Gå til innhold

Elektrolysehallen har stått tom og kald i snart 10 år. En drøy Hydro-milliard gir den nytt liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"EUs regelverk som gir rom for å gi kraftkrevende industri statlig kompensasjon for CO2-avgiften. Denne avgiften legges vanligvis på strømprisen."

 

Altså en CO2-avgift på energi som ikke produserer CO2. :dremel:

Det er vel eventuelt "miljø"- politikk-produsentene som burde  betale CO2-avgift. - Så byråkratiet/spillet ble så dyrt at det ikke lønte seg lengre.

 

 

"Temperaturen inne i hallen sommerstid kan i verste fall stige til 60 - 70 grader."

 

Hvordan blir denne overskuddsvarmen ( som vel også er noe til stede vinterstid) tatt vare på ?

 

 

Ellers:

Dagens aluminaproduksjon er hovedsakelig basert på produksjon fra bauxittressurser gjennom Bayer-prosessen. Med den nye teknologien, den såkalte "Aranda-Mastin-prosessen", kan alumina produseres fra alternative mineralkilder, og produksjonen kan gjøres på en mer miljøvennlig måte. I tillegg til alumina kan utfelt kalsiumkarbonat (PCC) og silika bli produsert som biprodukter. PCC er en kommersiell vare som brukes som fyllstoff i papir, plast og maling. Silica kan brukes som fyllstoff i bildekk og plast, og i produksjon av sement, blant annet applikasjoner.

Den nye multiproduktprosessen gir potensial for nesten full utnyttelse av mineralressursen samtidig som avfallsproduksjonen reduseres. Videre utnytter prosessen omtrent 500 000 tonn CO2 per million tonn alumina. Denne CO2 kan enten lagres trygt og / eller benyttes som en del av kommersiell produksjon av PCC. I tillegg produserer denne prosessen ingen giftig avfall.

 

https://www.ife.no/en/ife/ife_news/2015/joint-press-release-patent-application-for-new-alumina-technology-approved

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Huff ja, aluminium gløder fælt :p

 

Det er vel nettopp det det ikke gjør. Nå kjenner ikke jeg til hvordan aluminium oppfører seg dersom man øker på temperaturen, om det blir til metallgass uten å gløde? Regner med det lyser opp litt dersom det går over i den fjerde aggregattilstanden plasma.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Aggregattilstand

 

Men hva som skjer på veien til det når plasma vet jeg ingenting om. Jeg vet bare det som du påpeker at aluminium ikke gløder i det det går i fra fast til flytende form. Stål det gløder noe voldsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva som skjer på veien til det når plasma vet jeg ingenting om. Jeg vet bare det som du påpeker at aluminium ikke gløder i det det går i fra fast til flytende form. Stål det gløder noe voldsomt.

Hvor mye det avgir av stråling er bare avhengig av temperaturen. Flytende aluminium avgir lite synlig lys fordi det har et smeltepunkt på under 1000K. Det er imidlertid ikke riktig å si at det ikke lyser overhode. På den temperaturen vil det lyse svakt rødt, men dette kan være vanskelig å legge merke til i dagslys.

 

Jern har et vesentlig høyere smeltepunkt og vil derfor lyse godt opp i flytende form.

 

Se f.eks https://simple.wikipedia.org/wiki/Blackbody_radiation

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flytende aluminium i ovnen. (jobbet i i hallene i Årdal på 80-tallet, bildet er ikke av meg..)

 

Ser ikke ut til at han har noen åndedrettsmaske. Hvorfor brukes ikke det? Er de ikke redd for å få sånn aluminiumsindusert alzheimer eller hva en nå får ved for mye aluminiumsinntak i kroppen?

Lenke til kommentar

Hvor mye det avgir av stråling er bare avhengig av temperaturen. Flytende aluminium avgir lite synlig lys fordi det har et smeltepunkt på under 1000K. Det er imidlertid ikke riktig å si at det ikke lyser overhode. På den temperaturen vil det lyse svakt rødt, men dette kan være vanskelig å legge merke til i dagslys.

