Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Melatonin?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Er det noe du ikke forstår med spørsmålet mitt?

Det lyder:
Siden det er så mange som forsvarer søvnklikkene her inne så ville det vært fint med en oppsummering over hvilke tiltak de tilbyr om vi ser bort i fra generelle søvnråd, behandling med melatonin og CPAP. En rangert rekkefølge over de mest vellykkede tiltakene ville vært fint (også hvilke medikamenter man lykkes best med).

La meg omformulere spørsmålet ditt for deg : "Svar på spørsmålet mitt, men utelat alt som går i mot mine argumenter! Hah! jeg viste det, du klarer ikke å svare!"

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hugo_Hardnuts skrev (44 minutter siden):

Virker som han tror at kognitiv atferdsterapi er det samme som "generelle søvnråd, behandling med melatonin eller CPAP". Det er det jo da ikke, for de som måtte lure.

Takk, jeg vet utmerket hva det er og trenger ikke råd fra allvitere og kverulanter som enkelte her. Jeg spør om hva som er fokus om vi utelater disse temaene, men det er det tydeligvis ingen som vet, så da er det vel best å holde kjeft.

Lenke til kommentar

Vel, du spurte om andre tiltak enn de tre du listet opp, og da jeg svarte med et du ikke hadde listet opp, gjentok du  spørsmålet som om jeg svarte noe feil. Jeg prøvde bare å forstå hvorfor, og da var en av hypotesene mine at du ikke visste at det var noe annet enn de tre. Hvis det gjør meg til en kverulant eller allviter i dine øyne, får nesten det stå på din kappe.

Edit: skrivefeil

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
On 12/13/2020 at 8:38 PM, jae-ols said:

Slik humbug har jeg ingen tro på. Bedre å se en fotballkamp. Dette som er beskrevet her hjelper ikke en med kroniske søvnproblemer. 

Hva som funker og ikke funker for deg, må du jo bare prøve ut. Funker det ikke, så funker det ikke. Mange mennesker lever med mindre alvorlige og svært alvorlige sykdommer og tilstander hvor medisinen ikke fungerer for dem, for andre fungerer det. Slik er det bare. Er du skeptisk, kaller der humbug, og det ikke har effekt - nei så fungerer det vel ikke for deg. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (9 timer siden):

Slik er det bare. Er du skeptisk, kaller der humbug, og det ikke har effekt - nei så fungerer det vel ikke for deg. 

Det er ikke noe som fungerer for meg, sammenlignet med Imovane blir det som å ta en Doc. Ingen virkning. Mulig det fungerer på de med veldig lette søvnproblemer. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Det er ikke noe som fungerer for meg, sammenlignet med Imovane blir det som å ta en Doc. Ingen virkning. Mulig det fungerer på de med veldig lette søvnproblemer. 

Jeg har vært gjennom langtids behandling med Zopiklon(Imovane), gikk på valium en periode i sommer etter en ulykke, Stilnoc har jeg prøvd samt zonat og vallergan. Så mine søvnproblemer var ikke "lette søvnproblemer", likevel ble melatonin i form av circadin min redning på å omsider få et normaltish søvnmønster, men det krevde selvfølgelig en viss egeninnsats i form av å følge råd fra behandler og ikke bare forvente at pillene ordnet alt. Jeg blir veldig søvning av circadin men den slår meg ikke ut på samme måte som hypnotika og benzo, men det har fungert for meg til tross for mine store søvnvansker de siste 10+ årene. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (På 13.12.2020 den 20.38):

Dette som er beskrevet her hjelper ikke en med kroniske søvnproblemer. 

Grunnen til at du får motstand her, er at du generaliserer egne erfaringer til å gjelde for alle. Hadde du skrevet setningen over der på denne måten i stedet, hadde det vært langt mindre kontroversielt, i hvert fall i mine øyne:

Sitat

Dette som er beskrevet her hjelper ikke på mine kroniske søvnproblemer. 

