Gå til innhold

Tesla introduserer «billigmodellen» av Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

Fjerner en karosseriet og kun ser på resten - ja så er det jo en god deal. Men at sedan markedet skulle være så populært tviler jeg veldig sterkt på. Her er det modeller som omsettes som kanskje ikke blir så bra å eie den dagen bilen skal selges. At bilen er populær nå skyldes ene og alene mangler på alternativer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste grunn til at jeg aldri har vurdert Tesla er at jeg er svært bekymret over hva som skjer med bilene dersom selskapet går konkurs.

Hvordan blir det da med deler, service, o.l.?

De samarbeider vel ikke med noen enda, slik at alt er vel avhengig av Tesla som selskap?

 

Risikoen blir mindre for hver Tesla som selges. Det vil stadig være et større marked for å enten å bare kjøpe hele Tesla og fortsette som før eller hvis total kollaps så er det jo marked for å fortsette å gjøre service, produsere deler osv.

 

Den største bekymringen er nok heller at bilene er veldig oppkoblede. AP osv er jo avhengig av Tesla sin kontinuerlige utvikling.. Internett osv også..

 

Sikkert noen som gikk på en smell med sin Saab, men de gav de vel ikke bort gratis :)

 

Uansett, den "risikoen" vil alltid være der ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(varmepumpa i Kia er ekstremt effektiv, latterlig lite merforbruk i temp rundt -5 til pluss 10C),

 

Det evige maset om varmepumpe ja. Med disse batteriene er det helt marginal forskjell på rekkevidden med og uten varmepumpe. Og teslaen tar igjen det lille merforbruket på ladingen i løpet av noen sekunder. 117 kW lader teslaen med nå, og det skal visstnok øke til 250 kW. Da er det kun sittestilling og korte turer e-niro kan ha noe fordel å vise til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta og prøvekjør en du så skal vi se hva du mener etterpå. Og hvorfor den er så populær. Fasiten er, den er awesome !

Ikke alle som enige i det. Får skryt i den svenske testen selvsagt for akselerasjonen og enkelte andre punkter, men ellers er det mye å trekke ifra. Noe av grunnen er selvsagt til at bilen koster vesentlig mer i Sverige og da ligger listen høyere. Dette er forøvrig for Performance utgaven.

 

«Mer lydisolering i hjulhusene, mykere fjæring og bedre sikt bakover står høyt på vår ønskeliste. Model 3 finnes ikke komfortabel.»
 
«A-stolpene er usedvanlig tjukke og begrenser sikten skrått framover.»
 
«Midtkonsollens tvilsomme plastkvalitet og fraværet av elektrisk åpning av bakluken, er bare noen eksempler på irriterende detaljer.»
 

«Det er vanskelig på stående fot å si hva Tesla gjør som ikke betydelig billigere Hyundai Kona og Kia e-Niro ikke kan.»

«Noen enkle brytere eller hjul for de mest brukte funksjonene, som temperatur og volum, hadde vært bra, men også fordyrende. Det er enorme besparelser i å ha samme skjerm i alle biler, uansett marked.»

«Tesla oppgir 53 mil rekkevidde for «Performance». Under prøvekjøringen i 5–6 plussgrader går det ikke å komme lenger enn rundt 35 mil på en lading.»
 
«Men morsom er den. Styringen er direkte och motstanden i rattet kan stilles i tre nivåer.»
 

«Performance»-modellen vi kjører er naturligvis unødvendig rask. 0–100 km/tim tar 3,5 sekunder og det er aldri noe hjulspinn ettersom akslingene drives av hver sin elmotor på ekstremt sofistikert vis. Kraftutviklingen er silkemyk, umiddelbar og musestille.»

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skulle ønska autopilot kunne vært tilvalg. 20-30k lavere pris er viktigere for meg. Ser ut som om hengerfeste kommer snart da. Tysk typegodkjenning for 750kg/910kg med brems ligger ute :)

 

Synd eNiro ikke kan bestilles. Den får trolig hengerfeste til høsten og er prismessog ganske nær med bedre garanti, bedre bagasjerom for oss, lavere forsikring. Ytelser, utseende, kjøreglede og lademuligheter går dog i favør av Model 3.

 

Hengervekt 750 eller 910 kg? Du får ikke en henger på 750 kg uten brems, om du ikke vil kjøre i 60km/t da.

Lenke til kommentar

Ikke alle som enige i det. Får skryt i den svenske testen selvsagt for akselerasjonen og enkelte andre punkter, men ellers er det mye å trekke ifra. Noe av grunnen er selvsagt til at bilen koster vesentlig mer i Sverige og da ligger listen høyere. Dette er forøvrig for Performance utgaven.

 

«Mer lydisolering i hjulhusene, mykere fjæring og bedre sikt bakover står høyt på vår ønskeliste. Model 3 finnes ikke komfortabel.»
 
