Gå til innhold

Teslas elbiler dominerer i forbrukstest mot Audi E-tron og Hyundai Kona


Anbefalte innlegg

Mener jeg hørte det samme i 2018.. eller var det 2017, 2016, 2015 eller da Model S ble lansert?

 

Tesla er synonymt med moderne bilhold og fortsatt verdens elbilprodusent nummer 1.

 

Tesla åpner stadig flere ladere, servicesentere og selger stadig flere biler verden over.

 

Forresten, siden du lyver for for å trolle; Tesla består av deler fra mange produsenter. Slik vil reservedeler aldri bli et problem. Nye Tesla lader også på CCS (samme som Audi) og type 2.

 

Hvorfor du lyver er jo en gåte ..

 

BS!

Bekjent har Tesla bort i ØstEuropa (importert fra USA, da de har ingen forhandler der). Fikk skade på ei eller anna beskyttelseplate under bilen.

Kontaktet Tesla. Først fikk han beskjed at han MÅTTE på verksted for å bytte. No way han kunne kun kjøpe delen og gjøre jobben selv. Fair enough. Han booket service - 2000+km unna. Dagen før han kjørte, kom det opp at bilen er importert fra USA og de kunne ikkje ha han på service. Han måtte på service med Tesla USA... I USA! Det for å sku noen skruer og bytte plate. 

 

Her snakker vi om skikkelig service, kundeservice og "tilgong på deler" til ein bil som koster opp mot ein mil. Fantastisk, ikkje sant?

 

Etter det så bestemte eg meg for å ALDRI kjøpe Tesla. Aldri i verden om eg orker å styre med slik drittselskap. De gjorde masse fint mtp elbil-revolusjon. Men eg skal aldri være borti den selv. Kjøper heller Zoe, Etron, taycan eller noe annet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne mentaliteten igjen..... men da skal jeg begynne å drite i kildesortering og kaste all søpla mi ut vinduet. Lille meg redder ikke planeten uansett....

Jepp, voldtekt? Hvem bryr seg vi er jo bare en liten nasjon uansett! La plyndringen fra vikingtiden innføres på ny!

 

Men sånn seriøst, det er det samme hver gang og ofte de samme personene. De påstår også at vi(hvem de nå enn mener) skal redde verdenen, men lurer egentlig på hvor de har det i fra, og hvem.

 

Alle må bidra skal vi gjøre ting bedre, sånn er det i de fleste ting.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sist jeg besøkte vår nabo Sverige, Østersund, la jeg merke til 4 Tesla i løpet av 1 uke.

Samtlige 4 var norsk registrerte. Latterlig spør du meg! Lille fisen Norge skal jo redde planeten fra klimautslipp.

Vi må vel kompensere for å være en klimaversting. Velstanden vår er jo bygget på miljøødeleggelser.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

i3 har en annen tilnærming enn tesla, lavere vekt ved mye bruk karbonfiber, små hjul osv.. Tesla løser det samme problemet i amerikansk stil med gedigent batteri.

Ja jeg er klar over lavere rullemostand med smalere hjul og alt dette. Men det blit som om si Samsung for eksempel lot være å lage Galaxy da iPhone kom: Tesla sa bare "her, vær så god, yter som en rakett, i prisklassen til andre biler og ikke minst er rent ytelsesmessig veldig brukbar". Til slutt selger dettr bedre enn andre varene og ikke minst yter bedre. Om BMW virkelig var glupe, noe de ikke er, så hadde de tatt en av deres mellom-til-toppsjikt modeller og matchet Tesla i det aller minste på rekkevidde. I stedet lager de nisjebil (les: passer til korte innenbys-reiser) som koster mye bare fordi de beholder sitt arkaiske grill-design og logo.

Ikke misforstå meg, i3 er ikke dårlig. Bare at hvis man skal konkurrere så må man nettopp det. I stedet er Tesla øverst på tronen og ingen har hentet de igjen i det markedssegmentet. Om det er stor batteri de bruker gir no folk bæng i, de kjøper bilen for hva de yter og for hvordan den helhetlige opplevelsen er. De store aktørene er grusomt trege på å hentr igjen Tesla og det gjenspeiler seg i det at folk har ikke så mye å velge blandt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet flere ganger alt : Testen viser at Audi har en jobb å gjøre. Det er det mest interessante med testen. De har en bil som forbruker 1,5 ganger mer KWh/100km sammenlignet med de mest effektive i testen. Derfor taper de så grundig på rekkevidden selv med ett større batteri.

