Gå til innhold

Angående stenging av religion og politikk


Anbefalte innlegg

Angående "siste ordet"

 

Siste ordet er selve kjernen blandt forumets mest aktive brukere, og har opp gjennom blitt en slags tradisjon. Om du kommer utenifra og titter på et par sider, skjønner jeg godt at det kan virke meningsløst osv. men for oss som faktisk poster fast der, er det noe helt annet. Siste Ordet har skapt et sosialt nettverk blandt oss faste SO'ere, som vi selv føler hadde vært skammelig synd om måtte brytes

 

Nei, la SO bestå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig enig med både moderatorer og brukere i denne tråden. Forumet bør gjenåpnes, men at det får en liten ferie nå, så folk kan tenke seg litt om, er helt greit. Det er jul også, tross alt.

 

Har bare et konkret spørsmål angående banning: I SO3 står det at spamming øyeblikkelig medfører banning - og siden dere har gjort klart at dere ikke vil stå innenfor rasisme - hvorfor lar dere ikke da enkeltbrukere som av en åpenbar overbevisning sprer direkte rasisme, som faktisk kan virke støtende på ganske mange brukere av nettopp dette forumet? Det som fikk selve dråpen til å renne over angående dette var vel det siste som ble skrevet - som var reinspikka nasjonalsosialisme, hverken mer eller mindre.

 

Vi har hatt mange interessante diskusjoner i det forumet også - der alle har vært med, og ingen har kranglet veldig. Dette er stort sett i lokalpolitiske eller økonomiske spørsmål - diskusjonen har øyeblikkelig tatt av når enkelte har begynt å lefle med klassesamfunn og raseteorier.

 

Forumet bør altså inneholde det, det står forklart i teksten. Vi diskuterer poltikk, både lokal og global, og religion, ikke rase- eller klasseteorier. De som måtte ønske det får hele diskutere det i et forum for politisk idèhistorie.

 

La nå dette bli moderatorenes beslutning, men det hadde vært veldig morsomt å få forumet gjenåpnet utpå nyåret engang. :)

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Stiller meg litt uforstående til hvorfor de stenger denne delen av forumet... Noen ganger kan det være deilig å koble av fra hardware delene av forumet for å skrive og lese litt her, og jeg kan ikke se hvordan denne delen har vært noe stort problemelement for moderatorene... Det har til tider vært litt uro her, men dette skyldes som regel et knippe personer, og det burde følgelig ikke være noe problem å finne kilden til denne uroen!

 

Uansett er det dumt at dette går ut over kollektivet... :ermm:

Endret av Calm
Lenke til kommentar

HalTan:

Jeg kjenner desverre ikke til eksempelet du legger frem, men ang. dette med å "ta brukere på alvor" kan jeg gjenta et spørsmål jeg tok opp ovenfor og omformulere det litt.

 

Hvilke av brukerene skal vi ta "mest på alvor"?

 

Person A klager på Person B og omvendt, og ut i fra dette; hvilke av disse to skal vi tro mest på? -- Den som "skriker høyest"? Eller? Ta å utvid eksempelet og legg til personer fra "A til Z" og tenk deg at disse kryss-klager om-hverandre, og i tillegg tenk deg at hver av disse personene poster X antall poster ... Da blir det fort mye krøll av det etterhvert.

 

Så da blir det alikevell aktuellt å måtte sette seg inn i en masse krangel ("side-opp-og-side-ned") for å komme frem til en avgjørelse som virker rettferdig basert på "beviser" ut i fra det personene faktisk har postet, og ikke det de sier om hverandre i eventuelle klager.

 

Angående dette med S.O. så er jeg enig. -- Nettopp fordi andre har andre oppfattninger, interesser og meninger enn meg. Jeg nevner dette under det jeg sier om S.O. i posten, og regner ikke med at noen faktisk kom til å slette disse trådene; det var bare min mening, spesiellt hvis ting hadde vært litt annerledes og vi hadde hatt et litt annet utgangspunkt.

