Gå til innhold

KOMMENTAR: Vi kommer alltid til å vente på norsk-støtte


Anbefalte innlegg

NRK P13 er like vanskelig på Echo som på Home mini. :|

 

Jeg er strengt tatt ganske positivt overrasket over hvor godt Home Mini forstår nordnorsk. Det er bare det at Echo'ene mine stort sett virker bedre på alt jeg prøver, spesielt været. Så Home Mini'en ble forvist til kontoret, der den støver ned i påvente av at jeg skal begynne å huske å slå på radioen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Små land med en haug dialekter, er naturlig nok en utfordring. I tillegg har vi dialekter på to ulike språk også, norsk og nynorsk.

 

Nå ser jeg for meg dansk som hakket værre, der er det også mange dialekter og mumlende språk.

 

Norsk språk er en stor fordel nå i dataalderen. Vi slipper unna enorme mengder svindel og spam på e-post og oppringt på telefon. 

 

Om du ser på keynote fra Google I/O, så har de nå trent voicemodellene deres med data fra mange med talevansker (pga diverse sykdommer etc). Dette har gjort at de med suksess kan få til tale til tekst fra personer med veldig dårlig språk. Tror dermed ikke forskjellige norsk-dialekter skal være så vanskelig, så lenge AI-motoren blir matet (nok folk med forskjellige dialekter som bruker det) min erfaring er at GA forstår vestlandsk dialekt godt (fra Sandnes)

Det de viste var forsøk de hadde utført med personer som hadde talevansker der disse selv lærte opp til sitt eget bruk. Disse er pdd ikke inkludert i språkmodellene som Google Assistant benytter seg av til vanlig.

 

Det handler om å trene opp modellen i alle variasjoner, ikke bare å forstå hva som blir sagt men også hva det skal resultere i av handling. Det tolke tale er kun en del av puslespillet, norsk er et lite språk både verbalt og tekstlig så vi kommer alltid til å ha et mindre datagrunnlag i forhold til engelsk.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg ble nødt for å teste påstanden din om at den ikke skjønner P-tretten og setter i gang P3. Skal sies at til meg vrengte den opp NRK P13 med engang.

 

Klarer ikke fremprovosere problemsstillingen din her.

Den skiller fint P3 og P13 når jeg snakker til min i alle fall - selv om jeg ikke snakker mer tydelig enn normalt.

Daersu den andre som får det til å fungere, men den er fortsatt umulig å få til å spille noe annet enn p3 hos meg, selv om den skjønner hva jeg sier hvis jeg spør hva 13 + 3 er. En annen sak er at den i 4 av 5 tilfeller bare dør på seg mens den lytter og ikke gir noe respons. Mulig min mini ikke er helt god.

Jeg har for lengst vent meg til å si "spill av nrk p-en-tre" for å spille av P13.

Forsøkte igjen nå med kommandoen "spill av P-tretten" og her setter den fortsatt på P3. Så testet jeg P-trætten (dialekt) Da satte den plutselig på en spilleliste som heter P13 fra spotify. Forsøkte så igjen "spill av nrk p-trætten fra tunein radio" får da som svar at den plutselig ikke har tilgang på tunein %##%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig at enheten i testen snakker to språk samtidig?

 

Kan man da mikse norsk og engelsk i samme setning? I så fall er det vel en økt risiko for feiltolking av språk gjenerelt. Hvis enheten støtter flere språk samtidig, så vil det jo være en del ord som er like hverandre på ulike språk, men med helt ulik betydning.

 

Har jeg misforstått?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig at enheten i testen snakker to språk samtidig?

 

Kan man da mikse norsk og engelsk i same setning? I så fall er det vel en økt risiko for feiltolking av språk gjenerelt. Hvis enheten støtter flere språk samtidig, så vil det jo være en del ord som er like hverandre på ulike språk, men med helt ulik betydning.

 

Har jeg misforstått?

 

Den snakker ett språk, men forstår to. Er den stilt inn til norsk, snakker den norsk men forstår fortsatt engelsk. Tar du halve setningen på norsk og halve på engelsk, kan den nok ikke tolke den. 

 

- Hey google, will it rain?

(Ingen respons)  

- Hey google, will it rain?

- Ja, Bodø har regn i forgårs. 

- Hey google, will it rain? 

- Ja, regn er forventet fra den 10. mai 2019 til den 12. mai 2019 i Bodø.

- Hey google, blir det regn?

- Ja, regn er forventet fra den 10. mai 2019 til den 12. mai 2019 i Bodø.

- Hey google, blir det regn?

(Ingen respons)

- Hey google, blir det regn?

- Ja, Bodø har regn i forgårs.

