Gå til innhold

Teknisk Ukeblads redaktør lånte elbil: – Jeg fikk ladeangst


Anbefalte innlegg

Godt poeng. Takk for matematikk og realitetsorientering her.

 

Elbilandelen har vært sterkt økende hvert eneste år det siste tiåret og ventes å passere 50% i år på landsbasis. Nybilsalget ligger på ca 150 000 biler i året. For å ta et pessimistisk anslag: La oss si elbilandelen stagnerer på 50%. Da får vi 75 000 nye elbiler i markedet hvert år. Altså 450 000 nye i løpet av 6 år og burde være oppe i ca 650 000 på landsbasis i 2025. Inkludert et frafall på noen titusen av de eldste elbilene.

 

Tar vi en absolutt øvre grense på 100% hvert år så blir det 6*150000 + 200000 = 1,1 million i 2025.

 

Tar vi en mellomting og sier 50% i 2019 og legger på 5% per år opp til 80% i 2025 så får vi ca 880 000 i 2025. Jeg tror det er en grei gjetning. Så kan vi begynne å finregne på andeler med 50 kW hurtiglading, 100kW, batterikapasitet osv og se hva det betyr for behovet for antall ladestasjoner/stolper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kjøp Model 3? Så kommer du deg til Kongsberg og hjem igjen uten problem. Med varmen slått på også :)

Hvorfor ikke ta toget, mer klimavennlig løsning det.

 

Og blir det nok ladestasjoner kan alle kjøpe lette og enkle elbiler så man slipper store og resurskrevende elbiler.

Enkle, lette elbiler takler ikke alle oppgaver, men de er en god erstatning for de minste fossilbilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og blir det nok ladestasjoner kan alle kjøpe lette og enkle elbiler så man slipper store og resurskrevende elbiler.

.. bortsett fra at man må lade en times tid for hver time man kjører. Små batterier betyr både kort rekkevidde og lav ladeeffekt, som igjen gir hyppige og lange ladestopp.

 

Løsningen er ikke å teppebombe landet med ladestasjoner sånn at folk må stå og lade en time for hver time kjøring. Løsningen er å øke rekkevidden (batterikapasitet delt på forbruk) slik at man kan kjøre flere timer og likevel bare trenge en halvtimes stopp. Per i dag betyr det 60-100 kWh batterikapasitet kombinert med minst 100 kW ladehastighet fra 0-50% og over 50 kW opp til minst 80%.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

.. bortsett fra at man må lade en times tid for hver time man kjører. Små batterier betyr både kort rekkevidde og lav ladeeffekt, som igjen gir hyppige og lange ladestopp.

 

Løsningen er ikke å teppebombe landet med ladestasjoner sånn at folk må stå og lade en time for hver time kjøring. Løsningen er å øke rekkevidden (batterikapasitet delt på forbruk) slik at man kan kjøre flere timer og likevel bare trenge en halvtimes stopp. Per i dag betyr det 60-100 kWh batterikapasitet kombinert med minst 100 kW ladehastighet fra 0-50% og over 50 kW opp til minst 80%.

Det kommer an på hvordan man ser på det, skal man over en lengre avstand er det mer fornuftig og ta offentlig transportmiddel og parkere bilen ved holdeplassen/tog-terminalen. skal det være bærekraftig kan vi alle ikke kjøpe tunge elbiler med lang rekkevidde og hengerfeste for at man vil beholde sin livsstil, har man behov for daglig privat transport over en lengre avstand får man flytte nærme så man blir kortreist. Trenger man en større bil en gang ibland med hengerfeste kan man leie en da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det kommer an på så mangt. Dieseltog, dieselbusser eller fly er på ingen måte mer klimavennlig enn elbiler, så det bør begrenses, ikke subsidieres.

 

En annen ting er at et allround-kjøretøy har mer fleksibel bruk enn et nisje-kjøretøy og at mange har bruk for bil ved destinasjonen. F.eks på bilferie. Det er mulig å leie, men avhengig av avstanden kan det være mer praktisk å kjøre dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng. Takk for matematikk og realitetsorientering her.

 

Elbilandelen har vært sterkt økende hvert eneste år det siste tiåret og ventes å passere 50% i år på landsbasis. Nybilsalget ligger på ca 150 000 biler i året. For å ta et pessimistisk anslag: La oss si elbilandelen stagnerer på 50%. Da får vi 75 000 nye elbiler i markedet hvert år. Altså 450 000 nye i løpet av 6 år og burde være oppe i ca 650 000 på landsbasis i 2025. Inkludert et frafall på noen titusen av de eldste elbilene.

 

Tar vi en absolutt øvre grense på 100% hvert år så blir det 6*150000 + 200000 = 1,1 million i 2025.

 

Tar vi en mellomting og sier 50% i 2019 og legger på 5% per år opp til 80% i 2025 så får vi ca 880 000 i 2025. Jeg tror det er en grei gjetning. Så kan vi begynne å finregne på andeler med 50 kW hurtiglading, 100kW, batterikapasitet osv og se hva det betyr for behovet for antall ladestasjoner/stolper.

 

 

Klarte ikke å finne tall, men det importeres også i stor grad mange biler til Norge, og spesielt for elbiler i begynnelsen av nye modellanseringer hvor det er lang ventetid. Fant en sak fra 2016 hvor det en måned ble importert hele 20.000 kjøretøy, men da er det inkludert motorsykler, veteranbiler, premiumbiler etc. 

 

Hvis vi tenker oss mellom 20-40.000 importerte nye høyner det potensialet. Men igjen forutsetter dette jo 100% elbilsalg :)

 

Jeg tror dine estimat avslutningsvis med 50% 2019 og cirka 5% økning er realistisk.

