Gå til innhold

Norge er et kjedelig molboland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å herre, for noen eksempler. Tur i skauen også faktisk .. Dette blir jo helt absurd.

 

Hehe, nesa ekke lang som vanlig ;) Men det er jo å forvente i nesami-mentalitet. Men som han over meg sier, det er absurd å diskriminere folk pga. at de utfører en aktivitet som kan føre til sykdom/skade. At forsikringselskapet gjør det er ikke det samme som at samfunnet skal gjøre det.

 

Men til saken...

 

Flåttbåren sykdom rammer mennesker og påfører samfunnet vesentlig kostnader da det ofte tar lang tid å diagnostisere i etterkant samt ofte senere faser fører til andre komplikasjoner og dyre kroniske tilstander.  De færreste vaksinerer seg mot dette og vedlikeholder den ofte nok. Det forskes på at det er store mørketall som i senere fase blir "feil" diagnostisert som annen nevrologisk sykdom, me, kronisk utmattelse ol.

 

Pga diffuse plager fører det til økt sykefravær, forsøk på mange forskjellige behandlinger av symptomene, kanskje langvarig sykemelding i "shug" perioder med rehab opphold via RKE osv. Alt dette er svært kostbart for samfunnet.

 

Februar 2019, Helse Sør Øst.

...økningen er betydelig. Det er av betydning å finne ut om tredoblingen av antallet i Vestfold og Telemark viser en ny trend og få mer kunnskap om smittespredningen i vårt område,

 

 

januar 2019, forskning.no

Øker i antall og omfang

 

Lund-forskerne viser at den flåttbårne sykdommen øker, både i antall og i geografisk omfang. Men den er langt mindre vanlig enn for eksempel den mer kjente flåttbårne sykdommen borrelia.

 

De har både undersøkt personer som har hatt borrelia, og de har undersøkt en gruppe helt friske mennesker.

Over 16 prosent av de som hadde hatt borrelia hadde også babesia i blodet. Det samme gjaldt 2,5 prosent av den friske kontrollgruppen.

 

En undersøkelse fra Polen viser at hele 27 prosent av skogsarbeiderne har hatt infeksjonen i kroppen en eller annen gang.

Undersøkelser som er gjort på dyr viser at sykdommen har blitt vanligere i Sverige. Forskerne mener det gir større risiko for at også flere mennesker blir syke av parasitten i framtiden.

 

Tilsvarende på Sørlandet

I en pågående studie fra Søgne kommune i Vest-Agder har forskere ved Flåttsenteret ved Sørlandet sykehus tatt blodprøver av over 3000 personer. De opplyser i en epost til forskning.no at de har sett tilsvarende tall som i Sverige. Det eksakte tallet vil de derimot ikke opplyse før studien er publisert.

En norsk studie publisert i 2013 viste en lav forekomst (0,9 prosent) av babesia.

Kan bli svært alvorlig

 

Parasitten tar seg inn i de røde blodlegemene gjennom flåttbitt. Er du helt frisk, får du influensalignende symptomer.

Har du nedsatt immunforsvar eller mangler milt, kan det bli mer alvorlig. I verste fall kan sykdommen forårsake organsvikt og død.

 

Forskerne tror at flere tusen mennesker i Sverige får babesia hvert år. Men ettersom symptomene er så vage og helsepersonellet ikke vet hva de skal lete etter, blir sykdommen underdiagnostisert. Det sier Kristina Persson, forsker ved Lunds universitet i en pressemelding.

Ifølge Flåttsenteret på Sørlandet er det noen som får babesia, men aldri merker noen symptomer. Dette er også ganske vanlig også med andre flåttbårne sykdommer.

 

 

Så ja, er du glad i oppholde deg i skogen, spesielt om våren, så er sjangsen tilstede for at du utvikler en livslang sykdom som vi vil måtte betale regningen for i mange år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hehe, nesa ekke lang som vanlig ;) Men det er jo å forvente i nesami-mentalitet

 

flåttbåren sykdom rammer en de mennesker og påfører samfunnet kostnader da det tar lang tid å diagnostisere i etterkant samt ofte senere fører til andre komplikasjoner og dyre kroniske tilstander.  De færreste vaksinerer seg mot dette og vedlikeholder den ofte nok. Det forskes på at det er store mørketall som i senere fase blir diagnostisert som ALS, MS ol

 

Februar 2019, Helse Sør Øst.

