Gå til innhold

Ulovliggjøre banneord i retningslinjene


Anbefalte innlegg

Er det ikke greit å ulovliggjøre banneord i retningslinjene? Finner det ikke noe sted under "Innleggets innhold".

 

https://www.diskusjon.no/guidelines#1._Innleggets_Innhold

 

Jeg liker å lese poster uten å bli påvirket av slike mental vold. Er det -nødvendig- å tillate banneord? Og det er urettferdig at jeg får advarsler for å forsvare meg når andre bare kan banne i vei uten få noen reaksjoner.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, blir kanskje litt filosofisk av meg, men på generell basis er det ikke slik at ting ikke er tillatt og så tillater vi dem. Nøytralposisjonen er at alt er tillatt, og så forbyr man de tingene man mener skal forbys, helst da på grunnlag av gode argumenter. Du sier banning er mental vold, jeg sier det er stort sett en form for verbalt utropstegn. Hvem som har mest rett, om noen, kan være en lang diskusjon. Jeg jobber jo i byggebransjen, så om jeg hadde vært skjør for slike ting hadde hverdagen vært tung. Man møter jo også på et problem når det kommer til hvem som skal sitte på definisjonsmakten over hva som er banning. Jeg synes f.eks. det ikke er noe verre å banne enn å anklage folk for mental vold, og dermed sette merkelappen "overgriper" på vedkommende, uten videre argumentering for det.

 

For å spørre annerledes; er det noen grunn til at vi skal ha strengere regler enn norsk lov på dette punktet, annet enn å tilfredstille ditt ønske? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tja, blir kanskje litt filosofisk av meg, men på generell basis er det ikke slik at ting ikke er tillatt og så tillater vi dem. Nøytralposisjonen er at alt er tillatt, og så forbyr man de tingene man mener skal forbys, helst da på grunnlag av gode argumenter. Du sier banning er mental vold, jeg sier det er stort sett en form for verbalt utropstegn. Hvem som har mest rett, om noen, kan være en lang diskusjon. Jeg jobber jo i byggebransjen, så om jeg hadde vært skjør for slike ting hadde hverdagen vært tung. Man møter jo også på et problem når det kommer til hvem som skal sitte på definisjonsmakten over hva som er banning. Jeg synes f.eks. det ikke er noe verre å banne enn å anklage folk for mental vold, og dermed sette merkelappen "overgriper" på vedkommende, uten videre argumentering for det.

 

For å spørre annerledes; er det noen grunn til at vi skal ha strengere regler enn norsk lov på dette punktet, annet enn å tilfredstille ditt ønske? 

 

Hvis ting kan gjøres bedre enn norsk lov, hvorfor ikke gjøre det? Synes du det er behagelig å lese ord som "fittefjertproblem" og andre herligheter, kanskje rett før du skal innta et måltid foran pc'en?

 

 

 

Er vell ikke nødvendig å forby det heller?

 

Samme spørsmålet som over stiller jeg deg.

 

 

 

Har du tilgang til å se hvilke reaksjoner andre får?

 

Jeg ser jo at andre ikke får advarselspoeng som jeg får, og andre innlegg blir stående. Andre som er rett -på grensen- til ufinheter, og som på en svært subtil måte provoserer og initierer personlig hets, ikke får noen reaksjoner, og når jeg tillater meg å reagere og sette dem på plass, så er det -jeg- som får reaksjoner.

 

Jeg mener at regelverket rundt hets, banneord, ufinheter, mobbing og trakassering må bli mye, mye bedre definert. Og ikke kom med "norsk lov", dette er vel et privat forum som driftes av noen? Så da kan reglene settes akkurat som eierne vil. Dette er bare forslag jeg kommer med og eierne er så klart frie til å ta dem eller forkaste dem akkurat etter ønske. Som oddeh skriver i post #2, dette er norge, et fritt land, ytringsfrihet gjelder så vidt jeg sjekket sist. Og jeg er ikke uhøflig heller, bare saklig.

 

 

En annen greie er at det er ofte noen som lager billige poeng uten å være særlig grundige, enten for å sverte andre eller for å høste billige poeng. Slike korte og unødvendige svar burde også fått reaksjoner, for det tilkludrer tråden og avleder debatten.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Er ikkje "høfleg og sakleg tone" godt dekkande for forhold der banning blir oppfatta som "mental vold"?

