Gå til innhold

DSB setter døren på gløtt for fyrverkeriforbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Liker at dere forsatt er på personskadestatistikken, og har sett rett over de andre argumentene som har blitt tatt opp.

 

Fører bruk av skateboard/snowboard til følgende?
- Materielle skader (branner i natur og på eiendom)

- Masse snowboard som blir liggende igjen i naturen.

- Skremte husdyr og ville dyr for den saks skyld.

 

Forøvrig er ikke fryktelig mange enige med dere:
https://www.aftenposten.no/norge/i/L0bKqV/Stadig-flere-onsker-forbud-mot-private-fyrverkeri-pa-nyttarsaften

 

18%, og så kan man jo spørre seg hvor mange av disse som ville svart "jeg vil bryte loven og utsatt meg selv for økt risiko for å skyte opp jalla hjemmesnikret fyrverkeri om det blir forbudt".

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Det burde være sterkttalende grunner for å kunne forby noe etter min mening. 15-20 folk som er uforsiktige & fulle og skader seg hvert år er ikke nok. Hvor mange hundretusenvis eller millioner(?) nordmenn fyrer opp fyrverkeri uten at noe går galt? 

 

Dagens politikere er vel så forbykåte at de blir våt mellom bena bare du sier ordet høyt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forsøpling er sterktalende nok, mener jeg. Folk skyter plastikk og metal rett ut i naturen. Det er så respektløst som man får det.

Mon tro om de var like engasjert i mot forbudet mot engangsplast.

Blir vel mørk del av samfunnet som dealer sugerør snart.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Liker at dere forsatt er på personskadestatistikken, og har sett rett over de andre argumentene som har blitt tatt opp.

 

Fører bruk av skateboard/snowboard til følgende?

- Materielle skader (branner i natur og på eiendom)

- Masse snowboard som blir liggende igjen i naturen.

- Skremte husdyr og ville dyr for den saks skyld.

 

Forøvrig er ikke fryktelig mange enige med dere:

https://www.aftenposten.no/norge/i/L0bKqV/Stadig-flere-onsker-forbud-mot-private-fyrverkeri-pa-nyttarsaften

 

18%, og så kan man jo spørre seg hvor mange av disse som ville svart "jeg vil bryte loven og utsatt meg selv for økt risiko for å skyte opp jalla hjemmesnikret fyrverkeri om det blir forbudt".

Hvis du lurer på hvor mange som er enig med oss er det bare å kikke opp på himmelen neste nyttårsaften. Hylekoret fra Løkka er nok ganske overrepresentert i Aftenposten. Mange tenåringer og 20+ åringer (og eldre også) vil nok definitivt kjøpe eller lage ulovlig fyrverkeri., ref lenkene jeg postet ovenfor.

Endret av xyzæøå
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvis du lurer på hvor mange som er enig med oss er det bare å kikke opp på himmelen neste nyttårsaften. Hylekoret fra Løkka er nok ganske overrepresentert i Aftenposten. Mange tenåringer og 20+ åringer (og eldre også) vil nok definitivt kjøpe eller lage ulovlig fyrverkeri., ref lenkene jeg postet ovenfor.

Undersøkelsen er jo kun gjengitt av Aftenposten, ikke utført av dem.

Bokstavelig talt første linje i artikkelen:

 

 

 

Det kommer fram i en undersøkelse fra Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon (NITO). 

Foreslår du begynner å lese artikler om du skal kommentere dem, eller for den saksskyld som tidligere i tråden, linke til en artikkel .

Lenke til kommentar

Undersøkelsen er jo kun gjengitt av Aftenposten, ikke utført av dem.

Bokstavelig talt første linje i artikkelen:

 

Foreslår du begynner å lese artikler om du skal kommentere dem, eller for den saksskyld som tidligere i tråden, linke til en artikkel .

