Gå til innhold

Skattemeldingen er en digital triumf fra offentlig sektor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å stjele noe som en annen person har skapt eller eier er tyveri, selv om du gir det bort til noen andre eller gir det til et godt formål. Og et flertall i en gruppe kan fremdeles ikke bestemme at det er ok å stjele fra mindretallet. Men det er nettopp det staten gjør, ved å ta penger fra folk og gi det til andre grupper. Skatt er tyveri.

 

Vi betaler oppimot 60-70% av lønna i skatter, moms og avgifter. Mye av disse pengene går til formål som vi har ingen eller lite nytte av, eller sløses bort i en tunggrodd offentlig sektor. Slik det er i dag er vi i praksis tvunget til å jobbe lange dager for staten for å finansiere formål som vi kanskje i utgangspunktet er helt uenig i. Dette er ikke annet en statelig slaveri.

 

Mange av disse offentlige tjenestene kunne vært tilbydd av private aktører til lavere pris og med høyere kvalitet. Den "offentlige helseforsikringen", koster i gjennomsnitt 70.000 kroner årlig i skatt. Privat helseforsikring (ikke den amerikanske modellen) koster en brøkdel av prisen, og med lavere skatt kunne de aller fleste fint hatt råd til dette selv. Rikfolk som Støre har benyttet privat legevakt, privat aldershjem og private skoler for sin familie. Hvorfor skal ikke vi andre ha samme muligheter?

 

Med lavere skattenivå kunne vi også jobbet mindre og hatt samme kjøpekraft og levestandard. Hvor mye en ønsker å jobbe bør være opp til den enkelte, men mange kunne nok heller ønsket seg mer fritid. Å reduser arbeidstiden til 3-4 dagers uke eller tilsvarende 5-6 timers dag, burde vært målet i samfunnet og satt på agendaen i politiske debatter. Det er mange fordeler med kortere arbeidstid, f.eks. mindre belastning på kroppen i tunge yrker, som ville gitt mindre sykdom/slitasje, og dermed gitt et bedre liv. Kortere arbeidstid ville også medføre at bedriftene måtte ansette flere til å gjøre samme jobben, som ville gitt "bedre arbeidsfordeling".

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kunne kanske vært en triumf hvis man fikk all offentlig digital post på ett sted. Det var jo meningen når Digi Post ble etablert.

 

Men slik har det åpenbart ikke blitt. NAV ville ikke gjøre det fordi det kostet (usle) 18 millioner i "porto" til Posten, og hva begrunnelse Skatt har for ikke å gjøre det, aner jeg ikke.

 

Mulig det er andre etater som heller ikke benytter Digi Post. Alt resulterer i at publikum må forholde seg til uttal løsninger.

 

Overhodet ikke levd opp til det som ble lansert som intensjonen.

Lenke til kommentar

Digitalisering er bra, men planleggingen opp mot de timene der det var ekstra trafikk får strykkarakter fra meg. Det er ikke så alt for vanskelig å leie inn ekstra serverkraft, ei heller dyrt, selv for fattige skatteetaten. BankID gikk også i kne den kvelden der det var mye trafikk, slik at mange slet med å logge inn i andre tjenester som NAV.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Digitalisering er bra, men planleggingen opp mot de timene der det var ekstra trafikk får strykkarakter fra meg. Det er ikke så alt for vanskelig å leie inn ekstra serverkraft, ei heller dyrt, selv for fattige skatteetaten. BankID gikk også i kne den kvelden der det var mye trafikk, slik at mange slet med å logge inn i andre tjenester som NAV.

 

Er det virkelig så viktig å se om du har fått igjen på skatten, at du bare mååååååå vite det NÅ zomg?!11 :p 

 

Akkurat dette er jo ikke krise, jeg ønsker ikke at staten skal kaste bort penger på noe bare fordi folk ikke eier tålmodighet på én dag i året. Dere har mer enn god nok tid, det er bare å "vente til i morgen" om dere ikke får logget inn samme dag som den kommer. Slapp nå av *litt* :)

 

Alternativet har vært papirform frem til nå, og jeg ønsker heller å takke for at vi nå heller kan få den på nett i stedet, særlig for oss som jobber avgårde i lengre perioder. Neste steg må være at vi nå kan gjøre alt av stemming ved valg online, det hadde vært noe :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kvaliteten på informasjonen i dagens skattemelding har imidlertid nådd et høyt nivå. Slikt sett mener vi Skattedirektoratet er et realt digitalt skryteprosjekt signert offentlig sektor.

