Gå til innhold

Vi testet: Mercedes-elbilen er komfortabel – og kanskje litt tørst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kan si mye om Tesla og elbiler, men når det kommer til forbruk\rekkevidde med tanke på hvor store batteriene er kommer de svært bra ut, nær samtlige konkurrenter må kompensere med større batterier som igjen driver opp prisen kraftig for å matche Tesla på rekkevidde. Ser man på de litt mindre bilene er Hyundai Ioniq og Model 3 ganske like på forbruk, konkurrenter som Ampera-E og Leaf bruker betydelig mer, dette på tross av at Model 3 bruker temmelig kjipe hjul (235 med rullemostand E tror jeg, vs Ioniq som har 205 med rullemotstand B, Ampera-E har vell 215-hjul og B på rulle den og). Vinterstid er både Kona og eNiro gode konkurrenter til Model 3 pga den veldig effektive varmepumpa, men hva hjelper det når det er nær sagt umulig å oppdrive bilene? For de større bilene er både I-pace og eTron tørstere enn S og X.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

35 - 39 kWh/100km er temmelig drøyt, for å si det mildt. Jeg er fristet til å tro at det var noe galt med test eksemplaret, eller enda verre, at Mercedes ikke har levert en nykonstruksjon som er på høyden med konkurrerende merker.

Lenke til kommentar

Snedig. De bygger en el-bil ut av en eksisterende GLC plattform, og presterer bytte ut 80% av delene? Hvordan teller de da?

 

Den soleklare fordelen med (min) e-Golf er nettopp at den har samme delene som fossilslektningen. En nødvendighet for at der i det hele tatt skal finnes tredjepartsdeler å få tak i. Skulle jeg basert meg på å handle deler hos Møller så hadde ikke e-Golfen blitt gammel. Var det jeg tenkte… Men nå har bilen etterhvert blitt 'gammel' og kjørt 'langt' (YMMV.) Utover en enkelt umiddelbar garantisak og en viktig fabrikkbulletin, så har jeg fortsatt ikke skrudd på bilen en eneste gang. Må vel si meg fornøyd…

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi som har pendlet over Sollihøgda i noen år, har erfart at den stigningen er mer drivstoffslukende enn man skulle tro. Det er faktisk snakk om 3-400 høydemeter fra laveste til høyeste punkt (ca 300 fra Hønefoss-siden, 400 m på Bærumssiden). Også vanlige eksosbiler bruker mer der enn på mange andre strekninger, så ikke egentlig overrasket over resultatet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei, et spørsmål her fra en som faktisk lurer på noe angående EQC (null "hate") :)

 

Hva er det som gjør at EQC er en SUV, og en konkurrent til E-tron og Model X? Eneste størrelsesmålene jeg forholder meg til er bagasjeplassen, og der er EQC nærmere Model 3.

 

Altså hva gjør EQC til en SUV? Og hvorfor er ikke EQC sammenliknbar med model 3?

Lenke til kommentar

Hei, et spørsmål her fra en som faktisk lurer på noe angående EQC (null "hate") :)

 

Hva er det som gjør at EQC er en SUV, og en konkurrent til E-tron og Model X? Eneste størrelsesmålene jeg forholder meg til er bagasjeplassen, og der er EQC nærmere Model 3.

 

Altså hva gjør EQC til en SUV? Og hvorfor er ikke EQC sammenliknbar med model 3?

Søk opp "SUV definition" så finner du svaret. 

 

Det å kunne frakte ting på taket, samt henger-feste er nødvendig, da det skal kunne være et nyttekjøretøy. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hei, et spørsmål her fra en som faktisk lurer på noe angående EQC (null "hate") :)

 

Hva er det som gjør at EQC er en SUV, og en konkurrent til E-tron og Model X? Eneste størrelsesmålene jeg forholder meg til er bagasjeplassen, og der er EQC nærmere Model 3.

 

Altså hva gjør EQC til en SUV? Og hvorfor er ikke EQC sammenliknbar med model 3?

Søk opp "SUV definition" så finner du svaret. 

