Gå til innhold

Dette er elbilen Volvo vil utfordre Tesla Model 3 med


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut. Dører med rammer og vanlige dørhåndtak, tenke seg til! Selv om de dropper Sensus så håper jeg de beholder HUDen. Volvo er utrolig digg på langkjøring med stabil adaptive cruise og liten, tydelig HUD med relevant info.

Helt enig at dette er gode ting! Rammeløse dører er jeg ganske lei av etterhvert! Men batteri "brønnen" bak, den kunne de spart seg. Stakkars person i midt.

Lenke til kommentar

Neste år er ikke mange år unna......

Når Volvo sier neste år, så er det neste år.

 

Når Elon Fusk sier neste år, så er det om 4 år, eller aldri.

Steike ta så naivt. Stoler blindt på o store guden Volvo eller? Har så vidt sett en eneste produsent klare å levere på tiden i det siste.
Lenke til kommentar

Steike ta så naivt. Stoler blindt på o store guden Volvo eller? Har så vidt sett en eneste produsent klare å levere på tiden i det siste.

Volvo har da vært en kvalitetsprodusent i mange år, så hvorfor skulle de plutselig kødde det til nå? 

 

Om batteri-køen holder seg like dårlig som idag, så må man isåfall skylde på Panasonic, LG og co, og ikke Volvo?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Volvo har da vært en kvalitetsprodusent i mange år, så hvorfor skulle de plutselig kødde det til nå? 

 

Om batteri-køen holder seg like dårlig som idag, så må man isåfall skylde på Panasonic, LG og co, og ikke Volvo?

Det er Volvo som lover et tidspunkt, ikke batterileverandøren

 

edit: Og hvorfor? Vel, nesten ingen har klart å levere steady supply av elbiler med batteri på denne størrelsen

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det er Volvo som lover et tidspunkt, ikke batterileverandøren

 

edit: Og hvorfor? Vel, nesten ingen har klart å levere steady supply av elbiler med batteri på denne størrelsen

Du trur ikke at når man bestiller batterier, så sier ikke batterileverandøren noe rundt selve leveransen av batteriene? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du trur ikke at når man bestiller batterier, så sier ikke batterileverandøren noe rundt selve leveransen av batteriene?

"Når volvo sier neste år, så er det neste år" er fortsatt direkte feil. Uansett hvem sin feil det er. Det er svært lett å se at tilgjengeligheten på f.eks. batteri er tynn. I tillegg har det hos andre leverandører dukket opp andre utfordringer som har medført forsinkelser. Er ikke en seriøs produsent som Volvo kapabel nok til å se det samme? I så fall svært useriøst. Audi, Jaguar, Hyundai og mange flere har hatt problemer med å levere i lang tid. Jeg tror ikke på julenissen og tror heller ikke på utstrakt tilgjengelighet av denne bilen til neste år samtidig som veldig mange andre konkurrenter også skal lansere elbiler.

 

Vil du inngå et veddemål om at de klarer å levere nok til å dekke markedet? Hvis ikke, hvorfor klarer ikke Volvo å innse det samme når vi to klarer det?

 

(Spoiler alert: De vet det allerede, men de sier det ikke.)

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Når volvo sier neste år, så er det neste år" er fortsatt direkte feil. Uansett hvem sin feil det er. Det er svært lett å se at tilgjengeligheten på f.eks. batteri er tynn. I tillegg har det hos andre leverandører dukket opp andre utfordringer som har medført forsinkelser. Er ikke en seriøs produsent som Volvo kapabel nok til å se det samme? I så fall svært useriøst. Audi, Jaguar, Hyundai og mange flere har hatt problemer med å levere i lang tid. Jeg tror ikke på julenissen og tror heller ikke på utstrakt tilgjengelighet av denne bilen til neste år samtidig som veldig mange andre konkurrenter også skal lansere elbiler.

 

Vil du inngå et veddemål om at de klarer å levere nok til å dekke markedet? Hvis ikke, hvorfor klarer ikke Volvo å innse det samme når vi to klarer det?

 

(Spoiler alert: De vet det allerede, men de sier det ikke.)

Bah, det her blir for tullete. 

 

Du har null innsikt til å vite hva Volvo har gjort når de sier produksjonen av denne starter i 2020. Det kan godt hende de allerede har batterier kommende på vei inn slik at de ikke får batterier som en flaskehals med det første. Dette blir jo bare trolling.

 

Hva mener du Volvo gjør feil her? Skal de ikke si noen ting om når produksjonen starter? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bah, det her blir for tullete. 

 

Du har null innsikt til å vite hva Volvo har gjort når de sier produksjonen av denne starter i 2020. Det kan godt hende de allerede har batterier kommende på vei inn slik at de ikke får batterier som en flaskehals med det første. Dette blir jo bare trolling.

