Gå til innhold

Næringsministeren vil ha taxiapper for å få ned prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjølv om publikum har forventning om å ta i bruk ny teknologi, så er det også noke trygt med eit taksameter som baserer seg på målt køyrelengde og som blir kontrollert av Justervesenet.

 

Det er mykje bra med app, men det har også nokre svakheiter i forhold til unøyaktig gps-måling og potensiell sårbarheit for juks.

 

Men at også taxinæringa i større grad burde bruke teknologi er heilt klart. Som feks ved å bruke gps til flåtestyring som både sentralen, sjåføren og kundane kan få tilgang til. Legg ein i tillegg til info om sjåføren, bilen og prisen så kan kundane virkelig få ta opplyste valg om ein vil bruke taxi eller anna reisemåte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan flere løyver skal få ned prisen er ett mysterium.

Hvis det er dobbelt så mange drosjer og like mange kunder så må prisen opp for å sikre hver drosje en overkommelig inntekt.

Å tro at de kommer til å sette ned prisen er som å tro på julenissen.

 

Det er vel akkurat den tankegangen som gjør at det blir stadig færre som benytter taxi? Mange land har gjort mye for at taxiene faktisk skal brukes til å flytte folk fremfor å stå i timesvis på holdeplasser uten kunder. Feks er det mange land som tar opp flere passasjerer underveis om passasjer 1 tillater det. Bidrar greit til lønnsomheten og prisen per tur for brukerne av taxi blir lavere.

 

Selv en 2 minutters taxitur for gamlinger eller folk som må benytte seg av drosje avkreves minstesum. Over hundrelappen. Dvs at tur retur så går det minst 200 i transport.

 

Kunne vi fått ned taxiprisen i det minste på den tiden av døgnet store deler av taxiene står på holdeplasser uten oppdrag så ville nok både inntjeningen og taxibruken økes.

 

Taxinæringen har jo forsøkt din modell i flere tiår, og forholdene i taxinæringen har vel aldri vært verre? Leiesjåfører tjener knapper og glansbilder, mye dautid per skift. Og stadig økning av prisene har jo ikke gjort inntjeningen bedre. Fordi folk har ikke eller tar seg ikke råd til å bruke taxi i Norge.

 

Prøv noe nytt og ikke være fastlåst i gamle forretnings-modeller så blir sikkert nettoen større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel akkurat den tankegangen som gjør at det blir stadig færre som benytter taxi? Mange land har gjort mye for at taxiene faktisk skal brukes til å flytte folk fremfor å stå i timesvis på holdeplasser uten kunder. Feks er det mange land som tar opp flere passasjerer underveis om passasjer 1 tillater det. Bidrar greit til lønnsomheten og prisen per tur for brukerne av taxi blir lavere.

 

Selv en 2 minutters taxitur for gamlinger eller folk som må benytte seg av drosje avkreves minstesum. Over hundrelappen. Dvs at tur retur så går det minst 200 i transport.

 

Kunne vi fått ned taxiprisen i det minste på den tiden av døgnet store deler av taxiene står på holdeplasser uten oppdrag så ville nok både inntjeningen og taxibruken økes.

 

Taxinæringen har jo forsøkt din modell i flere tiår, og forholdene i taxinæringen har vel aldri vært verre? Leiesjåfører tjener knapper og glansbilder, mye dautid per skift. Og stadig økning av prisene har jo ikke gjort inntjeningen bedre. Fordi folk har ikke eller tar seg ikke råd til å bruke taxi i Norge.

 

Prøv noe nytt og ikke være fastlåst i gamle forretnings-modeller så blir sikkert nettoen større.

Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg brukte taxi, da jeg unngår alltid det. Er bare alt for dyrt, frister lite og betale en halv arbeids dag for og komme seg hjem fra byen. Da jeg kan gi guttungen til noen en 400 kroner, så kjører han meg til byen og henter meg når jeg ringer. Er der som regel innen 10min fra jeg ringer.

 

Også slipper jeg og stå i en kø/slossplass. Uber har jo snudd opp ned på Taxi næringen verden rundt. Men i Norge, nei fyfy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan flere løyver skal få ned prisen er ett mysterium.

Hvis det er dobbelt så mange drosjer og like mange kunder så må prisen opp for å sikre hver drosje en overkommelig inntekt.

Å tro at de kommer til å sette ned prisen er som å tro på julenissen.

 

Er det for mange drosjer og like mange kunder så må de prise seg NED for å få kunder.

Jeg betaler ikke 500,- for en drosjetur hvis drosjen ved siden av tar 400,- for samme turen.

 

Resultatet vil bli at drosjenæringen må omstille seg for å drifte på en mer effektiv måte istedenfor å kjøre på med løyvemonopol. Klarer de ikke omstille seg så er det kroken på døren. Drosjer har ikke noen enerett eller monopol på at de skal ha fortjeneste uansett.