 

Det å kunne frakte ting på taket, samt henger-feste er nødvendig, da det skal kunne være et nyttekjøretøy. 

Model 3 har mulighet for takstativ, hengerfeste, har 4wd, kanskje for lav bakkeklaring i forhold til EQC?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

35 - 39 kWh/100km er temmelig drøyt, for å si det mildt. Jeg er fristet til å tro at det var noe galt med test eksemplaret, eller enda verre, at Mercedes ikke har levert en nykonstruksjon som er på høyden med konkurrerende merker.

 

Enig. Jeg har til sammenligning snittforbruk på 20,6kWh/100km på 3050km i Tesla model 3 performance. Dette er kjørt på veger med mye bakker og svinger, og jeg har aldri forsøkt å være spesielt sparsommelig.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Men det er likevel et par underlige løsninger. For eksmpel er det en transmisjonstunnel på gulvet ved baksetene. Vi er rimelig sikre på at det ikke går noen drivaksling her, og at denne levningen fra fossilbiltiden lett kunne vært unngått."

 

Neppe. Da hadde nok Mercedes fjernet den.

 

Tror det var noe ironi i den teksten. Det er ikke en drivaksling der, så ja, de kunne fjernet transmisjonstunnelen hvis dette var en elbil fra starten av og ikke en bensinbil med batterier og elmotorer. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig bra at de går for komfort istedenfor sport. Tipper den er kjempedigg å kjøre. Men det forbruket er antagelig altfor høyt, spesielt med bare 80 kWh batteri. Han er litt sleip i måten han avviser PM-motorer. Greit nok argument med sjeldne materialer, men hvis det er dumt å plassere dem bak så er det vel nettopp derfor Tesla har dem fremme, både på 3eren og de nye S/X. Får vente med endelig dom til vi ser litt flere rekkeviddetester.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tyskerne har tabbet seg ut med tanken at bilen skal "føles som en fossilbil". De burde signalisere at de har gjort noe fundament nytt med elbilen.

 

Jeg er ingen Tesla-fan (liker ikke lave biler og X-en er for bred og mangler takboks) men de burde gjort som Tesla og startet med datamaskin og bygget opp alt som skal monitoreres og styres rundt denne. Men tyskerne har ikke noe Silicon Valley SW kultur og vil nok bruke mye tid på å få dette på plass. Derfor har tyske og asiatiske biler flere datamaskiner i hver bil (inklusive min tyske elbil) som ikke snakker med hverandre, og OTA - glem det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tyskerne har tabbet seg ut med tanken at bilen skal "føles som en fossilbil". De burde signalisere at de har gjort noe fundament nytt med elbilen.

 

Jeg er ingen Tesla-fan (liker ikke lave biler og X-en er for bred og mangler takboks) men de burde gjort som Tesla og startet med datamaskin og bygget opp alt som skal monitoreres og styres rundt denne. Men tyskerne har ikke noe Silicon Valley SW kultur og vil nok bruke mye tid på å få dette på plass. Derfor har tyske og asiatiske biler flere datamaskiner i hver bil (inklusive min tyske elbil) som ikke snakker med hverandre, og OTA - glem det.

Hva mener du egentlig med 'datamaskin' her? Jeg kan love deg at alle moderne biler inkl. tesla har mange ekseveringsenheter rundtomkring. Det er alt for dyrt å ha ASIL D hardware som konsollkontroller, så av den grunn alene er det mange mindre kontrollere for å ta seg av sikkerhetsfunksjoner.  (Legg merke til at selv i tesla stopper ikke motorkontrolleren opp selv om konsollet feiler) 

 

Når det gjelder bodykontroll er det i hele bransjen en trend mot å kjøre det som virtuelle prosesser i en kraftigere kontroller sammen med underholdningssystemet, men av pålitelighetsgrunner vil man at grunnleggende funksjon skal være der selv om ukritiske kontrollere feiler, så partisjoneringen trenger fortsatt å ta hensyn det. Så man vil ikke uten videre la motorkontroll dele hardware med ukritiske ting. bremser, airbagger o.l. er ASIL D så det er uansett no-go i ikke sertifisert hardware. 

