Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bilkjøp vanskelig selger ved mangler


Anbefalte innlegg

Til å være en 9 år gammel bil virker det for meg som du har gjort et bra kjøp. Alt du nevner er som omtrent alle her inne har påpekt helt vanlige skader og mangler på en 9 år gammel bil. Du kan ikke forvente at en 9 år gammel bil er helt strøken.

 

Som alle andre her, anbefaler jeg at du aksepterer manglene. Du har ikke kjøpt en ny bil overhode, men later til å forvente at du har det. At dine veteranbiler har mindre rust betyr bare at de er i unormalt god stand, ikke at volvoen er i dårlig stand.

 

Har aldri forventet å få en strøken bil, forventet å få en bil i den standen den var annonsert. Realistisk sett så ønsker jeg det delene koster tilbake ifra selger, da jeg tar arbeidet selv.

 

Ang. takstering så tok fikk jeg kun takst på det som blir tatt igjennom garantien ifra volvo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg selger heller ikke ting brukt lengre. Og det gjelder ikke bare biler men stort sett det meste. Har kastet flere brukbare datamaskiner og bilspillere på søpla f.eks. Motorsykkelen min, som nå er veteran og en slags klassiker, kommer også til å gå til høggern når jeg ikke skal ha den lengre. De er ettertraktet men jeg tar ikke sjansen.

Nå bør man planlegge salget, og ikke lyve\ eller pynte på sannheten.

Så er man ganske trygg, eller vurder https://www.nettbil.no/#/

husk du muligens får dårligere tilbud om du får andre å kjøpe bilen din usett.

For er mange bilselger som ikke burde ha solgt bilen sin.

Med holdingen til enkelte på forumet generielt må kjøper betale for naf test og veihjelp hvis bilen får problemer på sommerferie tur i eu. Selvfølgelig kan man ikke forvente det er inkludert, men burde være litt mere en 2 måneds brukbilgaranti.

Det er egentlig problem selv professionelle verksted dytter alle kostnadene på kjøper hvis de kjøper en bil som ikke burde være på veien. Er bilen eldre en 5 år burde den skrotes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har aldri forventet å få en strøken bil, forventet å få en bil i den standen den var annonsert. Realistisk sett så ønsker jeg det delene koster tilbake ifra selger, da jeg tar arbeidet selv.

 

Ang. takstering så tok fikk jeg kun takst på det som blir tatt igjennom garantien ifra volvo.

 

Men du har jo fått en bil i den standen den var annonsert... Du er den eneste her som ikke ser dette.

 

Det ligger implisitt at en 9 år gammel bil kan og vil ha feil og mangler som ikke er med i annonsen. Selger har ikke solgt bilen som strøken, "som ny", feilfri eller rustfri. En bil kan være både velholdt og i god stand selv om den har noen skrammer og småfeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du har jo fått en bil i den standen den var annonsert... Du er den eneste her som ikke ser dette.

 

Det ligger implisitt at en 9 år gammel bil kan og vil ha feil og mangler som ikke er med i annonsen. Selger har ikke solgt bilen som strøken, "som ny", feilfri eller rustfri. En bil kan være både velholdt og i god stand selv om den har noen skrammer og småfeil.

 

Selgeren er jo enig? Det er jo kun dere på forumet her som ikke er enig

Lenke til kommentar

Nå bør man planlegge salget, og ikke lyve\ eller pynte på sannheten.

Så er man ganske trygg, eller vurder https://www.nettbil.no/#/

husk du muligens får dårligere tilbud om du får andre å kjøpe bilen din usett.

For er mange bilselger som ikke burde ha solgt bilen sin.

Med holdingen til enkelte på forumet generielt må kjøper betale for naf test og veihjelp hvis bilen får problemer på sommerferie tur i eu. Selvfølgelig kan man ikke forvente det er inkludert, men burde være litt mere en 2 måneds brukbilgaranti.

Det er egentlig problem selv professionelle verksted dytter alle kostnadene på kjøper hvis de kjøper en bil som ikke burde være på veien. Er bilen eldre en 5 år burde den skrotes.

 

Hva mente du med det ?

Lenke til kommentar

Generieltsett så virker det bruktmarkedet for biler er et kjøpes feil hvis man ikke blir informert om feil\mangler om bilene.

Kan tydligvis ikke forvente så mye av biler, men er jo slik på bilforhandlere også, tar forbehold om skjulte feil og mangler.

 

Men ofte man ikke får prøvekjørt bilen særlig langt heller, kanskje 2 km eller ligdene.

Så er ikke lett for kjøper å vurdere kvaliteten.

For kvaliteten må være elendig hvis bilen skulle svikte på den korte strekningen.

Lenke til kommentar

Tja man kan gjøre kupp til 30 000 kr hvis man kjøper riktig merke, og har litt peiling på biler.

Men mazda bør man styre unna å kjøpe billig.

Men man vet jo lite om historikken til bilen det er vel værste, særlig hvis bilen har blitt kjørt tung uten olje eller aldri byttet registerreim.

Det kan fort bli dyrt, hvis man ikke er klar over det. Og kjøper får regningen å bytte motor.

 

Man forventet jo ting som er brukt kan ha mindre feil eller mangler, men noen selgere håper på kjøpere gjør feil å dytter kostnaden over på kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg selger heller ikke ting brukt lengre. Og det gjelder ikke bare biler men stort sett det meste. Har kastet flere brukbare datamaskiner og bilspillere på søpla f.eks. Motorsykkelen min, som nå er veteran og en slags klassiker, kommer også til å gå til høggern når jeg ikke skal ha den lengre. De er ettertraktet men jeg tar ikke sjansen.