 

Hva mener du Volvo gjør feil her? Skal de ikke si noen ting om når produksjonen starter?

Du svarer fortsatt ikke på mine spørsmål?

 

Jeg står fortsatt på mine ord om å ikke sluke dette som en fasit bare fordi det er Volvo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du svarer fortsatt ikke på mine spørsmål?

 

Jeg står fortsatt på mine ord om å ikke sluke dette som en fasit bare fordi det er Volvo.

Spørsmålene dine gir ikke mening.

 

Ta det opp igjen når/om de faktisk stemmer om 2 år etter at de skal ha levert fra 50k til 100k biler i året. Akkurat nå er det bare svada og ren tipping. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vil du inngå et veddemål om at de klarer å levere nok til å dekke markedet?

Det klarer dei heilt sikkert ikkje. Polestar skal produsere 50.000 til 100.000 bilar i året i den kinesiske fabrikken. I Kina åleine vart det seld 1,1 million elbilar i fjor, og salet stig bratt. Dei mest populærere modellane sel allereie meir enn 8-10.000 i månaden (i Kina). I tillegg kjem resten av verda, og denne bilen skal altso ikkje i produksjon før i 2020. Både Tesla, BAIC, Renault-Nissan og BYD selde over 100.000 reine elbilar i 2018, og folk står i kø for å kjøpe fleire.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det klarer dei heilt sikkert ikkje. Polestar skal produsere 50.000 til 100.000 bilar i året i den kinesiske fabrikken. I Kina åleine vart det seld 1,1 million elbilar i fjor, og salet stig bratt. Dei mest populærere modellane sel allereie meir enn 8-10.000 i månaden (i Kina). I tillegg kjem resten av verda, og denne bilen skal altso ikkje i produksjon før i 2020. Både Tesla, BAIC, Renault-Nissan og BYD selde over 100.000 reine elbilar i 2018, og folk står i kø for å kjøpe fleire.

Er dette årsaken til alle kullkraftverkene kineserne bygger. Det er jo egentlig genialt. De slipper å importere dyre oljeprodukter, kjøper billig kull i stedet. Bra for kineserne men er det bra for miljøet?

 

Alternativet ville vert at kineserne kjørte mindre bil pga høyere fuel kost.

Lenke til kommentar

 

Det klarer dei heilt sikkert ikkje. Polestar skal produsere 50.000 til 100.000 bilar i året i den kinesiske fabrikken. I Kina åleine vart det seld 1,1 million elbilar i fjor, og salet stig bratt. Dei mest populærere modellane sel allereie meir enn 8-10.000 i månaden (i Kina). I tillegg kjem resten av verda, og denne bilen skal altso ikkje i produksjon før i 2020. Både Tesla, BAIC, Renault-Nissan og BYD selde over 100.000 reine elbilar i 2018, og folk står i kø for å kjøpe fleire.

Er dette årsaken til alle kullkraftverkene kineserne bygger. Det er jo egentlig genialt. De slipper å importere dyre oljeprodukter, kjøper billig kull i stedet. Bra for kineserne men er det bra for miljøet?

 

Årsaka til det er effektivisering. Ja, det er bra for miljøet. Kolforbruket i Kina nådde toppen i 2014. Kolkraftproduksjonen har og gått litt ned, men ikkje like mykje som kolforbruket. Strengare utsleppskrav til kolkraftverka – strengare enn i Europa og USA – gjer at veldig mange gamle vert lagt ned. Den totale kolkraftkapasiteten i Kina auka med omlag 2,8% netto i fjor, men kapasitetsfaktoren, dvs bruken av kraftverka gjekk ned. No er dei eksisterande kolkraftverka under 50% utnytta. Samstundes eksploderer vass-, sol- og vindkraft i Kina. Spesielt på vasskraft har dei enorm overkapasitet i delar av landet, og byggjer lange UHVDC-kablar for å flytte krafta til meir urbane strok. Somme av desse linjene har kapasitet på fleirsifra GW, og gjer mange kolkraftverk arbeidsledige. (Dei må likevel ha kapasitet i reserve i tilfelle feil på linja.)

 

Denne UHVDC-linja har kapasitet på 13 GW (ca det same som den totale norske kraftproduksjonen nett no), og er like lang som avstanden frå Lindesnes til ca midt på Svalbard: https://news.cgtn.com/news/3d516a4d3051444e/share_p.html

 

Kina hadde nok klart seg med færre nye kolkraftverk, men det er veldig bra at dei byggjer nye som forureinar mindre enn dei gamle, og at bruken av kraftverka går ned.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...