Gå til innhold

KOMMENTAR: Strømmekvaliteten til HBO er en skam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, Jeg gir opp, sier du at du har kjøpt episoden på Amazon, og spiller den av med to forskjellige playere ?

 

Jeg har kjøpt den på HBO Nordic, men velger å ikke se den der pga. drittkvalitet. Laster den så ned fra nettet i høyere bitrate, og ser den på Media-PC koblet til LG OLED. Jeg bruker så MPC-HC som er en mediaspiller av topp kvalitet, med en addon til denne som heter MadVR, som er en GPU-akselerert kodek der man kan sette ekstremt høy kvalitet på avspilling og høy kvalitet på oppskalering av 1080p materiale til 4K. MadVR regnes av oss nerder som den ultimate for å få best bildekvalitet. Jo kraftigere GPU, jo bedre/høyere innstillinger kan man bruke.

 

Sånn kort fortalt...

Endret av Ourasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man tar i betraktning at HBO Nordic er basert på HBO Go, som utfra navnet virker til å være mer en tjeneste for å kunne se HBO mens man er ute/på farten så gir det mer mening hvorfor bitraten er lav. 

 

Det er rett og slett ikke ment til å erstatte TV / Blu-Ray, men istedet laget for at du skal kunne se HBO på bussen. 

 

Når det naturligvis også krever mindre kapasitet for leverandørene å levere lavere bitrate, så gjør nok det sitt for at det går tregt å få bedre kvalitet på sikt. 

 

Med det sagt så er det jo en reell problemstilling at ikke alle har det samme kvalitetsbehovet, og man kan spørre seg om det derfor skal være nødvendig for dem å betale for høy-bitrate HD eller 4K streaming. Man støter også på rene logistiske utfordringer med at internett ikke er optimalisert for streaming slik ordinære TV-signaler er. Men sistnevnte har gitt mulighet for at on-demand tjenester har blitt stort.

 

For live tjenester gjenstår det fortsatt å lage infrastruktur som kan matche sattelitt og kabel TV. For mens de gamle distribusjonssystemene hadde et konstant krav til båndbredde, slik at man i praksis kan ha uendelig med abonnenter uten økning i båndbreddekrav, så har distribusjon over internett en linjær økning i båndbreddekrav for hver bruker som ser på.

 

På grunn av dette så faller kritikken om kommentaren litt flatt. Man klager i praksis på hvorfor man ikke kan kjøre egen bil fra A til B til samme tid og pris som det tar å fly. 

 

Kostnaden for å vise 4K HDR innhold betaler brukerne som vil ha det for, via dyrere abonnement, som på Netflix. Her tror jeg det er snakk om at de ikke vil, fordi de selger det på plater i 4K HDR, og troligen genererer dette langt mer inntekter for HBO som sikkert har denne type infrastruktur godt innarbeidet og ferdig investert, mens Netflix allerede har investert i infrastrukturen for 4K HDR/DolbyVision og setter standaren på prisen og kvaliteten for et 4K abonnement. Denne abonnementsprisen frister neppe HBO, så lenge folk kjøper platene.. Jeg tror altså ikke at de er inkompetente på streaming, men at det er en villet strategi, lever minimumskvalitet via streaming/andre tilbydere for å melke dette markedet, men ikke så høy kvalitet at de ikke kan melke 4K HDR platemarkedet senere. Er ikke rart det finnes pirater når slike som HBO tar seg betalt for samme innhold i flere ganger, Stream->lisens salg->Bluray 1080P->BluRay 4K HDR, av samme kunde.

 

Det eneste som kan straffe dem for dette, er at alle disse som aldri kjøper GoT på plate og kun ser den via HBO stream blir mange nok og får bra nok utstyr, og klager/sier opp så mye at det faktisk går utover deres profitt. Så at media tar tak og folk klager i hopetall i alle land, er bra for alle som vil se det i topp kvalitet når innholdet slippes, ikke flere år etterpå. Faktisk finnes bare sesong 1 på 4K HDR (Fake, men greit oppskalering) plater, så da ser man hvor lenge de melker markedene før det kommer i max kvalitet...

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig tafatt av HBO. Det må vere mogleg å levere noko betre.

 

Eg brukte lenge Chrome heilt til eg fann ut at den ikkje støtta meir enn 720p, så eg gjekk over til Edge. Det hjalp ganske mykje.

 

Dette gjelder flere tjenester, og er knyttet til at de med det tildels lave sikkerhetsnivået knyttet til Playready DRM-implementasjonen i andre nettlesere sammenligent med Edge. Dette fører til at de "tillater" høyere kvalitet i Edge enn i Chrome/Firefox.

Lenke til kommentar

Dette gjelder flere tjenester, og er knyttet til at de med det tildels lave sikkerhetsnivået knyttet til Playready DRM-implementasjonen i andre nettlesere sammenligent med Edge. Dette fører til at de "tillater" høyere kvalitet i Edge enn i Chrome/Firefox.

 

Det er en addon til Firefox som "lurer" tjenesten til å sende i 1080p, kjekt når en skjelden gang streamer via firefox...

