Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem anmeldte meg?


Anbefalte innlegg

Kort forklart:

 

Finnes det en lov eller forskrift som sier at den som er anmeldt har rett til å vite hvem som anmeldte han?

 

 

Hele storyen:

 

Jeg ble anmeldt, uten at jeg hadde gjort noe. Alle er jo uskyldige... ?

 

Jeg var i syden når Politiet ringte og sa jeg var anmeldt og de ville inn i boligen.

 

Hvem har anmeldt meg spurte jeg, uten å få svar.

 

De ville tilkalle låsesmed, jeg fikk roet de ned og sendte min gamle mor som låste de inn i huset.

 

Mor fikk ikke være med de inn, så jeg vet ikke hva de gjorde der.

 

Ble oppringt mens de var inne og de ville ha nøkkel til safen. Sannheten er at jeg ikke visste hvor nøkkelen var, da truet de med vinkelsliper. Javel sa jeg, da må du gjøre det og kjøpe ny safe til meg, for der finner du ingenting.

 

Da var det greit og 15 minutter senere var de ute.

 

På tlf. «blåste» de av mitt spørsmål om hvem som hadde anmeldt meg og hva det gjaldt.

 

Iflg. google ha du rett til å vite dette, jeg sendte brev til Politiet og spurte men på 2 mnd. har jeg ikke fått svar.

 

https://www.ung.no/oss/rett/232466.html

 

Vil nå purre på Politiet, jeg lurer om det er en forskrift eller noe jeg kan vise til?

 

I ettertid synes jeg vel det var ubehagelig med slik ransaking, vil gjerne finne ut av dette og få navnet på vedkommende som anmeldte meg.

 

Alle sier de er uskyldige, men at en 50 år gammel edruelig og ærlig mann som aldri har vært i kontakt med Politiet, utover UP skal behandles slik synes jeg er pussig.

 

Takk.

 

Anonymous poster hash: 5ce97...7a7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...
Gjest b44ad...f81

Bumper denne.

 

Jeg har purret og purret uten å få svar.

 

Sendte for 2-3 mnd. siden rek. brev til Politimesteren med kopi av tidligere purringer.

 

Fikk mail i dag at de ikke utleverte dokumenter, saken var avsluttet men grunnet korona kunne jeg ikke komme og ta en titt på dokumentene hos de.

 

Må jeg slå meg til ro med dette?

Anonymous poster hash: b44ad...f81

Lenke til kommentar
Gjest b44ad...f81 skrev (3 minutter siden):

Fikk mail i dag at de ikke utleverte dokumenter, saken var avsluttet men grunnet korona kunne jeg ikke komme og ta en titt på dokumentene hos de.

 

Må jeg slå meg til ro med dette?

Anonymous poster hash: b44ad...f81

Siden saken er avsluttet venter du bare til koronafaren er over...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Du har fått svar av krikkert.

Min raske vurdering av saken er at du virker som en person politiet absolutt ikke burde dele noe særlig informasjon med. Jeg er bekymret for sikkerheten til anmelder.

Lenke til kommentar

Det er vanlig prosedyre at du må komme til politihuset for gjennomlesing av dokumentene. Du får ikke tilsendt dokumentene og kan ikke ta kopi av de, men du får lese gjennom og ta notater. 

Det jeg lurer på her er om de kan (i praksis) midlertidig umuliggjøre innsyn grunnet koronasituasjonen. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar
3 hours ago, phos said:

Min raske vurdering av saken er at du virker som en person politiet absolutt ikke burde dele noe særlig informasjon med. Jeg er bekymret for sikkerheten til anmelder.

Veldig merkelig svar. Hva i alle dager baserer du det på? Han burde få et svar på hva saken handler om. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du mulighet, kontakt en advokat !
Advokaten vil kunne få innsyn i saken relativt enkelt, og med mindre det finnes helt spesielle grunner, vil det stå i dokumentene hvem som har anmeldt deg.

Du har i prinsippet rett til å se dokumenter som omhandler en sak mot deg, og dersom saken er avsluttet bør det ikke være noen grunn til å holde tilbake noe for å sikre etterforskningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 timer siden):

Veldig merkelig svar. Hva i alle dager baserer du det på? Han burde få et svar på hva saken handler om. 

Slik trådstarter legger frem saken ønsker han først og fremst å få vite hvem som har anmeldt han. Dette kan det være både legitime og mindre legitime grunner til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b44ad...f81

Hei, morsomme innspill.

