Gå til innhold

Angående stenging av religion og politikk


Anbefalte innlegg

Mener du at vi som postet i Politikk og religion bidro med å senke kvaliteten generelt på forumet?

Som sagt har jeg ikke noe med denne konkrete avgjørelsen å gjøre, men at Politikk/relgion-delen har vært et problem-forum en stund er det liten tvil om. Mye av problemet være at moderatorene har vært avventende til å bryte inn i politiske debatter fordi provoserende utsagn ikke nødvendigvis er brudd på rettningslinjer eller i seg selv er feil. Politikk og relgion er spørsmål om overbevisning, og ikke nødvendigvis om hva som er absolutt rett og galt, og det er derfor svært vanskelig å moderere og dermed bruke de reaksjonsmulighetene man faktisk har.

 

For å avklare ting rundt dette trenger man noe tid for å avklare hva som er akseptabelt og ikke. Jeg tror ikke denne delen er stengt for alltid, men at man trenger klarere retningslinjer er det liten tvil om.

 

Forøvrig foregikk det mye bra diskusjoner i denne delen også, og det tror jeg kommer til å bli avgjørende for dens fremtid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener da iallefall at "trolling" blir STRENGT ulovlig, moderatorene bestemmer hva som er "trolling" for hvert enkelt tilfelle og kan permbanne folk hvis de fortsetter med oppførselen. Det bør få ut møkket :)

helt enig. Vi har 2 eller 3 troll. 3-4 som blir veldig irritert over disse trollene og da tyr til flaming og BS. Tar vi vekk disse trollene så vil vi ha løst problemet med engang. Men som sagt så er det ikke politikk og religion som har senket kvaliteten på svarene vi får når vi spør om diverse hardware prob. Kan ikke si at vi tiltrekker 14-tiser som driver herk på forumet. Da må forumstyret se noen andre plasser.

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

Det som har skjedd har blitt sagt i fra om tidligere. Vi har (faktisk flere ganger) sagt i fra at folk må skjerpe seg ellers ville det gå slik det nå har gjort. Ser flere blir misfornøyde, og jeg synes eksemplet ovenfor med kasting av søppel i kantina var veldig passende. Vi kan ikke ha et forum vi har null kontroll over, og hvor det til stadighet forekommer grove brudd på retningslinjene. Dette er eneste måten å si i fra om at mener alvor, og vi håper derfor at dere ser alvoret. Forumet blir derfor stengt på ubestemt tid frem til vi vet hva vi skal gjøre med problemet.

 

Problemet med forumet dreier seg blant annet om, men begrenser seg ikke til:

- uthenging av personer

- poster kun for å provosere og støte andre

- unødvendige innlegg

- lite hyggelig språk, banning etc.

- rasisme

- avsporinger

 

I tillegg får vi tilbakemeldinger hvor folk rett og slett sier vi skal gripe inn fordi enkelte ikke deler samme meninger som andre, og flere situasjoner hvor folk hyler rasisme for den minste ting. Vi trenger ihvertfall en klar grense for hva som er rasisme og ikke før vi kan la forumet tas i bruk igjen ettersom vi ikke ønsker rasisme, men heller ikke ønsker å gripe inn i seriøse ikke-rasistiske diskusjoner.

 

Jeg vil ellers beklage til alle dette går ut over som er hyggelige, seriøse brukere av både politikk/religion og resten av forumet. Det er som sagt ikke for å være slemme vi gjør dette, men det er en nødvendighet slik ting er per dags dato.

 

EDIT: da det gjelder "trolling" som det ble nevnt ovenfor har jeg flere ganger sagt at vi må få vite om hvem som gjør dette, ellers vil ingenting skje. Gi oss spesifikke situasjoner og navn på personer som kun gjør forumet utrivelig for andre så skal de få sin straff på lik linje med de andre vi har tatt for nettopp dette. Vi har ingen mulighet for å følge med på hver enkelt av de over 30 000 brukerne her på forumet og kan derfor ikke uten videre se hvem som driver med "trolling".

