Gå til innhold

Nå er prisen på Mercedes-elbilen klar


Anbefalte innlegg

Ser veldig bra ut ved første øyekast. (Jeg har ikke satt meg inn i detaljene her)

 

Er ikke omkring to tonn forøvrig ganske vanlig for biler på denne størrelsen. Legg til noen hundre kg. i differanse mellom konvensjonell og elektrisk drivlinje er jo ikke 2.4 tonn så merkelig. (Wikipedia oppgir vekten til 2425kg)

Differansen på 70 kg kan skyldes målemetode. I Norske vognkort så er det vekt inkludert en fører på 75 kg som oppgis. I andre deler av verden er det bil uten fører som veies. Videre kan det være forskjell i om det måles med nødvendige væskenivå eller ikke (vindusspylevæske etc)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Det ville vært veldig spesiellt. motor+girkasse veier gjerne et par hundre kg. Store batterier veier mye mer enn det alene, og så er jo fortsatt ikke elmotorer og gir vektløse selv om de er lettere enn sine forbrenningsmotorsøsken. At en elbil havner en del hundre kg. over en tilsvarende bil med forbrenningsmotor mener jeg er helt å forvente.

 

 

Forskjellen i slitasje er så stor at det har fortsatt ingen praktisk betydning. Se f.eks: https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

 

 

Interresant. Litt dårlige begrunnelser for de verdiene i artikkelen, men vi får vel anta de har gjort noen tester.

Lenke til kommentar

 

Du skal langt opp i pris med Tesla X før du har denne basispakken, og så får du skiboksen på taket :-)

 

Men du mangler bagasjeromplass (500L, Model 3 har 470?) , maks tilhengerkapasitet. Rekkevidde, ladenettverk. Autopilot, Og OTA? Denne bilen konkurer med Model S 2014..

Når ble S og 3 en SUV? Ikke alle som liker å sitte 50 cm over veien. Denne bilen konkurrerer med Tesla X og Audi eTron.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

7 år etter Tesla kommer Mercedes med et batteri som Tesla hadde da. Opel leverte nesten like stort batteri i den lille bilen sin tre år før Mercedes kommer. Bilen er sikkert bra, men på batterifronten har ikke Mercedes fulgt med. Jeg fortsetter med Tesla X100 med god samvittighet og i full visshet at ingen elbiler kommer raskere til verdens ende enn Tesla.

Lenke til kommentar

Når ble S og 3 en SUV? Ikke alle som liker å sitte 50 cm over veien. Denne bilen konkurrerer med Tesla X og Audi eTron.

Nei, er en klasse eller to ned fra Model X og e-tron.

 

Nærmeste konkurrent til EQC i dag blir vel i-Pace. I fremtiden kommer Tesla Model Y og BMW iX3, som også blir ganske direkte konkurrenter.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

7 år etter Tesla kommer Mercedes med et batteri som Tesla hadde da. Opel leverte nesten like stort batteri i den lille bilen sin tre år før Mercedes kommer. Bilen er sikkert bra, men på batterifronten har ikke Mercedes fulgt med. Jeg fortsetter med Tesla X100 med god samvittighet og i full visshet at ingen elbiler kommer raskere til verdens ende enn Tesla.

Batterikapasitet er ikke det tallet man bør se på. Det er rekkevidden man ser på. Altså batterikapasitet i kWh delt på forbruk i kWh/km. Så vidt jeg skjønner rekker kommende (august) Tesla model X SR lengre med sitt 75 kWh batteri enn Merchedes med sitt 80 kWh batteri. Ladehastighet (km/time) er også en viktig parameter. Der har jeg ikke lest meg opp på hva Merchedes tilbyr, men de har i hvert fall hard konkurranse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2.5 tonn. Lurer virkelig på hva som veier så mye.

 

 

Visstnok samme "platform" som GLC, som er 2080 kg med nesten full tank (90%) og fører.

Trekk fra fører og bensin på GLC, så får du 2080 - 50 - 75 = 1955 kg.

 

Så har EQC 650 kg batteri. 

Trekk fra batteri på EQC så får du 2425 - 650 = 1775.