 

Ellers tenker jeg at i takt med at hybridene vil få økt rekkevidde og elbilfordelene forsvinner vil dette bidra til flere hybrider. En potensiell hybrid med 20 kW batteri kan også ha behov for hurtiglader, men noe mindre behov. 

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Det kommer an på så mangt. Dieseltog, dieselbusser eller fly er på ingen måte mer klimavennlig enn elbiler, så det bør begrenses, ikke subsidieres.

 

En annen ting er at et allround-kjøretøy har mer fleksibel bruk enn et nisje-kjøretøy og at mange har bruk for bil ved destinasjonen. F.eks på bilferie. Det er mulig å leie, men avhengig av avstanden kan det være mer praktisk å kjøre dit.

Du kan lese denne MIT artikkelen som sier at med de tiltakene vi nå foretar oss vil vi kun senke temperaturen med 0.2 grader frem til 2100.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva mener du med det? At vi like gjerne kan drite i klimaet? Eller at vi må gjøre mye mer?

Klimabevissthet er viktig, spesielt i nærmiljøet der kan vi gjøre mye.

 

Er global oppvarming reelt gjør vi for lite og feile prioriteringer synes jeg. Men tiltak som direkte går inn på hvordan personer skal leve vil nok ikke bli godt mottatt så derfor blir det sånn halvgjort på måter som ikke har en direkte eller i stort omfang så meningmannen ikke merker så mye av dette i et kortsiktig perspektiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Overbefolkning blir etterhvert et enormt problem for denne planeten vi befinner oss på.

Tror nok ikke planeten i det store og hele bryr seg veldig mye om hva et par millioner mennesker oppe i steinrøysa driver med, om de kjører noen batteribiler eller ikke. I løpet av rundt år 2100 vil det sannsynligvis være mellom 10 og 20 milliarder mennesker på denne planeten, dette ut fra prognoser, men mest sannsynlig midt mellom de 2 tallene. Hvordan vil planeten takle dette?

Alle som er beboere på denne planeten vil måtte tilpasse seg endret klima, uansett årsaken til forandringene.

Blir det for mange av oss vil naturen på en eller annen måte rydde opp selv, det er bare å se på verdenshistorien og alle de store klimaforandringene som ligger bak oss. Arter dør ut og nye oppstår mens andre utvikler og tilpasser seg endret klima.

Den eneste sikre måten å stoppe klimaendringer mest mulig på er at man utrydder store mengder av jordens befolkning og slutter å bruke opp naturens ikke-fornybare energiressurser. Altså kraftig ned i levestandard for alle, men særlig vesten, og flere milliarder færre mennesker på denne planeten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet var kanskje at han lånte en førstegenerasjons e-golf? Det er jo etter hvert flere modeller som kan kjøre den distansen uten å lade, 2*90km er jo ikke en langtur akkurat..

 

Når det er sagt har vi fortsatt en jobb å gjøre på ladeinfrastruktur, vi trenger flere hurtigladere og sakteladere og en god informasjon/betalingsinfrastruktur rundt.

 

Trenger absolutt flere ladere rundt omkring. Jo lengre unna sentrale knutepunkt, dess dårligere er det stilt. Ladeoperatørene bør se litt på at noen ladere ikke nødvendigvis er lønnsomme, men det er viktig for lojalitetsbindingen at man fremdeles kan lade hos "sin" operatør. Ville heller betalt noen mer ører mer, om jeg viste at operatøren sørget for at det fantes lademuligheter i en større utstrekning. Det er en fordel for oss alle.

 

Jeg har mer trua på en mobilløsning enn kortterminaler. Dagens hurtigladere omsetter ikke for stort, en kortterminal blir antagelig for dyrt for en typisk hurtiglader med en 50kW DC-stolpe og en 2*22kW AC-stolpe. En parkeringsplass har gjerne 20 ganger så mange plasser, ofte langt flere. På større hurtigladelokasjoner, med 50+ ladeplasser og høyere effekter vil det være naturlig med kortterminal i tillegg til mobilløsning/ladebrikke.

 

Kunne sikkert vært en idé å ha en eller to kortterminaler, og så valgte man hvilken ladestolpe/ladepunkt man er koblet til og vil betale for. Men bilen kommuniserer med stolpen allerede, slik at det burde ikke være behov for andre løsninger utenom en "nødløsning" om alt annet streiker.

 

Dette er særnorsk. Og 100% elbilinnhold i Norge har ingen (vel, marginalt, da) innvirkning på globalt CO2-utslipp.Har de siste månedene besøkt Spania og Portugal og har spesielt vært på utkikk etter elbiler i trafikkbildet. Ingen å se. NADA.

 

Elbiler koster mer å anskaffe for den enkelte, og lands infrastruktur for elforsyning må forsterkes. Husholdningenes og statenes økonomi er ikke alle steder som i de ypperste vestlige land.

 

Vi kan sole oss i Tesla-glansen her på haugen. Men signifikant elbilandel i byer som Lagos, Dehli, Jakarta, Bangkok, Rio. Forget it, ever! This is a real world. Å stanse befolkningsveksten er eneste medisin for å "redde verden".

 

Selv om vår påvirkning på globalt klima er minimal, så teller nærmiljø. Dessuten vil det faktum at rike land går for foran som pionerer, føre til billigere og bedre løsninger på sikt. Så får heller de fattigere landene hoppe inn når det er godt nok og billig nok for dem.

 

Dog er det i storbyene du nevner, enda viktigere å få høy elbilandel enn her hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...