 

De får omstille seg slik alle andre private forretninger har og begynne leve i ett konkurranse miljø på lik linje med alle næringer. Ser man på prisøkningen på drosjeturer så har de økt vesentlig mer over årene enn de burde i forhold til konsumprisindeksen.

 

Alternativt, få inn Uber, Lyft og andre aktører som er villige til å ta kampen i ett konkurranse miljø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvordan flere løyver skal få ned prisen er ett mysterium.

Hvis det er dobbelt så mange drosjer og like mange kunder så må prisen opp for å sikre hver drosje en overkommelig inntekt.

Å tro at de kommer til å sette ned prisen er som å tro på julenissen.

 

Det er vel akkurat den tankegangen som gjør at det blir stadig færre som benytter taxi? Mange land har gjort mye for at taxiene faktisk skal brukes til å flytte folk fremfor å stå i timesvis på holdeplasser uten kunder. Feks er det mange land som tar opp flere passasjerer underveis om passasjer 1 tillater det. Bidrar greit til lønnsomheten og prisen per tur for brukerne av taxi blir lavere.

 

Selv en 2 minutters taxitur for gamlinger eller folk som må benytte seg av drosje avkreves minstesum. Over hundrelappen. Dvs at tur retur så går det minst 200 i transport.

 

Kunne vi fått ned taxiprisen i det minste på den tiden av døgnet store deler av taxiene står på holdeplasser uten oppdrag så ville nok både inntjeningen og taxibruken økes.

 

Taxinæringen har jo forsøkt din modell i flere tiår, og forholdene i taxinæringen har vel aldri vært verre? Leiesjåfører tjener knapper og glansbilder, mye dautid per skift. Og stadig økning av prisene har jo ikke gjort inntjeningen bedre. Fordi folk har ikke eller tar seg ikke råd til å bruke taxi i Norge.

 

Prøv noe nytt og ikke være fastlåst i gamle forretnings-modeller så blir sikkert nettoen større.

Minsteprisen skulle det gjærne vært gjort noe med, hvertfal på dagen. Minstepris tilsvarende minste busstakst mellom kl 0700 og kl 1700.

Eneste måten å få ned prisen på er å la sjåførene kjøre gamle biler. Det er ikke bare å tro at "samkjøring" løser noe problem, Norge er for lite til det.

For en del år siden ble det forandret på reglene for størrelsen på drosjer, nå kan du i teorien kjøre drosje med nesten alle typer biler. Nabobyen er hadde en stund en Mini Cooper drosje. I Oslo er det flere og flere elektriske drosjer. Næringen gjør det de kan for å spare kroner uten at det hjelper på prisene.

 

Noen her ønsker Uber tilbake, de vill også måtte sette opp prisene hvis de blir pålagt å konkurere på samme vilkår som vanlige drosjer.

Lenke til kommentar

 

Hvordan flere løyver skal få ned prisen er ett mysterium.

Hvis det er dobbelt så mange drosjer og like mange kunder så må prisen opp for å sikre hver drosje en overkommelig inntekt.

Å tro at de kommer til å sette ned prisen er som å tro på julenissen.

 

Er det for mange drosjer og like mange kunder så må de prise seg NED for å få kunder.

Jeg betaler ikke 500,- for en drosjetur hvis drosjen ved siden av tar 400,- for samme turen.

 

Resultatet vil bli at drosjenæringen må omstille seg for å drifte på en mer effektiv måte istedenfor å kjøre på med løyvemonopol. Klarer de ikke omstille seg så er det kroken på døren. Drosjer har ikke noen enerett eller monopol på at de skal ha fortjeneste uansett.

 

De får omstille seg slik alle andre private forretninger har og begynne leve i ett konkurranse miljø på lik linje med alle næringer. Ser man på prisøkningen på drosjeturer så har de økt vesentlig mer over årene enn de burde i forhold til konsumprisindeksen.

 

Alternativt, få inn Uber, Lyft og andre aktører som er villige til å ta kampen i ett konkurranse miljø.

Så en ungdom som mottar AAP, arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad men har bil (gjerne lånt bil fra pappa/mamma også for å spare penger) og kjører Uber 12 timer i døgnet er løsningen på problemet?

Jeg sitter og ler pitte litt nå ??

Lenke til kommentar

x.personer skal leve av å kjøre drosje.

Y-personerskal ta drosje.

 

Blir det billigere om "x-personer" er 200 eller 400?

400 "x-personer skal kjempe om de få "Y.personene" som skal ta drosje, hva må de gjøre? Ta lavere pris/yte bedre service/være tilgjengelig flere timer i døgnet/kjøpe billigere bremser/kjøre billigere biler/droppe å kjøre de kjipt betalte turene til legevakt, sykehus osv....