.

 

Hvor mye koster flåttsykdom samfunnet sammenliknet med lungekreft sa du?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvor mye koster flåttsykdom samfunnet sammenliknet med lungekreft sa du?

 

Det er ingen konkuranse, men sist jeg så på nyhetene for et par uker siden så måtte de stenge ned store deler av det nye LHL sykehuset ved gardermoen fordi det rett og slett ikke var nok pasienter.

 

Nettopp fordi man er så dårlig på å diagnostisere, behandle og forebygge flåttbåren sykdom i Norge (vært mye stigmatisering, fornektelse ol.) så er det store mørketall og dermed får man ikke et godt bilde av kostnaden. 

 

I Danmark og Sverige har man kommet mye lengre i dette arbeidet og har nok bedre tall. Ift. brystkreft er det gjort forskning på at det kan ha sammenheng med alkoholforbruk.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er ingen konkuranse, men sist jeg så på nyhetene for et par uker siden så måtte de stenge ned store deler av det nye LHL sykehuset ved gardermoen fordi det rett og slett ikke var nok pasienter.

 

Det handler jo til syvende og sist om hvor mange det rammer, og hvor ille det rammer. Kreftbehandling er dyrt, langvarig og kan medføre mange år, om ikke tiår, under behandling.

 

Turer i skogen kan ha negative sider og risiko, men de fleste mener at fordelene ekstra trim i skogene medfører veier opp for ulempene. Det samme er det vanskeligere å si om røyking.

Lenke til kommentar

Ja, la oss ha alt døgnåpent! Veldig hyggelig for alle stakkarene som må jobbe nattskift bare fordi du bestemte deg for å kjøpe melk kl. 2 på natten... 

 

Såvidt jeg vet er det ingen lov mot lange åpningstider på butikker? Hvorfor tror du det fortsatt ikke er døgnåpne butikker? 

 

Av min erfaring er åpningstider til offentlige tjenester MYE dårligere i mellom-europa. 

 

Norge er bygd for at alle skal kunne ha et ordentlig liv med en ordentlig lønn og ordentlige betingelser i jobb-hverdagen. Det er såvidt meg bekjent enkelt å få til døgnåpne tjenester, men folk skal ha skikkelig betalt og ha nok fri. Da blir det dyrt og det lønner seg ikke. Bra spør du meg.

Ville snudd innlegget ditt på hodet, hvorfor skal bedrifter tvinges til å holde stengt fordi du og andre mener det er galt? Hvorfor skal dere påtvinge deres syn på andre? At man tillater noe er ikke det samme som å påby det, at alt skal holdes åpent er ikke realistisk i Norge med vår befolkningstetthet, men dette vet bedriftene best, ikke staten eller folk som bor på andre siden av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler jo til syvende og sist om hvor mange det rammer, og hvor ille det rammer. Kreftbehandling er dyrt, langvarig og kan medføre mange år, om ikke tiår, under behandling.

 

Turer i skogen kan ha negative sider og risiko, men de fleste mener at fordelene ekstra trim i skogene medfører veier opp for ulempene. Det samme er det vanskeligere å si om røyking.

 

Flåttbåren sykdom som ikke blir diagnostisert i tide eller riktig fører til tiår med kostnader for samfunnet. I de tilfeller hvor man gir behandling i tide blir det ikke alltid gitt tilstrekkelig eller virkningen er uviss som da likevel kan gi kronisk livslang sykdom.

 

Dette blir litt som å si:

 

"Haha så å sitte på verandaen og ta seg et par glass hvitvin 3-4 ganger i uka kan gjøre meg syk? Latterlig!".

 

 

EDIT:

Ellers helt enig i at "turer i skogen" selvsagt har større helsefordeler enn negative. Men så er det også de som mener at det var mindre deprimerte og ensomme mennesker når det var lov å røyke på utesteder (sosial røyking).

 

Saken er, veldig mye av det du gjør i dagliglivet ditt øker risikoen for at du kan utvikle en sykdom som er meget dyr for samfunnet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ville snudd innlegget ditt på hodet, hvorfor skal bedrifter tvinges til å holde stengt fordi du og andre mener det er galt? Hvorfor skal dere påtvinge deres syn på andre? At man tillater noe er ikke det samme som å påby det, at alt skal holdes åpent er ikke realistisk i Norge med vår befolkningstetthet, men dette vet bedriftene best, ikke staten eller folk som bor på andre siden av landet.

