Gå til innhold

[Løst] Betale kreditt asap for å få kreditt tilbake


Anbefalte innlegg

Hei, har spørsmål om hvordan kreditt vil fungere i dette tilfellet. Om jeg en dag bruker 5000 kroner på kredittkortet og samme dag betaler 5000 til kredittkortet fra mine egne penger, vil jeg da få kredittgrensen tilbake? Kan jeg med andre ord ha en "evig" kredittgrense så lenge jeg alltid betaler pengene jeg skylder så fort jeg har brukt de, eller må jeg fremdeles vente til neste periode begynner før jeg kan fortsette å handle på kreditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har spørsmål om hvordan kreditt vil fungere i dette tilfellet. Om jeg en dag bruker 5000 kroner på kredittkortet og samme dag betaler 5000 til kredittkortet fra mine egne penger, vil jeg da få kredittgrensen tilbake? Kan jeg med andre ord ha en "evig" kredittgrense så lenge jeg alltid betaler pengene jeg skylder så fort jeg har brukt de, eller må jeg fremdeles vente til neste periode begynner før jeg kan fortsette å handle på kreditt?

 

Det varierer sikkert litt, men hos komplettbank kan jeg gjøre som du beskriver - betale inn når jeg vil på kredittkortet og få 'normalisert' grensen. Det enkleste er selvsagt å bare ha høyere kredittgrense og ta denne jobben ved lønning hver måned dog.

 

Du må dog som regel vente til neste arbeidsdag før endringen tikker inn hos de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vitsen ? Noe av greiene er å bruke garantien, om noe skjer og kan kreve pengene tilbake fra kreditkort selskapet

 

Om enn blir svindlet og har betalt med debetkortet. Da er penga borte for alltid. Det er dem ikke om enn betaler med kredittkortet da enn kan kan sende en klage/reklamere via kredittkortselskapet.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

vitsen ? Noe av greiene er å bruke garantien, om noe skjer og kan kreve pengene tilbake fra kreditkort selskapet

 

Om enn blir svindlet og har betalt med debetkortet. Da er penga borte for alltid. Det er dem ikke om enn betaler med kredittkortet da enn kan kan sende en klage/reklamere via kredittkortselskapet.

Nå spurte jeg trådstarte da... Vet du at han har samme begrunnelse?

 

Personlig bruker jeg aldri i nærheten av så store summer på kjøp fra firmaer hvor jeg kan føle meg usikker og kanskje kan få bruk for denne muligheten. Hvis man handler på tvilsomme nettsider må man bruke Visa eller Mastercard, og da er man dekket både med kredittkort og debetkortet med "egne penger".

 

Hvis man skal være økonomisk så har man så høy kredittgrense, som nevnt i en tidligere post, at man har har nok kreditt frem til forfall og bruker et kort som er gebyr- og rentefritt til første forfall.

Lenke til kommentar

De fleste kredittselskaper har løsningen som trådstarter spør om. Ser riktignok ikke helt vitsen, da man uten kostnader kan vente til faktura kommer. 

De fleste kredittselskaper har også mulighet til å overføre mer enn kredittrammen. I trådstarters tilfelle kan man betale inn 5000kr ekstra og ha 10'000 i "kredittgrense". Men det er ikke spesielt økonomisk, for man får ikke renteinntekter på det man har ekstra på kredittkortet

Lenke til kommentar

De fleste kredittselskaper har løsningen som trådstarter spør om. Ser riktignok ikke helt vitsen, da man uten kostnader kan vente til faktura kommer. 

 

Kanskje du er på ferie et sted der debitkort ikke funker like bra som kredittkort (USA er ett slik tilfelle), da kan du kanskje få behov for å betale dele av kreditten tilbake før tid for å kunne fortsette å bruke kortet.  Mitt inntrykk er at de færreste vil få en kredittgrense over 100K på et kredittkort og at du deretter må supplere med flere kort men det er vel en av de ting som kan bli vanskeligere med nye regler.

Lenke til kommentar

De fleste kredittselskaper har løsningen som trådstarter spør om. Ser riktignok ikke helt vitsen, da man uten kostnader kan vente til faktura kommer. 

De fleste kredittselskaper har også mulighet til å overføre mer enn kredittrammen. I trådstarters tilfelle kan man betale inn 5000kr ekstra og ha 10'000 i "kredittgrense". Men det er ikke spesielt økonomisk, for man får ikke renteinntekter på det man har ekstra på kredittkortet

Antar problemet er at man ikke får stor nok kredittramme. F. eks. hvis man er student, og har spart til en utenlandsreise men ønsker å bruke kredittkort heller en debitkort både pga. bonus/fordeler og fordi det er enklere/sikrere hvis man trenger chargeback. Jeg løste det slik du beskriver, med overbetaling og ekstra høy "Kredittgrense".
Lenke til kommentar

Antar problemet er at man ikke får stor nok kredittramme. F. eks. hvis man er student, og har spart til en utenlandsreise men ønsker å bruke kredittkort heller en debitkort både pga. bonus/fordeler og fordi det er enklere/sikrere hvis man trenger chargeback. Jeg løste det slik du beskriver, med overbetaling og ekstra høy "Kredittgrense".

Korrekt, skal på tur i utlandet i noen uker og har ikke høy nok kredittgrense til å klare meg på kun den. 

Har selv DnB student mastercard, og etter å ha lest litt rundt virker det som at kredittgrensen normaliserer når betalingen er prosessert.

Takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...