøp vanskelig selger ved mangler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er så enkelt å oppdage så burde selger ha informe

 

Nja, hvis alle som selger en brukt ting skal liste opp i stor detalj alle småbulker, skrammer, slitasje osv. for alle sider og funksjoner av produktet hadde det blitt fryktelige lange annonser.

 

Er noe med balansen mellom selgers opplysningsplikt og kjøpers undersøkelsesplikt. Selger bør opplyse om det han vet, som er viktig og som kanskje ikke er lett å avdekke uten en nærmere teknisk inspeksjon. Men for eks nøyaktig hvor mange mm mønsterdybde det er i dekkene kan jeg godt innrømme at jeg kanskje ikke ville tenkt på som viktig hvis jeg skulle legge ut en gammel bil på Finn. Det er det enkelt og fullt mulig for en interessert kjøper å spørre om eller konstatere ved selvsyn. Jeg vil si det er en sløv kjøper som bare vet at det følger vinterdekk med, men som verken har spurt om tilstand eller sjekket dem selv før kjøp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nja, hvis alle som selger en brukt ting skal liste opp i stor detalj alle småbulker, skrammer, slitasje osv. for alle sider og funksjoner av produktet hadde det blitt fryktelige lange annonser.

 

Er noe med balansen mellom selgers opplysningsplikt og kjøpers undersøkelsesplikt. Selger bør opplyse om det han vet, som er viktig og som kanskje ikke er lett å avdekke uten en nærmere teknisk inspeksjon. Men for eks nøyaktig hvor mange mm mønsterdybde det er i dekkene kan jeg godt innrømme at jeg kanskje ikke ville tenkt på som viktig hvis jeg skulle legge ut en gammel bil på Finn. Det er det enkelt og fullt mulig for en interessert kjøper å spørre om eller konstatere ved selvsyn. Jeg vil si det er en sløv kjøper som bare vet at det følger vinterdekk med, men som verken har spurt om tilstand eller sjekket dem selv før kjøp. 

 

Ihvertfall 3 av de 4 punktene burde vært opplyst. Om ikke i detalj så ihvertfall generelt.

Lenke til kommentar

Når han vet att det ikke er en eneste pigg igjen på dekkene så er det vel greit å informere om det, det samme med bulken i nedkant av døren.

 

Om du kjøper en veteran så forventer du ikke att dekkene er ifra 1950

 

Merk

 

Selger sier følgende "Dette er et meget pent eksemplar [...] Bilen er svært godt vedlikeholdt."

 

Om den er godt vedlikeholdt så bytter man også batteri når dens levetid er over, samt dekkene. Og vil du kalle en bil med oppskrapet og bulket dør som ett "meget pent eksemplar"? Den ble også omtalt som "svært god teknisk stand"

 

Det kan så klart være greit å opplyse om, slik at det ikke skal bli en deal breaker. 

 

Men det er langt i fra å kalle det å holde tilbake opplysninger. 

 

Kjøper man en veteranbil som har nye sommer dekk, så har man absolutt ingen garanti for at tilstanden til vinterdekkene er gode. 

 

Det bør heller gjøre en kjøper mer skeptisk å spørre selger spesifikt om tilstanden på vinterdekkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg omsider skal ha ny bil kommer jeg ikke til å tørre å selge den gamle nettopp pga. slikt. Selger en 15 år gammel bil og plutselig kommer kjøperen tilbake med advokat og vil ha dekka hellakkering pga. swirls i lakken. :(

 

Den bilen kommer til å bli spiker selv om den er fullt brukbar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg omsider skal ha ny bil kommer jeg ikke til å tørre å selge den gamle nettopp pga. slikt. Selger en 15 år gammel bil og plutselig kommer kjøperen tilbake med advokat og vil ha dekka hellakkering pga. swirls i lakken. :(

 

Den bilen kommer til å bli spiker selv om den er fullt brukbar.

Man kan avtale seg bort fra det meste av ansvar.

Lenke til kommentar

Når jeg omsider skal ha ny bil kommer jeg ikke til å tørre å selge den gamle nettopp pga. slikt. Selger en 15 år gammel bil og plutselig kommer kjøperen tilbake med advokat og vil ha dekka hellakkering pga. swirls i lakken. :(

 

Den bilen kommer til å bli spiker selv om den er fullt brukbar.

 

Jeg kjøpern usett for 3500kr

 

Men altså, dekkene er greit, jeg kjører piggfrie uansett. Så dem hadde nok sikkert blitt byttet eller solgt. Men startvanskene og bulk i dør burde selger ha opplyst om da dette er noe han uten tvil visste om, og att det er ganske dyrt å utbetre. Ett nytt 100Ah batteri ligger vel på en 3000kr + arbeid, og bulken er vel dyrere, er vel lakkskaden som koster mest her.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Fant ingen feil i vida, ingen ulyder eller røde flagg under kjøringen. Reagerte litt på to ulike frontlykter ja, ene ble byttet da den knuste av steinsprut, skal polere opp den andre. Fikk bilen varm og allerede startet. Den er noe tungstartet ved både kald og varm motor som mest trolig vil skyldes batteriet. Selger sier att han helt ærlig ikke visste om bulken, men vinterdekkene visste han om. Bulken var helt umulig å se før jeg tok den opp på en lift for å rustbehandle. Han mente att den ikke er tungstartet, noe jeg er enig i, den er litt tungstartet men langt ifra tungstartet. Batteriet burde byttes etter 9 år i bilen, og da burde den starte lettere. Normal levetid er 5-6 år for ett bilbatteri liksom

Fungerer de andre elektriske forbrukerne på bilen som normalt ?   Er det 1.6tdi du har kjøpt deg ? Disse motorene er plaget med koks, da kan du oppleve at bilen er tungstartet også. 

Endret av gustæv
Lenke til kommentar

Ang dekkene, så sier kjøpsloven at gjenstanden skal være "passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til". Dvs hvis dekkene er ulovlige og dermed ubrukelig, så skal det opplyses om. Definitivt en reklamasjon. Mangel på pigger er vel ulovlig? Alder er kanskje ikke det?

 

 

Ellers sier forbrukerkjøpsloven at tingen skal være i henhold til "opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.".

Om bilen er spesielt tungstartet (betydelig mer enn normalt mtp alder/pris), så er dette noe selger burde kjenne til, og har plikt å opplyse om. Men om den bare er litt tungstartet, men fortsatt alltids starter, så tror jeg ikke du har en sak. Det var ikke mulig å oppdage før overdragelse?

 

Mtp på bulker/riper, så er dette også noe som helst skulle vært oppdaget før overdragelse. Skjult rust visste kanskje ikke eier om? Og dermed må det være ganske betydelig før man kan reklamere på det.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Og ofte kun hvis rusten har kommet innenfra, og kun så lenge man har bilen inne til inspeksjon ved visse intervaller.

 

Min 2006 modell V50 med 350 000km fikk dekk rust på bakluken. Og her hadde tidligere eier prøvd å utbetre feilen selv tidligere. Denne skaden dekket volvo. Taksten på det havnet på 12 600kr. Og her var bilen 12 år gammel, og den hadde ikke vært inne på service hos ett verksted siden 300 000km. Men jeg la dog ved dokumentasjon på oljeskift hver 10k i mitt eie.

 

Denne bilen hadde aldri vært inne til "inspeksjon", og med 350k km. Så jeg vet ikke hvilke bilmerker du har hatt om dem er så strenge på rustgarantien, men volvo er som regel veldig greie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...