Gå til innhold

Norge er et kjedelig molboland


Anbefalte innlegg

Der jeg bor i Oslo er det femti meter å gå til en stor kiosk som har åpent 24/7 hele året. Den er aldri stengt. Hundre meter unna er det en dagligvarebutikk som er åpen hver eneste dag hele året, fra 07:00 til 00:00. EDIT: Bortsett fra 1. mai, eneste dagen den er stengt.

Det var kollektivtrafikk vi diskuterte da jeg skrev at "ALT" stenger. Jeg vet at kiosker har døgnåpent. Har selv bodd i Oslo i mange år.

 

Det var uansett bare eksempler. Byen er rimelig stille midt på natta.

 

Jeg vil at alt skal være dønåpent. Barer og utesteder, restauranter, dagligvarebutikker, og kollektivtilbudet. Utesteder i Norge stenger som oftest 02 eller 03. Det er helt SJOKKERENDE! Da har jo festen så vidt begynt, også blir man plutselig kastet ut? For meg er det helt vanlig å være ute til MINST 06-07 om morgenen. Går man hjem klokka 03 er man et morgenmenneske som ikke liker å feste. I Norge har man ikke engang noe valg. For det valget har regjeringen gjort på dine vegne. De vet tross alt best.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som bruker ordet "molbo" er 50 år gamle molboer som har forvirret seg vekk fra VG sitt kommentarfelt.

 

Jeg er også mot overformynderi, men jeg klarer ikke å være enig med noen som oppsummerer vanskelige emner med 20 ord. Det er mange eksempler der det er forskning som sier det motsatte av påstandene gjort i denne tråden, så man kunne jo gjort denne tråden litt mindre molbo ved å diskutere empirisk data, og diskutere etikken rundt om dette med god avvegning mot personlig frihet.

Empiriske data:

Ekstremt få fotgjengere å se over gangfelt som  er etablert med fartsdump og 40-sone i tidligere 60-soner de senere år

Lobby grupper eller politiske forkjempere for "nullvisjonen" som sannsynligvis har krevet fotgjengerfeltene

 

Forskning:

Statens Vegvesen mener gangfelt ikke bør etableres der det er mindre enn 20 personer i den travleste timen i døgnet

Dette gir falsk trygghet - basert på forskning.  Føler man seg litt utrygg er man mer på alerten og følger med på trafikken.

Slitte støtdempere kan fort gi 10% lenger bremsestrekning når det virkelig gjelder

 

Det kan kalles "symbolpolitikk"  (politikere viser "handlekraft", eller ihvertfall blir de kvitt klager...).

Det kan også konsist oppsummeres som "molbo" hvis det ikke er sammenheng mellom problem og løsning.

Ta f.eks. vitsen om molboen som markerer et godt fiskested ved å skjære et merke i båtripa.  Hensikten er klar, men løsningen er ingen løsning.

 

På den  annen side er det gjerne sjåfører med lav kjørekompetanse som er ansvarlige for de mest spektakulære og utrolige ulykker (https://www.nrk.no/emne/13-aring-slept-under-bil-1.6659798) - og som gjerne trigger slike "trafikksikkerhetstiltak".  Sjåføren selv slipper unna uten noen straff i det hele tatt, mens alle ansvarlige bilister må leve med inflasjonen i fartshumper og 20 km/t senkning av fartsgrenser.

 

Konkret: Etter denne ulykken er det laget 40-sone med mange fartsdumper forbi Slemmestad sentrum - heldigvis var ikke fartsdumpene der da Susanne ble slept under bilen, ellers hadde hun trolig ikke overlevd.  Ulykken hadde heller ingenting med høy fart å gjøre ettersom hun først havnet under en lastebil som startet fra stillestående og deretter klarte henge seg fast til en personbil som kom rett bak lastebilen.

Etter denne ulykken ble det også ett krav fra skoleelever/foreldre om å etablere trafikklys her.  Senere har det vist seg at det overgangen brukes svært lite da elevene helst går over et annet sted -> m.a.o. kanskje best om lokalpolitikerne hadde fulgt Vegvesenets faglige råd.

 

Men sånn er det blitt... noen steder ser jeg det nå lages 30-sone og kun 20-50m mellom fartshumper...(tidligere vei med 50 og uten kjente ulykker) er det en form for massepsykose vi er kommet inn i ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var kollektivtrafikk vi diskuterte da jeg skrev at "ALT" stenger. Jeg vet at kiosker har døgnåpent. Har selv bodd i Oslo i mange år.

 

Nå var jeg å svarte på det tidliggere, men det ble vel borte

 

 

 

Stenger alt i Oslo...?