«A-stolpene er usedvanlig tjukke og begrenser sikten skrått framover.»
 
«Midtkonsollens tvilsomme plastkvalitet og fraværet av elektrisk åpning av bakluken, er bare noen eksempler på irriterende detaljer.»
 

«Det er vanskelig på stående fot å si hva Tesla gjør som ikke betydelig billigere Hyundai Kona og Kia e-Niro ikke kan.»

«Noen enkle brytere eller hjul for de mest brukte funksjonene, som temperatur og volum, hadde vært bra, men også fordyrende. Det er enorme besparelser i å ha samme skjerm i alle biler, uansett marked.»

«Tesla oppgir 53 mil rekkevidde for «Performance». Under prøvekjøringen i 5–6 plussgrader går det ikke å komme lenger enn rundt 35 mil på en lading.»
 
«Men morsom er den. Styringen er direkte och motstanden i rattet kan stilles i tre nivåer.»
 

«Performance»-modellen vi kjører er naturligvis unødvendig rask. 0–100 km/tim tar 3,5 sekunder og det er aldri noe hjulspinn ettersom akslingene drives av hver sin elmotor på ekstremt sofistikert vis. Kraftutviklingen er silkemyk, umiddelbar og musestille.»

35 mil høres jo helt feil ut. Skulle likt å sett den kjøreturen. Klarer 35 mil lett med min S75D i 5-6 plussgrader.

Lenke til kommentar

Garanti, ventetid service, bedre rekkevidde vinterstid (varmepumpa i Kia er ekstremt effektiv, latterlig lite merforbruk i temp rundt -5 til pluss 10C), bagasjerom som er betydelig lettere å utnytte, lavere kostnader til dekk, forsikring, lettere å sette inn barn bak, bedre for eldre folk å sette seg inn i stedet for ned som i 3.

 

Servicekostnader, utseende, ytelser, ladenettverk, rekkevidde sommer, kjøreglede går klart i favør av 3 samt evt autopilot om man ønsker det.

 

Har for øvrig prøvesittet og plasstesta begge og kjøreopplevelse bedømmer jeg ut ifra mine efaringer med Hyundai Kona, Kia Soul og Model S.

 

Absolutt noen gode poeng. Dette med service er jo dessverre tragisk hos Tesla enda, rekkevidde forskjellen på vinterstid kan jo være viktig for de som er avhengig av slikt. Usikker på hvor mye det utgjør? Bagasjerom er absolutt en ting, her har jo forskjellige folk forskjellige behov. Men model 3 har jo masse plass, bare det er litt kronglete med ting som hundebur osv. Lavere kostnader til dekk? Forsikring? Min mor har faktisk kommentert at det er lettere å sette seg inn i min model 3 ift hvordan det var i S. Så det er bedre, men langt i fra noe suv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle som enige i det. Får skryt i den svenske testen selvsagt for akselerasjonen og enkelte andre punkter, men ellers er det mye å trekke ifra. Noe av grunnen er selvsagt til at bilen koster vesentlig mer i Sverige og da ligger listen høyere. Dette er forøvrig for Performance utgaven.

 

«Mer lydisolering i hjulhusene, mykere fjæring og bedre sikt bakover står høyt på vår ønskeliste. Model 3 finnes ikke komfortabel.»
 
«A-stolpene er usedvanlig tjukke og begrenser sikten skrått framover.»
 
«Midtkonsollens tvilsomme plastkvalitet og fraværet av elektrisk åpning av bakluken, er bare noen eksempler på irriterende detaljer.»
 

«Det er vanskelig på stående fot å si hva Tesla gjør som ikke betydelig billigere Hyundai Kona og Kia e-Niro ikke kan.»

«Noen enkle brytere eller hjul for de mest brukte funksjonene, som temperatur og volum, hadde vært bra, men også fordyrende. Det er enorme besparelser i å ha samme skjerm i alle biler, uansett marked.»

«Tesla oppgir 53 mil rekkevidde for «Performance». Under prøvekjøringen i 5–6 plussgrader går det ikke å komme lenger enn rundt 35 mil på en lading.»
 
«Men morsom er den. Styringen er direkte och motstanden i rattet kan stilles i tre nivåer.»
 

«Performance»-modellen vi kjører er naturligvis unødvendig rask. 0–100 km/tim tar 3,5 sekunder og det er aldri noe hjulspinn ettersom akslingene drives av hver sin elmotor på ekstremt sofistikert vis. Kraftutviklingen er silkemyk, umiddelbar og musestille.»

 

Dog langt mellom de som syter ift de som skyter. En finner alltid noen som ikke liker ett produkt som de fleste andre liker. Dog er det ingenting som er feilfritt heller, så en vill alltid ha noe å klage over. Dog scorer model 3 somregel skyhøyt i de fleste tester. 