 

Takk i like måte, kos deg:

 

https://www.firework...ned-in-ireland/

 

https://www.abc.net....-market/8157822

 

https://www.rte.ie/n...5802-fireworks/

 

http://www.ansa.it/e...95c7b6c07a.html

 

https://reason.com/a...s-are-more-avai

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det burde være sterkttalende grunner for å kunne forby noe etter min mening. (...)

Forsøpling er sterktalende nok, mener jeg. Folk skyter plastikk og metal rett ut i naturen. Det er så respektløst som man får det.

Pinneraketter er allerede forbudt, så metaller og plast forekommer ikke i bakkebatterier. Noen papirpropper blåser vel ut sammen med kruttet, men det råtner fort. Selve batteriet får folk rydd opp etter seg. Blir som engangs griller dette her. Kan ukke forby dårlig folkeskikk å ikke rydde etter seg.

Lenke til kommentar

Hadde bare folk fulgt reglene som faktisk er gjeldende. Jeg bor innenfor ring 2 der alt privat fyrverkeri er forbudt, allikevel smeller det i raketter her og der både en uke før og etter nyttårsaften. Jeg hadde forøvrig akkurat det samme problemet da jeg bodde på landet, og det ble sendt opp masse raketter utenom på selve nyttårsaften.

 

Som hundeier skal jeg klare å tilpasse meg slik at jeg skjermer hunden på selve nyttårsaften, men det blir håpløst å planlegge noe som helst når folk sender opp i hytt og gevær uansett. I prinsippet skulle jeg likt å støtte at folk kan more seg med litt ansvarlig bruk av privat fyrverkeri, men fyrverkerientusiastene har dessverre mistet min sympati med årene. Enkelte går til og med så langt at de sender raketter direkte mot folk og når politiet dukker opp fyrer de av noen salver mot dem og.

 

Fra nyttårsaften 2018:

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/0E65aA/Politiet-Ungdom-skyter-fyrverkeri-mot-folk-og-bygninger

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Skytes det mot politiet med svake eksplosiver så burde vel også ungdommen kunne både tåle og forvente et pistolskudd i leggen som svar? Gitt at situasjonen ikke kommer under kontroll da selvsagt.

 

Jeg regner med at et skudd er en veldig smertefull opplevelse.

 

Tåregass er kanskje et bedre alternativ?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyrverkeri er en viktig del av nyttårsaften. Store deler av Norge bor fremdeles utenfor byer, slik at det i praksis er umulig å få i stand felles oppskytning for alle.

 

Jeg har selv opplevd horisontale pinneraketter i min retning fra noen dulle fjols, men jeg er allikevel i mot et generelt forbud. Det burde heller strammes inn på reglene. For eksempel et forenklet pyroteknikerkurs for de som er interessert i å sende opp raketter. Dagens kurs er behovsprøvd, noe som er helt åndssvakt.

Send fargerike raketter i hytt &pine. Flott å se på og til ingens skade.

Men et forbud mot sprengning, som skremmer både folk  & fe,  fra amatører, enten det foregår i fjell eller luft, erpå sin plass.

De som liker bomber & smell kan gjøre dette i sin egen kjellerstue.

Lenke til kommentar

Kanskje like greit. Mye forsøpling av dette, og svært mye støyforurensning. 

Mange bryr seg overhodet ikke om slike fjollete ting lenger, det er KUN støy for min del, og mye verre nå enn før da det smeller hele tiden fra disse latterlige batteriene.

I alderen opp til 20 likte jeg raketter, nå ser jeg mer og mer av galskapen og sløseriet i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere batterier nå enn før, helt klart. Men batterier er langt i fra noe nytt. Et smell er jo et smell og kan være skadelig for hørselen i verste fall. Da betyr det vel lite om man egentlig opplever dette smellet - la oss si i 1980 eller i 2020.

 

Er man smart så spanderer en minimum ørepropper på hele familien. Hørselsvern ser kanskje litt lattis ut å gå rundt med. Vernebriller, kan være fornuftig, men kan også se litt snålt ut. Jeg respekter absolutt de som benytter slik beskyttelse. Hva blir det neste hjelmpåbud?