Noen av bussene kjører vel heile døgnet. Det at det ikke går en buss hvert 5. min betyr ikke at den er stengt.

Det er ikke alle bussene som går heile tiden, men ikke alt som er stengt heller. 

31 kjører heile døgnet Tonsenhagen - Fornebu Vest f. eks.

"bare" 30 min mellom hver buss på natten dog

 

https://ruter.no/glo...ll-03032019.pdf

Lenke til kommentar

Det var kollektivtrafikk vi diskuterte da jeg skrev at "ALT" stenger. Jeg vet at kiosker har døgnåpent. Har selv bodd i Oslo i mange år.

 

Det var uansett bare eksempler. Byen er rimelig stille midt på natta.

 

Jeg vil at alt skal være dønåpent. Barer og utesteder, restauranter, dagligvarebutikker, og kollektivtilbudet. Utesteder i Norge stenger som oftest 02 eller 03. Det er helt SJOKKERENDE! Da har jo festen så vidt begynt, også blir man plutselig kastet ut? For meg er det helt vanlig å være ute til MINST 06-07 om morgenen. Går man hjem klokka 03 er man et morgenmenneske som ikke liker å feste. I Norge har man ikke engang noe valg. For det valget har regjeringen gjort på dine vegne. De vet tross alt best.

 

Ah, my bad. Trodde du mente alt! 

 

Jeg er egentlig veldig glad for at barene og utestedene i nærheten av der jeg bor stenger i 2-3-tida. I helgene kan det bli ganske mye bråk og fulle folk midt på natta og det varer gjerne til 4-5. Man må tåle litt når man bor i en by, men jeg synes det er en fin løsning nå. Midt i sentrum hvor det bor færre folk og lettere å konsentrere politiet osv kunne det kanskje vært lengre åpningstider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2. Folk er fulle på byen og det begås jævlig mye kriminalitet.

Tiltak: Vi må stenge utestedene klokka 02:00!

 

I Danmark er denne dynamikken en helt annen, man slapper faktisk av med billig drikke til alle døgnets tider.

En tur på byen er derfor mer casual, og mye bedre.

Har hatt den tvilsomme glede å observere dansk hygge nattestid på deres egen hjemmebane, og for meg framstod de som langt fremskreden russ i sivil. Ingen grunn til å tro at de bør være forbilder for norsk ungdom....

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke land har du bodd i? Fordi sammenliknet med Tyskland, Østerrike og Sveits er vi ganske glad i risiko. 

 

Å, dette er da ganske spenstige land. Jeg minnes fortsatt da jeg pleide å reise til Berlin og jeg fint kunne kjøpe en literflaske vodka på den lokale nettkafeen jeg brukte hver kveld (dette var før det var wifi og smarttelefoner overalt), og det til alle døgnets tider. Ikke at jeg følte for en flaske vodka i den settingen, men jeg satte pris på å kunne ta det valget selv. Rett rundt hjørnet lå et av Europas største (og fineste) bordeller. Jeg så ingen lakrispiper, men jeg regner med de var tillatt.

 

Nå er jeg i Norge, hvor det trekkes en gardin foran pilsen på den lokale Joker-butikken kl. 20:00 presis og folk spør meg hvordan jeg tør bo så nærme Grønland.  :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å, dette er da ganske spenstige land. Jeg minnes fortsatt da jeg pleide å reise til Berlin og jeg fint kunne kjøpe en literflaske vodka på den lokale nettkafeen jeg brukte hver kveld (dette var før det var wifi og smarttelefoner overalt), og det til alle døgnets tider. Ikke at jeg følte for en flaske vodka i den settingen, men jeg satte pris på å kunne ta det valget selv. Rett rundt hjørnet lå et av Europas største (og fineste) bordeller. Jeg så ingen lakrispiper, men jeg regner med de var tillatt.

 

Men snakk høyt utenfor et sted etter mørkets frembrudd og politzei kommer fortere enn du kan si purk.

 

Har vært i Berlin noen ganger selv, den siste gangen var i fjor. Har alltid tenkt at det var en feil da lovene våre ble til, vi skulle hatt Tyskland sine for de passer best vårt lynne, mens tyskerne skulle ha våre siden jeg tror det passer deres lynne best :p (bortsett fra de utrolige teite stillelovene deres, de kan da ha for dem selv).  

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Å, dette er da ganske spenstige land. Jeg minnes fortsatt da jeg pleide å reise til Berlin og jeg fint kunne kjøpe en literflaske vodka på den lokale nettkafeen jeg brukte hver kveld (dette var før det var wifi og smarttelefoner overalt), og det til alle døgnets tider. Ikke at jeg følte for en flaske vodka i den settingen, men jeg satte pris på å kunne ta det valget selv. Rett rundt hjørnet lå et av Europas største (og fineste) bordeller. Jeg så ingen lakrispiper, men jeg regner med de var tillatt.