 

Altså netto 180 kg lettere enn GLC.

 

Kilde. Kilde2.

 

Geir :)

 

Edit: Rettet, tanken er 90% full på norske specs.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, er en klasse eller to ned fra Model X og e-tron.Nærmeste konkurrent til EQC i dag blir vel i-Pace. I fremtiden kommer Tesla Model Y og BMW iX3, som også blir ganske direkte konkurrenter.

EQC, i-Pace og e-Tron konkurrerer et par vektklasser over MX. Det er jo biler i en helt annen liga innen komfort og kvalitet. Og det til mer en konkuransedyktige priser.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

EQC, i-Pace og e-Tron konkurrerer et par vektklasser over MX. Det er jo biler i en helt annen liga innen komfort og kvalitet. Og det til mer en konkuransedyktige priser.

De er ikke direkte konkurrenter, men til den grad EQC og Model X kan sammenlignes så har de fordeler og ulemper. EQC har trolig mindre feil på interiør og paneltilpassninger, og man kan få noen tilvalg man ikke kan få på Model X. Utbredelsen av verksteder er også mye bedre. Model X har bedre infotainmentløsning, autonomi, mer ytelser, flere seter, lengre rekkevidde, superlading, enormt mye mer bagasjeplass, bedre ombordlader, mer hengervekt, osv.

 

EQC er billigere, noe den trenger å være for å selge. Vi får se hvordan det går med salget når Model Y kommer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

EQC, i-Pace og e-Tron konkurrerer et par vektklasser over MX. Det er jo biler i en helt annen liga innen komfort og kvalitet. Og det til mer en konkuransedyktige priser.

Ja, interiøret i Model X er rett og slett gyselig. Selv Cadillac tilbyr bedre design og fit'n'finish. Eks. det hvite interiøret er noe av det verste jeg har sett i en premiumbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske artig. Uansett hvilken elbil som kommer på markedet, så mener forumet her inne at de ikke er noen konkurrent av Tesla.

 

iPace, eTron og Daimler er bare driten i forhold til Tesla....

Skurrer det ikke ørlite grann engang ??

 

Hvor dårlig skal Tesla egentlig gå, før dere skjønner at selskapet ikke kler konkurranse spesiellt godt ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De er ikke direkte konkurrenter, men til den grad EQC og Model X kan sammenlignes så har de fordeler og ulemper. EQC har trolig mindre feil på interiør og paneltilpassninger, og man kan få noen tilvalg man ikke kan få på Model X. Utbredelsen av verksteder er også mye bedre. Model X har bedre infotainmentløsning, autonomi, mer ytelser, flere seter, lengre rekkevidde, superlading, enormt mye mer bagasjeplass, bedre ombordlader, mer hengervekt, osv.EQC er billigere, noe den trenger å være for å selge. Vi får se hvordan det går med salget når Model Y kommer.

Direkte uenig på infotainment (apple car play f.eks.), autonomien til MB har andre egenskaper og en kan være trygg på at de er dønn solide for det de skal gjøre fra første dag og at de ikke endrer seg vesentlig rett over natten. Fler seter er for spesielt interesserte, det er ikke lenger rekkevidde på MX med samme størrelse batteri, IONITY kommer med stormskritt, bagasjelastingen til Tesla er livsfarlig siden den er uten skille mellom last og kupé, ombordladeren til MB er skuffende (men trenger ikke være mer enn 11kW for å være innafor). EQC trenger neppe å være billigere enn MX for å selge, til det er den gjennomførte soliditeten så totalt overlegen Tesla at markedet glatt velger EQC i stort monn. Men at det er flere elektrisitet biler å velge i er bare positivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De er ikke direkte konkurrenter, men til den grad EQC og Model X kan sammenlignes så har de fordeler og ulemper. EQC har trolig mindre feil på interiør og paneltilpassninger, og man kan få noen tilvalg man ikke kan få på Model X. Utbredelsen av verksteder er også mye bedre. Model X har bedre infotainmentløsning, autonomi, mer ytelser, flere seter, lengre rekkevidde, superlading, enormt mye mer bagasjeplass, bedre ombordlader, mer hengervekt, osv.