De har den tyngste bilen og trenger derfor å få slanket den. Der har de masse å lære av Tesla, som har kuttet vekten til det ekstreme.

Bare på bilsetene så veier 1 Audi-sete mer enn alle setene i en Model S tilsammen.

Om Audi får slanket av noen hundre kilo vil forbruket gå ned og rekkevidden opp.

 

Ja, det er en test gjort av ett tysk firma for å teste Audi e-tron mot ett utvalg av el-biler. Så selvsagt gjør de den i Tyskland.

Som tidligere poengtert så ønsker jeg at det skal komme en test som gir en lettfattelig oppsummering over hva man får med sammenlignbare biler for oss som bor i Norge.

 

Jeg har sett flere av Teslabjørns videoer. Noen er bra, andre ikke. Men uansett gir de ikke en lettfattelig oversikt over sammenlignbare biler.

NAF har en veldig god oversikt over alle el-bilene i Norge med flere søkekriterier, men de har ingen sammenligningstjeneste.

 

Diesel-bitter ? Langt ifra. Har kjørt flere elektriske biler. Problemet for meg er at de elektriske bilene som eksisterer i dag som kommer med tilhengerfeste og har mulighet for store ting i bagasjerommet koster langt mer enn jeg har råd til å kjøpe. Mitt pris-sjikte per i dag ligger mer rundt 400000, og jeg tror det gjelder mange fler enn de som har 800000 som prissjikte for ny bil.

Siden du åpenbart ikke har fått med deg den store elbil testen som ble gjort tidligere i år:

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ventet på en oppgradering av model S, og overgang til 21700 celler var jo et av punktene. Kommer det noe mer da? Interiør, eksteriør? Har du forresten noen kilder på dette, forsøker å følge med på hva som kommer fra blant annet Tesla men er ikke alltid lett å henge med når det skjer en såpass rask utvikling av modeller som jo alt er solgt og likevel oppgraderes etc.

Det er CNBC som skriver dette basert med intervjuer de har hatt med tidligere og nåværende Tesla-ansatte. Sånn sett er det ikke offisielt, og de kan jo skifte mening. Men ifølge dem blir det mer minimalistisk på Model S - mer sånn som på Model 3. I tillegg skal den få Model 3's premium seter, og en rekkevidde på 400 miles. (Da snakker de nok om EPA-standarden som er strengere enn WLTP.) Dette er i tillegg til batteri som blir som Model 3, bare flere...og motorene ruller ut ca nå (produsert fra april).

 

https://www.cnbc.com/2019/05/29/tesla-fremont-factory-prepping-for-model-y-production-model-s-refresh.html?&qsearchterm=tesla

  • Liker 2
Lenke til kommentar

BS!

Bekjent har Tesla bort i ØstEuropa (importert fra USA, da de har ingen forhandler der). Fikk skade på ei eller anna beskyttelseplate under bilen.

Kontaktet Tesla. Først fikk han beskjed at han MÅTTE på verksted for å bytte. No way han kunne kun kjøpe delen og gjøre jobben selv. Fair enough. Han booket service - 2000+km unna. Dagen før han kjørte, kom det opp at bilen er importert fra USA og de kunne ikkje ha han på service. Han måtte på service med Tesla USA... I USA! Det for å sku noen skruer og bytte plate. 

 

Her snakker vi om skikkelig service, kundeservice og "tilgong på deler" til ein bil som koster opp mot ein mil. Fantastisk, ikkje sant?

 

Etter det så bestemte eg meg for å ALDRI kjøpe Tesla. Aldri i verden om eg orker å styre med slik drittselskap. De gjorde masse fint mtp elbil-revolusjon. Men eg skal aldri være borti den selv. Kjøper heller Zoe, Etron, taycan eller noe annet.

 

Det stemmer at Tesla i Europa ikke tar i US-utgaver. Disse har null garanti og support i Europa, og det er idiotisk å importere slike da de ikke kan bruke Teslas hurtigladenettverk. Ikke kommer de online, og ikke fungerer radioen. Så din bekjente har vært lite smart i forhold til å kjøpe en EU-spec bil. 

