Gå til innhold

Teknisk Ukeblads redaktør lånte elbil: – Jeg fikk ladeangst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

24 prosent mener at mangel på hurtigladere er det største problemet.

- Det vil si at 76% mener at mangel på hurtigladere ikke er det største problemet.

 

- Presiser gjerne hva dere legger i uttrykket Offentlige ladere. Hvis dere mener offentlig subsidierte ladere (via Enova) så er dere inne på problemets kjerne. Det samme problemet gjelder ikke det private usubsidierte ladenettverket til Tesla. Det er offentlig tilgjengelig, men kanskje ikke det dere legger i ordet offentlig. Siden det er de subsidierte det er noe galt med vil jeg antyde at subsidieringen har lykkes dårlig. Det er stilt for dårlige krav til driftssikkerhet, kapasitet, tetthet og ikke minst skalerbarhet ved økt behov.

 

Fortsatt lader de fleste elbilen hjemme i garasjen om de har mulighet til det. Men for mange som bor i leiligheter uten lademulighet, er offentlige hurtigladere viktig.

- Dette er en riv ruskende gal tilnærming. De som ikke lader hjemme eller på jobb opptar unødvendig mye kapasitet på hurtigladerne. Ca 10 ganger mer enn de som lader hjemme eller på jobb jevnlig, ved antagelsen at andre hurtiglader 10% av sin årlige kjørelengde. Disse elbilistene utgjør mindre enn 9,3% av elbilistene i følge samme undersøkelse (antagelig ganske mye mindre siden en del av disse lader på jobb i stedet for hjemme). Folk bør avstå fra elbil til de kan lade hjemme/på jobb. Dette problemet løser man ikke ved å øke antall hurtigladere, det løser man ved å ta ondet ved rota, sikre folk lading hjemme/på jobb. Merk også at behovet for hurtigladere synker ved økende rekkevidde. Biler med lengre rekkevidde letter altså på problemet. Man kan derfor ikke si at en økning fra 0,2 til 1,2 M elbiler 6-dobler problemet eller behover for hurtigladere. Dette er ikke lineært. En annen ting er at antall hurtigladere er et dårlig mål på antall km rekkevidde som kan lades på hurtigladestasjoner. Ladeeffekt er en svært viktig del av det regnestykket. Nye hurtigladere med 350kW (Ionity) vil kunne lade 7 ganger så mange km rekkevidde til bilparken som én 50 kW hurtiglader.

 

Nå kan vi selvsagt finregne på det, men jeg tror vi er i god rute fram til 2025. Dvs.:

 

1. Alle har nå en grunnleggende rett til å få anlegge lademulighet hjemme. Stadig flere vil benytte seg av den retten og om få år tror jeg over 90% av de som vil ha det, har eller kan anskaffe seg det.

2. Bilprodusentene lager biler med lengre rekkevidde og høyere ladeeffekt

3. Dersom antall hurtigladere dobles fram mot 2025 og alle de nye får 250+ kW ladeeffet så tror jeg vi er i mål med lite ladekø selv om elbilparken øker til 1,2 millioner. Man trenger altså ikke teppelegge landet med hurtigladere.

Lenke til kommentar

Ja. Det er hadde vært enklere om alle hadde hatt samme system som Tesla med at en bare plugger inn og så snakker laderen og bilen sammen og blir enig om hvor regningen sendes. Men når ikke det er slik fra alle andre leverandører så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor folk argumenterer mot at det settes på laderne en kortløsning. Argumentet om at det er for dyrt på en lader til hundretusenvis av kroner kjøper jeg ikke.

 

Pr. dags dato kan jeg som sagt her tidligere kjøpe en Cola på en brusautomat med bankortet mitt. På ubetjent bensinstasjon tar dem kort. Kortene har som også sagt her kontaktløs betaling for opp til kr. 200,- jeg kan kjøpe ei elgpølse på julemarked med trådløs korterminal. Idrettslaget selger vaffler med en trådløs kortterminal. Det eneste stedet jeg kan tenke meg i farta hvor det ikke er mulig å betale med kort er på ladere.

Lenke til kommentar

Tesla driver å monterer CCS-plugger på laderne sine for tida. Det virker som de posisjonerer seg mot ladesamarbeid med andre bilmerker. Så ikke se bort i fra at det blir mulig å lade helt uten kort og brikke etter hvert. Dvs. bilen må registreres hos Tesla og så får bileieren en månedlig faktura for energibruk.

Lenke til kommentar

Tesla driver å monterer CCS-plugger på laderne sine for tida. Det virker som de posisjonerer seg mot ladesamarbeid med andre bilmerker. Så ikke se bort i fra at det blir mulig å lade helt uten kort og brikke etter hvert. Dvs. bilen må registreres hos Tesla og så får bileieren en månedlig faktura for energibruk.

