Gå til innhold

Konsulent eller fast ansatt i en IT bedrift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De best betalte hos oss er innleide i små firma. De leies jo dog inn for prosjekt gjerne, som er satt til å vare 1-3 år som regel. Om du er flink og har godt nettverk burde det ikke være et problem. Jeg kunne ikke tenkt meg å jobbe som konsulent i et veldig stort firma, og bli flyttet rundt uten å ha mye en skulle sagt. Plutselig jobber du med noe du ikke har lyst å jobbe med i 2år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som tjener mest er konsulenter som driver for seg selv. De tar høyest risiko, for uten oppdrag ingen lønn, men tjener over tid klart best.

 

Fordelen med å være konsulent er at du får være med på mye forskjellig. Du lærer mye og utvikler deg på mange ulike områder innen faget.

 

Fordelen med å være fast ansatt er muligheten til å fordype seg i sære ting, lage virkelig gode produkter (ikke bare noe som er "godt nok"), det faste miljøet er større (for konsulenter blir ofte leid ut i mindre team), mulighet til å lære helt nye grener av faget på arbeidsgivers regning (forutsatt at det er noe arbeidsgiver ønsker at du kan).

 

Lønnsmessig tror jeg ikke det er noe forskjell mellom vanlige konsulenter og fast ansatte.

Lenke til kommentar

Som uavhengig konsulent så får du mye større frihet, altså istedenfor ein dum Windowslaptop så velje du ein Macbook Pro. Du handler inn det du trenger av lisenser f.eks IntelliJ så du slipper Eclipse og kurs/opplæringsmateriell som https://safaribooksonline.com

Trenger ikke å måtte bruke energi på få dette "godkjent".

 

Når det kommer til lønn, så er også denne betydelig bedre om du greier å selge deg selv. Det er også mange bemanningsbyrå som kan hjelpe deg mot en bit av kaka. Å kunne få litt ekstra fri innimellom er også heilt greit, 2 måneder med chill, ferie, og få muligheten til å fordype deg i noe helt nytt som og er helt valgfritt er faktisk ganske greit.

 

En ting er veldig klart for meg, det sitter laaaaaaaaangt inne å gå tilbake i fast stilling. Mange bedrifter har veldig god ordninger, men jeg føler de fleste kommer fremdeles for kort.

 

En annen ting, jeg elsker korte kontrakter for om jeg ikke trives i et prosjekt, så er det bare noen uker å måtte holde ut. En annen fordel er at om noen har veldig lyst på deg, så kan du også reforhandle prisen. Så å selge seg inn billig på en kort kontrakt er helt greit, men skal du ha meg 6-12 måneder, så koster det litt mer. Å bevise at du er verdt mer, er mye lettere når kunden har sett hva du kan levere.

Lenke til kommentar

Selv om man er konsulent har man jo en "fast jobb", bare kanskje ikke en "fast arbeidsplass". Om prosjektet man er på avsluttes er man ikke arbeidsløs liksom. Ikke inntrykk av at lønnen er så veldig forskjellig, egentlig. Fordeler og ulemper med begge deler.

 

 

Jeg kunne ikke tenkt meg å jobbe som konsulent i et veldig stort firma, og bli flyttet rundt uten å ha mye en skulle sagt. Plutselig jobber du med noe du ikke har lyst å jobbe med i 2år.

 

Jeg vil nesten si det er motsatt. I en større konsulentbedrift er det mange prosjekter å velge i. Som enkeltkonsulent eller i et mindre selskap er du prisgitt hva enn de har.

Forøvrig aldri opplevd å bli flyttet rundt uten å bli spurt. Jeg jobbet først 3 år for en kunde, og sa så selv jeg ville prøve noe nytt. Etter 2 mnd hos ny kunde var jeg ikke helt fornøyd og ba om en ny, og nå veldig fornøyd der jeg har vært siste halve året :)

 

Som uavhengig konsulent så får du mye større frihet, altså istedenfor ein dum Windowslaptop så velje du ein Macbook Pro. Du handler inn det du trenger av lisenser f.eks IntelliJ så du slipper Eclipse og kurs/opplæringsmateriell som https://safaribooksonline.com

Trenger ikke å måtte bruke energi på få dette "godkjent".

Lurer litt på hvor du har jobbet eller hvem du har pratet med, da det er helt forskjellig fra inntrykket jeg sitter med. Vi får velge en topspeccet laptop eller macbook, får det vi vil av lisenser og kursmateriale uten å måtte mase på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har samme erfaringer som Matsemann, men tror siDDis snakker om uavhengig (freelance) konsulent vs. fast ansatt (og ikke fast ansatt konsulent).

Som uavhengig konsulent, som jeg antar det er snakk om her, som gjerne leies inn via eget ENK vil være bedre betalt per time, så man har mulighet til å tjene bedre der. Dog mister man en del av sikkerheten en fast ansettelse gir.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
Lurer litt på hvor du har jobbet eller hvem du har pratet med, da det er helt forskjellig fra inntrykket jeg sitter med. Vi får velge en topspeccet laptop eller macbook, får det vi vil av lisenser og kursmateriale uten å måtte mase på det.