 

EQC er billigere, noe den trenger å være for å selge. Vi får se hvordan det går med salget når Model Y kommer.

Største usikkerheten rundt Tesla er usikkerheten i seg selv. Et nytt selskap som selv etter å ha sagt at de aldri trenger hente mer penger, nå faktisk gjør det. 

 

Et ladenettverk som er lukket som var designet for å aldri tjene penger. 

 

Biler som er inne og ute på verksted i mye større grad enn noen andre merker innenfor de merkene de mener selv de konkurrerer imot. 

 

Generelt dårlig byggekvalitet som blir bekreftet av mekanikere som selv sier de aldri ville eid en slik ståa er idag. 

 

Tesla må rett og slett vokse fra seg voksesmerter, og snart faktisk bevise at de er på vei mot noe, innenfor alle segmenter de får dårlig omtale for. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva du spør meg om. Kan du formulere deg anneledes.

Du påstod lette biler hadde en ubetydlig vegslitasje i forhold til tungtransport, så eg tengte det var greit å vise til at Du muligens ikke kjøpte mer en 5 000 kg i året (1/4 lass på en US klasse 8 bil)

Resten er for å bygge og vedlikeholde veg, trafoer og det må jo anføres personbilvekten som er noen lunde linær med vegslitasje.

 

Joda, en ringmur veg noen kilo, men å få næringen til å bruke 6 aksler på en 36 tons bil burde gå greit.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Ganske artig. Uansett hvilken elbil som kommer på markedet, så mener forumet her inne at de ikke er noen konkurrent av Tesla.

 

iPace, eTron og Daimler er bare driten i forhold til Tesla....

Skurrer det ikke ørlite grann engang ??

 

Hvor dårlig skal Tesla egentlig gå, før dere skjønner at selskapet ikke kler konkurranse spesiellt godt ?

 

Det er nok en del Tesla slipper unna med i forhold til konkurrentene. At de likevel dominerer så enormt sier da egentlig mest om konkurrentene. Ønsker Mercedes velkommen og alle lykkeønsker, sammen med iPhase iTron, hvis alle er seriøse på å levere både kvalitet, ladenettverk og i tilstrekkelig volum kan tempoet i elektrifiseringen av transporten virkelig jekket opp...?? ikke minst utenom Norges landegrenser..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Direkte uenig på infotainment (apple car play f.eks.)

Syns integrert spotify er det beste. Men så klart, det er lov å ha forskjellige meninger.

 

autonomien til MB har andre egenskaper og en kan være trygg på at de er dønn solide for det de skal gjøre fra første dag og at de ikke endrer seg vesentlig rett over natten.

Det er vel ikke noe tvil om at autopilot er overlegent i dag, og vil være enda mer overlegent i morgen. Som du sier så blir aldri autonomien til EQC bedre enn når du mottar den.

 

Fler seter er for spesielt interesserte

Jeg er forsåvidt enig, men det er en grunn til å velge Model X over EQC. Og går man for fem seter så har man enda mer bagasjeplass. Bagasjeplass er ikke for spesielt interesserte.

 

det er ikke lenger rekkevidde på MX med samme størrelse batteri

Nei, men det er det med større batteri.

 

IONITY kommer med stormskritt

Supert. Flere steder man kan lade en Tesla. (Det kommer CCS adapter til Tesla, og det er snakk om at nye S/X fra midten av april har fått CCS plugg, uten at det er helt bekreftet.)

 

bagasjelastingen til Tesla er livsfarlig siden den er uten skille mellom last og kupé

Man må bare være litt forsiktig med å laste over seteryggene.

 

Men det er forsåvidt et godt poeng - Model X er trolig tryggere. Tredje beste bil noensinne i NHTSA testene, etter Model 3 og Model S. (Med et lite forbehold om at EQC kanskje kan overraske.)

 

ombordladeren til MB er skuffende (men trenger ikke være mer enn 11kW for å være innafor).

Enig at 11 kW hadde vært bra. Men det har altså ikke EQC.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...