Gå til innhold

Teslas elbiler dominerer i forbrukstest mot Audi E-tron og Hyundai Kona


Anbefalte innlegg

Det som er virkelig overraskende er likheten mellom iPhone og resten av markedet og Tesla og resten av markedet. I begge tilfeller var det kjempestore selskaper som VW, Mercedes, Ford, Toyota... hele den bøtteballetten som satt på enormt stor erfaring og tekniske kunnskaper i alt fra a til å når det gjelder biler, så kommer Tesla - en outsider, og det første de produserer er en premium-sedan som klarer å kjøre ifra omtrent alt og eller for en elbil å være er fortsatt på toppen av markedet ytelsesmessig i alle fall. Så kommer de andre store produsentene og spyr ut brødristere på sykkelhjul som i3 e.l. og det var liksom deres «svar».

Ja jeg er for konkurranse, ingenting bedre enn at flere store aktører hiver seg med på kampen, men det er bare den utrolige tregheten hos samtlige og måten de sov i timen på. Med mobilmarkedet var det egentlig verre, for der gikk store kjente merkevarer som Sony, Blackberry og Motorola mfl. fra å være de største til de totalt uinteressante liksom over natten. Ruger selv på en Model 3 nå, sammenligner med andre merker... og hva i hyleste er det de andre har å stille med? Nesten ingenting. Veldig trist.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt urettferdig å teste Audi e-tron med 21" felger når de andre har mindre og standardfelg på e-tron er 19"? Nå vet jeg ikke hvor mye det hadde hatt å si, men såvidt jeg vet utgjør det en del. Bør jo ha så likt utgangspunkt som mulig for at testen skal bli rettferdig.

Jo, det virker litt tilfeldig hvilke hjul de har. Model 3 er satt opp med 19", som er en slags mellomstørrelse. Standard kommer Model 3 med 18" hjul med aero-kapsler som gjør at WLTP er 560 km, mens 19" skal gå 3 mil kortere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne testen er relativt lett å gi det utfallet man ønsker. Stoler man på bilens instrumenter eller gjøres det andre målinger? Hvor mye er utseende og komfort verdt? Service-apparat og tilgang på reservedeler? Tester man kun forbruk, vil temperatur, dekktrykk (og dekk MERKE, ikke bare type) spille grovt inn, for ikke å snakke om hvordan de styrte klimaanlegg og andre elementer. Denne testen kunne som sagt fått mange utfall. Jeg er selv Audi-entusiast, men føler at Hyundai (og da Ionic) har et overtak på dagligreisen, å dra med seg over 2,5 tonn for å kjøre en tur med matpakka eller til butikken for å handle mer til matpakka, er like dumt som å sammenligne TM3 og e-tron.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er virkelig overraskende er likheten mellom iPhone og resten av markedet og Tesla og resten av markedet. I begge tilfeller var det kjempestore selskaper som VW, Mercedes, Ford, Toyota... hele den bøtteballetten som satt på enormt stor erfaring og tekniske kunnskaper i alt fra a til å når det gjelder biler, så kommer Tesla - en outsider, og det første de produserer er en premium-sedan som klarer å kjøre ifra omtrent alt og eller for en elbil å være er fortsatt på toppen av markedet ytelsesmessig i alle fall. Så kommer de andre store produsentene og spyr ut brødristere på sykkelhjul som i3 e.l. og det var liksom deres «svar».

Ja jeg er for konkurranse, ingenting bedre enn at flere store aktører hiver seg med på kampen, men det er bare den utrolige tregheten hos samtlige og måten de sov i timen på. Med mobilmarkedet var det egentlig verre, for der gikk store kjente merkevarer som Sony, Blackberry og Motorola mfl. fra å være de største til de totalt uinteressante liksom over natten. Ruger selv på en Model 3 nå, sammenligner med andre merker... og hva i hyleste er det de andre har å stille med? Nesten ingenting. Veldig trist.

i3 har en annen tilnærming enn tesla, lavere vekt ved mye bruk karbonfiber, små hjul osv.. Tesla løser det samme problemet i amerikansk stil med gedigent batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

i3, Kona er jo knøttesmå i forhold til Teslas biler. Sier seg selv at de har gode forbrukstall. Men selv da greier de ikke å matche Tesla.