Det hadde vel neppe blitt til slik det er i dag, dersom staten ikke hadde sterke ønsker om å få bukt med svart arbeid og skatteunndragelse!

 

Altså: Selv om det blir enklere for brukeren som et biprodukt, så var aldri det driveren bak det.

 

 

 

Å stjele noe som en annen person har skapt eller eier er tyveri, selv om du gir det bort til noen andre eller gir det til et godt formål. Og et flertall i en gruppe kan fremdeles ikke bestemme at det er ok å stjele fra mindretallet. Men det er nettopp det staten gjør, ved å ta penger fra folk og gi det til andre grupper. Skatt er tyveri.

 

Anarkist much?

 

 

 

 

Mange av disse offentlige tjenestene kunne vært tilbydd av private aktører til lavere pris og med høyere kvalitet. Den "offentlige helseforsikringen", koster i gjennomsnitt 70.000 kroner årlig i skatt. Privat helseforsikring (ikke den amerikanske modellen) koster en brøkdel av prisen, og med lavere skatt kunne de aller fleste fint hatt råd til dette selv. Rikfolk som Støre har benyttet privat legevakt, privat aldershjem og private skoler for sin familie. Hvorfor skal ikke vi andre ha samme muligheter?

 

Åh, du tenker på sånn Big Pharma-lobby og annen lobby de har i USA? Hvor private aktører får robbe folk ved å tilby livsnødvendige eller svært ettertraktede medisiner til bare enda høyere priser helt uregulert av staten? Som kun et av de mange virkelig ille eksemplene derfra (over dammen).

 

 

 

Med lavere skattenivå kunne vi også jobbet mindre og hatt samme kjøpekraft og levestandard. Hvor mye en ønsker å jobbe bør være opp til den enkelte, men mange kunne nok heller ønsket seg mer fritid. Å reduser arbeidstiden til 3-4 dagers uke eller tilsvarende 5-6 timers dag, burde vært målet i samfunnet og satt på agendaen i politiske debatter.

 

Da må du angripe fagforbundene, for det er de som fronter heltidsstillinger og fast ansettelse til alle.

 

Så du mener at godene vokser på trær, og at dersom man sitter mer på baken så vil ikke matvarelagrene og de andre godene synke i mengde?

 

 

 

Er det virkelig så viktig å se om du har fått igjen på skatten, at du bare mååååååå vite det NÅ zomg?!11 :p

 

Ja, så viktig er det. For folk som kommer til å få restskatt, så er det viktig å planlegge sparingen av de pengene som skal betale for denne restskatten så snart som overhode mulig. Om du får penger igjen på skatten er kanskje noe mindre vesentlig da det ikke skaper noen gjeldsslaver. Men det kan være viktig for å få kjøpt de rimeligste flybillettene man behøver f.eks. i august allerede nå i dag (april).

 

Du må huske på at ikke alle borgere har et like romslig feriebudsjett som deg bshagen. Noen må faktisk telle hver skillemynt.

 

 

 

 

Alternativet har vært papirform frem til nå, og jeg ønsker heller å takke for at vi nå heller kan få den på nett i stedet, særlig for oss som jobber avgårde i lengre perioder. Neste steg må være at vi nå kan gjøre alt av stemming ved valg online, det hadde vært noe :)

 

Dersom man hadde vært et direkte demokrati, så kunne det kanskje ha hatt noe for seg for en rekke småvalg ukentlig for å spre risiko. Men for et regjeringsvalg så ville det vært helt katastrofe å legge slikt ut online:

 

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne kanske vært en triumf hvis man fikk all offentlig digital post på ett sted. Det var jo meningen når Digi Post ble etablert.

 

Men slik har det åpenbart ikke blitt. NAV ville ikke gjøre det fordi det kostet (usle) 18 millioner i "porto" til Posten, og hva begrunnelse Skatt har for ikke å gjøre det, aner jeg ikke.

 

Mulig det er andre etater som heller ikke benytter Digi Post. Alt resulterer i at publikum må forholde seg til uttal løsninger.

 

Overhodet ikke levd opp til det som ble lansert som intensjonen.

 

Og du ser absolutt ingen problemer med dette. At all privat post blir tilgjengelig for myndighetene å kunne lese? Slik det er i dag, at du faktisk må bryte i stykker limet i konvolutter øker jo sikkerheten noe.

 

Det å samle all informasjon på en felles server gjør det også enklere for hackere å få tak i alt sammen om deg (og din omgang med brev).