- Hey google, will it bli regn? 

(Ingen respons)

- Hey google, will it bli regn?

(Ingen respons)

Lenke til kommentar

Tar samme testen på Alexa på mobilen. Alexa har jo som kjent ikke norsk språk.  

- Will it rain? 

- No rain is expected today. 

- Will it rain?

- No rain is expected today. 

- Blir det regn? 

- I can't play music by designer.

- Blir det regn?

- Hmm. I couldn't find name. 

 

Og for å ta værmeldingen fra yr: Ingen nedbør er ventet før i morgen kl. 21. 

Lenke til kommentar

 

Forstår jeg det riktig at enheten i testen snakker to språk samtidig?

 

Kan man da mikse norsk og engelsk i same setning? I så fall er det vel en økt risiko for feiltolking av språk gjenerelt. Hvis enheten støtter flere språk samtidig, så vil det jo være en del ord som er like hverandre på ulike språk, men med helt ulik betydning.

 

Har jeg misforstått?

 

Den snakker ett språk, men forstår to. Er den stilt inn til norsk, snakker den norsk men forstår fortsatt engelsk. Tar du halve setningen på norsk og halve på engelsk, kan den nok ikke tolke den. 

 

- Hey google, will it rain?

(Ingen respons)  

- Hey google, will it rain?

- Ja, Bodø har regn i forgårs. 

- Hey google, will it rain? 

- Ja, regn er forventet fra den 10. mai 2019 til den 12. mai 2019 i Bodø.

- Hey google, blir det regn?

- Ja, regn er forventet fra den 10. mai 2019 til den 12. mai 2019 i Bodø.

- Hey google, blir det regn?

(Ingen respons)

- Hey google, blir det regn?

- Ja, Bodø har regn i forgårs.

- Hey google, will it bli regn? 

(Ingen respons)

- Hey google, will it bli regn?

(Ingen respons)

Et lite tips: Si OK Google. Merket at etter den ble tilgjengelig på norsk, så gir den ofte ingen respons når jeg sier Hey Google. OK Google fungerer alltid

Lenke til kommentar

Et lite tips: Si OK Google. Merket at etter den ble tilgjengelig på norsk, så gir den ofte ingen respons når jeg sier Hey Google. OK Google fungerer alltid

 

"Hey Google" klinger lettere for meg, og den kjenner det jo igjen, den lyste på alle forsøkene. Bruker man Hey kan man forøvrig si "Hey Cortana", "Hey Alexa" og "Hey Google" med én snublestein mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forstår jeg det riktig at enheten i testen snakker to språk samtidig?

 

Kan man da mikse norsk og engelsk i same setning? I så fall er det vel en økt risiko for feiltolking av språk gjenerelt. Hvis enheten støtter flere språk samtidig, så vil det jo være en del ord som er like hverandre på ulike språk, men med helt ulik betydning.

 

Har jeg misforstått?

 

Den snakker ett språk, men forstår to. Er den stilt inn til norsk, snakker den norsk men forstår fortsatt engelsk. Tar du halve setningen på norsk og halve på engelsk, kan den nok ikke tolke den. 

 

- Hey google, will it rain?

(Ingen respons)  

- Hey google, will it rain?

- Ja, Bodø har regn i forgårs. 

- Hey google, will it rain? 

- Ja, regn er forventet fra den 10. mai 2019 til den 12. mai 2019 i Bodø.

- Hey google, blir det regn?

- Ja, regn er forventet fra den 10. mai 2019 til den 12. mai 2019 i Bodø.

- Hey google, blir det regn?

(Ingen respons)

- Hey google, blir det regn?

- Ja, Bodø har regn i forgårs.

- Hey google, will it bli regn? 

(Ingen respons)

- Hey google, will it bli regn?

(Ingen respons)

Du kan blokkere ut enten engelsk eller norsk, gjennom appen.

Da vil den fungere mye bedre på det språket du snakker, ettersom den ikke prøver å lete gjennom to språk samtidig.

Lenke til kommentar

 

Et lite tips: Si OK Google. Merket at etter den ble tilgjengelig på norsk, så gir den ofte ingen respons når jeg sier Hey Google. OK Google fungerer alltid

 

"Hey Google" klinger lettere for meg, og den kjenner det jo igjen, den lyste på alle forsøkene. Bruker man Hey kan man forøvrig si "Hey Cortana", "Hey Alexa" og "Hey Google" med én snublestein mindre. 