 

Idag har nok dette blitt mye mer normalt, da det er skjerpet konkurranse om å få tak i utviklere og gode goder er billigere enn høyere lønn. Men nei du skal ikke mange år tilbake før du fikk nei om du ønsket skikkeleg arbeidsutstyr.

Lenke til kommentar

Vil balansere diskusjonen litt med at det er godt mulig å ha gode vilkår og frihet som fast ansatt uten å være konsulent. Sitter selv 100% på hjemmekontor, med fast ansettelse, konkurransedyktige villkår, mer eller mindre fritt valg av utstyr og med stor grad av frihet i hverdagene, både med tanke på arbeidstid og arbeidsoppgaver.

 

Ting må jo leveres, men det må det jo alltid.

 

Samtidig slipper jeg å jakte på oppdrag og selge meg inn (utover det som inngår i vanlig arbeidsplasspolitikk).

 

Å kvantifisere hva som er 'best' er vanskelig, da både konsulentvirksomhet og fast ansettelse kan være en mengde forskjellige ting.

 

Selv vil jeg heller understreke viktigheten av et godt faglig miljø, god personalpolitikk, rom for kreativitet og utviklingsmuligheter - som kan oppnås i begge modeller, men som er fraværende mange steder.

Endret av process
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som uavhengig konsulent så får du mye større frihet, altså istedenfor ein dum Windowslaptop så velje du ein Macbook Pro. Du handler inn det du trenger av lisenser f.eks IntelliJ så du slipper Eclipse og kurs/opplæringsmateriell som https://safaribooksonline.com

Trenger ikke å måtte bruke energi på få dette "godkjent".

 

Når det kommer til lønn, så er også denne betydelig bedre om du greier å selge deg selv. Det er også mange bemanningsbyrå som kan hjelpe deg mot en bit av kaka. Å kunne få litt ekstra fri innimellom er også heilt greit, 2 måneder med chill, ferie, og få muligheten til å fordype deg i noe helt nytt som og er helt valgfritt er faktisk ganske greit.

 

En ting er veldig klart for meg, det sitter laaaaaaaaangt inne å gå tilbake i fast stilling. Mange bedrifter har veldig god ordninger, men jeg føler de fleste kommer fremdeles for kort.

 

En annen ting, jeg elsker korte kontrakter for om jeg ikke trives i et prosjekt, så er det bare noen uker å måtte holde ut. En annen fordel er at om noen har veldig lyst på deg, så kan du også reforhandle prisen. Så å selge seg inn billig på en kort kontrakt er helt greit, men skal du ha meg 6-12 måneder, så koster det litt mer. Å bevise at du er verdt mer, er mye lettere når kunden har sett hva du kan levere.

Bruker du bemanningsbyrå for å selge deg inn? Hvordan er den ordningen i så fall? Og hvilke timerater kan man forvente? Ligger det på samme nivå som det konsulentfirmaer typisk fakturerer?

Lenke til kommentar

Bruker du bemanningsbyrå for å selge deg inn? Hvordan er den ordningen i så fall? Og hvilke timerater kan man forvente? Ligger det på samme nivå som det konsulentfirmaer typisk fakturerer?

Du spurte ikke meg, men jeg kan svare for min egen del:

 

Bruker aldri vanlige bemanningsbyråer. Har enten direkte kontrakt med kunden eller inngår som underleverandør hos et annet konsulentfirma som har avtale med kunden. Mange forespørsler og ikke vanskelig å finne oppdrag.

 

Av det jeg kjenner til av priser, så ligger det på mellom 1100 og 1400 pr time. Men prisen kan sikkert variere en god del mellom ulike segmenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker du bemanningsbyrå for å selge deg inn? Hvordan er den ordningen i så fall? Og hvilke timerater kan man forvente? Ligger det på samme nivå som det konsulentfirmaer typisk fakturerer?

 

Enten direkte med kunde, eller som underleverandør ja. De store selskapene har rammeavtaler som ikke gjør det mulig å få jobbe hos de direkte. Prisene varierer ja, basert på hva, når, lengde, hvor og hvordan. Sitter igjen med mer enn det jeg ville gjort hos et konsulentselskap, samtidig som jeg tar all risiko. Men nå velger jeg kundene og arbeidsoppgavene, og for meg er det kjempeviktig med tanke på trivsel. Tilgang til fagmiljø har blitt mindre viktig for meg for jeg føler jeg kan det meste godt nok, altså jeg er enda langt i fra utlært, men jeg løser de aller fleste utfordringer sett fra et forretningsmessig perspektiv. Og når jeg jobber hos en kunde så får jeg lære mye om forretningen som jeg synes er mye mer spennende enn teknologi x og y.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er faktisk ingenting jeg savner ved å være fast ansatt lenger.

 

Ja, selvstendige konsulenter tjener mer fordi man skal ha betalt for risikoen man tar. Det gjelder blant annet oppdragsrisiko, ansvarsrisiko m.m.

 

Gode tider for utviklere nå og håper det varer noen år til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...