Lenke til kommentar

Ok, nå har ikke jeg lest denne tråden. Tenkte jeg skulle prøve å uttrykke litt mening rundt dette helt uavhengig av andres synspunkter.

 

For starters: Jeg skjønner ikke logikken ved å stenge en hel kategori pga. 2-3-4 uromakere (ok, 1, og vi vet alle hvem det er...). Er man på et utested, og det er 2 stykker som bråker, så kaster dørvakten de ut, han stenger ikke hele stedet. Samme gjelder politikk/religion, moderatorene burde bare stenge ham/henne ute. Enkel logikk.

 

Samtidig skjønner jeg dere veldig godt, det er ikke førsteprioritet og heller ikke andre eller tredjeprioritet å moderere et politkkforum på hardware.no-forumet. Forståelig.

 

I løpet av den tida jeg har vært aktiv på dette forumet har jeg hatt mange positive og noen få negative opplevelser knyttet til politikk/religion. De negative har utelukkende vært direkte knyttet opp mot enkeltbrukeren hvis navn ikke skal nevnes. Det var også en periode da den respektive bruker var bannet, da var også politikk/religion rolige farvann.

 

Politikk/religion har for meg, og mange med meg vært utrolig lærerikt og interessant. Har tidligere vært borti andre diskusjonsforaer innenfor temaet, men ingenting har faktisk målt seg opp mot hw.no-forumet. Det er rett og slett utrolig mange brukere her med mye mellom øra og mye interessant på hjertet, være det seg konservative eller ildrøde. Forumet vil savnes for det det stot sett var.

 

Takk for oppmerksommheten.

Lenke til kommentar

Ser at folk her er lynkjappe med og legge skylden på enkelte personer som "provoserer", og dermed har skylden for avgjørelsen. Jeg vil vel heller påstå det var minst like ille andre veien. Folk LAR seg provosere, og tar dermed igjen. = problem.

 

Da har man altså følgende situasjon: En person sier noe som flertallet lar seg provosere av. Et større antall personer forteller så denne personen hvilken XXXXXX han eller hun er. IMO var sistnevnte gruppe det største problemet. Morsomt nok finner vi svært mange av disse i denne tråden...

Lenke til kommentar

Synes det er mye bra i både det HalTan og Artic sier her.

 

Det stemmer at politikk er nedprioritert da det gjelder moderering ettersom dette først og fremst er det it relatert forum, og da vi ikke har kapasitet til å stoppe de som ødelegger for alle så må vi ty til andre midler da vi absolutt ikke kan ha et forum som er lovløst.

 

Det er også viktig å ikke la seg provosere og å ta igjen. Hvis noen bryter en retningslinje så bruk "report" knappen. På den måten får vi en klage som havner på listen sammen med klager fra resten av forumet, og vil derfor bli behandlet på lik linje med resten av klagene.

 

Jeg vet nå takket være en ikke-navngitt kilde (antagligvis etter min oppfordring i denne tråden) hvem jeg bør sjekke innleggene til for såkalt "trolling", og håper ihvertfall det er tilfredsstillende nok (for øyeblikket) å høre for dere som klager over enkelte som ødelegger for alle :)

Lenke til kommentar
Politikk og relgion er spørsmål om overbevisning, og ikke nødvendigvis om hva som er absolutt rett og galt, og det er derfor svært vanskelig å moderere og dermed bruke de reaksjonsmulighetene man faktisk har.

Litt off topic, men det du sa nå kunne likeså godt gjelde i enkelte amd vs intel og nvidia vs ati diskusjoner....

 

Håper dog religion/politikk delen får en bedre moderert rennesanse, da jeg har et par kompiser som er meeeeeget aktiv i denne delen, og de sliter når de ikke får kverulere! (husk; kverulering er ikke negativt! Det åpner øyner også!)

 

DrErling :no:

Lenke til kommentar

Min umiddelbare mening:

Gi et spark til den/de som fortjener det. Åpne religion/politikk. Slå hardt ned på folk som bryter retningslinjene.

 

Har dere muligheten til å stenge enkeltbrukere ut fra deler av forumet hadde jo det vært en ganske god løsning på trollproblemet....i hvertfall i religion/politikk. Virker for meg som om trolling forekommer i større grad der...