 

Lenke til kommentar

 

Tyskerne har tabbet seg ut med tanken at bilen skal "føles som en fossilbil". De burde signalisere at de har gjort noe fundament nytt med elbilen.

 

Jeg er ingen Tesla-fan (liker ikke lave biler og X-en er for bred og mangler takboks) men de burde gjort som Tesla og startet med datamaskin og bygget opp alt som skal monitoreres og styres rundt denne. Men tyskerne har ikke noe Silicon Valley SW kultur og vil nok bruke mye tid på å få dette på plass. Derfor har tyske og asiatiske biler flere datamaskiner i hver bil (inklusive min tyske elbil) som ikke snakker med hverandre, og OTA - glem det.

Hva mener du egentlig med 'datamaskin' her? Jeg kan love deg at alle moderne biler inkl. tesla har mange ekseveringsenheter rundtomkring. Det er alt for dyrt å ha ASIL D hardware som konsollkontroller, så av den grunn alene er det mange mindre kontrollere for å ta seg av sikkerhetsfunksjoner.  (Legg merke til at selv i tesla stopper ikke motorkontrolleren opp selv om konsollet feiler) 

 

Når det gjelder bodykontroll er det i hele bransjen en trend mot å kjøre det som virtuelle prosesser i en kraftigere kontroller sammen med underholdningssystemet, men av pålitelighetsgrunner vil man at grunnleggende funksjon skal være der selv om ukritiske kontrollere feiler, så partisjoneringen trenger fortsatt å ta hensyn det. Så man vil ikke uten videre la motorkontroll dele hardware med ukritiske ting. bremser, airbagger o.l. er ASIL D så det er uansett no-go i ikke sertifisert hardware. 

 

Ja, men på tyske og asiatiske biler er de lokale og "dumme" datamaskinene lite eller ikke integrert med den sentrale datamaskinen. Tesla er mer gjennomført SW-messig og konseptet er mer fremtidsrettet. Det tar tid å snu kulturen i tradisjonelle og konservative selskaper, derfor ansatter den tyske bilindustrien SW folk "an mass", de har skjønt at de er "bakpå". For Tesla var det f.eks. enkelt å justere utslaget på vindusviskerne pga. klager fra kundene. Fixen kom etter noen få daget OTA etter at klagene dukket opp i et diskusjonsforum. Derfor blir det direkte dumt når de markedsfører bilen som at "den skal kjennes fossil".

Lenke til kommentar

Ja, men på tyske og asiatiske biler er de lokale og "dumme" datamaskinene lite eller ikke integrert med den sentrale datamaskinen. Tesla er mer gjennomført...

Også kjent som single-point-of-failure?

 

Noe a la Viking Sky? HAL2000?

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Ja, men på tyske og asiatiske biler er de lokale og "dumme" datamaskinene lite eller ikke integrert med den sentrale datamaskinen.

Kan du være mer spesifikk, jeg har en del kjennskap til bilelektronikk, men jeg imøteser gjerne å få høre fra deg hva de praktiske tekniske forskjellene du sikter til består i. Du trenger følgelig ikke være redd for å dra inn tekniske detaljer (Ikke at jeg ber deg bryte noen NDA avtaler naturligvis).

 

For Tesla var det f.eks. enkelt å justere utslaget på vindusviskerne pga. klager fra kundene. Fixen kom etter noen få daget OTA etter at klagene dukket opp i et diskusjonsforum. Derfor blir det direkte dumt når de markedsfører bilen som at "den skal kjennes fossil".

Dette sier ikke egentlig noe om tekniske kapabiliteter, men mer om viljen til å gjøre den slags endringer i etterkant. Det vi ofte opplever når man går fra et lite marked til et bredere er at å drive å fikle med produktet i etterkant har en del utilsiktede konsekvenser, og at alle ikke er like fornøyde med at det man har kjøpt blir til noe annet i etterkant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...