Gå til innhold

Ta opp boliglån


Anbefalte innlegg

Jeg er nå i den situasjonen der jeg er veldig desperat etter å få kjøpt bolig. Bor for tiden med familien min, har spart opp litt penger opp igjennom årene, men det er ikke så mye.

Har fast inntekt.

 

Ca 270 000 i egenkapital.

 

19 000 i inntekt..

 

Er det en dårlig idê å ta opp boliglån når jeg ikke har så mye i egenkapital? Takk for hjelp.



Anonymous poster hash: 3ad67...2dc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den inntekten har du vel muligheten til å låne ca. 800 000-1 100 000 kr. Egenkapital må være minst 15 % av lånebeløpet. 

 

Det vil gi deg en mulighet til å kjøpe en bolig til maks ca. 1,4 millioner, dersom du ellers er gjeldsfri.

 

Hva du får for denne prisen kommer an på hvor du bor. 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Dét holder i massevis. Begynn prosessen med å søke finansieringsbevis hos aktuelle banker. Blir ikke så mye renter med så lite gjeld. Spørs så klart hva du skal kjøpe. Et det leilighet med masse fellesgjeld og vedlikeholdutgifter, si 6000 kr/måned, så gjør jo det er godt innhogg hvis du skal betale 8000 kr/måned til gjeld til banken i tillegg. 14 000 kr/måned totalt, før alt annet. Men du har ganske bra inntekt. Du bør gjøre alt for ikke å leie leilighet.

 

 

Vet du skrev du var desperat, men hvis det kanskje kan fungére, hjelp mor og far med å betale ned gjeld på huset mot at de hjelper deg å spare opp til å kjøpe din egen leilighet når huset er betalt, og hjelper deg å betale lånet på leiligheten til det fulle når du flytter. Ergo: Samarbeid med familien med økonomien. Har du brødre og søstre, få dem med på dealen også. 5 inntekter er bedre enn én eller to.

 

Hvis det betyr at du må bo hjemme en del år, kanskje det er en kjeller som kan bygges om, så du får egen inngang og mer privat sfære. Behøver ikke koste hundretusener.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Fellesgjeld er viktig å ta med ja. Men de fleste banker tar dette med i beregningen av hva du kan låne. Så om en leilighet har mye fellesgjeld, vil dette påvirke lånemulighetene.

 

En leilighet som f.eks. koster 1,1 millioner kroner i et borettslag som har en fellesgjeld på 750 000 kr pr. leilighet, vil kreve at du har nok i inntekt til å betjene et lån på 1,85 millioner, selv om du ikke trenger å låne så mye.

 

Trådstarter har noe lav inntekt, men har klart å spare seg opp en brukbar egenkapital. Å bo hjemme er ofte rimeligere, og øker mulighetene for å spare. Med den inntekten som TS har, vil egenkapital være avgjørende.

 

Imidlertid forstår jeg det slik at TS er desperat etter å komme seg ut av barndomshjemmet. Da må leie av bolig sees på som et alternativ. Om TS er villig til å bosette seg litt usentralt finnes det gode muligheter til å få seg en rimelig kjellerleilighet i en enebolig elns. Men å leie fra en "lånehai", utleiemegler, etc. vil jeg ikke anbefale. 

 

Plassering har også mye å si. TS f.eks. bor i Oslo vil det være nærmest umulig å finne en leilighet innenfor TS' lånedekning. Om TS bor i Finnmark er det kanskje mulig at han kan kjøpe en hel enebolig.

 

 

Jeg vil anbefale å bo hjemme litt til og spare opp litt mer egenkapital. Om dette rett og slett er ulevelig må du vurdere å leie en leilighet, eller se om du kan klare å finne noe til under 1,4 millioner (inkl. fellesgjeld).

Lenke til kommentar

19000 brutto eller netto? For med bruttolønn på 19000 i måneden får du ikke lånt mye.

 

Hvorfor ikke? Det burde vel være nok til å få 1 million pluss i lån? 1 million x 2.70% = 27 000 kr i året i renter / 12 = 2250 kr per måned og synkende med mindre renta stiger. Selv om renta dobler seg blir det overkommelig.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det burde vel være nok til å få 1 million pluss i lån? 1 million x 2.70% = 27 000 kr i året i renter / 12 = 2250 kr per måned og synkende med mindre renta stiger. Selv om renta dobler seg blir det overkommelig.

190 00 i måneden er 228 000 i året. Bankene har da ikke lov til å gi deg mer enn ca. 1,1 millioner (fellesgjeld går til fradrag). De fleste vil ikke være villig til å låne deg dette heller, fordi andelen av inntekten du kan bruke på å betjene gjeld øker med inntekten. 228 000 i året er svært lite. DNB er f. eks. ikke villig til å låne deg så mye som en krone om du tjener 230 000 i året. Først om du har bruttoinntekt på 260 000 er de villig til å låne noe. (Ifølge lånekalkulatoren deres)

 

Renta er på vei opp, bankene må stort sett kunne regne hjem at du tåler ca. 5 % renteheving (uansett hvilken vei renta er på vei akkurat nå). Du glemmer avdragene, som du også må kunne betjene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner folk som har 300 kvadrats hus med garage som kostet 1.4 millioner, og folk med 30 kvadrats 1 roms leilighet til 1.4 millioner.

 

Forsjellen er bygd og by.

 

Men begge sitter vel igjen med minst like mye om dem skulle selge i dag så er vanligvis ikke dumt å kjøpe seg bolig.

 

Iallefall om alternativet er å leie.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det burde vel være nok til å få 1 million pluss i lån? 1 million x 2.70% = 27 000 kr i året i renter / 12 = 2250 kr per måned og synkende med mindre renta stiger. Selv om renta dobler seg blir det overkommelig.

Bankene opererer med max 5x brutto årslønn, og de gir ikke alle max. Når jeg kjøpte min første bolig var 3x standarden. I tillegg beregner de hva man trenger til livsopphold, og simulert renteøkning. Med så lav inntekt vil nok 3x bli max om du i det hele tatt får noe, da snakker vi om drøye 600k i lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...