 

Heldigvis er det ikke jeg som må stå bak fremtidige, eller som har stått bak tidligere avgjørelser rundt dette, men som FreeBSD nevner; synes jeg selv ikke at det gjør så mye at vi får litt ferie fra politikk/religion-forumene og at vi får en "fresh start" litt siden.

 

Send meg en PM, FreeBSD; der du henviser til gjeldende person og linker til en post av denne personen, der det helt klart og tydelig kommer frem at han/hun bryter retningslinjene, så skal jeg banne han/hun, hvis det ikke er så alt for lenge siden dette skjedde da.

 

Jeg synes det blir teit å banne noen for noe som skjedde for alt for lenge-siden, spesiellt hvis han/hun ikke har gjordt noe "gærnt" etter dette.

 

Rapporter eller send PM ang. andre personer også -- er ikke sikkert jeg banner dem; men jeg kan ta det opp "internt" hvis dere linker til konkrete reglemangbrudd.

 

..men..

 

Uansett -- er det kanskje ikke så helt nødvendig å banne noen nå foreløpig (fresh-start); alle er jo i grunn bannet nå, i hvertfall fra Politikk/religion-forumet!

Lenke til kommentar
Send meg en PM, FreeBSD; der du henviser til gjeldende person og linker til en post av denne personen, der det helt klart og tydelig kommer frem at han/hun bryter retningslinjene, så skal jeg banne han/hun, hvis det ikke er så alt for lenge siden dette skjedde da.

Det finnes faktisk så mange henvisninger at hver post kan være en "bombe" i seg selv. Allikvel er det mest alvorlige vedkommende har skrevet, slettet i går kveld, fordi det nettopp var så alvorlig. Jeg er allikvel sikkert på at ganske mange andre her har konkrete, henvisninger.

 

Men du kan jo gjerne begynne her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=180857

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Først til HalTan, jeg vil ikke akkurat si at dine svar til den personen du nevner alltid er like modne og reflekterte ;) men jeg skjønner at du lar deg rive med.

 

Så var det stengninga. Jeg går ut fra at hele hensikten med off-topic var å ha et sted der HW-brukere kunne snakke om andre ting enn data, blant annet politikk og religion. Imidlertid har det for enkelte brukere blitt motsatt (har vel syndet litt selv også de siste mnd.); det er nesten kun off-topic og lite hardware.

At det er vanskelig å moderere i Politikk/Religion skjønner jeg, men det handler også om å vilje (og ressurser) til å reagere.

Lenke til kommentar

daysleper:

Dere skal selvfølgelig ta begge henvendelser på alvor, men jeg er redd dere også blir nødt til å gjøre litt mer forarbeide en å skummlese tråden. I de aller fleste tilfeller er det snakk om en person som provoserer flertallet til de grader, og ofte ikke mer en en annen person som tør/lar seg reagere så sterkt at det går utenfor forumets rettningslinjer.

 

Når det gjelder enkelttilfeller, holder noen av disse?

 

* "jeg vil skape et norsk, hvitt samfunn" <- i en lengre sammenheng der brukeren blandt annet prater svada om at vi skal være hvite og kristne i Norge. "Bevismaterialet", og dermed sammenhengen, er slettet av moderette adawen, rett og slett pga. materialets utrolig provoserende natur.

 

* "homofili er skittent og udelikat", må være ganske så provoserende for en homofil person å støte på dette. Dette var også i en sammenheng der argumentene fløy, men brukeren likevel trollet til de grader.

 

* "Det bor neggere i USA også..." <- det finens flere eksempler der han har brukt ordet "nigger", "negger" derimot er hans erstattningsord for å unngå reaksjoner. Hva sier det oss om denne brukerens holdninger?

 

* "Jeg er mere verdt en både narkomane og kriminelle"

 

* "negrene i afrika er late" <- brukeren påstår hardnakket opp gjennom at han har fullt grunnlag for å si at "negrene i afrika er late". Dette basert på en plantasje hans far visstnok skal eie i et afrikansk land, der arbeiderene er "late" (noe som vil tilsvare at de nekter å arbeide under umenneskelige forhold 12 timer om dagen og blir nektet f.eks fagforeninger...)