Å generalisere egne negative erfaringer, særlig med hjelpetiltak man har forskningsmessig belegg for, til noe allmenngyldig, kan fort bli uheldig når det kanskje er andre med tilsvarende problemer som deg som prøver å finne ut hva som kan hjelpe. Jeg har en jobb innenfor dette feltet, og det er utrolig mye tyngre å hjelpe folk når de i utgangspunktet ikke har noen tro på at et tiltak kan hjelpe. Motivasjon for og innstilling til et hjelpetiltak har svært mye å si for om man i siste ende klarer å følge opp hjelpetiltaket selv og hvilken effekt man får av det, og da sier det seg selv at det er uheldig hvis man har liten tro på tiltaket i utgangspunktet. Så kan man jo jobbe med personens motivasjon og tankegang også, men det blir da gjerne enda en ting man må bruke tid på og krever ressurser i et system der ikke dette akkurat er overflod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Grunnen til at du får motstand her, er at du generaliserer egne erfaringer til å gjelde for alle. Hadde du skrevet setningen over der på denne måten i stedet, hadde det vært langt mindre kontroversielt, i hvert fall i mine øyne:

Å generalisere egne negative erfaringer, særlig med hjelpetiltak man har forskningsmessig belegg for, til noe allmenngyldig, kan fort bli uheldig når det kanskje er andre med tilsvarende problemer som deg som prøver å finne ut hva som kan hjelpe. Jeg har en jobb innenfor dette feltet, og det er utrolig mye tyngre å hjelpe folk når de i utgangspunktet ikke har noen tro på at et tiltak kan hjelpe. Motivasjon for og innstilling til et hjelpetiltak har svært mye å si for om man i siste ende klarer å følge opp hjelpetiltaket selv og hvilken effekt man får av det, og da sier det seg selv at det er uheldig hvis man har liten tro på tiltaket i utgangspunktet. Så kan man jo jobbe med personens motivasjon og tankegang også, men det blir da gjerne enda en ting man må bruke tid på og krever ressurser i et system der ikke dette akkurat er overflod.

Jeg beskriver hva som gjelder for min situasjon. Når du ikke har sovet skikkelig siden 1960 tallet så sier det seg selv at det blir utfordringer. Og ja, jeg har ingen tro på terapi, det hjelper ikke meg. Man har noen erfaringer etter 40 år som søvnløs. Det må sterke medisiner til her. Det er det eneste som duger. 

Lenke til kommentar

Etter MR undersøkelse nå i desember ble det hos meg funnet en relativt stor cyste i den delen av hjernen som produserer naturlig melatonin, så da har en kanskje en forklaring på hvorfor melatonin tilskudd har fungert så bra for meg, og forøvrige søvnproblemer jeg alltid har slitt med i voksen alder :) 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 15.12.2020 den 10.37):

viss egeninnsats i form av å følge råd fra behandler og ikke bare forvente at pillene ordnet alt. Jeg blir veldig søvning av circadin men den slår meg ikke ut på samme måte som hypnotika og benzo, men det har fungert for meg til tross for mine store søvnvansker de siste 10+ årene. 

Det har jeg prøvd uten resultat. Melatonin virker ikke på søvnproblemer. Det er bare et vanlig kosttilskudd. Det vi kaller humbug. Du må ha ufattelig sterk tro for at dette skal virke. Ciradin er det samme som NonStop. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (18 minutter siden):

Det har jeg prøvd uten resultat. Melatonin virker ikke på søvnproblemer. Det er bare et vanlig kosttilskudd. Det vi kaller humbug. Du må ha ufattelig sterk tro for at dette skal virke. Ciradin er det samme som NonStop. 

Ja jeg vet du har prøvd det uten resultater, men trådens tittel er sådan "erfaringer med melatonin", noe jeg har delt. Melatonin er søvnhormonet hjernen din selv produserer etter hvert som dagen går og får deg til å bli søvnig når kvelden kommer. For min del viste det seg at den delen av hjernen min som produserer akkurat melatonin har en vekst på seg som kan påvirke produksjonen av det nevnte søvnhormonet som godt mulig er skyld i mine søvnproblemer, derfor vil et tilskudd med melatonin mest trolig ha større virkning på meg enn for personer som har normal melatonin produksjon, som var poenget i innlegget mitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Melatonin er melatonin. Det er 2 forskjellige typer depo og vanlig, circadin er depo tablett eksempelvis og  vital er vanlig. Slik jeg har forstått det har du prøvd begge deler uten ønsket virkning

Det stemmer godt. Circadin skulle gjøre susen, men var en stor skuffelse. Ikke bedre en andre. Jeg lurer på om noen har nytte av slikt kosttilskudd? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...