Gå til innhold

DSB setter døren på gløtt for fyrverkeriforbud


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Da blir det fritt frem året rundt.

Da hadde det strengt talt vært tilfellet allerede, sist jeg sjekket så var det mulig å kjøpe fyrverkeri i Sverige året rundt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da hadde det strengt talt vært tilfellet allerede, sist jeg sjekket så var det mulig å kjøpe fyrverkeri i Sverige året rundt. 

Det er forskjell på å kjøre i mange timer til sverige og å kjøre til den lokale "forhandleren". Vi snakkes 10 år etter et evt. forbud inntrer, så ser vi hvem som fikk rett. Nå må jeg få jobbet litt...

Lenke til kommentar

Det kommer vel også mye an på hvor strenge straffer man får for ulovlig besittelse av disse svakere eksplosivene fyrverkeri. Nå er muligens fyrverkeri ikke like avhengighetsskapende som narkotiske substanser? Det finnes vel en del folk som mener at forbudene ikke gjelder dem.

 

I tillegg kan det blomstre opp hobbysnekring av fyrverkeri. Smugling som dere har vært inne på er en annen mulighet.

 

Fyrverkeri er jo ikke spesiellt komplisert design på heller. De fikk det til i kina for mange hundre år siden (ca. år 850 etter kristus kan det se ut til). https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_gunpowder

 

Med det ekstra skadepotensiale hjemmesnekring av fyrverkeri kunne tenkes å bli.. (fra uhell til viderutvikling..)

Når du først har krutt så er vel ikke veien så lang til å lage ammunisjon til våpen heller bare for å ha få sagt det!

 

 


Det er forskjell på å kjøre i mange timer til sverige og å kjøre til den lokale "forhandleren". Vi snakkes 10 år etter et evt. forbud inntrer, så ser vi hvem som fikk rett. Nå må jeg få jobbet litt...
 
Det er det jo selvsagt forskjell på. Men så skal det vel ikke så mye til for å betale en litauaner, polakk, rumener eller hva det skulle være å smugle det inn i større laster på lastebiler som så omfordeles på svartebørsen omtrent som hjemmebrent. Så sant straffene er små nok så vil jo slik smugling være aktuellt.
 
Dersom svartebørshandlerne er ordentlig utom seg, så blir det kanskje bare mer bekvemt og kanskje ikke så fryktelig mye dyrere fyrverkeri. For de kan komme på å tilby hjemlevering.
 
Kostnaden på kinesisk fyrverkeri er sikkert peanuts. Og at det er mange flerfoldige prosenters påslag i dagens lovlige fyrverkeristands rundt omkring. Selvsagt så er lovligheten noe fordyrende med alt av sikkerhet og mellomleverandører. Likevel så tjener folk seg søkkrike på å selge dette. Sikkert mange ganger mer lukrativt enn det å selge juletrær.
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så argumentet ditt er at det finnes alternative metoder for anskaffelse av fyrverkeri, og at det derfor ikke bør bli forbud mot salg og bruk av privatpersoner? Det blir helt fjernt for min del, og gir lite mening. Man kan kverulere til det uendelige, men om det er vits vet jeg ikke. Det er heldigvis ingen av oss som skal bestemme dette.

Lenke til kommentar

 

Dilemma blir håndheving også. Politiet har jo knappt nok ressurser å hanskes russen hvert år når de setter i gang med ugang rundt omkring nattestid.

Nesten hele problemet vil jo forsvinne av seg selv om det ikke selges til privatpersoner.

Poenget er at set ikke er ett nevneverdig stort problem i dag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så argumentet ditt er at det finnes alternative metoder for anskaffelse av fyrverkeri, og at det derfor ikke bør bli forbud mot salg og bruk av privatpersoner? Det blir helt fjernt for min del, og gir lite mening. Man kan kverulere til det uendelige, men om det er vits vet jeg ikke. Det er heldigvis ingen av oss som skal bestemme dette.

 

Vi bidrar ihvertfall til å få satt ord på de forskjellige sidene av dette. Et helt fyrverkerifritt nyttår er det vel ingen som ønsker å ha (da mener jeg dersom det offentlige også melder seg ut som arrangør).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forby det for privatpersoner.

 

La seriøse aktører (arrangementer, kommune og lignende) skyte opp raketter og fyrverkeri.

 

Skikkelig fyrverkeri i regi av kommune eller arrangementer er jo 100 ganger flottere og interessant å se på enn kjedelig markfyrverkeri som såvidt gidder å snurre rundt 4 ganger før det slukker seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men.., men  :wee:

.. slik ståa er i dag:

 

Om jeg vil ha meg en liten fiks av farger som Edgelord så elegant fikk sagt det, så kan jeg snu meg nesten i hvilken som helst retning og se på en eller to oppskytninger av de beste i nabolaget, og gå inn og kose meg i varmen så er man ferdig med den delen av nyttår.

 

Med kommunale oppskytinger så må man gjerne vente på overtid, og showene er så langvarige   :grin2: (skulle jo bare ha meg en liten fiks jeg).

 

Denne kan jo dras enda lengre om man vil. Skatteflyktning hadde vel blitt overentusiastisk over å lese denne delen av innlegget mitt tenker jeg meg:

 

Skal jeg være med å betale for folks iver etter overkonsum av farger i kommunal regi?  :lol:

I dag får jeg det gratis eller nesten gratis, det blåser som regel og regner tilnærmet horisontalt på nesten alle de nyttår jeg har vært med på nesten så mange år jeg kan huske bakover her i Rogaland. Jeg fyrer opp færre og færre nyttårsraketter år for år pga. alder, pga. bekvemmelighet med å unngå drittværet, fulle folk. Alt jeg vil er litt fargeglede og å kunne gi de nærmeste gode klemmer. Og spise og hygge meg forut for oppskytningene.

