Gå til innhold

Teslas elbiler dominerer i forbrukstest mot Audi E-tron og Hyundai Kona


Anbefalte innlegg

Metodikk:

 

Snitthastighet: 115 km/t

Dersom vi tenker oss at en avstand på 115 km ble utført med en halvtime med 130 km/t og en halvtime med 100 km/t ville luftmotstanden over en time bli ca 2% større.

 

Dersom vi relaterer data til snitthastighet vil andel energi brukt til luftmotstand stige med ca 10 - 15 % , med de relative forskjellene mellom modeller vil være lik. Snitthastighet burde vært brukt, og forklarer noe av den lave energi som legges til grunn for luftmotstand ii beregninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Alle husker vel når iPhone 1 og 2 kom så var det var beste mobil i verden, i følge tester på den tiden. Men man ser nu resultatet i dag, iPhone er ikke beste mobil telefon i dag.

Teslafans sier vel de har verdens beste bil, uansett hva som skjer med Tesla.

 

Hvis man ser på en BMW og Tesla(med avgifter) til samme pris, så ser jo Tesla ut som en billig bil. Tesla kan rett og slett ikke lage Premium biler.

 

Tesla 3 ser jo helt for jævlig ut både innvending og utvendig, i forhold til en BMW.    

 

Jeg syns moderne ser BMWer billige ut - stygge er de også. 

Hvis du er en Tesla fanboys, så er det ikke noe rart at du mener dette :)

Lenke til kommentar

 

 

Alle husker vel når iPhone 1 og 2 kom så var det var beste mobil i verden, i følge tester på den tiden. Men man ser nu resultatet i dag, iPhone er ikke beste mobil telefon i dag.

Teslafans sier vel de har verdens beste bil, uansett hva som skjer med Tesla.

 

Hvis man ser på en BMW og Tesla(med avgifter) til samme pris, så ser jo Tesla ut som en billig bil. Tesla kan rett og slett ikke lage Premium biler.

 

Tesla 3 ser jo helt for jævlig ut både innvending og utvendig, i forhold til en BMW.    

 

Jeg syns moderne ser BMWer billige ut - stygge er de også. 

Hvis du er en Tesla fanboys, så er det ikke noe rart at du mener dette :)

Er litt ny i dette fora, men hva er relevansen med disse synspunktene ift artikkelens innhold?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget at det skal ikkje spille noe rolle. Han kjøper Tesla og kjører te veksted for å bytte ei plate, det MÅ kunne gjørast i USA, Europa, Asia, Afrika - uansett kor bilen var solgt. Det har ikkje noe med laddekontakt å gjøre. Det er enkel plate, som er prikklik på alle teslaer. 

Poenget at det er ræva kundeservice og service generelt. Ein skal lete lenge før ein finner noe liknandes dritt.

Poenget er at Tesla ikke vil ha US biler i Europa, og derfor ikke yter noen som helst service til slike importerte. Noe de er i full rett til. Hurtiglading fungerer ikke, og kommunikasjon med bilen fra app eller Teslas servere fungerer ikke. Ei heller radioen. Dette gir en meget dårlig brukeropplevelse, og Tesla kan ikke feilsøke noe som helst på den. 

 

Om han hadde kjøpt en brukt en fra f.eks Norge hadde alt dette vært unngått. Greit å gjøre litt research. 

 

Blir litt som å importere en 110V Sony TV fra USA. Tror du Sony Norge vil reparere den om noe går galt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det man bør tenke på, jo mer elbiler pr hustand, jo mer strøm trenger vi.

I kronologisk rekkefølge:

Jeg kjøpte varmepumpe og gikk ned 10 000 kWh/år

Så kjøpte jeg elbil og øker forbruket med ca 3 000 kWh/år og redusert med ca 800 liter diesel.

Så skal jeg kjøpe nye vinduer og regner med å redusere forbruket med 3-5 000 kWh/år

Mulig det blir solceller på taket etter hvert også

 

Nå er dette bare mitt eksempel, men synes du dette ser ille ut? Ser vi litt større på det så rives eldre boliger og nye bygges. Nye boliger har et mye lavere forbruk enn de som rives.