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Det er litt bekymringsfullt at det skal være så vanskelig for voksne folk

å oppføre seg på et forum.

men lar det seg gjøre, er også min mening at det er selve synderne som får passet påskrevet i slike tilfeller - fremfor at de som oppfører seg normalt skal unngjelde på grunn av dem.

Men da må jeg også raskt tilføye at det er et generelt synspunkt fra min side.

Jeg vet lite og ingenting om problemene som har forgått i vedr. sak. Det har

forhåpentligvis antagelig ligget vektige forståelige vurderinger til grunn for

avgjørelsen. Beskrivelsen redegjørelsen inneholdt, tydet hvertfall på det.

Lenke til kommentar

Mye av dette her har kanskje blitt sagt og/eller tenkt i postene ovenefor, og jeg er enig i mye av det som er blitt sagt i tillegg til dette jeg sier her:

 

Jeg har sett folk i flere tråder jeg tilfeldigvis har kommet borti spørre "Hva synes moderatorene om dette?"

 

Hvis de vil ha vår mening om en ting; bør de være flinkere til å bruke rapporterings-muligheten med en gang før ting "spinner ut av kontroll" synes jeg. De kan ikke forvente at vi skal "spane" rundt i alle mulige forum på leting etter reglemang-brudd.

 

På en annen side kunne vi kanskje vært flinkere til å gi visse brukere ferie, men igjen er det tidkrevende å lete seg frem til en mest mulig rettferdig avgjørelse blandt alt det som blir sagt side opp og side ned om noe så tørt som en diskusjon om Politkk. :( (IMHO)

 

Som flere nevner ovenfor er det en fordel at man i rapporten bruker litt tid og beskriver konteksten og grunnen til rapporteringen. Slik sparer vi en masse tid.

 

Avgjørelsene blir ennå vanskeligere i Politikk/Annet-forumene, nettopp fordi det er så mange som tilsynelatende ikke kan oppføre seg.

 

..så kanskje det faktisk er best, kjappest og enklest å gi *hele* Politikk-forumet en liten ferie; som nå?

 

Så kan man eventuellt åpne det litt siden, gjøre et nytt forsøk; der alle er på "hugget" og rapporterer brudd på retningslinjer så tidlig som mulig?

Lenke til kommentar

Nichlas:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

 

On the Internet, a troll is a person who posts messages that create controversy or an angry response without adding content to the discussion, often intentionally. Though technically different from flaming, which is an unmistakable direct personal attack, trolls often resort to innuendo or misdirection in the pursuit of their objective, which is to create controversy for its own sake, discredit those with whom they disagree, or sabotage discussion by creating an intimidating atmosphere.

...

 

Legg merke til paragrafen "Dealing with trolls"; jeg tror det som står der er en god ting å lære seg. Det er ikke altid personen som tilsynelatende starter som egentlig har "skylden" for at ting "tar av", men de som "går i fella", tar opp diskusjonen slik at ting kommer "ut av kontroll" og ikke ignorerer det som blir sagt.

 

YHBT. YHL. HAND.

 

..er kanskje en ting eller tenkemåte vi burde innføre for å "passe på hverandre", og rapportere når ting alikevell ikke hjelper.

 

Som jeg har nevnt andre steder; prøv å ignorer eller aksepter det folk sier, spesiellt det som er off-topic, og kanskje basert på "synsing" eller smak og som det lett blir krangel og drittkasting av. Siter og delta heller i det folk kommer med som faktisk er verdt å diskutere og som er i sammenheng med emnet.

 

Et søk på google etter "trolling" gir flere treff med forklaringer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke detta helt.........Nei overhodet ikke!

Siden første gang jeg skrev et innlegg på HW.no (Desember 2001 var det vel), så har ting endret seg veldig mye her. Det er greit med litt forandringer, men dette blir for mye for meg altså.