Lenke til kommentar

Er det egentlig så latterlig god deal, hvis Kia koster det samme?

Er kvaliteten på Tesla fryktelig mye bedre enn hos de som har drevet med bil en del år?

At det er en bra pris i forhold til konkurrentene er vel helt sikkert, men latterlig god vet jeg ikke.

 

Det er vel i tilfelle leveringstid som er nøkkelen.

Kia mangler mye som Tesla har, blant annet autopilot.

 

Men det er klart, alle har ikke nødvendigvis samme behov.

Lenke til kommentar

Det evige maset om varmepumpe ja. Med disse batteriene er det helt marginal forskjell på rekkevidden med og uten varmepumpe. Og teslaen tar igjen det lille merforbruket på ladingen i løpet av noen sekunder. 117 kW lader teslaen med nå, og det skal visstnok øke til 250 kW. Da er det kun sittestilling og korte turer e-niro kan ha noe fordel å vise til.

Forskjellen er ikke latterlig liten. I situasjoner hvor varmepumpa virkelig skinner rundt 0 til - 5C er merforbruket betydelig lavere. I de samme situasjonene er det vanskelig å få så stor ladeeffekt på SC grunnet for kaldt batteri. Argumentet mitt gikk uansett ikke ut på lading og tid, men at Kiaen vil ha bedre rekkevidde under visse forhold vinterstid.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen er ikke latterlig liten. I situasjoner hvor varmepumpa virkelig skinner rundt 0 til - 5C er merforbruket betydelig lavere. I de samme situasjonene er det vanskelig å få så stor ladeeffekt på SC grunnet for kaldt batteri. Argumentet mitt gikk uansett ikke ut på lading og tid, men at Kiaen vil ha bedre rekkevidde under visse forhold vinterstid.

 

Dette har jo tesla forbedret nå med varming om en navigerer. Så da skal en klare å få god hastighet på lader, med forbehold om at en ikke skal 5 minutter unna da. Men det passer ikke inn i diskusjonen heller. Da skal en få opp mot 150kW med model 3 etterhvert. Vanskelig å konkurere med det.

Lenke til kommentar

Absolutt noen gode poeng. Dette med service er jo dessverre tragisk hos Tesla enda, rekkevidde forskjellen på vinterstid kan jo være viktig for de som er avhengig av slikt. Usikker på hvor mye det utgjør? Bagasjerom er absolutt en ting, her har jo forskjellige folk forskjellige behov. Men model 3 har jo masse plass, bare det er litt kronglete med ting som hundebur osv. Lavere kostnader til dekk? Forsikring? Min mor har faktisk kommentert at det er lettere å sette seg inn i min model 3 ift hvordan det var i S. Så det er bedre, men langt i fra noe suv.

eNiro bruker 17' 215, mens 3 bruker 235 18/19/20. Forsikringa ligger rundt 1-2k mer iåret i selskap jeg sjekka. Hvor lett det er å sette seg inn er subjektivt, tenkte mest med baksetet etc og små barn. Model 3 har litt lavere merforbruk til klima enn S og med S bruker den typisk 15-20% mer på langkjøring i rundt 5 minus. Sammenligna med Kia Soul og Hyundai Kona var tilsvarende merforbrukt rundt 5% med klima på 18C. I - 15C eller kaldere blir merforbruket ganske likt. eNiro har ca 5kW større utnyttbart batteri så med mindre man cruiser i 110+ i - 10C eller kaldere tror jeg den går lengst.
Lenke til kommentar

 

Ta og prøvekjør en du så skal vi se hva du mener etterpå. Og hvorfor den er så populær. Fasiten er, den er awesome !

Ikke alle som enige i det. Får skryt i den svenske testen selvsagt for akselerasjonen og enkelte andre punkter, men ellers er det mye å trekke ifra. Noe av grunnen er selvsagt til at bilen koster vesentlig mer i Sverige og da ligger listen høyere. Dette er forøvrig for Performance utgaven.

 

«Mer lydisolering i hjulhusene, mykere fjæring og bedre sikt bakover står høyt på vår ønskeliste. Model 3 finnes ikke komfortabel.»

 

«A-stolpene er usedvanlig tjukke og begrenser sikten skrått framover.»

 

«Midtkonsollens tvilsomme plastkvalitet og fraværet av elektrisk åpning av bakluken, er bare noen eksempler på irriterende detaljer.»

 

«Det er vanskelig på stående fot å si hva Tesla gjør som ikke betydelig billigere Hyundai Kona og Kia e-Niro ikke kan.»

«Noen enkle brytere eller hjul for de mest brukte funksjonene, som temperatur og volum, hadde vært bra, men også fordyrende. Det er enorme besparelser i å ha samme skjerm i alle biler, uansett marked.»