Som jeg skriver: såvidt meg bekjent finnes det ikke lover mot lange åpningstider (foruten helligdagsloven?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Flåttbåren sykdom som ikke blir diagnostisert i tide eller riktig fører til tiår med kostnader for samfunnet. I de tilfeller hvor man gir behandling i tide blir det ikke alltid gitt tilstrekkelig eller virkningen er uviss som da likevel kan gi kronisk livslang sykdom.

 

Her brukte du "kan"  et par ganger, kan du samtidig estimere andel dette rammer? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er heller ingen garanti for at røyk gir lungekreft. Min mormor røykte fra 12 års alder til hun døde som 95. Fikk aldri lungekreft.

 

Samt leser du hele innlegget ser du hvorfor Norge ikke har gode tall på dette ;)

 

Nei, men med lungekreft har vi ganske gode tall på risiko, samt et veldig godt estimate på hvor mye lungekreftbehandling koster.

 

Flåttsykdommer har vi ikke det, og der virker det som en bedre løsning at folk lærer seg å lete etter flåttbitt etter skogstur, at FMSE-vaksina blir del av vaksineprogrammet, og at helsepersonell får bedre opplæring. Det er problem som kan løses ganske enkelt. Problemer fra røyking (inkludert ting som KOLS) er det vanskeligere å gjøre noe med utenom å fjerne røyken, selvsagt.

Lenke til kommentar

Det blir det samme med det du nevner:

 

- Man lærer folk til å ikke røyke

- Man lærer å begrense alkohol for å redusere bla. risikoen for brystkreft

- Man lærer folk å begrense sukker (og får matindustrien til å fjerne sukker fra ferdigprodukter hvor dette er unødig)

osv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ellers drikker man jo veldig mye kaffe i dette landet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4892220/

 

Det blir det samme med det du nevner:

 

- Man lærer folk til å ikke røyke

- Man lærer å begrense alkohol for å redusere bla. risikoen for brystkreft

- Man lærer folk å begrense sukker (og får matindustrien til å fjerne sukker fra ferdigprodukter hvor dette er unødig)

osv.

 

La meg utheve den vikige setningen i den artikkelen:

 

In most cases, it was therefore not possible to determine causation or direction of effect. 

 

Stort forbruk av energidrikker eller kaffe kan gjerne komme fra en stressende hverdag. 

 

EDIT: Dessuten har man prøvd å lære folk å ikke røyke og så videre, men det fungerte ikke, derfor tar man i bruk strengere tiltak.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wELW91/stygge-snusbokser-oppfattes-som-stilige

Kom barepå denne artikkelen angående anonyme snuspakker.

 

 

 

Tror kanskje det var litt av poenget. ;)

Med snusboksene, så blir vel denne artiklen fra vredens gnag mer "virkelig"/ekte enn humor 

https://www.vredens-gnag.no/lanserer-nye-bokser-for-a-fa-ungdom-til-a-slutte-med-snus/

 

Det er heller ingen garanti for at røyk gir lungekreft. Min mormor røykte fra 12 års alder til hun døde som 95. Fikk aldri lungekreft.

 

Samt leser du hele innlegget ser du hvorfor Norge ikke har gode tall på dette ;)

jaha.... Og jeg har 3 besteforeldre som har død pga røykerelatert kreft...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått mer av et utenfra-og-inn-perspektiv på Norge med årene og det som slår meg mest med nordmenn i forhold til de fleste andre folkeslag er at vi er generelt veldig redde for ting. Det gjelder spesielt alt som er potensielt skadelig, alt som er fremmed og kommer utenfra og alt det man ikke har noen kontroll over. Nordmenn er sykelig opptatt av trygghet og forutsigbarhet, frykt-argumentet vinner nesten alltid (viktig å "sikre seg" som man sier) og det munner ut i en rekke særegne reguleringer og forbud.

 

Den typiske nordmannen for meg er en løk som spiser brødskive med en skive gulost til lunsj hver dag hele livet, slik at han skal ha råd til å sette halve lønna inn på sparekonto for å "sikre seg" mot dårlige tider. Denne tankegangen gjennomsyrer samfunnet langt utover lunsjvaner.

 

På den positive siden så er nok dette også noe av grunnen til at Norge har en så god velferdsstat og et så godt organisert arbeidsliv.