 

Dessuten så bør det være opp til individet å kunne velge bort en digitial postkasse. Man har allerede f.eks. e-post dersom man ønsker at det skulle være alternativet til kommunikasjon. Det gir også mindre penger vekk i sluket som kalles porto.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du ser absolutt ingen problemer med dette. At all privat post blir tilgjengelig for myndighetene å kunne lese? Slik det er i dag, at du faktisk må bryte i stykker limet i konvolutter øker jo sikkerheten noe.

 

Det å samle all informasjon på en felles server gjør det også enklere for hackere å få tak i alt sammen om deg (og din omgang med brev).

 

Dessuten så bør det være opp til individet å kunne velge bort en digitial postkasse. Man har allerede f.eks. e-post dersom man ønsker at det skulle være alternativet til kommunikasjon. Det gir også mindre penger vekk i sluket som kalles porto.

Selv om de er på samme nettside trenger de ikke være på samme server.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snip...

 

Ja la oss få bukt med nasjonal inflasjon. Bli en nasjon som stadig henger etter alle andre. Det er en grunn til at Norge blir ansett som ett av de beste landene å bo i. Det kommer ikke gratis.

 

Ja, så viktig er det. For folk som kommer til å få restskatt, så er det viktig å planlegge sparingen av de pengene som skal betale for denne restskatten så snart som overhode mulig. Om du får penger igjen på skatten er kanskje noe mindre vesentlig da det ikke skaper noen gjeldsslaver. Men det kan være viktig for å få kjøpt de rimeligste flybillettene man behøver f.eks. i august allerede nå i dag (april).

Jeg er stort sett enig i hva du sier, unntatt dette punktet.

 

Det er ingen problem å finne ut selv omtrentlig hvor mye skatt en skal betale per år. Første uka i Januar (når alle lønnsoppgjør har kommet, går det an å sette seg ned 2 minutter for å finne ut av dette. Jeg trodde dette var vanskelig og upresist første gangen jeg prøvde. Jeg er er ikke revisor eller master i Excel, men traff likevel innenfor hundrelappen.

 

Dette året ble jeg lønnet av 4 arbeidsgivere samt drevet enkeltpersonforetak.

 

Om du ikke får spart fra 07:00 den 1. april til 19:00 samme dag, og havner i knipa, hjelper faktisk skatteetaten deg med en nedbetalingsplan. Innenfor rimelighetens grenser.

 

Om du faktisk blåser overskuddet ditt og evnen til å betale årets restskatt den første uken i april, bør man heller lære seg å planlegge litt fremfor å klage over at ikke staten leier inn serverkapasitet.

 

Sorry

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og du ser absolutt ingen problemer med dette. At all privat post blir tilgjengelig for myndighetene å kunne lese? Slik det er i dag, at du faktisk må bryte i stykker limet i konvolutter øker jo sikkerheten noe.

 

Nei, jeg synes ideen med digi-post er god. (enten for meg selv, eller i situasjoner du er pårørende, -du slipper å passe (fysiske postkasse) eller bekymre for at noe blir vekk)

 

Hvis PST, Kripos, etc. skulle kreve (i domstol) innsyn i min digitale postkasse, er jeg jo allerede ute å kjøre på et eller annet hvis? Og, jeg hadde neppe "unnsluppet" (hva det nå enn var saken gjaldt) bare fordi jeg evt. kun mottok ulik post på gamlemåten.

 

Nå er det vel også forskjell på hva type post man har konfigurert sin DigiPost konto til å motta. Noen får kun off. brev, mens andre får av kvitteringer osv. Eller bank og forsikring. Ikke noe av dette bekymrer meg egentlig.

 

Hvis vi ser bort fra dette, var min innsigelse først og fremst at etatene innen staten ikke følger opp det som var intensjon fra stortinget & regjering om "alt på ett sted"

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d38V1/posten-og-skatteetaten-i-full-krangel-om-digital-postkasse

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/knmP6/nav-kutter-ut-digital-postkasse-for-210000-utbetalingsmeldinger

 

Er jo et paradoks at nevnte etater som sparte hundrevis av millioner på å slippe papir & porto på tradisjonelle brev, ikke engang vil bruke noe utgift på å sende digitalt til det som skulle bli samlekassen for all post.

 

På nåværende tidspunkt virker det ikke som målet man satte i Stortingsmeldinger og entusiastiske taler blir oppfylt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne kanske vært en triumf hvis man fikk all offentlig digital post på ett sted. Det var jo meningen når Digi Post ble etablert.

 

Men slik har det åpenbart ikke blitt. NAV ville ikke gjøre det fordi det kostet (usle) 18 millioner i "porto" til Posten, og hva begrunnelse Skatt har for ikke å gjøre det, aner jeg ikke.