 

Det ble importert en US-modell til Norge, den ble re-eksportert til USA...

 

Beskyttelsesplate under? Det er da bare å ringe en bilopphugger med godt utvalg av Tesla-deler. Jeg ville prøvd Grønvolds. De kan sikkert sende den avgårde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

BS!

Bekjent har Tesla bort i ØstEuropa (importert fra USA, da de har ingen forhandler der). Fikk skade på ei eller anna beskyttelseplate under bilen.

Kontaktet Tesla. Først fikk han beskjed at han MÅTTE på verksted for å bytte. No way han kunne kun kjøpe delen og gjøre jobben selv. Fair enough. Han booket service - 2000+km unna. Dagen før han kjørte, kom det opp at bilen er importert fra USA og de kunne ikkje ha han på service. Han måtte på service med Tesla USA... I USA! Det for å sku noen skruer og bytte plate. 

 

Her snakker vi om skikkelig service, kundeservice og "tilgong på deler" til ein bil som koster opp mot ein mil. Fantastisk, ikkje sant?

 

Etter det så bestemte eg meg for å ALDRI kjøpe Tesla. Aldri i verden om eg orker å styre med slik drittselskap. De gjorde masse fint mtp elbil-revolusjon. Men eg skal aldri være borti den selv. Kjøper heller Zoe, Etron, taycan eller noe annet.

 

For en idiot. Like dum som de som valgte å importere en Model 3 før den Europeiske lanseringa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har sakt det før, og kan gjerne gjenta det.

Er du i markedet for en el-bil og har mulighet til å kjøpe en Tesla, så er valget enkelt.

Har du ikke mulighet til å bruk 400-500 tusen for en ny bil, så er ikke valget så enkelt.

 

Kjøpt bil for 880k siste år. Det ble ikke Tesla fordi jeg ville ikke risikere feil/mangler/eller gud forby innom et service senter utenom nettopp service etter service intervall. Min bil skal aldri innom et verksted utenfor service intervall. De som vil ha et problemfritt bilhold kjøper ikke Tesla. Det er andre faktorer som teller når man velger Tesla. Bilvalg er aldri lett

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Morsom type du, tror du på alle av Musks store bløffer også?

Dette er ting som er opplest og vedtatt, levetid på batterier er en utfordring..

Du virker som en type der alt skal elektrifiseres, for enhver kost, uansett hva.

Dette kan være svært lite lønnsom bruk av midler i lengden.

 

Du er litt av en type. Først kommer du med bastante spådommer om hvordan verden er om 40 år og levetid og priser på batterier om 40 år. Også legger du ord i munnen på meg? 

 

Har aldri sagt at alt skal elektrifiseres, men ja så mye som mulig bør elektrifiseres. Og kostnaden ved elektrifiseringen er faktisk ikke det viktigste. Renere luft, mindre utslipp og mindre miljøproblemer og helseplager trumper kostnader dagen lang i min verden. Eksos og utslipp dreper. Det får vi gjort veldig lite med. Nullutslippsbiler forurenser ikke lokalt. Der er det en enorm gevinst. 

 

Det er er svært ulønnsomt i lengden er å fortsette å røyklegge byer i alle verdens land slik at luften blir så dårlig at både mennesker og dyr dør av forurensning. 

 

Så kan du sitte å telle 50 øringer og kronestykker dagen lang for min del. Liv trumper kostnader. Ferdig snakka. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sist jeg besøkte vår nabo Sverige, Østersund, la jeg merke til 4 Tesla i løpet av 1 uke.

Samtlige 4 var norsk registrerte. Latterlig spør du meg! Lille fisen Norge skal jo redde planeten fra klimautslipp.

 

Det man bør tenke på, jo mer elbiler pr hustand, jo mer strøm trenger vi.

Eneste de bør begynne å bygge i tiden fremover, er vindmølleparker f.eks Nord-Sverige får europas største vindmøllepark. https://energiteknikk.net/2017/11/nord-sverige-far-europas-storste-vindpark

 

Hvorfor er ikke Norge en av dem største? :hmm:

Neida, vi skal heller betale avgift på alt i stede.