«Tesla oppgir 53 mil rekkevidde for «Performance». Under prøvekjøringen i 5–6 plussgrader går det ikke å komme lenger enn rundt 35 mil på en lading.»

 

«Men morsom er den. Styringen er direkte och motstanden i rattet kan stilles i tre nivåer.»

 

«Performance»-modellen vi kjører er naturligvis unødvendig rask. 0–100 km/tim tar 3,5 sekunder og det er aldri noe hjulspinn ettersom akslingene drives av hver sin elmotor på ekstremt sofistikert vis. Kraftutviklingen er silkemyk, umiddelbar og musestille.»

Testen refererer jo til en performance modell. De er jo stivere, mer bråkete dekk osv som ikke står i stil med maks komfort. Om du skal teste den bilen må du teste den på dens premisser som en ekstremsportbil. Ellers får man benytte de andre modellene om parametre som komfort skal telle. Det er stor forskjell i støy f.eks..

 

Jeg har også blitt skremt av konkursspøkelse men etter 2 år med dommedagsprofetier fra mange så har de overlevd. Får bare satse på at de gjør det fremover også. Hadde vært fint om Trump ikke føkker opp med handelskrig og antimiljø som vil motarbeide teslas konkurransekraft.

 

Håper også de får kontroll på service og kundeoppfølging fremover nå som leveransekaoset forhåpentligvis legger seg.

 

Noen små finishting som ikke var perfekt ved overleveringen av min model 3 men ellers var alt perfekt. Lakken også. Herregud så redd man ble av alle haterne på elbilforum i forkant av utleveringen.

Lenke til kommentar

Dette har jo tesla forbedret nå med varming om en navigerer. Så da skal en klare å få god hastighet på lader, med forbehold om at en ikke skal 5 minutter unna da. Men det passer ikke inn i diskusjonen heller. Da skal en få opp mot 150kW med model 3 etterhvert. Vanskelig å konkurere med det.

Det er jeg enig i, men det var uansett ikke argumentet mitt ;) For de som kjører langt til hytta uten lademuligheter og kommer seg bra frem med 2WD vil nok varmepumpa og bakkeklaringa til eNiro være kjekk å ha.
Lenke til kommentar

eNiro bruker 17' 215, mens 3 bruker 235 18/19/20. Forsikringa ligger rundt 1-2k mer iåret i selskap jeg sjekka. Hvor lett det er å sette seg inn er subjektivt, tenkte mest med baksetet etc og små barn. Model 3 har litt lavere merforbruk til klima enn S og med S bruker den typisk 15-20% mer på langkjøring i rundt 5 minus. Sammenligna med Kia Soul og Hyundai Kona var tilsvarende merforbrukt rundt 5% med klima på 18C. I - 15C eller kaldere blir merforbruket ganske likt. eNiro har ca 5kW større utnyttbart batteri så med mindre man cruiser i 110+ i - 10C eller kaldere tror jeg den går lengst.

 

Forskjellen i hjul må da være marginalt når en ser på tid/km. Her snakker vi så lave summer at det ikke er verdt å nevne engang? At du fikk 1-2k mer i året betyr ikke at dette er generelt, forsikringer tar inn latterlig mange parameter og folk betaler helt forskjellig. Bilene er jo også uten særlig data enda, så dette vill endre seg over tid. 

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men det var uansett ikke argumentet mitt ;) For de som kjører langt til hytta uten lademuligheter og kommer seg bra frem med 2WD vil nok varmepumpa og bakkeklaringa til eNiro være kjekk å ha.

 

Absolutt enig, tror det har mye med preferanser å gjøre jeg. Model 3 er langt i fra en bil som passer alle i og med latterlig løsning på bagasjen, lav klaring, ikke særlig stor plass bak osv :) 

 

Men for den de passer(meg inkludert) er det ett råskinn av en bil(min egen bias mening såklart ;))

Lenke til kommentar

Dog langt mellom de som syter ift de som skyter. En finner alltid noen som ikke liker ett produkt som de fleste andre liker. Dog er det ingenting som er feilfritt heller, så en vill alltid ha noe å klage over. Dog scorer model 3 somregel skyhøyt i de fleste tester. 

Den dyreste utgaven av Model 3 konkurrerer f.eks med nye BMW 3-serien. Her blir den nok skambanket på nesten alt foruten akselerasjon og annet som en elbil er bedre på. Du finner trolig ingen tester av nye 3-serien som ligner på den svenske testen av Model 3.

 

Den nye rimelige M3 konkurrerer derimot i et annet sjikte. Her kommer den sikkert godt ut av det, bortsett fra at Tesla per dags er svært lite pålitelig selskap og med masse feil på bilene. Selv hadde jeg derfor valgt Kona eller e-Niro framfor Model 3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...