Eller så ser de det økonomiske i og kunne selge strøm til andre kunder ?

Lenke til kommentar

De driver ikke veldedighet. At ladeeffekten og driftsstabiliteten er høy vet vi jo fra før, så det store spørsmålet er jo hva man må betale for strømmen om man har et annet bilmerke og hvilke biler som får denne løsningen. Jeg vil tippe at Tesla setter krav til ganske høy ladeeffekt i bilene.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at Tesla setter krav til ganske høy ladeeffekt i bilene.

 

Du trenger ikke å tippe, det har de skrevet for flere år siden: alle (bilprodusenter) er invitert til å være med forutsatt at de betaler sin andel av kostnadene og at bilene kan hurtiglades slik at laderne ikke er opptatt alt for lenge
Lenke til kommentar

Tesla driver å monterer CCS-plugger på laderne sine for tida. Det virker som de posisjonerer seg mot ladesamarbeid med andre bilmerker. Så ikke se bort i fra at det blir mulig å lade helt uten kort og brikke etter hvert. Dvs. bilen må registreres hos Tesla og så får bileieren en månedlig faktura for energibruk.

De har jo gått ut og sagt at hvem som helst kan kjøpe seg inn i deres nettverk, men de må tilpasse bilene sine til laderne.

Tydeligvis ingen interesse for dette fra andre produsenter, det ville nok blitt en bitter pille å svelge vil jeg tro.

Så nå går Tesla foran med å tilpasse sine biler til den europeiske standarden, og da kanskje de har større hell med å få andre produsenter inn på sitt nettverk.

Lenke til kommentar

De har jo gått ut og sagt at hvem som helst kan kjøpe seg inn i deres nettverk, men de må tilpasse bilene sine til laderne.

Tydeligvis ingen interesse for dette fra andre produsenter, det ville nok blitt en bitter pille å svelge vil jeg tro.

Så nå går Tesla foran med å tilpasse sine biler til den europeiske standarden, og da kanskje de har større hell med å få andre produsenter inn på sitt nettverk.

Jeg vet, og det er nettopp det jeg mener. De nye pluggene passer fysisk til flere biler. Ergo flere muligheter til at penger skifter hender. Prisen avhenger nok av hvor mye "trykk" det gir på Teslas ladenettverk. Altså antall biler * sannsynligheten for at de behøver lading * normal ladetid. Eller sagt på en annen måte: Wolksvagen måtte nok betalt vesentlig mer enn Jaguar for tilgang til ladenettverket. Energiprisen som kunden betaler kommer selvsagt i tillegg. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har hørt det argumentet om at man må ha ladebrikke gjentatte ganger, fordi det er for mye gebyr ved kortbetaling, men forstår det bare ikke, når en Cola og en sjokolade kan betales på toget med kort, eller sogar toalettbesøk med kontaktløs betaling og det er vanligvis beløp av samme størrelsesorden som "full tank".

 

Nå skal det sies at samme ladebrikke kan registreres hos flere leverandører og man kan ha

flere ladebrikker, til hver person som bruker bilen og én liggende i bilen i tilfelle man låner den ut osv. Men det styret med ladebrikker var unødvendig, gitt at man altså kan betale for både sjokolader og toalettbesøk uten at gebyrene tydeligvisvis er for store.

Lenke til kommentar

Problemet tror jeg er tiden og kostnaden er uviss når man viser kortet. Laderen vet ikke hvor mye den skal belaste kortet eller når den skal belastes. RFID er en svært kjapp måte å starte lading på.

På bensinstasjoner med kortbetaling på pumpa betaler man med kort før man vet hva beløpet blir. Det fungerer altså fint der, så jeg ser ikke noen grunn til at de skal klare det samme ved hurtigladere.

 

Jeg tror det er helt andre grunner til at Fortum/GK ikke benytter kort. De ønsker å påtvinge folk kundeloyalitet til deres ladere ved å belaste høyere priser for de som betaler via SMS.

 

På Teslas ladestasjoner fungerer bilen som både bil og betalingsbrikke. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere produsenter bygger brikken inn i bilen. Det er jo SÅ mye enklere enn å måtte plukke fram en brikke man kanskje har glemt i et annet plagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror det er helt andre grunner til at Fortum/GK ikke benytter kort. De ønsker å påtvinge folk kundeloyalitet til deres ladere ved å belaste høyere priser for de som betaler via SMS.

De vil nok låse kunder til sine produkter,  noe som er vanlig men ikke mye likt. Blir det nok tilbydere med enklere tjenester må de omstille seg for og holde følge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det er de subsidierte det er noe galt med vil jeg antyde at subsidieringen har lykkes dårlig. Det er stilt for dårlige krav til driftssikkerhet, kapasitet, tetthet og ikke minst skalerbarhet ved økt behov.

