Gå til innhold

KOMMENTAR: Strømmekvaliteten til HBO er en skam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Netflix med tilgang til 4K, Dolby Atmos og Dolby Vision og det er virkelig noe helt spesielt om du har utstyr som gjengir bilde og lyd med slik standard. HBO lager den potensielt mest populære TV serien hittil, og serverer den i en gårdagstandard. Ikke for at alle har tilgang på mer en 1080p vanlig 5.1 lyd, men såpass mange har tilgang nå så det er en skam at de ikke presenterer en slik serie i så høy standard som de overhodet kan slik at den kan nytes på beste mulige måte av de som har den muligheten jeg har. 4K er ingen overdrift lenger, og til og med mellomklasse TV og Lyd utstyr kommer med Atmos og Vision nå om dagen. Jeg føler meg snytt når jeg betaler for HBO samme penger omtrendt som andre strømmetjenester som gir deg MYE bedre kvalitet og MYE, for det er ikke bare et par utvalgte serier men ALT som er filmet med god kvalitet, serverer de i den beste kvaliteten som det er tilgjengelig med. NEI HBO dette er ikke godt nok. GOT burde MINST ha 4K og jeg ville sett det som helt NATURLIG å få den servert med Dolby Atmos og Dolby vision, eller tilsvarende. Den burde ikke lanseres med dårligere kvalitet i det hele tatt, for nedskalering er altid et alternativ, men oppskalering og behandling fra 1080p til en Vision klar 70" OLED TV med 4K vil aldri se noe annet en forferdelig ut. Det ser kanskje bedre ut på en mindre skjerm feks en 40" men selv minst 50-60" TV begynner å bli folkestørrelsen på TV nå og da er 1080p forferdelig å se på.

Hva slags bitrate kjører Netflix sin Atmos i? Tviler på at det er i nærheten av BluRay. 1080p BluRay på en skikkelig TV f.eks Plasma ser fremdeles meget bra ut. Jeg tar en toppmodell Plasma over en 4K LCD anyday.

 

Jeg så Stranger Things Sesong 1 i BluRay (1080p og bilde var helt nydelig på min VT60 plasma) med TrueHD og sesong 2 Netflix download med "vanlig" Dolby Digital og det var en vannvittig forskjell i lyden.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Problemet er at det svarte ikke er svart, men alt glir over i en grå utydelig masse. Det er kontrasten mellom svart og lyst som blir viktig å hvor man virkelig kan skille en god tv mot en dårlig. Svartnivå kommer alltid til å stå øverst på min liste neste gang jeg skal ha TV. Forskjellen i svartnivå på min 2016 LG LCD 4K og min Panasonic VT60 Plasma kan ikke sammenlignes.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så nå er vi tilbake til nedlasting. Da får vi i det minste 8 mbps utgavene fra Amazon Prime i USA, som er langt bedre enn det HBO Nordic leverer som ser ut til å være komprimert ned til ca 2,5 mbps.

 

Jau, AMZN/Memento utgaven på MPC-HC/Madvr oppskalert til 4k i høy kvalitet reddet denne GoT premieren, selv om de ikke nådde 8mbps og lå på 6,5 og 6.7..

 

Betale for Netflix, Amazon Prime og HBO Nordic, for så å måtte laste ned for å få kvalitet eller endre på ting som er låst på app, begynner å bli frustrerende...

Eller, du kan gjøre som oss. Kjøre bare på Netflix som har ok bildekvalitet, og hvor det kommer nyheter nesten hver dag.

Lenke til kommentar

Opplever det samme med Spotify, etter å ha brukt Spotify fast i mange år lastet jeg ned en sang i vanlig 320kbits mp3 kvalitet og merket tydelig forskjell på Spotifys påståtte 320kbits kvalitet og mp3 filen. Spotify mangler dybde og dynamikk i lydfilene sine.

Jeg har nå gått helt bort fra Spotify da sangene høres grumsete ut.

 

Og ja, jeg forsøkte både med cachede sanger og stream med høyhastighet på nettet.

Lenke til kommentar

Opplever det samme med Spotify, etter å ha brukt Spotify fast i mange år lastet jeg ned en sang i vanlig 320kbits mp3 kvalitet og merket tydelig forskjell på Spotifys påståtte 320kbits kvalitet og mp3 filen. Spotify mangler dybde og dynamikk i lydfilene sine.

Jeg har nå gått helt bort fra Spotify da sangene høres grumsete ut.

 

Og ja, jeg forsøkte både med cachede sanger og stream med høyhastighet på nettet.

 

https://www.hardocp.com/news/2018/11/09/music_engineer_analyzes_streaming_service_quality_to_his_original_master

 

TLDR: Tidal er best ;)

Lenke til kommentar

HBO Nordic har ikke "orginal kvalitet". I usa så har de prores mastere i 1080p23.98, mens HBO Nordic får noe XDCAM mpeg2 1080i50 mezz filer som blir deinterlaced til 25p... Og jeg antar at filene man finner på nettet fra usa er rippet fra andre streaming tjenester som har mye bedre kvalitet i utgangspunktet, eller så har HBO USA noen utro tjenere...

 

Uansett så er nok det noe av grunnen til at filene man finner på nettet oppleves bedre, og selvsagt at disse encodes, som tidligere nevnt, med x264 i CRF modus (Constant Quality modus) og er beregnet for nedlasting og ikke streaming.