 

Jern har et vesentlig høyere smeltepunkt og vil derfor lyse godt opp i flytende form.

 

Se f.eks https://simple.wikipedia.org/wiki/Blackbody_radiation

 

Nja er du sikker på at det ikke er grunnstoffsmessige forskjeller her også som innvirker. Jeg mener at når man varmer opp stål så er det rødt minst allerede ved 600 grader Celcius:

 

post-30484-0-10320100-1553806526_thumb.gif

 

Jeg har litt kunnskap om ihvertfall stål i fra før av. Så hentet kun bildefil for å uttrykke dette mhp. stål da, vel og merke. Noe tilsvarende rødt lys ser man neppe på aluminium. Hvorfor det da?

 

 

Aluminium:

aluminium-alloy-molten-metal-500x500.png

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at han har noen åndedrettsmaske. Hvorfor brukes ikke det? Er de ikke redd for å få sånn aluminiumsindusert alzheimer eller hva en nå får ved for mye aluminiumsinntak i kroppen?

 

Veldig gammelt bilde. Vet ikke hvordan det er nå men vi måtte bruka visir men ingen mask. Luken er åpen bare en liten stund her. Ser ut til å være provetaking av "suppen".

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke emisiviteten viktigere?

Jo det er nok et godt poeng (Men det er forskjellige effkter, ikke at den ene er viktigere enn den andre). På aluminium vs jern så er det en vesentlig effekt på intensiteten. Redusert emissivitet vil i utgangspunktet redusere intensiteten, men endrer ikke spekteret og det er som du ganske riktig påpeker en stor forskjell mellom flytende aluminium (Finner ikke verdi, men polert uoksidert Al er 0.02) og flytende jern (0.29). Er aliminumsbadet veldig rent antar jeg emissitiviteten blir veldig lav, noe som nok har en dramatisk effekt på hvor mye det lyser. Ligger det avfallsprodukter som metalloksider på toppen så blir forskjellen mindre.

 

Spektralinnholdet (Og dermed fargen) er fortsatt avhengig av temperaturen. Redusert emissitivitet vil derffor ikke redusere emisjoenen til 0 om en perfekt blackbodyradiator hadde synlig emisjon på samme temperatur. Nå er det selvsagt også slik at plancstrålingen aldri går til null uansett temperatur, men den relasjonen er ganske brå.

 

Nja er du sikker på at det ikke er grunnstoffsmessige forskjeller her også som innvirker. Jeg mener at når man varmer opp stål så er det rødt minst allerede ved 600 grader Celcius:

Jeg var nok noe upresis. Som nevnt ovenfor har emisiviteten* en potensiell stor effekt her på intensiteten, (Men ikke fargen)

 

Med en gang energinivået er høyt nok til at man kan oppleve eksitasjon eller kjemiske reaksjoner kan man naturligvis få skarpe fargebånd, men utover en del gnister fra jernsmelten så er det neppe så mye av det her.

 

*) Dog emissivitet KAN ha en frekvensavhengighet som gjør også dette noe upresist, men nært nok.

Lenke til kommentar

Hvor mye det avgir av stråling er bare avhengig av temperaturen. Flytende aluminium avgir lite synlig lys fordi det har et smeltepunkt på under 1000K. Det er imidlertid ikke riktig å si at det ikke lyser overhode. På den temperaturen vil det lyse svakt rødt, men dette kan være vanskelig å legge merke til i dagslys.

 

Jern har et vesentlig høyere smeltepunkt og vil derfor lyse godt opp i flytende form.

 

Se f.eks https://simple.wikipedia.org/wiki/Blackbody_radiation

Black body radiation gjelder kun for helt sorte ting, derav "black body". Poenget er at aluminium er så reflekterende at det sender ut veldig lite "glød" sammenlignet med mengden reflektert lys, når det er flytende i godt opplyste rom som på bildet. Hadde det vært bekmørkt i rommet ville man sett gløden mye lettere. Refleksjon og "glød" er to fenomen med en fysisk sammenheng. Desto mer refleksjon, jo mindre glød. 