I handler som ikke er forbrukerkjøp kan man rett og slett avtale seg bort fra det meste av rettigheter .

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

I handler som ikke er forbrukerkjøp kan man rett og slett avtale seg bort fra det meste av rettigheter .

Man kan bruke avtalen her: https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/bruktbil/kjop-av-bruktbil/

som foreslår:

I en kjøpsavtale mellom to privatpersoner kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpsloven § 19. Dersom kjøper ønsker å fraskrive seg alle rettigheter til å gjøre eventuelle mangler ved bilen gjeldende overfor selger, må partene skrive følgende tekst i feltet nedenfor: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19.»

Lenke til kommentar

Man kan ikke avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven. Var nye regler for et par år siden. "Selges som den er" fritar en ikke lengre for kjøprsloven.

Det er forskjell på forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Kjøpsloven regulerer kjøp mellom private, og gir full avtalefrihet. Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp mellom profesjonell part og privat, og setter grenser for hva som kan avtales bort.

 

Forbrukerrådet hadde neppe tatt inn denne teksten i sin avtale mellom private dersom det ikke var lovlig.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen racer på å finne konkrete lover og regler men fant bl.a. denne:

https://advokatveiledning.no/artikler/bil_bat_bobil_camping_gjenstander/kjopsloven_solgt_som_den_er_mellom_private_parter/

 

I de tilfeller gjenstanden er solgt som den er, følger det av kjøpsloven at tingen likevel kan være mangelfull. Dette gjelder i følgende tilfeller:

 
 
(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
 
Disse punktene i kjøpsloven § 19 sørger for at det foreligger minimumskrav til gjenstanden og handelen.
Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det stemmer at kjøpsloven har dette som utgangspunkt. Avtalefriheten gjør det mulig å fravike § 19 i kjøpsavtalen.

 

Jeg selger mine brukte/gamle biler privat kun til kjøpere som aksepterer dette, og oppfordrer til både grundig besiktigelse og prøvetur før kjøp. Jeg gjør heller aldri avtale om kjøp uten at interessenten har sett på bilen, og at feil som opplyses/avdekkes er lagt til grunn for avtalepris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen racer på å finne konkrete lover og regler men fant bl.a. denne:

https://advokatveiledning.no/artikler/bil_bat_bobil_camping_gjenstander/kjopsloven_solgt_som_den_er_mellom_private_parter/

 

Det er forskjell på å selge noe som det er, og å kontraktsfeste full ansvarsfraskrivelse. Sistnevnte er lovlig mellom privatpersoner, så lenge det står eksplisitt i kontrakten.

Lenke til kommentar

Som regel er vel det enten arv da man fått en bil man har null kjenskap til, ergo kan man ikke bli holdt ansvarlig hvis prisen er lav.

Eller solgt gjennom konkursbo, f.eks firmabil som selges fra en ansatt etc.

 

Godt mulig også personene som fraskriver seg all ansvar, har noe å skjule.

Men folk ville ikke kjøpt slike objekter med mindre de vet man tjener på kjøpet.

 

Hvis man selger noe for å undra skatt\avgift som kan tenkes.

Kan det jo være ulovlig. Generieltsett kan man ikke avtale seg bort alt. Men kjøper må jo bevise at avtalen er gjort med forsett for å påføre kjøperen tap. god mulig det skal mye til før selgeren blir holdt ansvarlig.

Lenke til kommentar

Ja det er det jeg mener. Selger kan ikke holde tilbake opplysninger som han vet om. M.a.o. han har ikke lov å bevisst lure/svindle kjøper.

 

F.eks. selger man en bil vel vitende om at Olsen Bil AS tidligere har lappet den sammen med klesstativ og binders men unnlater å opplyse om dette så spiller det egentlig ingen rolle hva man skriver i kontrakten.

Lenke til kommentar

Det stemmer at kjøpsloven har dette som utgangspunkt. Avtalefriheten gjør det mulig å fravike § 19 i kjøpsavtalen.

 

Jeg selger mine brukte/gamle biler privat kun til kjøpere som aksepterer dette, og oppfordrer til både grundig besiktigelse og prøvetur før kjøp. Jeg gjør heller aldri avtale om kjøp uten at interessenten har sett på bilen, og at feil som opplyses/avdekkes er lagt til grunn for avtalepris.

Jaas :p der tror jeg du naila det..

 

Jeg solgte også privatbil nylig, en gammal bmw med stor v8 og supercharger, det er kanskje mest gøyale bilen jeg noensinne har eid, med over 400 hk, sportsenk, eksos og hele pakka, men så var det også den bilen jeg har eid med mest feil på.

Det var småting her og der som vindu, speedometer, takluke etc som ikke virka, og bilen sleit med rust visse steder.

 

Siden bilen i seg selv ikke virker attraktiv så det jeg kunne gjøre var å sette prisen attraktivt for å gjøre bilen attraktiv,

ikke "hva jeg har lyst på" men "minimum av det jeg kan godta for bilen".

Da kom det en og sa at, han skjønner at bilen ikke er strøken for det forklarer prisen,

men det at den "selges som det er", i dette tilfelle, det er faktisk helt ok og sier seg selv.

Lenke til kommentar

det at den "selges som det er", i dette tilfelle, det er faktisk helt ok og sier seg selv.

Det at den "selges som den er" fritar ikke selger for forpliktelser i kjøpslovens § 19. Kontrakten må inneholde teksten «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...