Gå til innhold

De utviklet nye felger til Tesla. Forbruket gikk ned 10 prosent


Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjørt over en million km og aldri hatt felger som koster over 1000 PR stykk. (Godt mulig at M felgene på den ene bilen min koster mere) poenget er at å montere på felger til 40 000kr på en bil som koster 100 000 om man ser bort fra verdien på batteriet, er meningsløst.

Dessuten bruker en el bil svært lite bremser. En heldekkende felg eller hjulkapsel burde være tilstrekkelig

Det er jo et vist miljøaspekt ved å gi bort/ bruke 30 000,- mer på felger en strengt tatt nødvendig. 300 kino eller pub besøk er langt skadeligere for miljøet, om Du ikke bur rett ved.

For noen gir «rette» felger høgre tilfredsstillelse enn å såpedusje 6 000 ganger. Det heter praktisk demokrati, og vi bruker 80% av våre resurser på det i den vestlige verden.

At stålfelger er betre på alle vis får vere så sin sak, til og med Poletiet justerte litt i sine papirer under uttesting av BMW og VW.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flotte felger, men er det noen som har sett hvordan Teslas standardfelger på model 3 er designet? Eller rettere sagt, hjulkapslene av plast? Hvis man tenker på energiøkonomi på grunn av økonomi så skal man kjøre mye før felger til 37000 kr svarer seg. Hva med å heller designe hjulkapsler til standardfelgene på model S, som gjør omtrent det samme for kanskje en tusenlapp?

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo et vist miljøaspekt ved å gi bort/ bruke 30 000,- mer på felger en strengt tatt nødvendig. 300 kino eller pub besøk er langt skadeligere for miljøet, om Du ikke bur rett ved.

For noen gir «rette» felger høgre tilfredsstillelse enn å såpedusje 6 000 ganger. Det heter demokrati, og vi bruker 80% av våre resurser på det i den vestlige verden.

Det beste for miljøet er nok å grave ned pengene, kle godt på seg, ikke være i bevegelse, spise lite osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste for miljøet er nok å grave ned pengene, kle godt på seg, ikke være i bevegelse, spise lite osv.

Nei, ta en ekstra ferie på 1 måned

 

Tekstilindustrien er den mest forureinende etter olje, forran kull til og med.

 

Om vi seier 20 arbeidsdager á 60 km kan Du reise 1 200 km, godt inn i Sverige for dei fleste. Ete litt annen og billigere mat, drikke ØL som er dyrere en vatn.

Svenskene er også underholdende og sprø, studentene har innkvartering osv. Helt annerledes enn folk flest.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Flotte felger, men er det noen som har sett hvordan Teslas standardfelger på model 3 er designet? Eller rettere sagt, hjulkapslene av plast? Hvis man tenker på energiøkonomi på grunn av økonomi så skal man kjøre mye før felger til 37000 kr svarer seg. Hva med å heller designe hjulkapsler til standardfelgene på model S, som gjør omtrent det samme for kanskje en tusenlapp?

 

Fordi det er mange der ute som setter pris på store felger av god kvalitet, tro det eller ei - det folk som faktisk syns det er moro å style biler. Skulle man tenke KUN på det økonomiske så beholder man bare 18" med kapsler 

Lenke til kommentar

Fordi det er mange der ute som setter pris på store felger av god kvalitet, tro det eller ei - det folk som faktisk syns det er moro å style biler. Skulle man tenke KUN på det økonomiske så beholder man bare 18" med kapsler 

Da lar man bare være å kjøpe rekkeviddeforlengende hjulkapsler - problem løst :)

 

Poenget var bare at noen bør se potensialet i å selge 3.parts hjulkapsler til å sette på de mest vanlige felgene. Et plast-støp koster jo ikke all verden så det burde være mulig å få produsert ganske billig og selge i stort volum med gode marginer.

Lenke til kommentar

Flotte felger, men er det noen som har sett hvordan Teslas standardfelger på model 3 er designet? Eller rettere sagt, hjulkapslene av plast? Hvis man tenker på energiøkonomi på grunn av økonomi så skal man kjøre mye før felger til 37000 kr svarer seg. Hva med å heller designe hjulkapsler til standardfelgene på model S, som gjør omtrent det samme for kanskje en tusenlapp?