 

 

Neste gang du reiser utenlands foreslår jeg at du husker å ta med brillene. 

Også er det kanskje på tide å lese seg opp på utbredelsen av el-biler. Vi er fortsatt helt i den spede starten, men det blir flere og flere el-biler også utenfor Norge og flere vil det bli når utvalget økes og konkurransen blir større. El-biler er et segment i vekst, i motsetning til feks diesel som ved politiske førings skal straffes for sine utslipp, og det skjer jo i flere land og vil forhåpentligvis bli strammet inn ytterligere fremover. Gulrot og pisk må til for å få de kyniske fossilbil produsentene over på nye tanker. Når bransjen skjønner at de ikke kan lyve seg ut av knipen, jukse med tester eller kjøpe seg stemmer så kommer endringene også hos de mest konservative/bakstreverske bilprodusentene.  

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpt bil for 880k siste år. Det ble ikke Tesla fordi jeg ville ikke risikere feil/mangler/eller gud forby innom et service senter utenom nettopp service etter service intervall. Min bil skal aldri innom et verksted utenfor service intervall. De som vil ha et problemfritt bilhold kjøper ikke Tesla. Det er andre faktorer som teller når man velger Tesla. Bilvalg er aldri lett

 

Da burde du heller holde deg til rimelige og enkle biler ala basisutgaven av Toyota Auris eller noe i den gata. Jo dyrere bil, jo mer som kan gå galt og jo flere verkstedsopphold. Jeg hører nok av klager fra eiere av Audi, BMW og Mercedes for å si det slik. Toyota og Hyundai not so much. 

 

Mercedes S-klasse er regnet som den minst pålitelige Mercedesen av Consumer Reports i USA for å ta et eksempel. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva skulle denne testen bevise ? At bilene med størst batteri kommer lengst ?

At hvis du betaler dobbelt så mye for en bil, så får du mer bil for pengene ?

 

I mine øyne en fullstendig nyttesløs test, med unntak at man ser at Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk.

 

Selvsagt vil en bil med 100KWh batteri komme lenger enn en bil med 64KWh.

Hva blir neste test ? Se hvem som kommer lengst av en bil med 30l tank mot en med 100liters tank ?

Det er fullt mulig å teste Teslaer med mindre batteripakker, Både 60KWh til Model 3 og 75KWh på S og X.

Skal man se på kilometer i investerte penger kan man glatt kjøpe 2 Kona for prisen av en Tesla med 100KWh batteri. Og da vinner plutselig Kona overlegent. Parker en Kona 430 Km hjemmefra og ha den parkert der. Man har råd fortsatt nesten 150 000 kroner til forsikring og parkeringsavgift opp til prisen av en Model S. Plutselig har man over 800km rekkevidde med konene.

 

En mer interessant test av el-biler ville vært å sette opp de som ligger i omtrent samme prisklasse, og sett hvem som kom lengst da.

Ta en test med Kona, e-Niro, e-Soul, Leaf3, Ampere-e, Model 3 Standard og en ID.3.

7 biler til omtrent samme pris ( 336-400 000).

Det ville gitt ett mye bedre sammenlignbart grunnlag.

Og kjør testen i Norge, med norske fartsgrenser så vi får ett mer reelt resultat. Jeg ligger sjelden i 130-150km/t

 

Utfordring sendt.

 

Dette er jo ikke en selvfølge. Kona går jo lengre enn E-tron som har 95kwh batteri. Dessuten hjelper ikke en kona om du skal ha med kona, tre barn og svigerforeldre. Da må man faktisk ha to kona (koner, konas?) for å få samme jobb gjort som en S og X kan.

Nå var det også et tysk firma som gjorde testen så litt rart om de skulle dra til Norge for å få gjort den..

Endret av Arne Johanson
Lenke til kommentar

Eneste de bør begynne å bygge i tiden fremover, er vindmølleparker f.eks Nord-Sverige får europas største vindmøllepark. https://energiteknikk.net/2017/11/nord-sverige-far-europas-storste-vindpark

 

Hvorfor er ikke Norge en av dem største? :hmm:

Neida, vi skal heller betale avgift på alt i stede.

 

Fordi vi allerede er selvforsynt med 99 % vannkraft vel.