 

Nyttår feires på feil årstid. Det burde feires omtrentlig 30. juni når været er fint.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det viktigste poenget her er vel at historien viser gang på gang at forbud, høy beskatning / prisnivå, fører til uregulerte markeder / svartebørs.

Dette har vi sett for alkohol, narkotika, tobakk, anabole steroider, kjøtt, taxikjøring, prostitusjon, osv. Mer utfyllende liste her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_market

 

Det betyr ikke at alt skal være lov for å unngå svartebørs, men en veloverveid balanse må være på plass. Spesielt i tilfelle fyrverkeri bør vi være forsiktig med forbud, da dette er utrolig enkelt å produsere ulovlig, og konsekvensene med med uhell med uregulert fyrverkeri vil være mye større enn med dagens lovlige fyrverkeri. Dessuten er veien kort fra å lage fyrverkeri til å lage kraftigere eksplosiver, når man først har kunnskapen om dette. Utbredt kunnskap om eksplosiver og omsetning av dette bør ihvertfall ikke være ønskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og før en vet ordet av det så leder dette snakket om forbud at fyrverkerisnekring tar av som en populær farsott land og strand, omtrent som hjemmebrygging av øl har som status allerede i dag?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i utgangspunktet positiv til eit "forbud" av fyrverkeri sett utifrå samfunnsnytten, det som eg er meir usikker på er korleis dette skal praktiserast.

Eit totalforbud er nok litt vell strengt, men under forutsettninga av at det er snakk om totalforbud for vanlege folk så er det fornuftig.

 

For min eigen del så tenker eg at den mest praktiske tilnærminga er å ikkje forby fyrverkeri, men å sette krav om dei som kjøper og bruker fyrverkeri har sertifikat for pyroteknikk og har gyldig ansvarsforsikring.

 

Eg er også under den oppfattinga at politiet burde være flinkare til å handheve eksisterande regelverk knytta til fyll og fyrverkeri. Sjølv om politiet ikkje kan ta alle, så må det være forebyggande dersom politiet hadde tatt eit raid med å anmelde dei overtredelsane av regelverket som dei oppdagar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig xyzæøå. Og foreldre som ikke kan vite hva barna sine driver med på nyttår burde miste foreldreretten, eller?

 

Det var også ett godt forslag i samme kategori som fyrverkeri forbud. Forby foreldre å være foreldre fordi det er noen barn som ikke har det bra hjemme. Ref. De fleste koser seg med litt fyrverkeri i trygge rammer, men fordi 20 personer pr år dropper vernebrillene og får litt vondt i øynene, så skal alle tas fra godet å ha fyrverkeri.

Dessuten er det frivillig. Alle dere som er i mot fyrverkeri kan _helt_ frivillig_ droppe fyrverkeri hvert eneste år og se på det kommunale fyrverkeriet som dere åpenbart har rett utenfor døra. Iom at dere klarer deee uten, så skal alle andre som f.eks bor på landet og har store åkerlapper mellom seg selv og naboen samt ingen tilgang til å se offentlig fyrverkeri får se det på TV da?? Men dere tilhører skaren ultra egoister som bare tenker på seg selv og sine egne preferanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-og hvilken skrudde logikk er det du går etter? Kost/nytte logikken?

Jeg sliter med å se noen samfunnsmessig fordel ved fyrverkeri, men sykling er noe ganske annet i så måte. Da må vi heller jobbe for å øke sikkerheten ved sykling.

Vi bør forby skateboard. Snowboard også, helt unødvendig, man har mer kontroll på to separate ski. Proff boksing er jo allerede forbudt, men da er det jo iallefall ingen grunn til at amatørboksing skal være lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skikkelig fyrverkeri i regi av kommune eller arrangementer er jo 100 ganger flottere og interessant å se på enn kjedelig markfyrverkeri som såvidt gidder å snurre rundt 4 ganger før det slukker seg selv.

Når det gjelder kommuner kan jeg vanskelig se for meg at fyrverkeribudsjettet overlever så veldig lenge når det skal konkurrere med budsjettene for eldreomsorg og skoler. (uten at jeg har spesielt sterke meninger om fyrverker, og har ikke kjøpt sånt på sikkert 20 år)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi bør forby skateboard. Snowboard også, helt unødvendig, man har mer kontroll på to separate ski. Proff boksing er jo allerede forbudt, men da er det jo iallefall ingen grunn til at amatørboksing skal være lov.

skate-will-be-fun_o_420802.jpg

 

Snart skal vel alt forbys. Gud hjelpe meg om noen skyter opp et lite batteri på nyttårsaften...

Folk er dum og skader seg på alt mulig...

Lenke til kommentar

Det var også ett godt forslag i samme kategori som fyrverkeri forbud. Forby foreldre å være foreldre fordi det er noen barn som ikke har det bra hjemme. Ref. De fleste koser seg med litt fyrverkeri i trygge rammer, men fordi 20 personer pr år dropper vernebrillene og får litt vondt i øynene, så skal alle tas fra godet å ha fyrverkeri.

Dessuten er det frivillig. Alle dere som er i mot fyrverkeri kan _helt_ frivillig_ droppe fyrverkeri hvert eneste år og se på det kommunale fyrverkeriet som dere åpenbart har rett utenfor døra. Iom at dere klarer deee uten, så skal alle andre som f.eks bor på landet og har store åkerlapper mellom seg selv og naboen samt ingen tilgang til å se offentlig fyrverkeri får se det på TV da?? Men dere tilhører skaren ultra egoister som bare tenker på seg selv og sine egne preferanser.

 

Ønsker du hjelmpåbud også?  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...