 

* "Mange av negrene i USA snakker dårlig engelsk, en del har ikke samme utdannelse som en del hvite. Hvorfor har de ikke samme utdannelse? Jo, muligens har de dårligere karaktere.,... Hvorfor har de det da? Hmm.. " Et rett ut frekkt og nokså rasistisk retorisk spørsmål som henspiller på at sorte ikke skulle være smarte nok til å få gode karakterer, riktignok svært elegant innpakket i nettopp, det retoriske spørsmålet. Men vi som kjenner til dette trollet vet GODT hva ha egentlig mener.

 

 

* "De svarte er overhode ikke undertrykt i USA. De har akkurat like gode sjanser som de hvite, bare de kan engelsk. "

 

"Nei, vaktene i der vi bor i Florida er nesten utelukket sorte.

 

EDIT: Altså er de hvite undertrykket i yrket som vakt"

 

^^ I to innlegg tett fult av hverandre. FANTASTISK elendig og trollete argumentering.

 

* Litt søt en for å runde av... Disse to utsagnene er skrevet samme dag, omtrent samtidig:

 

"Flertallet er hetrofile. Er man

annerledes, hvilket man gjerne må være, trenger jeg ikke få vite om det. Homofili er ikke noe jeg synes er så delikat! "

 

"Jeg har ingen fordommer! "

 

* Jeg velger så å bruke brukerens feminitet, som han flere ganger selv har påpekt, for å understreke paradokset i hans fordommer... "Selvsagt er Halvtan homofob!" .. Lenge leve sakligheten :roll:

 

* I tråden "Hva gjør du for verden" "- Jeg boikotter Amnesty. " <- en opplagt provokasjon, som også førte tråden helt på viddene.

 

 

Skal vi se... *sumsummarumm* Det var alt jeg gadd å grave opp i dag. Fant ikke de verste bitene. Men dette er vel ganske tydelig trolling, spør du meg. Vær så snill, se gjennom denne brukerens poster, se sammenhengen, så ser dere hva vi/jeg mener.

Lenke til kommentar
Først til HalTan, jeg vil ikke akkurat si at dine svar til den personen du nevner alltid er like modne og reflekterte ;) men jeg skjønner at du lar deg rive med.

Det stemmer nok i noen få tilfeller. Noen ganger kaster man ikke bort tiden sin på å argumentere for et troll. Jeg ønsker meg >VIRKELIG< en "killfile"-knapp til jul. Da hadde det blitt andre boller. Jeg har faktisk rapportert meg selv samtidig som de aktuelle trollet i en sammenheng der jeg mottok 1 ukes ban, rett og slett fordi jeg ikke klarte å holde meg innenfor rettningslinjene, det var ALT for provokative utsagn fra trollets side. Er det rart man lar seg rive med? Når visse moderatorer ikke gjorde noe, tok jeg saken i egne hender og forsøkte å vise det levende toalettet hva vi syntes om ham.

Lenke til kommentar

Mange eksempler her ja.

 

I et par andre tråder, relativt nye, forteller han om hvordan han mener overklassen skal styre samfunnet fullt og helt, og hvordan han mener de er mer verdt enn andre.

 

Ja, og helt enig med HalTan i at utsagnene fa personen har vært av så provokativ natur at mange (inkludert meg selv) har gått til mer primitive metoder (personangrep).

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke detta helt.........Nei overhodet ikke!

Siden første gang jeg skrev et innlegg på HW.no (Desember 2001 var det vel), så har ting endret seg veldig mye her. Det er greit med litt forandringer, men dette blir for mye for meg altså.

Før i verden var hw.no et ganske frisinnet sted med plass for mange meninger, litt tull & tøys, og en god flamewar iblandt. Nå virker det som allt har blitt snudd mot den litt "høyrekristelige", litt "Bondevikske" retningen, hvor allt skal være "edruelig". Ingen plass for egne meninger lengre. Det virker som om styret i hw.no prøver så godt de kan å ta etter en viss kristen gjeng borte i USA. Blir det snart forbudt å diskutere homofili også? At man ikke skal få lov til å diskutere politikk lengre, er i hvertfall sikkert.