 

Og Teslas biler er bygget som en tanks med ytelser som en sportsbil. Prøv det med de andre bilene så får du kraftig hopp på forbrukstallet. 

Lenke til kommentar

Det som er virkelig overraskende er likheten mellom iPhone og resten av markedet og Tesla og resten av markedet. I begge tilfeller var det kjempestore selskaper som VW, Mercedes, Ford, Toyota... hele den bøtteballetten som satt på enormt stor erfaring og tekniske kunnskaper i alt fra a til å når det gjelder biler, så kommer Tesla - en outsider, og det første de produserer er en premium-sedan som klarer å kjøre ifra omtrent alt og eller for en elbil å være er fortsatt på toppen av markedet ytelsesmessig i alle fall. Så kommer de andre store produsentene og spyr ut brødristere på sykkelhjul som i3 e.l. og det var liksom deres «svar».

Ja jeg er for konkurranse, ingenting bedre enn at flere store aktører hiver seg med på kampen, men det er bare den utrolige tregheten hos samtlige og måten de sov i timen på. Med mobilmarkedet var det egentlig verre, for der gikk store kjente merkevarer som Sony, Blackberry og Motorola mfl. fra å være de største til de totalt uinteressante liksom over natten. Ruger selv på en Model 3 nå, sammenligner med andre merker... og hva i hyleste er det de andre har å stille med? Nesten ingenting. Veldig trist.

 

 

Det er nok redusert inntjening av de tusen ulike slitasjedelene som holder tyskerne tilbake. Den eneste grunnen til VW kjører hardt på elektrisk er antageligvis på grunn av diesel-skandalen. VW (samt. samtlige tyske bilselskaper) ble tatt for grov juks, tilliten må gjenvinnes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På sikt tror jeg nok bilbransjen kan like dette med at tech begynner å ta over delvis i biler.

Klarer de å senke levetiden til en bil ned til eks 10 år kan de jo selge mange flere biler. Mange har bare biler som er over 15 år gamle, og funker fint for dem. Alder er definitivt et problem for elektriske biler. Vi har noen anleggsmaskiner som er nærmere 40 år og i daglig bruk til småtterier, slikt er umulig for et elektrisk kjøretøy med prisen og levetiden på batterier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne test er ikke relevant.

 

 

Forsøk å lese testen en gang til? Se nøye på alle bildene. Rekkevidden er vel grei nok? Men se på bildene over forbruk eller effektivitet om du vil. Det er helt klart relevant for alle som ønsker el-bil, og faktisk også for de som ikke ønsker el-bil. For det viser at det er forskjell på el-bilene. Og selv de som er diesel-bitter kan kanskje endre mening etter å ha lest og forstått testen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Det kommer forøvrig ny Model S til høsten, med mange elementer fra Model 3, som mer moderne batterier. Mer moderne motorer får du allerede nå. Pga dette kan du nå få gratis superlading til Model S igjen.

 

 

 

Har ventet på en oppgradering av model S, og overgang til 21700 celler var jo et av punktene. Kommer det noe mer da? Interiør, eksteriør? Har du forresten noen kilder på dette, forsøker å følge med på hva som kommer fra blant annet Tesla men er ikke alltid lett å henge med når det skjer en såpass rask utvikling av modeller som jo alt er solgt og likevel oppgraderes etc. 

Lenke til kommentar

På sikt tror jeg nok bilbransjen kan like dette med at tech begynner å ta over delvis i biler.

Klarer de å senke levetiden til en bil ned til eks 10 år kan de jo selge mange flere biler. Mange har bare biler som er over 15 år gamle, og funker fint for dem. Alder er definitivt et problem for elektriske biler. Vi har noen anleggsmaskiner som er nærmere 40 år og i daglig bruk til småtterier, slikt er umulig for et elektrisk kjøretøy med prisen og levetiden på batterier.