 

Kjøpt bil for 880k siste år. Det ble ikke Tesla fordi jeg ville ikke risikere feil/mangler/eller gud forby innom et service senter utenom nettopp service etter service intervall. Min bil skal aldri innom et verksted utenfor service intervall. De som vil ha et problemfritt bilhold kjøper ikke Tesla. Det er andre faktorer som teller når man velger Tesla. Bilvalg er aldri lett

 

Om du vil bare ha en bil fra a til b er det fair nok. Tesla står for noe helt nytt. Kall det gjerne iPhone-øyeblikket kontra folk som tviholder på sin Nokia 3310. Er mindre sjanse for service-besøk med gamle Nokia 3310. Men fremtiden er smarttelefon, ikke dummy-tlf. Old auto trenger å bli ristet opp skikkelig. 

Endret av advale
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva skulle denne testen bevise ? At bilene med størst batteri kommer lengst ?

At hvis du betaler dobbelt så mye for en bil, så får du mer bil for pengene ?

 

I mine øyne en fullstendig nyttesløs test, med unntak at man ser at Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk.

 

Selvsagt vil en bil med 100KWh batteri komme lenger enn en bil med 64KWh.

Hva blir neste test ? Se hvem som kommer lengst av en bil med 30l tank mot en med 100liters tank ?

Det er fullt mulig å teste Teslaer med mindre batteripakker, Både 60KWh til Model 3 og 75KWh på S og X.

Skal man se på kilometer i investerte penger kan man glatt kjøpe 2 Kona for prisen av en Tesla med 100KWh batteri. Og da vinner plutselig Kona overlegent. Parker en Kona 430 Km hjemmefra og ha den parkert der. Man har råd fortsatt nesten 150 000 kroner til forsikring og parkeringsavgift opp til prisen av en Model S. Plutselig har man over 800km rekkevidde med konene.

 

En mer interessant test av el-biler ville vært å sette opp de som ligger i omtrent samme prisklasse, og sett hvem som kom lengst da.

Ta en test med Kona, e-Niro, e-Soul, Leaf3, Ampere-e, Model 3 Standard og en ID.3.

7 biler til omtrent samme pris ( 336-400 000).

Det ville gitt ett mye bedre sammenlignbart grunnlag.

Og kjør testen i Norge, med norske fartsgrenser så vi får ett mer reelt resultat. Jeg ligger sjelden i 130-150km/t

 

Utfordring sendt.

 

For noen idiotiske påstander, at en bil med 100 l tank alltid kjører lengre enn en med 30 l tank. Hvis jeg sier at bilen som har 100 l tank veier 3000 kg mens den med 30 l tank veier 700 kg. Gjelder dette fortsatt? Iflg deg så gjør den det. Samme gjelder for batterier. At batteriene er større på tyngre biler er litt for å ta høyde for tyngden på bilen og at den får en grei kjørelenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en idiot. Like dum som de som valgte å importere en Model 3 før den Europeiske lanseringa. 

 

Hvordan er det dumt? Tesla er Tesla. Uansett om du kjører i USA, Noreg, Tyskland, Russland eller Kina. Om du setter ut på verdensturne med bil, så bør du få støtte på verksted om det trengst.

Det får ein med Merce, f.eks. Du kan kjøre Japansk, Amerikansk, Britisk eller Tysk utgåve. Stikke innom kas som helst verksted og få like bra service. Det er sånt det skal være og heldigvis det er slik med de fleste produsenter. Berre å holde seg unna vis shit som starter med T.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva skulle denne testen bevise ? At bilene med størst batteri kommer lengst ?

At hvis du betaler dobbelt så mye for en bil, så får du mer bil for pengene ?

 

I mine øyne en fullstendig nyttesløs test, med unntak at man ser at Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk.

 

Selvsagt vil en bil med 100KWh batteri komme lenger enn en bil med 64KWh.

Hva blir neste test ? Se hvem som kommer lengst av en bil med 30l tank mot en med 100liters tank ?

Det er fullt mulig å teste Teslaer med mindre batteripakker, Både 60KWh til Model 3 og 75KWh på S og X.

