Gå til innhold

Tesla viste frem ny «Autopilot»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ein 2018 Tesla X med Autopilot.

Autopiloten er ok på veldig klart merka vegar, men er ubrukelig på følgjande områder:

  • Smale vegar der det ikkje er midtstripe
  • Rundkøyringar - hahaha...
  • 1 av 10 gangar et vogntog passerar imot så høgger den i bremsene for full kraft uten forvarsel.
  • Autopiloten styrer etter vergmerkinga langs grøfta, mao dersom der er en avkjørsel på en motorvei så later den som at den skal av på avkjørselen før den frar seg inn igjen. Sikkert jevligt irriterande for bilistar bak.
  • Den leser ikkje skilt og databasen over fartsgrenser stemmer veldig dårlig overens med verkligheita på E39 i alle fall. Lappen ryk fort i 50-sona om du stolar på bilen.
  • Ofte så legg den seg så tett opp mot midtstripa at eg er overraska over at ikkje alle Tesla har mista det venstre speilet sitt, spesielt når dei møter kvarandre.
Angrar eg på at brukte 42 000 ekstra for å få AP? Absolutt ikkje, det er nydelig på langkøyring. Men Full Selv Driving (FSD) vil forbli ein utopi i Norge.

 

Ellers så vil eg seie at det sannsynligvis er verdens beste bil, men lat oss kalle ei spade for ei spade og erkjenne at også en Tesla har sine begrensningar.

 

Autopilot er ikke FSD. Presentasjonen i går handlet om FSD og ikke autopilot.

 

Kanskje greit å følge med litt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke mye info om intel sin nervana egentlig. Eneste jeg ser i artikkelen er at de skal 100x i 2020? Jeg har ingen problem med å oppsøke, men jeg driver ikke med gjettelek på hva du tenker.. 

 

 

 

Jo det betyr nettopp det. Redundans betyr flere like informasjonskilder, kamera som peker samme vei er nettopp dette. Du må gjerne komme med bevis på dine påstander om at ett kamera ryker så "stopper" bilen. For slik er det altså ikke. En kan selv teste dette i dag, bilen fortsetter men en får gjerne advarsel om at tiltak bør gjøres. Derav, redundans. 

 

 

 

Hva snakker du om, det er flere strømkilder. Hver del av kortet går på hver sin strømkilde, og sensorer er også splittet opp. Det ble sagt i går, fatter ikke hva du driver med. 

 

 

 

Såklart er det lov, ingen som prøver å si noe annet. Snakk om korthus og falske påstander... Se opp.. 

 

 

 

Du snakker som om du er en ekspert på feltet, si meg. Hva driver du på med? Har du inngående kunnskap i temaet? Hvor er manglene, og hva er pinlig?

 

Tesla tviholder på synlig lys og litt radar og skal løse alle problemene ved hjelp av kun det og litt trening. Alle andre mener at en må kombinere GPS, kart, alle sensorer som en kan få tak i som er rimelige og effektive nok, at infrastrukturen må få integrert intelligens (samt mulighet til å snakke med bilene) og at alle bilene må kunne snakke sammen.

 

Og, i forhold til å stole på tesla. Det Elon konkluderte med i går (at alle bilene har det de trenger for å kunne få FSD) sa Elon i 2016 også. Nesten nøyaktig samme ordene. 2016 var ikke første og heller ikke siste gang Elon løy så det rant av han.

 

Når det gjelder redundans så har du rett, to veier inn med strøm. men, om ene forsyningen ryker så ryker 4 av 8 kamera. Ergo, du er føkked. Kilden for strøm er bare en. (Var den rett på hovedbatteriet?) Igjen, jo mer du pirker i Elons fantastiske påstander, jo mer ramler de fra hverandre. Det er _ingen_ som jobber innen feltet (utenfor Tesla) som gjør annet enn å le når det snakkes om robot-taxier i 2020.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Autopilot er ikke FSD. Presentasjonen i går handlet om FSD og ikke autopilot.

 

Kanskje greit å følge med litt?

 

Eg er innforstått med det, men er det så mykje å forlange at Tesla hever kvaliteten på dagens eksisterande autopilotar før en går laus på FSD?

Korleis kan en ta FSD lovnaden til Musk på alvor når en endå ikkje har ein bra nok AP? Eg tippar at det teknologisk sett er som å lære å krype før en skal springe en heilmaraton.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla tviholder på synlig lys og litt radar og skal løse alle problemene ved hjelp av kun det og litt trening. Alle andre mener at en må kombinere GPS, kart, alle sensorer som en kan få tak i som er rimelige og effektive nok, at infrastrukturen må få integrert intelligens (samt mulighet til å snakke med bilene) og at alle bilene må kunne snakke sammen.