Ja den reagerer alltid selv om jeg sier OK, men den dør ut etter jeg gir en kommando. Sier jeg Hey, gjør den alltid det jeg ber om. Merkelig, men fungerte alltid med OK da den kun var på engelsk

Lenke til kommentar

Yeah, well, for meg har det en reell verdi at jeg kan slenge ut et spørsmål i lufta og dermed finne ut hvilke klær jeg skal kle på poden mens jeg lager matboksen. Den funksjonaliteten har en Echo Dot for meg. Dessverre er ikke en Home Mini like god på dette. 

 

Men en Echo eller Home gjør også at man ikke trenger kjøpe en DAB-radio for å høre radio på kjøkkenet, den gjør også at man ikke trenger kjøpe en kitchen timer hvis man ønsker å vite hvor lenge noe har stått på plata, og den kan gjøre andre ting også. Kunne man klart seg uten? Yeah, sure. Man kan klare seg uten å høre på radio også, man kan klare seg uten steikeplate og ungen kan sikkert klare seg med ett sett klær pluss en polstra søppelsekk hele året. En smarthøyttaler har nyttige bruksområder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Yeah, well, for meg har det en reell verdi at jeg kan slenge ut et spørsmål i lufta og dermed finne ut hvilke klær jeg skal kle på poden mens jeg lager matboksen.

Her kan man også bruke kona eller dama for å få svar, men også her kan det være ustabilitet og sensitivitet som påvirker svaret man får. Et tips er å begynne med ordet "kjære" for bedre respons.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er vår egen tekniske begrensning.

..

Jeg har blitt farlig fort komfortabel med å bable på engelsk til skjermen på nattbordet.

...

Så skal det jo sies at de ikke er helt i mål på engelsk heller

Ja, og ikke bare ved å holde seg til sitt morsmål, men også fordi engelsk er og vil i all overskuelig fremtid være et andrespråk, et språk de fleste av oss ikke er i stand til å uttrykke oss like fritt og presist med, engelsk er den begrensende faktoren.

 

Å trekke fram franskmenn som spesielle med den antakelsen at de som gruppe insisterer mer enn andre på å bruke eget språk blir etter min mening litt "feil" og "stigmatiserende", da de fleste, om ikke alle folkegrupper i Europa av en viss størrelse og med en viss kulturell egenproduksjon foretrekker morsmålet sitt såvidt jeg vet. Morsmålet muliggjør et helt annet spekter å utfolde seg på, det inneholder kulturelle nyanser og artefakter som ikke kan oversettes med google translate (som forøvrig er svært mye dårligere enn en tradisjonell ordbok på enkeltord og uttrykk)

Lenke til kommentar

 

Yeah, well, for meg har det en reell verdi at jeg kan slenge ut et spørsmål i lufta og dermed finne ut hvilke klær jeg skal kle på poden mens jeg lager matboksen.

Her kan man også bruke kona eller dama for å få svar, men også her kan det være ustabilitet og sensitivitet som påvirker svaret man får. Et tips er å begynne med ordet "kjære" for bedre respons.

Skal man da si "ok kjære" eller "hey kjære" før man spør hvor langt det er til månen?

Fungerer forsåvidt greit når man skal starte kaffekokeren.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg skjønner liksom ikke greia med dette produktet. Får man ikke sånn omtrent samme muligheter med et hvilket som helst nettbrett med Android på som man gjør med dette produktet?

 

Teknisk sett skal mikrofonene på smartenheter være mye bedre egnet enn på nettbrett. De vil forstå deg bedre. Utover det kan Google Assistant gjøre mye av det en Google Home kan. De er laget for forskjellige bruksområder, men de samme tjenestene kan leveres på et nettbrett som på en smarthøyttaler.

 

Det en fordel med smartenheter at man ikke trenger holde enhetene oppdatert, og tjenestene følger deg, og ikke enheten. Når man har så mange enheter som mange har nå tildags, er det en stor fordel. Skulle jeg hatt ett Android-brett (eller Windows-brett) i hvert rom, hadde jeg måtte brukt tid på drifting av brettene. Jeg hater å bruke tid på drift. Med en Home Mini eller Echo Dot trenger jeg ikke tenke på oppdateringer og ingen reboots. Android-enhetene mine har også den uvanen at leverandøren slutter å lage oppdateringer til dem nær sagt så snart jeg rekker kjøpe dem. Men det er for tidlig å si noe om hvor lenge første generasjon av Google Home/Echo vil være støttet. Kanskje det ikke blir magisk lenge, der heller. 

 

En bakdel er at alt er tjenestebasert. Det er ikke bare-bare å få en smartenhet til å spille av musikk fra lokalnettverket, for eksempel.

 

Forresten er et Android-brett mye dyrere enn en smarthøyttaler. Men så er smarthubs dyrere enn det igjen, så for det segmentet er et brett en enda sterkere konkurrent.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...