Eller kanskje det har noe med at det ikke har vært noe marked av betydning å adressere siden den eneste billeverandøren som har levert biler som i noen videre grad brukes til lengre turer har valgt å bygge sine egne ladere kryssubsidiert med sine egne biler noe som er til hinder for at det kan oppstå et levedyktig tredjepartsmarked for hurtiglading.

 

Selv om vi kan ha forståelse for at tesla så seg nødt til å tilby hurtiglading selv, kan vi heller ikke ignorere at ved at de gjorde det, og ved at de gjorde dette i form av et lukket og proprietært system, har de sannsynligvis skapt en brems for utbygging av hurtiglading, og potensiellt en brems for øvrige elbilleverandører.

Lenke til kommentar

På bensinstasjoner med kortbetaling på pumpa betaler man med kort før man vet hva beløpet blir. Det fungerer altså fint der, så jeg ser ikke noen grunn til at de skal klare det samme ved hurtigladere.

 

 

Grunnen er at det er en tidsbegrensning inne i bildet. Det går greit med bensinfylling, men ikke med lading som kan ta mange timer (jeg betaler innimellom for lading med app og står i 12 timer, lading er mer enn bare hurtiglading). 

 

Kontaktløst er heller ingen god løsning. Maksbeløpet er for lavt (jeg lader ofte for mer enn 200,-) og pga. tidsbegrensningen må man velge ladetid før man starter. Upraktisk :( Slik er det på alle ladestasjoner i Europa som tar kort (og på de vi hadde i Norge tidligere som gjorde de), man må velge ladetid på forhånd. Evt. starte lading på nytt hvert kvarter eller noe slikt (sånn var det på Eidsiva sin i Gjøvik tidligere). Håpløst. 

 

RFID funger derimot knall, så lenge man har registrert seg hos riktig operatør. Løsningen er derfor heller RFID roaming, som er på vei. I Norge kan vi allerede bruke én brikke hos de største operatørene (Elbilforeningen sin), når man etterhvert også kan bruke den i resten av Europa er det ikke noe poeng med dyre og knotete kortløsninger. 

Lenke til kommentar

RFID funger derimot knall, så lenge man har registrert seg hos riktig operatør. Løsningen er derfor heller RFID roaming, som er på vei. I Norge kan vi allerede bruke én brikke hos de største operatørene (Elbilforeningen sin), når man etterhvert også kan bruke den i resten av Europa er det ikke noe poeng med dyre og knotete kortløsninger. 

 

RFID er jo ikke et betalingssystem. Det er jo bare en identifikator som er koblet til din betalingsinformasjon i en database. På samme måte kan bankkortet eller mobilen fungere som en identifikator. Med CCS 2.0 vil jo bilen selv være en identifikator, på Bystasjonen i Bergen er registreringsnummeret identifikator. Å måtte få tilsendt egne fysiske dingser for å trigge betaling via radiokommunikasjon er en utrolig tungvint prosess når vi ellers har andre dingser som fint kan gjøre samme jobben.

 

Ladetilbyderne har vært veldig lite oppfinnsomme på smidige løsninger hittil, i tillegg har ladeautomatene hatt lav kvalitet. De fleste som har kjørt litt bil med CHAdeMO/CCS har måttet ringe supporttelefonen. Det er egentlig utrolig at noe så enkelt skal måtte gjøres så vanskelig. Brusautomater er jo sikre som banken i forhold. En god konkurrent kunne blåst GK/Fortum rett av banen.

 

Men jeg er ellers enig om at vi må ut av den bensinstasjon-tankegangen at all lading skal skje på farten. Flere ladegarasjer, mer gatelading! Lav effekt og lading om natten er effektiv utnyttelse av parkeringsareal og strømnett.

Lenke til kommentar

 

3. Dersom antall hurtigladere dobles fram mot 2025 og alle de nye får 250+ kW ladeeffet så tror jeg vi er i mål med lite ladekø selv om elbilparken øker til 1,2 millioner. Man trenger altså ikke teppelegge landet med hurtigladere.

 

 

Ikke sammenheng med diskusjonen, men ser flere estimerer 1,2 millioner elbiler om 6 år. Per nå er bestanden cirka 200.000 elbiler. For at antallet skal være 1 million høyere om 6 år må det altså selges grovt regnet cirka 166.000 elbiler hvert år. Dvs nærmere 100% av nybilsalget fra nå må være elbil. 

 

Det virker også som det er stor utskiftning blant de som kjører elbil idag hvor man oftere bytter til ny modell. Dette vil mulig bremse seg takt med at endringene er små på modellene, som gir lavere salg. Siste avsnitt ren spekulasjon fra min side, men uansett vil nok antall elbiler i 2025 være vesentlig lavere enn estimert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...