Synserne bare synser. Tesla gjør det de sier i praksis.

 

 

 

 

Eg er innforstått med det, men er det så mykje å forlange at Tesla hever kvaliteten på dagens eksisterande autopilotar før en går laus på FSD?

Korleis kan en ta FSD lovnaden til Musk på alvor når en endå ikkje har ein bra nok AP? Eg tippar at det teknologisk sett er som å lære å krype før en skal springe en heilmaraton.

Autopilot bruker ikke all FSD-teknologien som ble vist frem. Det er derfor ikke snakk om å lære å krype før man løper en halvmaraton i det hele tatt. Det er to forskjellige ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Autopilot bruker ikke all FSD-teknologien som ble vist frem. Det er derfor ikke snakk om å lære å krype før man løper en halvmaraton i det hele tatt. Det er to forskjellige ting.

 

Ja, du kan no meine ditt om dette, men eg meinar i alle fall at bilen min innehar nødvendig hardware til å eksempelvis kunne posisjonere seg ca midt mellom to strekar når den er i bevegelse.

 

Det det kokar ned til er at Musk gjer alt han kan for å halde aksjen "hot" slik at han får albuerom til å forbedre vår tekniske verden, det er heilt forståelig at han fantaserte om å ta selskapet av børsen. Dette skapar "Tesla tid", slik epresentasjonar og grobunn for tvil.

Men at det blir bra til slutt? Utvilsomt. Vi har bæreraketter som landar under thrust på grunn av den fyren.

Lenke til kommentar

Flere kamera betyr ikke redundans. Flere kamera betyr at en må ha så mange kamera for å ha en teoretisk sjanse for å oppnå noe som ligner autonomi. Ryker ett av kameraene bakover så ryker store deler av funksjonaliteten og en allerede tyn teoretisk suppe for FSD blir umulig.

Ved sensor-feil er det viktige at bilen klarer å stoppe trygt. Til det trengs det bare ett forovervendt kamera, der Tesla har tre stk.

 

Det er ingen som sier en Tesla har 100% redundanse, slik at full funksjonalitet beholdes ved hvilken som helst feil.

Det er IKKE redundans på strøm så lenge det er kun en strømkilde som går til ett kretskort.

Hadde du sett presentasjonen hadde du fått med deg at det er to redundante strømforsyninger. Disse kommer inn på to forskjellige plugger på kretskortet, og kretsene for hver av chippene er fullstendig redundante, der den ene vil fortsette å fungere selv om hvilken som helst komponent tar kvelden eller en av strømforsyningene tar kvelden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvis systemet blir hacket, så blir det mange dødsulykker i verden. Ingen system er 100 % sikker. Så dette er bare et spill på galleriet fra Tesla, de vet også dette selv.

Så slapp av folk, dette er bare falsk reklame fra Tesla om et produkt som aldri kommer til å fungere med 100% sikkerhet.

Si fra til Apple, Google, Volvo, BMW, Audi og de andre også. For de er uenige med deg. Det kan være milliarder å spare!

 

Litt offtopic: Når var sist gang autopiloten til et fly ble hacket?

Ikke så lenge siden en bug i autopiloten forårsaket to flystyrt og flere hundre dødsfall...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og for de som vil stole på tesla:

 

«Deutsche Bank analyst Emmanual Rosner, who took a test drive of the vehicles Tesla showed on Tuesday, was skeptical, writing, "Throughout the ride, the car performed relatively well but experienced a few rough maneuvers and had one disengagement where it failed to recognize cones blocking off some parked vehicles on the side of the road."

 

He continued, "Given our own test ride still faced issues despite being on a pre-planned course and under relatively simple road conditions, we believe the company's targeted timeline for both full self-driving and its robotaxi service is at the very least aggressive. Ultimately, we still wonder whether Tesla can even solve the large challenges of fully autonomous driving with its vision-based approach alone."»

 

Hentet fra her:

 

https://www.msn.com/en-us/money/companies/elon-musk-sent-a-two-line-email-telling-employees-how-great-tesla-s-autonomy-day-was-but-the-plan-has-lots-of-holes/ar-BBWdDeF

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synserne bare synser. Tesla gjør det de sier i praksis.Autopilot bruker ikke all FSD-teknologien som ble vist frem. Det er derfor ikke snakk om å lære å krype før man løper en halvmaraton i det hele tatt. Det er to forskjellige ting.