Skal man se på kilometer i investerte penger kan man glatt kjøpe 2 Kona for prisen av en Tesla med 100KWh batteri. Og da vinner plutselig Kona overlegent. Parker en Kona 430 Km hjemmefra og ha den parkert der. Man har råd fortsatt nesten 150 000 kroner til forsikring og parkeringsavgift opp til prisen av en Model S. Plutselig har man over 800km rekkevidde med konene.

 

En mer interessant test av el-biler ville vært å sette opp de som ligger i omtrent samme prisklasse, og sett hvem som kom lengst da.

Ta en test med Kona, e-Niro, e-Soul, Leaf3, Ampere-e, Model 3 Standard og en ID.3.

7 biler til omtrent samme pris ( 336-400 000).

Det ville gitt ett mye bedre sammenlignbart grunnlag.

Og kjør testen i Norge, med norske fartsgrenser så vi får ett mer reelt resultat. Jeg ligger sjelden i 130-150km/t

 

Utfordring sendt.

 

Dette er jo ikke en selvfølge. Kona går jo lengre enn E-tron som har 95kwh batteri. Dessuten hjelper ikke en kona om du skal ha med kona, tre barn og svigerforeldre. Da må man faktisk ha to kona (koner, konas?) for å få samme jobb gjort som en S og X kan.

Nå var det også et tysk firma som gjorde testen så litt rart om de skulle dra til Norge for å få gjort den..

Stakkars deg som må ha syvseter for å dra med svigerforeldre. Tror generelt at syvseter ikke er så viktig for folk flest.

Ellers er det model 3 og kona som kommer best ut her føler jeg. Faktisk imponert over forbruket til kona her.

Lenke til kommentar

Hvordan er det dumt? Tesla er Tesla. Uansett om du kjører i USA, Noreg, Tyskland, Russland eller Kina. Om du setter ut på verdensturne med bil, så bør du få støtte på verksted om det trengst.

Det får ein med Merce, f.eks. Du kan kjøre Japansk, Amerikansk, Britisk eller Tysk utgåve. Stikke innom kas som helst verksted og få like bra service. Det er sånt det skal være og heldigvis det er slik med de fleste produsenter. Berre å holde seg unna vis shit som starter med T.

Fordi, hadde han kjøpte en Tesla fra Europa, så hadde han kunne brukt superchargere igjennom hele Europa. Alt på bilen følger Europeisk standard. Særdeles lite gjennomtenkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpt bil for 880k siste år. Det ble ikke Tesla fordi jeg ville ikke risikere feil/mangler/eller gud forby innom et service senter utenom nettopp service etter service intervall. Min bil skal aldri innom et verksted utenfor service intervall. De som vil ha et problemfritt bilhold kjøper ikke Tesla. Det er andre faktorer som teller når man velger Tesla. Bilvalg er aldri lett

Det er faktisk av samme grunn jeg ikke kjøper Mercedes, BMW eller Audi.

 

Merca jeg hadde måtte bytte fire dører etter noen år norske veier. Ingen av disse bilene klarte seg kun med ordinære servicer, alle har hatt en eller annen feil.

 

Gratulerer med japansk bil ihvertfall, det kan ikke være noe annet enn Lexus eller Toyota du har kjøpt deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor dette fortsatt er en diskusjon. Som flere har påpekt, har du et budsjett på 370-470K, er pt Tesla det beste bilkjøpet du kan gjøre. Har du ikke 370K+ å bruke på bil, er valget mye vanskeligere. 

 

Trenger du litt større plass, og har større budsjett, er det andre faktorer som avgjør om du ender opp med i-Pace, TMS/TMX eller Etron. Her tror jeg ikke det er kun økonomiske hensyn som vurderes ved kjøp. Utseende, image, tilgjengelighet, kjøremønster og alt det der. 

 

Selv endte jeg opp med en i-Pace etter å ha prøvd alle. Mye pågrunn av at jeg likte utseende både inn- og utvendig bedre enn på konkurrentene. Rekkevidden er helt OK (400km ++ på sommer, 340-360km på vinter). 

 

Et siste hensyn som eliminerte Tesla for min del, er at dette er familiebilen. Så dersom den må på service/verksted (som kan skje med alle biler), har jeg ikke anledning til at det tar mye tid. I Trheim er det Nardo bil som selger Jaguar/LandRover/Volvo, og jeg har god erfaring med verkstedet deres gjennom mange år med Volvo. 

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...