 

Er du så sikker på at forbruket per husstand vil øke? Jeg tror det blir ganske stabilt. Den største forskjellen er nok at diesel og bensin-salget synker.

 

Rettelse: 800, ikke 8000.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som sagt, han bur i eit land uten noe tesla importør eller noe chargere. Fint når folk greier å lese før de svarer og kaller noen for "idiot". Ironisk.

 

For meg er det opplagt, som også andre har kommentert på, at hadde han gjort litt research, på om det faktisk fungerer å importere en amerikansk Model S i Europa, så hadde han fort realisert at det er en dårlig idé.

 

Hadde han kjøpt en Europeisk modell, så kunne han fått service på bilen over hele Nord-Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I kronologisk rekkefølge:

Jeg kjøpte varmepumpe og gikk ned 10 000 kWh/år

Så kjøpte jeg elbil og øker forbruket med ca 3 000 kWh/år og redusert med ca 8000 liter diesel.

Du gikk altså fra å kjøre 130 tusen km i året (8000 liter / 0.6 per mil) 

Til å kjøre 15 tusen km i året (2 kWh per mil, som er noe lavt inkludert ladetap, forvarming og vampire drain)

Positivt hvertfall at du kjører så mye mindre da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at Tesla ikke vil ha US biler i Europa, og derfor ikke yter noen som helst service til slike importerte. Noe de er i full rett til. Hurtiglading fungerer ikke, og kommunikasjon med bilen fra app eller Teslas servere fungerer ikke. Ei heller radioen. Dette gir en meget dårlig brukeropplevelse, og Tesla kan ikke feilsøke noe som helst på den. 

 

Om han hadde kjøpt en brukt en fra f.eks Norge hadde alt dette vært unngått. Greit å gjøre litt research. 

 

Blir litt som å importere en 110V Sony TV fra USA. Tror du Sony Norge vil reparere den om noe går galt?

 

Har kjøpt mye forskjellig på reiser i USA og Japan. Aldri hadde noe problem med service.

Veit om folk som importerte bla bmw, merce, toyota fra usa. Aldri noe problem med service i Europa.

 

Tesla skyller seg ut på å være elendig service, sånn er det berre. Men hey, dei som ønskjer å bruke opp mot ein mill på ein bil som må på service fleire gonger i året, stå i kø fleire månad... be my guest.

Eg skal aldri borti den skitten. Mye bra å velge mellom ellers.

Lenke til kommentar

Du gikk altså fra å kjøre 130 tusen km i året (8000 liter / 0.6 per mil) 

Til å kjøre 15 tusen km i året (2 kWh per mil, som er noe lavt inkludert ladetap, forvarming og vampire drain)

Positivt hvertfall at du kjører så mye mindre da.

Hehe, godt observert. Det ble selvsagt en null for mye der ja.

 

Jeg kjører faktisk litt mer nå enn før, men det gjør jeg med god klimasamvittighet ettersom jeg har byttet ut flere flyferier med bilferie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I kronologisk rekkefølge:

Jeg kjøpte varmepumpe og gikk ned 10 000 kWh/år

Så kjøpte jeg elbil og øker forbruket med ca 3 000 kWh/år og redusert med ca 800 liter diesel.

Så skal jeg kjøpe nye vinduer og regner med å redusere forbruket med 3-5 000 kWh/år

Mulig det blir solceller på taket etter hvert også

 

Nå er dette bare mitt eksempel, men synes du dette ser ille ut? Ser vi litt større på det så rives eldre boliger og nye bygges. Nye boliger har et mye lavere forbruk enn de som rives.

 

Er du så sikker på at forbruket per husstand vil øke? Jeg tror det blir ganske stabilt. Den største forskjellen er nok at diesel og bensin-salget synker.

 

Rettelse: 800, ikke 8000.

Vi har gjort noe tilsvarende her. 