Politiet har lovet å komme innom meg på jobb til uka med dokumentene for gjennomgang.

Det værste som kan skje er at jeg anmelder vedkommende for falsk anmeldelse.

Anonymous poster hash: b44ad...f81

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Flott at det ordner seg.

Ikke mange som plukket opp poenget om at politiet kunne sette tredjemann i fare. Tenker det er relevant når en som selvsagt er uskyldig (blunk, blunk, blunk) lurer på hvem som har anmeldt vedkommende.

Lenke til kommentar
phos skrev (29 minutter siden):

Flott at det ordner seg.

Ikke mange som plukket opp poenget om at politiet kunne sette tredjemann i fare. Tenker det er relevant når en som selvsagt er uskyldig (blunk, blunk, blunk) lurer på hvem som har anmeldt vedkommende.

Så du mener oppriktig at man skal kunne anmelde hvem man vil i hytt og gevær uten at man må stå for anmeldelsen når de frikjennes om du løy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (1 time siden):

Så du mener oppriktig at man skal kunne anmelde hvem man vil i hytt og gevær uten at man må stå for anmeldelsen når de frikjennes om du løy?

Jeg tror risikoen for hevn fra kriminelle er et større problem for rettssikkerheten enn vilkårlige anmeldelser som blir henlagt fortløpende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984
2 hours ago, Rudde said:

Så du mener oppriktig at man skal kunne anmelde hvem man vil i hytt og gevær uten at man må stå for anmeldelsen når de frikjennes om du løy?

Det er ingen som har blitt anmeldt i hytt og gevær, og hadde noen drevet med falske serieanmeldelser ville politiet kunne tatt affære. Dessuten er det ingen som har blitt "frikjent" her. Anmeldelsen ble sannsynligvis henlagt.

Jeg vet at dette er internett og at folk er programforpliktet til å være uenige, men det er ikke noe kontroversielt med at politiet kan skjerme identiteten til en anmelder for å beskytte vedkommende. Trådstarter trenger heller ikke vite hvem vedkommende er for å vurdere om det er relevant med en anmeldelse for falsk anklage. 

Lenke til kommentar

Hvorfor gjør politiet ting alltid så vanskelig? Bryter seg inn basert etter tilsynelatende falsk anmeldelse, lar ikke tillitsperson få være med inn og bevitne hva som gjøres, truer med å skjære opp safe, og vanskeliggjør prosess med å få innsyn i papirer. Jeg lurer på hvorfor. Det skaper jo ikke tillit til samfunnet. For alt alle involverte vet, så kan politiet ha installert lytteutstyr og skjulte kameraer hvor som helst i leiligheten.

Samtidig lurer jeg på hva du har blitt anmeldt for. Du påkaller mye sympati, men da burde vi få 100% ærlighet også. Og denne setningen " Jeg ble anmeldt, uten at jeg hadde gjort noe. Alle er jo uskyldige... ? " er heller ikke veldig tillitsvekkende. Håper det var genuint ment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon skrev (På 18.6.2019 den 11.48):

Jeg var i syden når Politiet ringte og sa jeg var anmeldt og de ville inn i boligen.

Hvem har anmeldt meg spurte jeg, uten å få svar.

De ville tilkalle låsesmed, jeg fikk roet de ned og sendte min gamle mor som låste de inn i huset.

Mor fikk ikke være med de inn, så jeg vet ikke hva de gjorde der.

Ble oppringt mens de var inne og de ville ha nøkkel til safen.

Hadde det ikke vært for at moren din stilte opp så hørtes det ut som et simpelt innbruddstyv-triks som utnytter folks autoritetsrespekt. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok bedt om å få bekreftet identiteten til innringer på et eller annet vis og lest opp ransakelsesordren eller tilsendt digitalt på et eller annet vis (epost, mms, dropbox etc) før jeg foretok meg noe for å låse opp noe som helst. Jeg tenker at herverk må være erstatningspliktig også når politiet utfører det uten saklig grunn (folk i nød, ransakelsesordre etc) og i alle tilfelle kun begrenset til det minste nødvendige for å gjøre jobben.

 

Edit: Jeg har tatt innlegget ditt bokstavelig og forutsatt at du faktisk er uskyldig i de anklagene det gjelder. Hvis politiet eller anmelder ikke hadde saklig grunn så antar jeg en av de vil være erstatningspliktig for skadene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...