Med andre ord, bedre "master", enten rip eller stjåle + vesentlig bedre encoding og bitbudsjett = voila = bedre bilde

 

VLC skjermbilde fra
game.of.thrones.s08e01.1080p.web.h264-memento[ettv]

Er en mellomting mellom HBO originalen og den redigerte versjonen.

Men er original strømmekvalitet seriøst så ille som de vi ser (eller ikke ser) på det nesten helt svarte bildet?

Endret av dragmore88
Lenke til kommentar

HBO Nordic har ikke "orginal kvalitet". I usa så har de prores mastere i 1080p23.98, mens HBO Nordic får noe XDCAM mpeg2 1080i50 mezz filer som blir deinterlaced til 25p... Og jeg antar at filene man finner på nettet fra usa er rippet fra andre streaming tjenester som har mye bedre kvalitet i utgangspunktet, eller så har HBO USA noen utro tjenere...

 

Uansett så er nok det noe av grunnen til at filene man finner på nettet oppleves bedre, og selvsagt at disse encodes, som tidligere nevnt, med x264 i CRF modus (Constant Quality modus) og er beregnet for nedlasting og ikke streaming.

Med andre ord, bedre "master", enten rip eller stjåle + vesentlig bedre encoding og bitbudsjett = voila = bedre bilde

 

Og er det vel trolig disse mezzanine-filene som er grunnlag for CMore sin broadcast-utspilling, uten at det kanskje er nødvendig å gjøre så mye med dem? Når du sier mpeg2 her, tenker jeg du mener transportstrøm, og ikke det nok mange kan oppfatte det som - mpeg2-enkoding av videoen, samt dette som er grunnlaget for en del av dem som vel enkoder dette selv for ABR-leveranse av tv-leverandørene. 

Lenke til kommentar

Netflix er milevis bedre med UHD kvaliteten selv om den er komprimert ned.

Enig. Det eneste jeg synes er trist med Netflix, er at de aldri gir ut filmer i mer enn en 1080p (annet enn de de lager selv da- da får man Dolby Vision og UHD). Er litt skuffende når de har relativt nye filmer og har plattformen til å kunne drive det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett mange har klaget over HBO i en del år. Etter å ha ventet på å få HBO som app på min snart 3 år gamle TV,

så kom den for et par uker siden. Ser ikke på GOT , men har sett en del episoder av WestWorld, Killing Eve, og hele

True Detective sesong 3.

Den som venter på noe godt osv., så kan jeg bare si at på min LG UH 850 med en Telenor linje på 10 Mbit, så er bilder på HBO helt utmerkede HD bilder. Og utmerket 5.1 lyd.

Har også tittet litt på første episode av siste sesong av GOT, og det var ingenting å klage på.

Så HBO som app på LG TV funker. Akkurat som Viaplay, Netflix med Dolby Vision, og nykommer Rakuten TV, med flotte trailere i 4K.

Ellers går GOT på C-More med flotte bilder og 5.1 lyd.

Ser alle mine TV kanaler på parabol fra CD og Viasat. (Som sender Formel 1 og fotball=Champions League) i 4K).

Lenke til kommentar

 

Jeg har Netflix med tilgang til 4K, Dolby Atmos og Dolby Vision og det er virkelig noe helt spesielt om du har utstyr som gjengir bilde og lyd med slik standard. HBO lager den potensielt mest populære TV serien hittil, og serverer den i en gårdagstandard. Ikke for at alle har tilgang på mer en 1080p vanlig 5.1 lyd, men såpass mange har tilgang nå så det er en skam at de ikke presenterer en slik serie i så høy standard som de overhodet kan slik at den kan nytes på beste mulige måte av de som har den muligheten jeg har. 4K er ingen overdrift lenger, og til og med mellomklasse TV og Lyd utstyr kommer med Atmos og Vision nå om dagen. Jeg føler meg snytt når jeg betaler for HBO samme penger omtrendt som andre strømmetjenester som gir deg MYE bedre kvalitet og MYE, for det er ikke bare et par utvalgte serier men ALT som er filmet med god kvalitet, serverer de i den beste kvaliteten som det er tilgjengelig med. NEI HBO dette er ikke godt nok. GOT burde MINST ha 4K og jeg ville sett det som helt NATURLIG å få den servert med Dolby Atmos og Dolby vision, eller tilsvarende. Den burde ikke lanseres med dårligere kvalitet i det hele tatt, for nedskalering er altid et alternativ, men oppskalering og behandling fra 1080p til en Vision klar 70" OLED TV med 4K vil aldri se noe annet en forferdelig ut. Det ser kanskje bedre ut på en mindre skjerm feks en 40" men selv minst 50-60" TV begynner å bli folkestørrelsen på TV nå og da er 1080p forferdelig å se på.

Hva slags bitrate kjører Netflix sin Atmos i? Tviler på at det er i nærheten av BluRay. 1080p BluRay på en skikkelig TV f.eks Plasma ser fremdeles meget bra ut. Jeg tar en toppmodell Plasma over en 4K LCD anyday.

 

Jeg så Stranger Things Sesong 1 i BluRay (1080p og bilde var helt nydelig på min VT60 plasma) med TrueHD og sesong 2 Netflix download med "vanlig" Dolby Digital og det var en vannvittig forskjell i lyden.

Ingen strømmetjenester har bedre lyd enn Dolby Digital og Dolby Digital+. Dolby Atmos leveres med Dolby TrueHD på Blu-ray, og med Dolby Digital+ hos Netflix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...