 

Mulig det er andre etater som heller ikke benytter Digi Post. Alt resulterer i at publikum må forholde seg til uttal løsninger.

 

Overhodet ikke levd opp til det som ble lansert som intensjonen.

 

Nå har jo faktisk NAV begynt å benytte seg av Digipost,

jeg får ihvertfall alle brevene fra NAV direkte inn i Digipost,

fikk også beskjed om de har sluttet med fysiske brev,

mulig det kun gjelder det lokale NAV kontoret mitt.

 

Vi vil heretter sende brev og vedtak elektronisk

 

Lenke til kommentar

Digitalisering er bra, men planleggingen opp mot de timene der det var ekstra trafikk får strykkarakter fra meg. Det er ikke så alt for vanskelig å leie inn ekstra serverkraft, ei heller dyrt, selv for fattige skatteetaten. BankID gikk også i kne den kvelden der det var mye trafikk, slik at mange slet med å logge inn i andre tjenester som NAV.

Jeg sjekket mitt på ettermiddagen etter skattemeldingen var tilgjengelig. Null stress. Alt fløyt uten hikk og hakk. Så lenge vi ikke får en ny Kennet så ser jeg ikke problemet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne kanske vært en triumf hvis man fikk all offentlig digital post på ett sted. Det var jo meningen når Digi Post ble etablert.

 

Men slik har det åpenbart ikke blitt. NAV ville ikke gjøre det fordi det kostet (usle) 18 millioner i "porto" til Posten, og hva begrunnelse Skatt har for ikke å gjøre det, aner jeg ikke.

 

Mulig det er andre etater som heller ikke benytter Digi Post. Alt resulterer i at publikum må forholde seg til uttal løsninger.

 

Overhodet ikke levd opp til det som ble lansert som intensjonen.

Digi-post er et eksempel på helt meningsløs digitalisering. Vi har Altinn, det finnes ingen grunn til å da sette porto på e-post som Digi-post i praksis er. Digi-post må nedlegges så fort som overhode mulig.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har jo faktisk NAV begynt å benytte seg av Digipost,

jeg får ihvertfall alle brevene fra NAV direkte inn i Digipost,

fikk også beskjed om de har sluttet med fysiske brev,

mulig det kun gjelder det lokale NAV kontoret mitt.

 

 

Digi-post er et eksempel på helt meningsløs digitalisering. Vi har Altinn, det finnes ingen grunn til å da sette porto på e-post som Digi-post i praksis er. Digi-post må nedlegges så fort som overhode mulig.

 

Altinn, ID-Porten, Norge,no, NAV, HleseNorge, Skatt, MinID, ulik praksis mellom off. aktører osv.

 

mye begreper å holde styr på. Og når staten ikke er ening med seg sjøl engang, får vi vel bare vente å se hva det lander på 

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Digi-post er et eksempel på helt meningsløs digitalisering. Vi har Altinn, det finnes ingen grunn til å da sette porto på e-post som Digi-post i praksis er. Digi-post må nedlegges så fort som overhode mulig.

Digipost kan være en god løsning for mindre organisasjoner som ikke ønsker å bygge opp egen sikker IT-løsning.
Lenke til kommentar

Digipost kan være en god løsning for mindre organisasjoner som ikke ønsker å bygge opp egen sikker IT-løsning.

Nei, Digipost har ingenting med dette å gjøre. Digipost er porto på e-post der vi kunne fått all. Offentlig kommunikasjon i en enkelt portal, kjent som Altinn.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Digitalisering er bra, men planleggingen opp mot de timene der det var ekstra trafikk får strykkarakter fra meg. Det er ikke så alt for vanskelig å leie inn ekstra serverkraft, ei heller dyrt, selv for fattige skatteetaten. BankID gikk også i kne den kvelden der det var mye trafikk, slik at mange slet med å logge inn i andre tjenester som NAV.

 

Nå var det faktisk Telia som knelte og ikke BankID bakend. Det er mange mobil leveranødører på løsningen og denne gangen klarte ikke Telia å henge med. Men, felles bakend, altså BankID fungerte fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

du finner ikke brev fra alle off. etater i Altinn heller? (eller, det er slik du ønsker det skal bli?)

Det er i Altinn all offentlig kommunikasjon skulle ha vært ja. Digipost er bare et tullete forslag for å få porto på e-post for å holde liv i Posten. Det har ingenting med å gjøre hverdagen enklere for folk å gjøre. Det har heller ingenting med å effektivisere det offentlige å gjøre. Det er bare kunstig åndedrett for en døende statlig etat.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...