Lenke til kommentar

Det enkleste er å avskaffe all bruk av fyrverkeri som markering av overgang til nyttår. Men da trenger man et alternativ: Men hva kan erstatte fyrverkeri? Mitt forslag er å stjele elementer fra en annen høytid i desember, som sannsynligvis snart likevel må avvikles. Nemlig jula.

For jula er på overtid. Dvs offentlig feiring av jula tvinges snart til å utgå. I den tiden vi lever i er all forskjellsbehandling og diskriminering utelukket. Det er ikke tillatt å forskjellsbehandle hverken rase, religion, kjønn osv.

Så da kan ikke et moderne flerkulturelt land som Norge tviholde på at de kristne høytider skal ha forkjørsrett på kalenderen, mens de andre verdensreligionene ikke blir offentlig markert og får egne offentlige fridager. Løsningen blir å likestille alle - dvs avskaffe offentlig markering av alle.... Religion får være en privatsak.

Så da ryker jula, og 24. desember blir en helt vanlig dag. Fridagene utgår og det blir ingen julemusikk og juleprogrammer på hverken statlig TV eller Radio. (Bye bye Hanne Krogh og reisen til julestjernen....)

 

Men noe kan berges. Alt må ikke gå over i historiebøkene. Man kan man hente ut det "ikke religiøse" innholdet i jula - juletre, julegaver, nisser, ribbe og overføre alt dette til nyttårsaften. Og juleøll... Etter noen år med nyttårsfeiring på "nymåten" forsvinner etterhvert rakettabstinensen...og man er fornøyd med at overgangen til nytt år markeres med en skål, en klem og serpentiner.....

 

Og de som vil mimre kan se på gamle opptak fra nyttårsfeiring storbyer som i new york eller Sydney,

Fra den tiden menneskene var helt gale; de sendte dynamitt opp i luften for å vise glede.

Lenke til kommentar

Det er flere batterier nå enn før, helt klart. Men batterier er langt i fra noe nytt. Et smell er jo et smell og kan være skadelig for hørselen i verste fall. Da betyr det vel lite om man egentlig opplever dette smellet - la oss si i 1980 eller i 2020.

 

Er man smart så spanderer en minimum ørepropper på hele familien. Hørselsvern ser kanskje litt lattis ut å gå rundt med. Vernebriller, kan være fornuftig, men kan også se litt snålt ut. Jeg respekter absolutt de som benytter slik beskyttelse. Hva blir det neste hjelmpåbud?

 

Beskyttelsesbriller er nok det viktigaste beskyttelsesmiddelet, særleg med tanke på at omtrent halvparten av dei som får øydelagt synet av fyrverkeri er tilskodarar, og ikkje den som sjølv har stått for utskytinga.

Hørselsskader er eit mykje mindre problem då det stort sett er snakk om veldig kortvarig støy, etter slik kortvarig støy klarer øyrene oftare å helbrede seg sjølv i ettertid så lenge ein ikkje fortsetter å bli usatt for støypåvirkning. Langtids moderat støypåvirkning er ofte meir skadeleg for hørselen enn enkeltståande høge lydar.

Lenke til kommentar

Ørepropper er ikke særlig dyrt. Man får en eske med 100 par på Ebay for under 100-lappen synes jeg å huske.

Jeg tviler på at folk blir så voldsomt opptatt av at du har et par oransje eller gule propper i ørene, det er så mye annet å hvile blikket på. Alt i fra nydelig oppkledde damer til det som ellers skjer på himmelvelvingen  :wee:

 

Kan til og med hende at damene setter pris på komforten med å gå med ørepropper på nyttår om du byr på disse 1 kroners investerte småposene med parvise propper.

 

Her har dere riktig søkebegrep, gå inn på Ebay så: ear plugs

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...