En ting jeg ikke skjønner, er hvorfor i HULE HEL*ETE man tillater "siste ordet"-tråder på søppleforumet?!? Slike poster er jo rett og slett bare unødvendig, og jeg kan OVERHODET IKKE fatte at hw.no gidder å spandere serverplass på slikt piss!!

 

Jeg peker tommelen denne :thumbdown: veien, for styret i hw.no, og håper jeg blir utenstengt for evig og alltid!!

Ha en h*lvetes God Jul, og måtte hver og en av dere i styret få en "greased up Yoda doll"!

Dette er jeg ganske så enig i.

Stengingen av denne tråden fører seg inn i en trend som har pågått en stund.

Det strammes inn på alle fronter; bort med alt som er litt på siden/litt på kanten, slå ned på de minste overtramp/feil, etc. etc.

Selv bruker jeg mindre og mindre tid her, de hyggelige trådene er stort sett borte eller stenges pga. OT eller "chat" preg. mm.

 

Kanskje dette er "vokseverk" eller kanskje det er prisen som må betales for å bli/være et stort forum? Uansett, trivelig er det ikke :no:

 

På sidelinjen sitter en liten gruppe "massepostere/wannebies" og hauser opp stemmningen, oppfordrer til strengere moderering og rapporterer den minste feil til moderatorene. :thumbdown:

 

Ha en trivelig jul da :xmas:

Lenke til kommentar

Siden vi (tydeligvis) har et problem, kan det være lurt å se hvordan andre har løst tilsvarende problem:

 

Hvis dere slår opp på ordet "trolling" v.h.a. google, ser dere at det første remediet som ofte nevnes når man skal bekjempe slikt er å ignorere personen.

 

"Don't feed the trolls, that will only encourage them."

 

Personen(e) har ekstreme meninger og provoserer, men dere er rett og slett "dumme" som lar dere provosere av personer som åpenbart ikke har helt "bakkekontakt".

 

Derimot i visse tilfeller, spesiellt ang. de postene du/dere nevner som nå er slettet, burde nok personen(e) fått en skikkelig ferie. Det er synd i de tillfeller der dette eventuellt ikke har skjedd.

 

Et svar til den der og da aktuelle tråden og brukeren i form en post med innholdet "Du er herved rapportert." holder.

 

Alternativet, som flere andre her nevner, er å ikke ta alt så forbanna seriøst, og dermed ikke la seg så lett provosere eller rives med, spesiellt i et "Off Topic"-forum.

 

Jeg kommer ikke til å kaste bort mer tid på det her foreløpig. Det hadde uansett blitt aktuellt å bannet hele bunchen for at "de deltar i åpenbare svada-emner som i stedet burde vært rapportert stille og rolig, der og da." IMHO.

 

Edit:

Det kan forresten av og til ikke være fullt så åpenbart at emnet eller personene er "svada" (de "skjuler" seg/det litt), men man bør gjerne, etterhvert bli klok av skade og holde seg unna eller ignorere akkurat det disse personene sier!

 

Håper imedlertid at forumet åpnes igjen om ikke så alt for lenge og, som nevnt tidligere, at dere rapporterer ting i stedet for å la dere rive med og la ting gå for langt før noe blir gjordt.

 

Merry ****'ing :xmas:, folx! :)

Endret av daysleper
Lenke til kommentar
Men du kan jo gjerne begynne her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=180857

Syntes ikke den tråden var så ille. Det er faktisk DesertGlow og et par andre som trekker opp Joachim_R og drar tråden off topic. Alle har vi vel fortjent å "bli lagt i bakken" en gang imellom.

 

Alle har rett til sine egne meninger, uansett hvor konservative de måtte være.

 

Men for å holde oss til Topic, få tilbake politikk/religion.