 

Ser ikke ut til at han har noen åndedrettsmaske. Hvorfor brukes ikke det? Er de ikke redd for å få sånn aluminiumsindusert alzheimer eller hva en nå får ved for mye aluminiumsinntak i kroppen?

Lite tyder på at koblingen mellom aluminium/alumina og alzheimer er reell. Dette har vært et omstridt tema der vitenskap blir motarbeidet fordi det ikke gir de konklusjonene som noen hadde håpet. NRK sendte en kontroversiell dokumentar om dette for noe år siden som forsøkte å balansere vitenskap med antivitenskap som om de var likeverdige påstander.

 

Støvmasker brukes bare i ovnshallene når det er mye støv. F.eks i forbindelse med kjøring av kostebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Temperaturen inne i hallen sommerstid kan i verste fall stige til 60 - 70 grader."

 

Hvordan blir denne overskuddsvarmen ( som vel også er noe til stede vinterstid) tatt vare på ?

 

I bl.a. Høyanger sprer de varmen til andre steder gjennom rør, f. eks. kunstgressbanen slik at denne alltid er tilgjengelig, selv i snøkavet om vinteren.

Lenke til kommentar

Lite tyder på at koblingen mellom aluminium/alumina og alzheimer er reell. Dette har vært et omstridt tema der vitenskap blir motarbeidet fordi det ikke gir de konklusjonene som noen hadde håpet. NRK sendte en kontroversiell dokumentar om dette for noe år siden som forsøkte å balansere vitenskap med antivitenskap som om de var likeverdige påstander.

 

Støvmasker brukes bare i ovnshallene når det er mye støv. F.eks i forbindelse med kjøring av kostebil.

 

Ja jeg kan jo ikke si at jeg vet noen mere om det der og alzheimer. Jeg tenkte på åndedrettsvern der man får tilført en gassmiks som man kan puste. Eller noe filtre bak på ryggen muligens som kunne tatt metallgassene evt. (dersom det var mulig).

Lenke til kommentar

Gassmiksen man utsettes for er 21% oksygen og 78% nitrogen.

 

Metaller med høye kokepunkt har praktisk talt ingen damp ved vanlige romtemperaturer. Ikke alle metaller er giftige. Kvikksølv har for eksempel kombinasjonen lavt kokepunkt og høy giftighet. Aluminium har ingen av delene.

Lenke til kommentar

Er all type kontakt med aluminium ingen risiko mhp. alzheimer, eller snakker vi bare om aluminiumsmelte nå?

 

Jeg vet at det er forskjell på hva slags gryte man f.eks. koker sure bær i når man safter og sylter.

 

En jeg kjenner måtte gjøre et slik forsøk selv, og kom fram til at å koke sure bær ga et høyere aluminiumsinnhold i "bærsuppen" i fra rustfri stålgryte enn i fra aluminiumsgryte. Nå har jo aluminium tjukke oksidbelegg. Men jeg har også sett gamle aluminiumsgryter som har masse groper (smågroper) etter alt de har gjennomgått.

 

Tanken streifer meg at det er aluminium allerede i bærene, i og med at aluminium er et av de rikeste (rikere enn jern) i jordskorpen.

Lenke til kommentar

Du fokuserer på helt feil ting. De store risikofaktorene i smelteverk er blant annet brannskader, klemfare, påkjørsler, eksplosjon (vann i kontakt med metall eller kortslutninger) og strømførende deler.

 

Ellers noen kjøkkenråd: Hold sølvtøyet unna lutefisken og gløggen unna kobbergryta. Fritt aluminium-støv eller oppløst oksyderer på et øyeblikk og danner aluminiumoksid. Det er et stoff som brukes mye i kosmetikk, som nøytralt fyllstoff i tabletter, keramikk og som matsminke. Det er så vidt jeg vet ufarlig.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...