 

 

Spørsmålet er jo om man i det hele tatt vil slenge billige plastkapsler på en bil som koster 700 K og opp... Det er litt mer forståelig på en TM3, spesielt SR/SR+, men ikke de andre. Det måtte i så tilfelle være noe man kun satte på når man skal på langtur.

 

Ellers er fort erfaringen at hjulkapsler faller av for et godt eller vondt ord, og da spørs det om besparelsen forsvant ut døra ved første tapte hjulkapsel. Kan riktignok tape 3 kapsler til før man må kjøpe nytt sett, med mindre de har klart å lage de retningsbestemte.

Lenke til kommentar

Snowleopard: Det er jo ikke alle som kjøper Model S ny. Så vidt jeg kan se på Finn har det vært i gjennomsnitt 2-3 eiere på de bilene som annonseres. Model S koster fra rett over 300 000 kr på Finn og er nok den elbilen til under 400 000 kr som gir lengst rekkevidde sammenlignet med både brukte og nye biler.

 

Som nevnt lengre opp her trenger ikke billig plast å bety stygt. Det er fullt mulig å lakkere de pene, med eikemønster osv. Jeg tror det kunne blitt god butikk og solgt bra. Har man betalt 700k, eller 300k for den del, for en bil så er ikke 1k for hjulkapsler særlig dyrt, særlig om det kan øke rekkevidden tilsvarende en oppgradering fra f.eks TMS P85D til P90D (EPA 430 vs 407 km = 5,6% økt rekkevidde). Nå er det riktignok større forskjeller på de to enn rekkevidden, men prisforkjellen på finn er sånn røffly 50 000 kr.

 

En pent lakkert plastkapsel er omtrent like dyrt å masseprodusere som en dolokk/ring til 200 kr som sikkert selges med 80% margin. Jeg tror de kunne solgt som hakka møkk, selv til 2000 kr/sett. De som sitter med produksjonsutstyr har herved fått servert en potensiell gullgruve. Jeg tar gjerne et sett til 20 og 21" som takk for tipset. ;)

Lenke til kommentar

Flotte felger, men er det noen som har sett hvordan Teslas standardfelger på model 3 er designet? Eller rettere sagt, hjulkapslene av plast? Hvis man tenker på energiøkonomi på grunn av økonomi så skal man kjøre mye før felger til 37000 kr svarer seg. Hva med å heller designe hjulkapsler til standardfelgene på model S, som gjør omtrent det samme for kanskje en tusenlapp?

 

 

Det er fritt frem for alle å produsere og selge hjulkapsler. Selv ville jeg aldri gått for hjulkapsler. Jeg husker elendigheten som følger hjulkapsler fra min første bil. Ved feks hull i veien så spretter gjerne en hjulkapsel av. Litt hard på gassen i sving slik at bilen overstyrer så er og sjansen stor for at en hjulkapsel forsvinner. Så er det problemer med at slaps, sand og skitt ofte pakker seg in hjulkapselen og i kaldt vær så kan det bli så mye is at hjulene faktisk blir ubalanserte og vibrerer. Så var det jo noe med utseendet også, kapsler ser helt ræv ut.

Lenke til kommentar

- Jeg hare slitt med det motsatte: Hjulkapsler som sitter så hardt at det vanskeliggjør tilgangen til hjulboltene og hjulskifte. Men jeg er helt sikker på at det også finnes festemetoder der man slipper å velge mellom pest eller kolera.

 

- Snø og slaps som fryser til i felgen og gir ubalanse er vel ennå mer utbredt med åpne felger? Det er i hvert fall min erfaring. Løsningen er å tine opp felgene, f.eks i en parkeringskjeller av og til. Flere av kjøpesenterne her i området får ekstra besøk av meg av for nettopp å tine felger og bilen generelt. Vinn-vinn for meg og kjøpesenteret som tjener litt ekstra på mine kjøp.

 

- Som sagt, kapsler må ikke se kjipe ut. Det er fult mulig å lakkere og lage kunstige skygger og mønstre som ser kule ut. Designfriheten er faktisk ennå større enn på felger siden de er mer begrenset av strukturell styrke.

 

Løsningen er like enkel som nugatti med hakka sursild - Liker du det ikke så lar du bare være å kjøpe det. Jeg er fortsatt overbevist om at +5% rekkevidde for en tusing eller to vil selge bra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...