 

 

Alltid morsomt når noen er virkelig bastante når de spår om fremtiden. Hva er det forresten som gjør akkurat deg til en utmerket spåmann? Gått læretid på tivoli, eller er du kanskje arvelig belastet, din far var en spåmann som hans far før ham? Eller bare drar du konklusjoner helt lemfeldig ut av rattata?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsom type du, tror du på alle av Musks store bløffer også?

Dette er ting som er opplest og vedtatt, levetid på batterier er en utfordring..

Du virker som en type der alt skal elektrifiseres, for enhver kost, uansett hva.

Dette kan være svært lite lønnsom bruk av midler i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg besøkte vår nabo Sverige, Østersund, la jeg merke til 4 Tesla i løpet av 1 uke.

Samtlige 4 var norsk registrerte. Latterlig spør du meg! Lille fisen Norge skal jo redde planeten fra klimautslipp.

 

Det man bør tenke på, jo mer elbiler pr hustand, jo mer strøm trenger vi.

Eneste de bør begynne å bygge i tiden fremover, er vindmølleparker f.eks Nord-Sverige får europas største vindmøllepark. https://energiteknikk.net/2017/11/nord-sverige-far-europas-storste-vindpark

 

Hvorfor er ikke Norge en av dem største? :hmm: 

Neida, vi skal heller betale avgift på alt i stede.

Lenke til kommentar

Når det gjelder pris som også har vært diskutert i forumet her må en ikke glemme at Model 3 som er best på forbruk nå har en startpris på 367 700 kr for standard range plus med rekkevidde på inntil 415 km. Da får man komplett bil med vinterhjul og metallik lakk for under 400'. Standardhjulene er forøvrig 18 tommer med fine lettmetallfelger under de stygge kapslene. Man behøver ikke lenger være krøsus for å kjøpe seg elbil med rekkevidde og ytelse som holder i massevis for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vår nye Tesla Model 3 long range firehjulsdrift vil i følge bilholdskalkulator på smartepenger.no koste mindre å eie og bruke enn en brukt 2013 Toyota Avensis. Da er stipulert verditap høyere enn det som har vært tilfelle for Tesla hittil. Det vil si at det sannsynligvis er enda billiger å eie enn det kalkulatoren beregner. Verditapet lagt til grunn er det leaseplan stipulerer når de skal tjene penger på å lease ut biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis driften av Teslas superchargere skulle være ute av drift i en periode ved en eventuell konkurs vil det være mulig å lade på hvilken som helst annen ladestasjon med type 2 kabel som følger med bilen. Bare synd å stå i kø for de få laderene når det er rekkevis med teslaladere som lader mye raskere. Hvis selskapet går konkurs vil jeg tro andre vil stå i kø for å kjøpe det opp. Tesla produserer mer batteri målt i kWt enn hele verdens produksjon til sammen. Dette er altså før deres nye fabrikk i Kina er bygget ferdig. I tillegg ligger de et godt stykke foran i utvikling og teknologi. Nye E-tron kan f.eks ikke fjernoppgraderes. Tesla byr på gledelige overraskelser hele tiden med sine fjernoppdateringer. Den har også prompepute som barna synes er fantastisk morsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hastighetene her gjør jo testen temmelig verdiløs i Norge

 

Så dere testet teslas 100kwh batteri mot feks.konas 64 kwh batteri og skryter av at tesla vinner? Wow, større batteri betyr lengre rekkevidde, er det mulig ( sarkasme ). For en ubrukelig test rett og slett. Test biler med samme batteri størrelsene ellers er dette bare tull.

Testen er for forbruk (strømforbruk per km)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg besøkte vår nabo Sverige, Østersund, la jeg merke til 4 Tesla i løpet av 1 uke.

Samtlige 4 var norsk registrerte. Latterlig spør du meg! Lille fisen Norge skal jo redde planeten fra klimautslipp.

Denne mentaliteten igjen..... men da skal jeg begynne å drite i kildesortering og kaste all søpla mi ut vinduet. Lille meg redder ikke planeten uansett....

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...