 

Det er vanlegvis ikkje orda i seg sjølv som er problemet, det er stort sett innhaldet. Det er fint mogleg å vere ufin på forumet utan å bruke eit einaste banneord.

 

Eg vil i alle fall ikkje ha eit filter som gjer at heilt vanlege ord som "barnebokuka" blir oversatt til "barnebo***a", eller "profitten" til "pro*****n", osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ting kan gjøres bedre enn norsk lov, hvorfor ikke gjøre det? Synes du det er behagelig å lese ord som "fittefjertproblem" og andre herligheter, kanskje rett før du skal innta et måltid foran pc'en?

Strengere enn norsk lov vil ikke si bedre enn norsk lov. Jeg er for et så fritt ord som mulig, selvsagt med begrensinger. Du mener at det bør være strengere, og jeg sier at det må litt sterkere argumentasjon til enn at du mister appetitten fordi du leser et ord i en tråd tilfeldigvis. Nei, ordet "fittefis" hadde ikke gjort meg noe hverken før, under eller etter et måltid.

 

Som nevnt ovenfor så ligger nøkkelen i kontekst. Det er fullt mulig å være ufin uten å bruke banneord eller slangord, og likeledes er det mulig å ikke være ufin selv om man bruker slike ord.

 

Jeg mener ikke å være en dust mot deg, og det er selvfølgelig beklagelig om du føler deg krenket eller noe som helst. Men jeg tror og håper at du ser problemet med om vi skal formulere retningslinjer som baserer seg på brukeres eventuelle subjektive følelse av kvalme eller forakt i nærvær av enkelte ord. Et ord som abort kan godt hende at støter og fornærmer en abortmotstander, og gjør de kvalme før middagen. Skal vi også forby det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg ser jo at andre ikke får advarselspoeng som jeg får, og andre innlegg blir stående. Andre som er rett -på grensen- til ufinheter, og som på en svært subtil måte provoserer og initierer personlig hets, ikke får noen reaksjoner, og når jeg tillater meg å reagere og sette dem på plass, så er det -jeg- som får reaksjoner.

 

Jeg mener at regelverket rundt hets, banneord, ufinheter, mobbing og trakassering må bli mye, mye bedre definert. Og ikke kom med "norsk lov", dette er vel et privat forum som driftes av noen? Så da kan reglene settes akkurat som eierne vil. Dette er bare forslag jeg kommer med og eierne er så klart frie til å ta dem eller forkaste dem akkurat etter ønske. Som oddeh skriver i post #2, dette er norge, et fritt land, ytringsfrihet gjelder så vidt jeg sjekket sist. Og jeg er ikke uhøflig heller, bare saklig.

 

 

En annen greie er at det er ofte noen som lager billige poeng uten å være særlig grundige, enten for å sverte andre eller for å høste billige poeng. Slike korte og unødvendige svar burde også fått reaksjoner, for det tilkludrer tråden og avleder debatten.

Hvem som får advarselpoeng og ikke har du ikke tilgang til å se nei. Når det kommer til modereringer som blir gjort har det alt å gjøre med kontekst.

 

Om bruker A skriver følgende innlegg : "Bruker B er en forbanna drittsekk! fordi jeg er uenig i bruker B sitt standpunkt" Er dette ett innlegg som vil bli reagert på og absolutt fjernet, da det er ett personangrep. Det er ikke selve banne ordene det reageres på.

 

Om bruker B derimot skriver : "Jeg er så helvettes forbanna fordi prisene på bensin er så dyre!" Er noe som ikke blir reagert på da det ikke angriper noen, selv om det er et par stygge ord innimellom der.

 

Alt har med kontekst å gjøre :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Banning er en naturlig del av talespråket, og kan brukes - veldig med måte - til å krydre skriftlig uttrykk. Overforbruk av banneord devaluerer bare teksten det brukes i, og hvis det brukes til å "forsterke" personhets har vi retningslinjer og moderatorer. Ser ingen grunn til å lage flere regler for dette.

Hvis jeg skriver "faen for en jævla forpult fin dag det er i dag" er ikke det "mental vold", selv om det kanskje ikke er så veldig godt skrevet. Man skal være forsiktig med å sette grenser for hva andre må finne seg i, men banning i seg selv må man tåle. For faen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...