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner hva du mener, men når denne brukeren gang på gang oppretter tråder og bryter inn i så godt som alle sammenhenger med provokative utsagn koker det over. Derfor ber jeg på mine knær etter en killfile-knapp :) Det ultimate er jo å overse ham uten å vite det selv.

 

god j00l til deg og :xmas:

 

Man bør bli klok av skade og holde seg unna, ignorere personen eller posten, men en killfile-knapp hadde i flere tilfeller ikke vært å forakte nei. :)

Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner hva du mener, men når denne brukeren gang på gang oppretter tråder og bryter inn i så godt som alle sammenhenger med provokative utsagn koker det over. Derfor ber jeg på mine knær etter en killfile-knapp :) Det ultimate er jo å overse ham uten å vite det selv.

 

god j00l til deg og :xmas:

 

Man bør bli klok av skade og holde seg unna, ignorere personen eller posten, men en killfile-knapp hadde i flere tilfeller ikke vært å forakte nei. :)

For å si det sånn, når jeg leser at min narkomane fetter er mindreverdig trollet, og dum, og ikke fortjener å leve, så er det ikke rart jeg lar meg provosere. Dette trollets poster burde komme med spypose og munnvann.

Lenke til kommentar
Alle har rett til sine egne meninger, uansett hvor konservative de måtte være.

Men det betyr ikke at de har rett til å yttre hva som helst. Det aktuelle trollets meninger nærmer seg NS-tankegang.

Ytringsfrihet, kun så lenge det ikke støter andre?

 

Jeg skjønner hva du mener HalTan, men i den aktuelle posten fikk "trollet" god hjelp... :yes:

 

Som man sår høster man...

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Alle har rett til sine egne meninger, uansett hvor konservative de måtte være.

Dette stemmer ikke. Ytringsfriheten begrenses av injurier - i dette tilfellet er det begått injurier mot det aller meste.

 

Mange her er på forumet er antakeligvis i en ung aldergruppe, ikke alt er like fornuftig informasjon å bringe videre. Det har ikke noe med hva enkelte synes om vedkommendes menneskesyn - men at forumet som ved å publiserer innleggene på disse serverne, kan bli holdt ansvarlig for det senere.

 

På den annen side skjønner jeg fult ut at ikke moderatorne har mulighet til å være vaktbikkjer på Politikk-forumet hele tiden. Derfor var det nok en god avgjørelse å la forumet få hvile litt. Så får vi se hva som skjer videre. Noen av de omtralte "trollene" vil vel antakeligvis fordufte temmelig raskt.

Lenke til kommentar

Dette er litt off-topic, MEN tror jeg nevner det alikevel ettersom dette med rasisme har blitt et betent område av diskusjonen.

 

Vi har ingen regler per dags dato om hva folk skal mene. Det vil si at hvem som helst av våre brukere kan være så rasister de bare vil, nazister, ku klux klan, whatever, MEN vi har strenge regler mot å spre propaganda om dette i forumet. Slik søppel ønsker vi på ingen måte i forumet, og vi håper derfor at dere sier i fra da dette forekommer. Vi ønsker ikke at forumet skal bli et fristed for denslags. Da det er sagt gjelder det også den andre veien. Vet dere om personer i forumet som er rasister osv men holder det for seg selv (ihvertfall på forumet) så har vi ingenting med det å gjøre.

 

Selv mener jeg at all form for politisk propaganda skal holdes utenfor forumet, men ettersom jeg er en enkeltperson, og dette ikke er en oppfatning som har blitt vedtatt, så kan dere med politiske avatarer o.l. forsette med det...inntil videre :p

 

Vi har heller ingenting med saker som blir tatt på MSN/IRC/andreprotokoller å gjøre da våre interesser er _forumet_. Velger dere å fortsette en diskusjon på MSN og den utarter seg rasistisk får dere heller ta kontakt med microsoft og be de ordne opp. Jeg bare nevner dette ettersom flere klager vi har fått på enkelte personer sier "han sa ditt og datt på MSN". Beklager, men dette er det lite vi kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...