Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frist EU kontroll


pierce007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir bilen avskiltet dagen etter fristen hvis en blir stoppet/tatt i kontroll? Hvor strenge er dem?

Fristen er 28.02, skal ha time 01.03. 

 

Før var det vel 2mnd etter fristen så blir du begjært avskiltet. Nye regler fra midten av februar gjør at man blir avskiltet dagen etter fristen går ut. Om det forsatt er gammel regel ifm overgang for ditt tilfelle er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Når hadde du sist EU-kontroll?

 

Med dei nye reglane er fristen endeleg, og bilen vil bli begjært avskilta dagen etter fristen. Dersom det blir oppdaga feil på bilen så får du heller ikkje utvida fristen slik som før, no må bilen være godkjent innan fristen.

 

 

Med tanke på at det kun er ein dag mellom fristen og timen din, så løyser dette seg enklast ved at du leverer bilen til kontroll på kvelden den 28 februar, sansynlegheita for at den blir avskilta medan den står på parkeringsplassen utanfor verkstedet burde være liten.

Og er du veldig bekymra så får du kanskje ordna det slik at bilen bli køyrd inn på verkstedet på slutten av arbeidsdagen slik at den står innendørs over natta.

Lenke til kommentar

Når hadde du sist EU-kontroll?

 

Med dei nye reglane er fristen endeleg, og bilen vil bli begjært avskilta dagen etter fristen. Dersom det blir oppdaga feil på bilen så får du heller ikkje utvida fristen slik som før, no må bilen være godkjent innan fristen.

 

 

Med tanke på at det kun er ein dag mellom fristen og timen din, så løyser dette seg enklast ved at du leverer bilen til kontroll på kvelden den 28 februar, sansynlegheita for at den blir avskilta medan den står på parkeringsplassen utanfor verkstedet burde være liten.

Og er du veldig bekymra så får du kanskje ordna det slik at bilen bli køyrd inn på verkstedet på slutten av arbeidsdagen slik at den står innendørs over natta.

Dette er min feil som er litt sent ut. Hadde EU kontroll for en uke siden, men må utbedre såpass at jeg har sjekket med Sverige. Og der fikk jeg ikke time før 01.03, dagen etter fristen. 

Lenke til kommentar

Gamle regler.

 

Hvis en bil har f.eks 5 i skiltet sitt som tilser at bilen skal inn til EU kontroll i Mai. Da har enn i teorien 2 måneder på seg etter at MAI er over.   Dvs, blir sendt påminnelse per post første gang i Juni og andre gang i Juli .  Etter det blir bilen avskiltet.

 

Blir sendt påminnelse slik på grunn av det kan være lett å glemme. Men, dette gjelder gamle regler. Aner ikke hvordan det er nå.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

No er det bileigaren før som må passe på på fristen for EU-kontroll, og det er ikkje lenger mulig å søke om utsetting.

 

I praksis så har dei fleste forsikringsselskapa tatt på seg jobben med å minne bileigaren på fristen for EU-kontroll sidan Vegvesenet ikkje lenger sender brev med verken påminning eller varsel om avskilting.

Lenke til kommentar

 

– Det er ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar. Den fristen du har gjelder til det gjennomføres en ny kontroll, forklarer Harsem.

 

Spørsmålet blir jo om det er en liten overgangsordning eller ei vedr. avskilting.

 

Før ble bilen begjært avskiltet 2 mnd etter frist. Nå dagen etter.

Lenke til kommentar

 

Når må etterkontrollen være godkjent?

Du kan enkelt sjekke når etterkontrollen din må være godkjent. Manglene på kjøretøyet må være rettet og godkjent:

  • senest to måneder etter at EU-kontrollen ble utført, eller

innen den opprinnelige fristen dersom den utløper først.

Er ikke godkjent etterkontroll gjennomført innen fristen er det ulovlig å bruke kjøretøyet.

 

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig lurer på er, hva skjer etter 1 mars. Jeg tok EU idag og må bytte litt bremsedeler osv og tenkte å få gjort det til helga for delene har ikke kommet enda. Også etterkontroll til uka som kommer. Blir det noe utgifter med tanke på at fristen har gått ut? Jeg kommer ikke til å kjøre bilen før jeg har utbedret. 

Lenke til kommentar

Du blir begjært avregistrert 1. Mars. Det vil si at dersom du blir stoppet, vil de ta skiltene på bilen din. Dette kan både politiet og vegvesenet gjøre. Men jeg tror ikke de lenger kjører rundt å klipper skilt slik de gjorde i gamledager, så om du bruker bilen minimalt til du har fått den godkjent er sjansene store for at du "slipper unna". 

 

Begjæring om avregistrering bestemmes av tre parametre: eu-godkjenning, forsikring og omregistreringsavgift. Så lenge disse tre er oppfylt er bilen lovlig å kjøre. Dette styres automatisk, så du trenger ikke å sende inn noe etter du har fått bilen godkjent. 

 

Det er som det alltid har vært ulovlig å kjøre med bil som er begjært avskiltet. Men om du har kort vei til verkstedet, hadde jeg gamblet på det. Så lenge skiltene er på bilen vil det ikke koste deg noe ekstra å få den godkjent selv om bilen er begjært avskiltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frist etter kontroll står vel på utbedringsskjemaet en får?

 

Jo, før gjorde det det. Men med nye regler er fristen fristen. Har du frist 31 januar 2020, og du tar kontroll 30 januar 2020, må du få den godkjent 31 januar forsatt. Før hadde man jo 2 måneder før man blir begjært avregistrert. Så nå har man alltid maks 2 måneder på seg, ettersom man kan ta kontroll når som helst før fristen, og da får ny frist 26 måneder fram i tid, evt 2 måneder dersom du trenger etterkontroll.

Lenke til kommentar
Det er som det alltid har vært ulovlig å kjøre med bil som er begjært avskiltet. Men om du har kort vei til verkstedet, hadde jeg gamblet på det. Så lenge skiltene er på bilen vil det ikke koste deg noe ekstra å få den godkjent selv om bilen er begjært avskiltet. 

 

Det har vel aldri vore ulovleg å køyra ein bil som er begjært avskilta. Når bilen faktisk blir avskilta er det derimot stopp.

Lenke til kommentar

Supert svar, takk. :) Verkstedet ligger 400 m borti gata så da tar jeg sjansen de 400 m når jeg har fiksa alt. Utrolig strenge de har blitt..

Nja, akkurat sånn har det alltid vært. Eneste forskjellen nå er hvordan fristene beregnes. 

 

 

 

Det har vel aldri vore ulovleg å køyra ein bil som er begjært avskilta. Når bilen faktisk blir avskilta er det derimot stopp.

Er ulovlig i den grad at du blir avskiltet om du blir stoppet. Kan vel også kanskje få problemer hvis du involveres i en ulykke Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Gradvis innfasing

 

Det er ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar. – Den fristen du har ved overgangen gjelder til du har gjennomført en ny kontroll. Deretter får du en ny frist basert på den datoen du utfører kontrollen, utdyper Harsem. Kontrollintervallene forblir de samme som i dag, det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7500 kg skal inn hvert år.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/na-kan-du-ta-eu-kontrollen-nar-du-vil

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...