Før i verden var hw.no et ganske frisinnet sted med plass for mange meninger, litt tull & tøys, og en god flamewar iblandt. Nå virker det som allt har blitt snudd mot den litt "høyrekristelige", litt "Bondevikske" retningen, hvor allt skal være "edruelig". Ingen plass for egne meninger lengre. Det virker som om styret i hw.no prøver så godt de kan å ta etter en viss kristen gjeng borte i USA. Blir det snart forbudt å diskutere homofili også? At man ikke skal få lov til å diskutere politikk lengre, er i hvertfall sikkert.

En ting jeg ikke skjønner, er hvorfor i HULE HEL*ETE man tillater "siste ordet"-tråder på søppleforumet?!? Slike poster er jo rett og slett bare unødvendig, og jeg kan OVERHODET IKKE fatte at hw.no gidder å spandere serverplass på slikt piss!!

 

Jeg peker tommelen denne :thumbdown: veien, for styret i hw.no, og håper jeg blir utenstengt for evig og alltid!!

Ha en h*lvetes God Jul, og måtte hver og en av dere i styret få en "greased up Yoda doll"!

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke detta helt.........Nei overhodet ikke!

Siden første gang jeg skrev et innlegg på HW.no (Desember 2001 var det vel), så har ting endret seg veldig mye her. Det er greit med litt forandringer, men dette blir for mye for meg altså.

Før i verden var hw.no et ganske frisinnet sted med plass for mange meninger, litt tull & tøys, og en god flamewar iblandt.

 

Jeg synes i grunn selv det er greit med litt "anarkistiske" (kanskje litt å ta i) forhold der meninger, tull & tøys og en flamewar en gang i blandt forekommer. Blir mer liv og røre da; spesiellt på slike "Off topic" -forum.

 

Men så kommer det jo stadig opp klager når dette forekommer. Kanskje det skulle vært egne, mer frie rettningslinjer for disse "Off-topic"-forumene? ---ikke vet jeg---

 

..

Ingen plass for egne meninger lengre.

..

 

Håper og tror da ikke det du sier her er tilfellet. Problemet er vel heller at folk ikke aksepterer andres meninger og at det da blir krangel og drittkasting, noe som for meg er helt greit på et "Off Topic"-forum, men som det igjen til stadighet blir rapportert inn klager på. Som et lite eksempel; person A klager på person B, samtidig som person B klager på person A. :dontgetit:

 

En ting jeg ikke skjønner, er hvorfor i HULE HEL*ETE man tillater "siste ordet"-tråder på søppleforumet?!? Slike poster er jo rett og slett bare unødvendig, og jeg kan OVERHODET IKKE fatte at hw.no gidder å spandere serverplass på slikt piss!!

 

Enig; for min del kunne noen bare slettet disse trådene her & nå, og i stedet bedt folk om å finne seg en IRC-kanal. --men så er jo igjen dette, som altid, bare min mening da--

 

..og det kan jo tenkes at dette er en endring (som du selv sa det er for mye av) som andre enn deg og meg ikke er enig i at bør gjennomføres..

 

Ha en h*lvetes God Jul, og måtte hver og en av dere i styret få en "greased up Yoda doll"!

 

Hehe :) *mmmh, Yoda doll*

 

:xmas:

Lenke til kommentar
Det er litt bekymringsfullt at det skal være så vanskelig for voksne folk å oppføre seg på et forum.

Det er i de aller fleste tilfeller snakk om umodne, og lite reflekterte utsagn fra en 15-åring...

 

@Daysleeper -> om dere vil unngå å "lete side opp og side ned i noe så tørt som politikk" kan dere begynne å ta oss brukere på alvor. Nå har ikke jeg vært i kontakt med DEG før, men stort sett yummy. Ueland eller allyse. Det var vel også en ikke navngitt peron fra dette trekløveret som etter ca. 1n måneds tid gikk over en annen moderators avgjørelse og "slapp Willy Fri". Dette var også under ville runder med protester og argumentasjon fra min side. Til slutt gav jeg opp, den aktuelle brukerens SVÆRt rasistiske og diskriminerende utsagn ble "meningsuttrykkelse", vel man har pokker meg ikke rett til å uttrykke hvilke meninger man vil.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...