Nei, tesla gjør ikke en dritt i praksis. Tesla har aldri vist noengang som helst annet enn en veldig god førerassistent. Tesla er ikke i nærheten av FSD.

 

Hele tanken om tesla som et vekstselskap er torpedert av tesla sin manglende evne til å levere noe som helst i nærheten av det Musk lover og lyger om. Det er derfor aksjen i dag er flat, og i månedene som kommer vil synke jevnt. Det finnes ingen rasjonelle grunner til at aksjen er så høy sonden er, for tesla har ingenting som ingen andre også har. Tesla har skrytt på seg ting ingen andre har, men hallo, vi kan alle skryte på oss at vi har en superheit kjæreste (som ikke er klar for å møte ens venner enda). Det Berit ikke at det er sant for det om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ha, nvidia greide tydeligvis ikke å produsere gode nok chips for Tesla biler.

En brikke som er bygd for å være en dedikert neuralnettprosessor er raskere en en general purpose GPU... Det bør vel ikke være noe sjokk... :D

 

Tesla rotet også litt med tallene i går...

Ytelsen til en enkelt Xavier er 30 TOPS, og den bruker 30W. En dual Xavier ville da ligget på 60 TOPS og 60W mot 144 TOPS og 100W på Tesla sin dedikerte maskin. Xavier har også vært på markedet et års tid nå. Neste generasjon Tegra SoC som går under kodenavn Orin kommer til høsten, og vil yte over 100 TOPS med et energiforbruk under 50W.

 

Men, uansett, en dedikert prosessor vil alltid være raskere, billigere og mer effektiv enn en general purpose brikke.

Lenke til kommentar

Tesla tviholder på synlig lys og litt radar og skal løse alle problemene ved hjelp av kun det og litt trening. Alle andre mener at en må kombinere GPS, kart, alle sensorer som en kan få tak i som er rimelige og effektive nok, at infrastrukturen må få integrert intelligens (samt mulighet til å snakke med bilene) og at alle bilene må kunne snakke sammen.

 

Og, i forhold til å stole på tesla. Det Elon konkluderte med i går (at alle bilene har det de trenger for å kunne få FSD) sa Elon i 2016 også. Nesten nøyaktig samme ordene. 2016 var ikke første og heller ikke siste gang Elon løy så det rant av han.

 

Når det gjelder redundans så har du rett, to veier inn med strøm. men, om ene forsyningen ryker så ryker 4 av 8 kamera. Ergo, du er føkked. Kilden for strøm er bare en. (Var den rett på hovedbatteriet?) Igjen, jo mer du pirker i Elons fantastiske påstander, jo mer ramler de fra hverandre. Det er _ingen_ som jobber innen feltet (utenfor Tesla) som gjør annet enn å le når det snakkes om robot-taxier i 2020.

 

Nei en er ikke føkked. Som sagt klarer de fint å kjøre med dette i dag også, dvs at det er mer enn nok for å komme seg trygt av veien. Hva med å prøve å vise til ting? Ikke bare anta og si "sånn er det" hele tiden, som i barnehagen. Det er så lite konstruktivt. Du går hele veien tilbake til "Elon sa i år XXXX og tok FEIL! Derfor vill det aldri fungere!". Det er dårlig debattering. 

 

Igjen, jobber du innen feltet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei en er ikke føkked. Som sagt klarer de fint å kjøre med dette i dag også, dvs at det er mer enn nok for å komme seg trygt av veien. Hva med å prøve å vise til ting? Ikke bare anta og si "sånn er det" hele tiden, som i barnehagen. Det er så lite konstruktivt. Du går hele veien tilbake til "Elon sa i år XXXX og tok FEIL! Derfor vill det aldri fungere!". Det er dårlig debattering. 

 

Igjen, jobber du innen feltet?

 

Artik du nevner dette med å vise til ting, for er det noe Elon aldri gjør så er det å vise til ting. Og ja, klart jeg går tilbake til hva Elon har sagt før! Det er jo der en ser hvor latterlig lite etterrettelig fyren er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artik du nevner dette med å vise til ting, for er det noe Elon aldri gjør så er det å vise til ting. Og ja, klart jeg går tilbake til hva Elon har sagt før! Det er jo der en ser hvor latterlig lite etterrettelig fyren er.

