Gå til innhold

Norge er et kjedelig molboland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at du ikke må være utsatt for passiv røyking engang for å bli utsatt for disse stoffene. Å ta en tur i byen er like ille, eller var, de prøver å endre det, ved å spre forurensningen istedet. Syns ikke det høres ut som en god løsning men ja.. det er nå det de bestemte seg for. Istedenfor å gjøre kollektivt så attraktivt at folk lar bilen heller stå så forbyr de heller biler fra sentrum. 

Lenke til kommentar

Som røyker og sykepleier har jeg et par ting å si om emnen. Helt enig med trådstarter. La meg stile dere noe sprøsmål?

 

1. Er det slik at den lange levetid vi har i Norge er god for staten reint økonomisk? Har hatt flere pasienter som var over 100 år. Er de billigere for statten enn en som får lungekreft og dør i 70 alderen? Husk at de som får lungekteft dør i løpet av 6 månader som oftest. Og en kan være alvorlig syk i 30år og kreve mye hjelp og mange sykehusinnleggelser i tillegg til utgifter til pensjon og andre sosiale ytelser. Det største utfordring staten har er jo eldrebølge så skal de kjempe med nebbe og klør for at folk skal leve enda lengre!?

 

Hvor mye koster en trafikkskadd person staten / kommunen? La meg komme med data fra jeg fikk av en kommunehelsesjef i 1999 for en 24/7 pleitrengende trafikkskadd person. Han sa at kommunen hadde 5.5millioner utgifter for ham i året. I tillegg kommer alle utgifter NAV har i forhold til hjelpemiddler, bil osv, Det var i 1999 idag vil jeg si minst 8 millioner.

Lenke til kommentar

Passiv røyking var i en periode så skadelig at man nok burde anbefalt de å røyke aktivt.

Lufta i New Dehli er så ille en del ganger, så ille at det tilsvarer og røyke 45 om dagen :p

 

Beijing tilsvarer en 36 røyk om dagen på de dårlige dagene.

 

Verste som er målt er vel Shenyang, den dagen tilsvarte 63 røyk.

 

De verste dagene i Oslo er vel en 6-7 røyk

 

Men husker den passive røykingen om det var noe selskap når jeg vokste opp. Julaften kunne man nesten ikke se personen på andre siden av bordet når det er 20 stk og damper i en stue.

 

Godt den tiden er over :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Norsk alkoholpolitikk er pill råtten. 

 

Det eneste man har klart de siste årene er å utvide tollfri kvote, altså muligheten til å kjøpe alkohol uten å betale ei eneste krone i alkoholavgift til staten. Personlig nyter jeg godt av dette, og slipper heldigvis å handle alkohol i Norge.

 

Mitt forhold til vinmonopolet er ikke-eksisterende. Dette gjelder også store deler av min omgangskrets.

Lenke til kommentar

Ja, nok en tråd om det grønnere gresset på andre siden av skigarden. Can you beat it?

 

Nå har ikke jeg tenkt å moralisere eller ta noe standpunkt den ene eller andre veien, men alkoholopolitikken i Norge virker. Ihvertfall dersom det er en politisk målsetning å ha lavt alkoholforbruk. Ta meg selv. Jeg har reist mye rundt i andre land og kan skrive under på at prisnivået på alkohol, som er astronomisk høyt i Norge definitivt er en bremsekloss for alkoholmisbruk. I land hvor alkohol koster peanuts er det lett å henfalle til de edle dråpers fristelse. I Norge derimot er jeg praktisk talt avholdsmann og drikker nesten aldri - på grunn av alkoholprisene! Så jeg kan av egen erfaring si at det virker. Nå tviler jeg på at de latterlige lovene om ikke å kjøpe øl etter 20 på hverdager eller 18 på lørdager har noen særig effekt - om det er jeg i tvil. Men prisnivået? Definitivt!

 

Men så hører jeg invendingen: "men alkoholikere drikker uansett om pilsen koster 1 krone eller 150. Ja, det er sant. Men så er det en viss forskjell på alkoholisme og alkoholmisbruk. Alkoholikere drikker i et sett uansett, mens alkoholmisbrukere(som du kan si jeg er i perioder, vel ihvertfall i utlandet)kan styre seg alt etter hvordan tilgjengeligheten er. Og alkoholmisbruk som kan kontrolleres er sannsynligvis mer utbredt enn ekstrem alkoholisme. De fleste som misbruker alkohol er ikke avhengige slik alkoholikere er, men har dårlig viljestyrke og kan kontrollere seg om lovverket og prisnivået gjør alkohol dårlig tilgjengelig. Den jevne alkoholmisbruker er ikke så desperat at de oppsøker spritsmuglere med metanolflasker på innerlomma. Men alkoholikere gjør kanskje det.

 

Så alt i alt - norsk prispolitikk på alkohol virker hvis målsetningen er lavere alkoholforbruk. Som sagt; jeg tar ikke standpunkt her. Vi kan diskutere ut i fra et liberalistisk ståsted om det er statens oppgave å holde alkoholforbruket nede; det blir isåfall en moraldebatt. Jeg konstanterer bare at det virker. Og jeg er egentlig glad for det. Prispolitikken holder ihvertfall mitt alkoholforbruk nede på et minimum. I Norge er det vel stort sett bare på julaften eller 17.mai eller lignende at jeg skeier ut, i utlandet er jeg ofte kanon.

 

Forøvrig er ikke regler for å begrense alkoholmisbruk noe særnorsk fenomen - kanskje for de som aldri har besøkt noen andre utland enn Danmark kan det virke slik. Men det er regler og restriksjoner for slikt i flere land - skjønt det utarter seg forskjellig fra land til land. Et land kan tillate øl- og spritsalg i butikker 7 dager i uka fra 9 om morgenen til midnatt men taue inn og bøtelegge hardt de som drikker i en offentlig park, mens i Norge stenger ølsalget 8 på hverdager, 6 på lørdager, aldri på søndager samt vinmonopolet, mens myndighetene ikke bryr seg om du drikker deg drita i en offentlig park eller på gata. I Norge er det lov å drikke alkohol på områdene til universiteter og høyskoler, i andre land hvor du får kjøpt mer tilgjengelig alkohol i alle butikker er slikt meget ulovlig. Men det er alltid artig å måtte klage på hvilket teit og kjedleig pottit- og nisseland Norge er ikke sant?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, nok en tråd om det grønnere gresset på andre siden av skigarden. Can you beat it?

 

Enig der. Tror man skal være ganske utranasjonalist for å ikke noen gang være litt sjalu på andre lands policyer. Jeg kunne blant annet ønske vi hadde Portugals narkotikapolitikk og Japans asylpolitikk for eksempel, og det finnes nok flere utlendinger som misunner oss for ting vi har i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig der. Tror man skal være ganske utranasjonalist for å ikke noen gang være litt sjalu på andre lands policyer. Jeg kunne blant annet ønske vi hadde Portugals narkotikapolitikk og Japans asylpolitikk for eksempel, og det finnes nok flere utlendinger som misunner oss for ting vi har i Norge.

 

Sånn er det. Helt enig. Det er alltid noe vi kan misunne andre land men alltid noe andre land kan misunne oss også. Gress er gress uansett hvor man er i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...