 

Når vi kjøpte huset for 20 år siden var forbruket ca. 30.000kWh strøm + 2500L fyringsolje pr. år, samt 2000L bensin/diesel pr. år.

 

Etter den tid har vi installert vann/vann varmepumpe i 2006, etterisolert og byttet vinduer, byttet all belysning til LED samt byttet gamle kjøleskap/frysere til nye med A++ eller bedre, installert solcelleanlegg i 2013 og byttet begge bilene til elbiler. 

 

Forbruket er nå (netto) ca. 12.000kWh strøm, null liter fyringsolje og null liter bensin/diesel... (gressklipperen og motorsaga er også elektriske ;))

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jens: Jeg har bare gått fra 37 000 kWh + 1 favn ved og 800l diesel til 29 000 kWh, 0 ved og 0 diesel, men så har jeg nok antagelig brukt adskillig mindre på min energiøkonomisering. Dvs. kjøp av elbil, varmepumpe, noen nye vinduer og bytte til LED-belysning. Jeg har nok ennå mye å gå på. Dvs. jeg skal skifte resten av vinduene og kjøpe en kraftigere varmepumpe som skal stå i hoveddelen av huset. Den gamle flyttes til utleieleiligheten. Etter det skal jeg tenker jeg å skifte drenering og kan isolere grunnmuren bedre i samme slengen. Med alle disse tiltakene regner jeg med å komme under 20 000 kWh/år. Solceller er interessant, men solforholdene er ikke helt gunstige her så hvis jeg kjøper så blir det bare ett panel for gøy og erfaring. Halvering av energiforbruket til tross for overgang til elbil. Det må vel kvalifisere for en stjerne i boka? :p

Lenke til kommentar

Jens: Jeg har bare gått fra 37 000 kWh + 1 favn ved og 800l diesel til 29 000 kWh, 0 ved og 0 diesel, men så har jeg nok antagelig brukt adskillig mindre på min energiøkonomisering. Dvs. kjøp av elbil, varmepumpe, noen nye vinduer og bytte til LED-belysning. Jeg har nok ennå mye å gå på. Dvs. jeg skal skifte resten av vinduene og kjøpe en kraftigere varmepumpe som skal stå i hoveddelen av huset. Den gamle flyttes til utleieleiligheten. Etter det skal jeg tenker jeg å skifte drenering og kan isolere grunnmuren bedre i samme slengen. Med alle disse tiltakene regner jeg med å komme under 20 000 kWh/år. Solceller er interessant, men solforholdene er ikke helt gunstige her så hvis jeg kjøper så blir det bare ett panel for gøy og erfaring. Halvering av energiforbruket til tross for overgang til elbil. Det må vel kvalifisere for en stjerne i boka? :p

Det har ikke kostet så veldig mye faktisk. Vi snakker om godt under 250k for varmepumpe og solcelleanlegg til sammen. Varmepumpa var nedbetalt i 2013, etter det har den spart meg for netto 20k i året. Solcelleanlegget er halvveis nedbetalt nå, i 2024 er det helt nedbetalt og sparer meg for netto ca. 11-12k i året. Begge deler iberegnet 3,5% rente. 

 

LED-belysning, vinduer, nye hvitevarer og slikt ville kommet uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alle husker vel når iPhone 1 og 2 kom så var det var beste mobil i verden, i følge tester på den tiden. Men man ser nu resultatet i dag, iPhone er ikke beste mobil telefon i dag.

Teslafans sier vel de har verdens beste bil, uansett hva som skjer med Tesla.

 

Hvis man ser på en BMW og Tesla(med avgifter) til samme pris, så ser jo Tesla ut som en billig bil. Tesla kan rett og slett ikke lage Premium biler.

 

Bare å se på Tesla 3 den ser jo helt jævlig ut både innvending og utvendig, i forhold til en BMW.    

 

Tysk kvalitet. BMW ligger milevis foran på det som teller, hvem bryr seg om man havner i en livsendrende ulykke, så lenge interiøret er premium!

 

/s

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...