 

Elon, Elon, Elon. Du er sykelig opptatt av han. Så mye enklere når en diskuterer selskapet Tesla, eller bilene Tesla. Blir så personlig når du skal dra han inn hele tiden. Alle vet at han er ustabil, sier mye rart, oppfører seg rart osv. Det er helt uinteressant. Det som er interessant er bilene og merket Tesla. Hvordan det går, hva planene er osv. De viser jo til ting, de la jo frem "alt" i går. Kan nesten ikke vise mer enn det der, de fikk jo til og med spørsmål om de ikke var redd for copycats når de nå viser så mye fra han inderen.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En brikke som er bygd for å være en dedikert neuralnettprosessor er raskere en en general purpose GPU... Det bør vel ikke være noe sjokk... :D

 

Tesla rotet også litt med tallene i går...

Ytelsen til en enkelt Xavier er 30 TOPS, og den bruker 30W. En dual Xavier ville da ligget på 60 TOPS og 60W mot 144 TOPS og 100W på Tesla sin dedikerte maskin. Xavier har også vært på markedet et års tid nå. Neste generasjon Tegra SoC som går under kodenavn Orin kommer til høsten, og vil yte over 100 TOPS med et energiforbruk under 50W.

 

Men, uansett, en dedikert prosessor vil alltid være raskere, billigere og mer effektiv enn en general purpose brikke.

Pegasus med 2 stk Xavier har strømforbruk på nærmere 500W. Trolig i stor grad fordi de er kraftig overklokket for å klare 30 TOPs.

 

To stk Xavier har altså under halvparten av ytelsen, fem ganger strømforbruket, og koster trolig noe sånt som 10 ganger mer.

 

General purpose-brikker er altså ikke helt formålstjenelig, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En brikke som er bygd for å være en dedikert neuralnettprosessor er raskere en en general purpose GPU... Det bør vel ikke være noe sjokk... :D

 

Tesla rotet også litt med tallene i går...

Ytelsen til en enkelt Xavier er 30 TOPS, og den bruker 30W. En dual Xavier ville da ligget på 60 TOPS og 60W mot 144 TOPS og 100W på Tesla sin dedikerte maskin. Xavier har også vært på markedet et års tid nå. Neste generasjon Tegra SoC som går under kodenavn Orin kommer til høsten, og vil yte over 100 TOPS med et energiforbruk under 50W.

 

Men, uansett, en dedikert prosessor vil alltid være raskere, billigere og mer effektiv enn en general purpose brikke.

Pegasus med 2 stk Xavier har strømforbruk på nærmere 500W. Trolig i stor grad fordi de er kraftig overklokket for å klare 30 TOPs.

 

To stk Xavier har altså under halvparten av ytelsen, fem ganger strømforbruket, og koster trolig noe sånt som 10 ganger mer.

 

General purpose-brikker er altså ikke helt formålstjenelig, nei.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Drive#Drive_PX_Pegasus

 

Jepp. Det er ikke vanskelig å bygge høy TOPS ytelse når man ikke har noen form for begrensing på TDP.

Hadde man til sammenligning puttet en slik 500w dings inn i en laptop, så hadde den smeltet i løpet av minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du kan no meine ditt om dette, men eg meinar i alle fall at bilen min innehar nødvendig hardware til å eksempelvis kunne posisjonere seg ca midt mellom to strekar når den er i bevegelse.

Ja, den gjør det når oppmerkingen er tydelig. Den har også begynt å klare det med mindre tydelig merking. Men AP er fortsatt ikke FSD.

Lenke til kommentar

Nei, tesla gjør ikke en dritt i praksis. Tesla har aldri vist noengang som helst annet enn en veldig god førerassistent. Tesla er ikke i nærheten av FSD.

FSD er ikke ferdig utviklet, men allerede nå så er de i gang med førerløs kjøring. Og det uten forhåndsprogrammerte kart og slikt.

 

Hele tanken om tesla som et vekstselskap er torpedert av tesla sin manglende evne til å levere noe som helst i nærheten av det Musk lover og lyger om. Det er derfor aksjen i dag er flat, og i månedene som kommer vil synke jevnt. Det finnes ingen rasjonelle grunner til at aksjen er så høy sonden er, for tesla har ingenting som ingen andre også har. Tesla har skrytt på seg ting ingen andre har, men hallo, vi kan alle skryte på oss at vi har en superheit kjæreste (som ikke er klar for å møte ens venner enda). Det Berit ikke at det er sant for det om.

Tesla ligger foran den opprinnelige planen for Model 3. Men hva har dette med FSD å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...