 

Nå er jeg i Norge, hvor det trekkes en gardin foran pilsen på den lokale Joker-butikken kl. 20:00 presis og folk spør meg hvordan jeg tør bo så nærme Grønland.  :roll:

 

Tja, i Sveits risikerer du fengsel hvis du setter ut søppelsekken på feil dag, butikker stenger TIDLIGERE enn i Norge (noen steder til og med rundt 17), dog de er til gjengjeld mer liberale mer alkohol. Pick your poison, som de sier over dammen.  I de få langsrennsløypene som finnes (som du må betale for å bruke), er det varselsskilt før nesten hver nedoverbakke.

 

I Tyskland er befolkningen veldig risikosky, det merkes når man snakker med dem.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Nå er ikke det å ha strenge lover for å sørge for at samfunnsmaskineriet fungerer det samme som å ha en masse forbud og reguleringer som kun er basert på irrasjonell frykt. At folk må sette ut søpla på en bestemt dag gir mening hvis det er på denne dagen søpla blir hentet så den ikke blir stående og lukte og tiltrekke skadedyr, mens et forbud mot å selge alkohol på valgdagen bare er komisk i sin angstbiterske naivitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Buffy, det vil jeg gjerne ha kilder på.

https://forskning.no/royking-kreft/95-000-nordmenn-kan-unnga-kreft-om-alle-slutter-a-royke/276312

 

Sitat fr aforskning.no

 

Etter tre års arbeid fant han og kollegaene ut at 94 prosent av de som fikk lungekreft, var røykere eller eksrøykere. Ingen klare risikomomenter kunne finnes for de seks prosentene som ikke hadde røyket.

https://forskning.no/partner-ntnu-royking/sju-faktorer-som-avgjor-om-du-har-stor-risiko-for-a-fa-lungekreft/273223

 

 

Sitat fra kreftforeningen. Tror de hadde blitt glade hvis du har noe informasjon om at røyking ikke har noe å si :)

Røyking er den viktigste enkeltstående risikofaktoren for kreft. Å inhalere selv små mengder tobakksrøyk kan skade DNA som igjen kan føre til kreft.

https://kreftforeningen.no/forebygging/royk-og-snus/

 

Litt eldre link:

https://tidsskriftet.no/2009/09/oversiktsartikkel/lungekreft-hos-roykere-og-aldri-roykere

 

men det er jo andre problemer som kan oppstå av røyking og

Lenke til kommentar

ja....?

Du ville være med å vise at tullestatistikk er tull? 

Og torr vi har forskjellig definisjon av røykrelatert kreft, mener kreft pga røyking

 

Du vet at så å si all kreft kan forekomme uansett hva ikke sant? Men om du røyker, drikker, puster inn støv osv så øker man sjansen for å få visse typer kreft. Spiser du brent mat og potetgull så øker du sjansen for andre typer igjen..

Korrelasjon, kausalitet og sannsynlighet er ikke lett.

Lenke til kommentar

Du vet at så å si all kreft kan forekomme uansett hva ikke sant? Men om du røyker, drikker, puster inn støv osv så øker man sjansen for å få visse typer kreft. Spiser du brent mat og potetgull så øker du sjansen for andre typer igjen..

Korrelasjon, kausalitet og sannsynlighet er ikke lett.

 

ja, det jeg svarte på originalt der var en som hadde e neller to besteforeldre som aldri hadde fått problemer av å røyke hele livet. Jeg nevnte tilsvarendes "statistikk" for å vise hvor tullete det å nevne et så lite grunnlag som 2 personer, når man har statistikk på litt flere personer som sier at det mest sansynlig er motstatt, altså røyk kan føre til kreft/sykdom 

 

Det å nevne 2-3 personer i en døds/kreftstatistikk blir like tullete som å si at lillebroren min kræsja med en gang han fikk lappen, derfor bør ingen lillebrødre få kjøre... Du ser poenget?

 

Og igjen, kan du gi meg noen linker på om røyking IKKE har noe å si på kreft? For har nettopp 4 linker fra 3 steder som sier det motsatte, evt. om du kan si om det er noe gæli med nettsidene som er linket?

 

edit: Ja, kreft kan oppstå i alle aldere og i alle former uavhengig av røyk og andre ting. Jeg sier ikke at man MÅ røyke for at man KAN få kreft

Endret av Deadhound
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jaha, jeg har 2 besteforeldre som døde pga det som kalles røykrelatert kreft, men ingen av dem har røykt.

 

Og jeg er sikker på at ingen av dem har vært utsatt for passiv røyking?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...