 

Jeg tenker at hvert land har til en viss grad sin egen kultur med noen helt særegne trekk, og dette er et av de særegne trekkene til Norge, på godt og vondt.

 

Når nordmenn identifiserer seg med vikinger må jeg imidlertid le. Det er ikke noe folk i verden som har mindre til felles med vikingene.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

La meg utheve den vikige setningen i den artikkelen:

 

In most cases, it was therefore not possible to determine causation or direction of effect. 

 

Stort forbruk av energidrikker eller kaffe kan gjerne komme fra en stressende hverdag. 

 

EDIT: Dessuten har man prøvd å lære folk å ikke røyke og så videre, men det fungerte ikke, derfor tar man i bruk strengere tiltak.

 

Det funker det.. staten bare vil egentlig at folk skal røyke og drepe seg selv tidligere. De ihjelregulererte dampen og svartemalte den til helvete og tilbake. Norge gir faen i innbyggerne sine, skjønn det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det funker det.. staten bare vil egentlig at folk skal røyke og drepe seg selv tidligere. De ihjelregulererte dampen og svartemalte den til helvete og tilbake. Norge gir faen i innbyggerne sine, skjønn det. 

 

Nå er det også forksere utenfor Norges grenser som svartemaler dampen :)

 

Dessuten, Norge er Norges befolkning i sin helhet, så utsagnet gir ikke helt mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg har fått mer av et utenfra-og-inn-perspektiv på Norge med årene og det som slår meg mest med nordmenn i forhold til de fleste andre folkeslag er at vi er generelt veldig redde for ting. Det gjelder spesielt alt som er potensielt skadelig, alt som er fremmed og kommer utenfra og alt det man ikke har noen kontroll over. Nordmenn er sykelig opptatt av trygghet og forutsigbarhet, frykt-argumentet vinner nesten alltid (viktig å "sikre seg" som man sier) og det munner ut i en rekke særegne reguleringer og forbud.

 

Den typiske nordmannen for meg er en løk som spiser brødskive med en skive gulost til lunsj hver dag hele livet, slik at han skal ha råd til å sette halve lønna inn på sparekonto for å "sikre seg" mot dårlige tider. Denne tankegangen gjennomsyrer samfunnet langt utover lunsjvaner.

 

På den positive siden så er nok dette også noe av grunnen til at Norge har en så god velferdsstat og et så godt organisert arbeidsliv.

 

Jeg tenker at hvert land har til en viss grad sin egen kultur med noen helt særegne trekk, og dette er et av de særegne trekkene til Norge, på godt og vondt.

 

Når nordmenn identifiserer seg med vikinger må jeg imidlertid le. Det er ikke noe folk i verden som har mindre til felles med vikingene.

Veldig enig med dette. Det kommer nok fra riktig gamledager da eneste måten man kunne overleve her oppe var gjennom nøkternhet, samarbeid og god planleggig. Jeg skjønner godt at det ikke faller alle for hjertet, men det fungerer beviselig veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har fått mer av et utenfra-og-inn-perspektiv på Norge med årene og det som slår meg mest med nordmenn i forhold til de fleste andre folkeslag er at vi er generelt veldig redde for ting. Det gjelder spesielt alt som er potensielt skadelig, alt som er fremmed og kommer utenfra og alt det man ikke har noen kontroll over. Nordmenn er sykelig opptatt av trygghet og forutsigbarhet, frykt-argumentet vinner nesten alltid (viktig å "sikre seg" som man sier) og det munner ut i en rekke særegne reguleringer og forbud.

 

Den typiske nordmannen for meg er en løk som spiser brødskive med en skive gulost til lunsj hver dag hele livet, slik at han skal ha råd til å sette halve lønna inn på sparekonto for å "sikre seg" mot dårlige tider. Denne tankegangen gjennomsyrer samfunnet langt utover lunsjvaner.

 

På den positive siden så er nok dette også noe av grunnen til at Norge har en så god velferdsstat og et så godt organisert arbeidsliv.

 

Jeg tenker at hvert land har til en viss grad sin egen kultur med noen helt særegne trekk, og dette er et av de særegne trekkene til Norge, på godt og vondt.

 

Når nordmenn identifiserer seg med vikinger må jeg imidlertid le. Det er ikke noe folk i verden som har mindre til felles med vikingene.

 

Hvilke land har du bodd i? Fordi sammenliknet med Tyskland, Østerrike og Sveits er vi ganske glad i risiko. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...