Lenke til kommentar

Skal man spekulere, kan det være at HBO her med vilje også har valgt å ikke tilgjengeliggjøre de høyeste profilene når de har veldig stor trafikk. Nå skulle jeg tro at de bruker CDN som skulle klare å takle trafikken, eventuelt fordeler over flere CDN-leverandører, slik at de ikke trengte å gjøre dette. Men skulle jeg tippe har de f.eks. 720p i to versjoner i tillegg til 1080p for ABR-leveranse, og at de ved høy belastning kan unngå en del ting med å begrense kvaliteten:

- At ikke mange ender opp med en enda lavere profil pga. trafikken mot CDN-et

- At ikke CDN skal få for høy belastning, spesielt om de ikke har fordelt trafikken over flere CDN

- Prismodeller for CDN der veldig høy trafiikk prises ekstra (ikke anelse om det er vanlig)

 

Hvis belastningen er høy mot CDN, kan vel også klienten mene at det tar for lang tid å hente profil med høyeste kvalitet, og derfor velge lavere.

 

En lavkvalitets 720p kan vel fort i snitt være f.eks. 4 Mbps. En høykvalitets 1080p /burde/ vel her i hvert fall vært 7-8 og helst mer i peak. Mao. kan man her valgt å halvere trafikkmengden med å ikke ha høye profiler tilgjengelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en addon til Firefox som "lurer" tjenesten til å sende i 1080p, kjekt når en skjelden gang streamer via firefox...

 

For HBO Nordic? For hvis kravet ligger i selve DRM-en, ville dette ikke hjulpet da høyere/høyeste profil ville vært kryptert på en annen måte, f.eks. hvis det var gjennom Playready 3.x-krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får lyst til å pælme fjernkontrollen i veggen hver gang jeg bruker android appen deres. Makan til kronglete søppel skal du lete lenge etter.

 

For GoT har jeg gitt opp HBO Nordic. Problem bare å får startet opp app/webside når det er nye episoder. CMore via broadcast og lokalt PVR-opptak har vært en løsning som bare fungerer og med høy kvalitet.... 

Lenke til kommentar

Kostnaden for å vise 4K HDR innhold betaler brukerne som vil ha det for, via dyrere abonnement, som på Netflix. Her tror jeg det er snakk om at de ikke vil, fordi de selger det på plater i 4K HDR, og troligen genererer dette langt mer inntekter for HBO som sikkert har denne type infrastruktur godt innarbeidet og ferdig investert, mens Netflix allerede har investert i infrastrukturen for 4K HDR/DolbyVision og setter standaren på prisen og kvaliteten for et 4K abonnement. Denne abonnementsprisen frister neppe HBO, så lenge folk kjøper platene.. Jeg tror altså ikke at de er inkompetente på streaming, men at det er en villet strategi, lever minimumskvalitet via streaming/andre tilbydere for å melke dette markedet, men ikke så høy kvalitet at de ikke kan melke 4K HDR platemarkedet senere. Er ikke rart det finnes pirater når slike som HBO tar seg betalt for samme innhold i flere ganger, Stream->lisens salg->Bluray 1080P->BluRay 4K HDR, av samme kunde.

 

Det eneste som kan straffe dem for dette, er at alle disse som aldri kjøper GoT på plate og kun ser den via HBO stream blir mange nok og får bra nok utstyr, og klager/sier opp så mye at det faktisk går utover deres profitt. Så at media tar tak og folk klager i hopetall i alle land, er bra for alle som vil se det i topp kvalitet når innholdet slippes, ikke flere år etterpå. Faktisk finnes bare sesong 1 på 4K HDR (Fake, men greit oppskalering) plater, så da ser man hvor lenge de melker markedene før det kommer i max kvalitet...

 

Nei. HBO Nordic har bare ikke peiling på streaming. Det er dårlig flyt i videoene i tillegg til forferdelig kvalitet med stort tap av detaljer og alt for mange komprimerings artifacts. Se på Netflix. Kan ikke huske sist jeg så artifacts på bildet der, selv om de leverer langt under bitraten til f.eks. blu-ray.

 

Hele plattformen til HBO Nordic må skiftes ut dersom de vil ha bedring på dette. Anbefaler de å ta en prat med Netflix/Amazon/NRK. Alle leverer uhyre bedre kvalitet enn HBO Nordic.

 

Abonnerte i mange år på HBO Nordic, men valgte å laste ned episodene pga den elendige kvaliteten. Ettersom årene gikk og ingenting skjedde, så droppet jeg også abonnementet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette løses vel neppe før HBO Nordic fratas rettighetene og HBO lanserer egen tjeneste i Norden, evt ved at Hulu endelig lanseres i Norden med HBO inkludert. HBO Nordic bryr seg absolutt ingenting om tilbakemeldinger, de har mottatt disse klagene i årevis uten at noe som helst skjer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For HBO Nordic? For hvis kravet ligger i selve DRM-en, ville dette ikke hjulpet da høyere/høyeste profil ville vært kryptert på en annen måte, f.eks. hvis det var gjennom Playready 3.x-krav.

 

Den er for Netflix den utvidelsen til firefox, aner ikke om det er utvidelser for andre tjenester. Men den funker, full bitrate og 1080p på netflix..

Lenke til kommentar

Dette løses vel neppe før HBO Nordic fratas rettighetene og HBO lanserer egen tjeneste i Norden, evt ved at Hulu endelig lanseres i Norden med HBO inkludert. HBO Nordic bryr seg absolutt ingenting om tilbakemeldinger, de har mottatt disse klagene i årevis uten at noe som helst skjer.

HBO Nordic har vært 100% eid av HBO siden 2013! Vi bør nesten slutte å kalle dem HBO Nordic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...