Gå til innhold

Lyst på splitter ny e-Golf? Det er bare å stikke innom Ford-, Suzuki- eller Volvo-forhandleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg oppfatter essensen i fenomenet, må da "syndebukken" være de respektive bilprodusentene som leverer unødvendig mange el-biler til land hvor det ikke selges mye av det? Hadde de derimot prioritert leveranser til sine norske merkeforhandlere tilsvarende høyere, ville ikke situasjonen oppstått i utgangspunktet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Denne Trond Sandven kan spillet. Alt dreier seg om prisdifferanser, i stor grad drevet av avgiftsregimer. Samt kostnadsnivå. Med absolutt null i elbilavgift i Norge må der etterhvert bli et marked for å eksportere brukte elbiler. Men først må der da oppstå et marked for elbiler i mottakerlandene. Noe det er i ferd med å bli. Så min gamle e-Golf er ikke verdiløs riktig ennå…

 

Dette fenomenet bekrefter nok en gang at statistikken for nybilregistrering nedover kontinentet må tas med en pose salt. Bare at bilfabrikkene gjerne ser at tallene nedover kontinentet 'pyntes' på denne måte – fabrikkene selv kan her ikke beskyldes for delaktighet, utover unnlatelsessynd. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bilbransjen er råtten. Bedre med Teslas modell der man ikke bruker mellommenn.

... så du er nødt til å selge Tesla'en din tilbake til Tesla når den skal selges ?

 

(eller er det bare mangel av importør du finner fornuftig?)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette hadde ikke skjedd om det ikke var forskjell i avgifter og subsidier, og om den norske importørens påslag er konkurransedyktig med påslagene til importører i andre land.

 

Det politiske virkemidlet vi kan bruke er å harmonisere avgifter og subsidier med naboland.

Så får bransjens selv se om de klarer å være konkurransedyktige på påslag.

Lenke til kommentar

Dette oppstår fordi det norske bilmarkedet har vært altfor lite konkurranse. Kundene har betalt altfor mye i alle år, men nå for alle grisebank av Tesla . Når krybben er tom bites hestene. Vil nok se enda mer aggressiv konkurranse både amatør bruktimport og rivalisering mellom forhandlere, samt mange nedleggelser av orginalforhandlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

nå for alle grisebank av Tesla 

På hvilken måte?

Model 3 standard range og at model Y kommer snart. Den skikkelige norgesmodellen. En mindre model X med hengerfeste og uten vingedørene. Fraværet av kunder merkes nå fordi det er mange som setter seg på gjerdet å venter. De forhandlerne som har skikkelige elbiler i porteføljen får mindre juling, men f.eks Toyota vi kun selge til en sterkt fallende kundegruppe.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer snart, dvs om 3 år?

Modell 3 har tatt tett på 3 år fra lansering til levering i Norge.

Toyota har nok trofaste kunder såvidt jeg vet. Mye Prius til taxi går det, så er det greit, moderat salg av biler som Auris (blir Corolla snart), RAV4 med ny modell er nå ute, Yaris hybrid selger en del. Men ja, noe rett har du, kundene er gjerne 60+, men denne gruppen blir jo bare større og større siden folk blir stadig eldre. For å si det sånn, Toyota går nok ikke ut av business med det første....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

... så du er nødt til å selge Tesla'en din tilbake til Tesla når den skal selges ?

 

(eller er det bare mangel av importør du finner fornuftig?)

Nei, du er ikke nødt til å selge Tesla tilbake til Tesla. Du kan selge den selv. Og så finnes det bruktbilforhandlere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...