 

Er det virkelig noen som tror det blir bedre av dette?

Lenke til kommentar

Så en ungdom som mottar AAP, arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad men har bil (gjerne lånt bil fra pappa/mamma også for å spare penger) og kjører Uber 12 timer i døgnet er løsningen på problemet?

Jeg sitter og ler pitte litt nå

Om de kommer seg ut av AAP og inn i arbeidslivet. Det vel bare bra....

 

12 timer i døgnet ja, om de jobber så hard blir det mange skattekroner.

 

At noen klarer og se det som negativt er rart. Så må le litt selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minsteprisen skulle det gjærne vært gjort noe med, hvertfal på dagen. Minstepris tilsvarende minste busstakst mellom kl 0700 og kl 1700.

Eneste måten å få ned prisen på er å la sjåførene kjøre gamle biler. Det er ikke bare å tro at "samkjøring" løser noe problem, Norge er for lite til det.

For en del år siden ble det forandret på reglene for størrelsen på drosjer, nå kan du i teorien kjøre drosje med nesten alle typer biler. Nabobyen er hadde en stund en Mini Cooper drosje. I Oslo er det flere og flere elektriske drosjer. Næringen gjør det de kan for å spare kroner uten at det hjelper på prisene.

 

Noen her ønsker Uber tilbake, de vill også måtte sette opp prisene hvis de blir pålagt å konkurere på samme vilkår som vanlige drosjer.

 

 

Det er jo fint at drosje-eierne gjør det de kan for å maksimere profitten. Men det er jo ikke den enkelte drosjeeier som setter prisene, takstene osv. Prisene må bransjen som helhet jobbe for å redusere. Jeg kan godt tenke meg at vi har dynamiske priser. I dag er det gode taxi apper feks. Det bør være svært enkelt å feks kjøre igang redusert pris basert på antallet ledige biler om de faktisk vil senke prisene. Men problemet er jo at drosjene ikke vil ha lavere priser. De har mast om høyere priser for å sikre lønnsomhet. Og vi vet jo nå at det ikke virker. 

 

Samkjøring alene vil kanskje ikke øke inntjeningen, men om de kombinerer den med reduserte takster på de tider av døgnet der drosjene i stor grad står stille så blir det straks flere som vil ta drosje. 

 

Tror kanskje ikke prisene bør reduseres i rush tiden, om de da har brukbart belegg. Men bransjen selv må jo ha full oversikt over når på døgnet og hvilke ukedager som er svært stille og har lavt belegg og dermed minimalt med inntjening. Denne dødtiden er drepen for leiesjåførene og bidrar jo mest bare med slitasje og tomgangskjøring for drosje-eier. Og når vi snakker reduserte priser så må det så langt ned at selv minstepensjonister og uføre kan ta seg råd til å benytte drosje. 

 

Om bransjen ikke endrer seg så vil de bli taperne i årene fremover. Fleximaxi er nå under utprøving enkelte steder. Det er maxidrosjer/minibusser uten fast rute som skal teste ut abonnementsordninger, lavere priser etc for å se hva som er mulig å få til. Det blir å dele bil for brukerne, men til en lavere pris. Turen tar litt lengre tid enn ordinær drosjetur, men til gjengjeld koster turen mindre. Perfekt for gamle folk, folk med skavanker eller andre som bor for langt unna holdeplass til at de kan benytte kollektiv transport. Er jo ikke alle mennesker som klarer å komme seg til nærmeste holdeplass uten hjelp. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Sjølv om publikum har forventning om å ta i bruk ny teknologi, så er det også noke trygt med eit taksameter som baserer seg på målt køyrelengde og som blir kontrollert av Justervesenet.

 

Det er mykje bra med app, men det har også nokre svakheiter i forhold til unøyaktig gps-måling og potensiell sårbarheit for juks.

 

Men at også taxinæringa i større grad burde bruke teknologi er heilt klart. Som feks ved å bruke gps til flåtestyring som både sentralen, sjåføren og kundane kan få tilgang til. Legg ein i tillegg til info om sjåføren, bilen og prisen så kan kundane virkelig få ta opplyste valg om ein vil bruke taxi eller anna reisemåte.

 

 

Ironisk nok er det eneste jeg noen gang har følt meg "trygg" med når jeg var i statene, og bestilte en Uber til en fastpris med en rute jeg fikk opp på telefonen min på forhånd. Til sterkt kontrast til den ene taxituren jeg tok, hvor han kjørte byen rundt med masse omveier, og jeg hadde ingen forutsetning for endelig pris. 

 

Så nei dessverre, at et takstameter er så mye tryggere enn en app har jeg ingen stor tro på - da har du i beste fall bare en dårlig utviklet app. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...