Gå til innhold

Tesla knuser Jaguar og Audi i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

La oss ta et hypotetisk eksempel: Du sier du kjører 1,5 timer og stopper 20 minutter. 

Hvis du nå skulle holde en gjennomsnittsfart på 140 km/t - ender du dermed opp med å ha en gjennomsnittsfart på 116 km/t inkl stopp etter 1h 50m. 

 

Med det som er av veiarbeid, fartsgrenser og trafikk i tyskland, regner jeg med at du klarer det over korte strekker, på kvelds/nattestid. I løpet av en hel dag på dagtid ser jeg det som heller usannsynlig. Jeg kan ta feil, men det er mine erfaringer med mine besøk i / gjennom tyskland. Jeg har klart å holde 145 fra sør i Jylland til Berlin, men på lengre strekk går det aldri så høyt. 

 

Så vidt jeg kan lese meg frem til trekker 210 km i 125 km/t ++ ca 60% av batteriet på en modell s 90d. 

Men på 20 minutter lader den nok til 160 km til... 

 

Altså, jeg er nybegynner på elbil. Jeg er klart positiv til å ha en elbil som nummer 2, men jeg klarer ikke å se at det er realistisk å kjøre 900 km i tyskland på typ 8 timer med en elbil. 

Jeg er åpen for å lære, så vis meg gjerne video som beviser at jeg tar feil.

Stort sett kom vi innpå stasjonen med omkring 20%, og dro med ca 60%. Da lader man med et snitt på ca 110 kW i ca 22 minutter og får inn ca 40 kWh. Når jeg regner litt på det tror jeg at det var nok nærmere 1 time mellom hvert stopp på de strekkene der gikk litt fortere. (Ladestasjonene er plassert med noenlunde lik avstand, så kjører man raskere kommer man raskere til neste ladestasjon.) På de beste etappene var nok snittet omkring 140 km/t, som betyr at på 1 time tilbakelegger man ca 140 km. Da kan man ha et snitt på 285 Wh/km. Det stemmer greit med mine erfaringer med X100D. Da blir snitthastigheten 140 km på 1,37 timer, altså 102 km/t.

 

Da kan man i teorien tilbakelegge 900 km på 8,5 timer, men vi brukte som regel nærmere 11-12 timer. Mye veiarbeid og trafikk, som sagt. Jeg fulgte trafikken i venstre felt.

 

PS, hvordan klarte du å kjøre fra norge til kroatia om sommeren uten å stå i kø? Jeg har kjørt to ganger til middelhavet og brukt mange timer i kø, uansett hvilken vei jeg har kjørt igjennom Tyskland... Husket du å spille lotto?

Jeg mente at jeg ikke måtte stå i ladekø. Superladestasjonene var stort sett nesten folketomme. Med unnak av de par gangene jeg måtte dele lader - da var altså superladeren over halvfull. (Det var også et par ganger stasjonen var over halvfull, men jeg hadde flaks nok til å få en lader alene.)

 

Det var plenty med kø på autobahn. Blant annet ble vi stående nesten en time etter en kjedekollisjon på veien sørover. Syns trafikken stort sett fløt bedre i Danmark/Østerrike/Tjekkia/Italia. Lavere topphastighet, men ikke ulik snitthastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedet er i vekst. Men om det er 5000 pers i Noreg (random tall, men eg tipper det er i alle fall så mange som står i kø for Audi/EQC/Porsche) istedenfor å kjøpe S/X med ein gong, så er det direkte indikasjon at Tesla mister kunder te andre merker, til tross for enormt vekst i markedet. Det går jo ann å si, at markedet vokser pga andre merker kom på banen/tesla greier ikkje skaffe nok nye kunder.

 

Men igjen, well done, Tesla! Takk for å pushe teknologi fremover.

Som sagt, vi får se. Om Tesla fortsatt selger 100k Model S/X globalt i 2019, så har de ikke tapt et eneste salg pga konkurrentene. Personlig tror jeg det kan være noe lavere. Det virker litt som om Tesla forsøker å produsere mest mulig av Model 3, og S/X er skjøvet litt ut på sidelinjen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow!. Snakker om å være i fornektelse. Tesla er like mye en kjøremaskin med lang rekkevidde som vaskemaskinen min er bra til å stå i mål under en fotballkamp. For det første er alle Teslaene *ALT* for myke og gyngete. Flere tester har skjedd der testerne har blitt bilsyke på grunn av at bilene har vært "for amerikanske".

Myke og gyngete fjæring stemmer ikke i det hele tatt med Tesla. Stort sett har de fjæring satt opp for sportslighet, noe som betyr ganske fast fjæring. Dette er en kritikk som går igjen på en del anmeldelser - folk syns i-Pace/e-tron har mykere og mer komfortabel fjæring.

 

Spesielt har jeg sett denne kritikken på Model 3 - man da har det som regel også blitt testet performance, som er senket og har større felger. Den har nok enda fastere fjæring enn S/X.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagsetapper på 900 km / 2 timers strekk i 100 km/t? I en *ferie*?! Si meg. Tror du på dette selv?!  :rofl:

Hva er det du forsøker å si? Dagsetappene var slik:

 

Dag 1, Kongsberg - København: 657 km (dro etter jobb)

Dag 2, København - Göttingen: 738 km

Dag 3, Göttingen - Innsbruck: 650 km

Dag 4-5, Innsbruck

Dag 6, Innsbruck - Pula: 496 km

Dag 7-14, Pula

Dag 15, Pula - Praha: 908 km

Dag 16, Praha

Dag 17, Praha - Middelfart: 907 km

Dag 18, Middelfart - Kongsberg: 857 km

 

(Vi la opp reisen hjem etter vi var kommet til Kroatia, så da økte vi avstandene per etappe, ettersom vi syns 500-750 km var litt i minste laget.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En forskjell ligger vel i valg av motorer, Jaguars motorer (samme løsning på begge aksler) er mer effektive ved høy last, men gir mer motstand ved lett last enn motoren på forakselen på Tesla. Ved "vanlig kjøring" er Tesla derfor mer effektiv. Slik jeg forstår det, kan man sammenligne med permanent vs innkoblingsbar firehjulsdrift, permanent drift øker forbruket. Brukt i båter, ville kanskje Jaguarmotoren vært bedre egnet, siden belastning i marsjfart er "høy".

Lenke til kommentar

Trykket feil på 'liker', det er jo selvfølgelig du som er en idiot hvis du mener Tesla er trygg når de har slike feil..

 

Bremsefeil er ganske normalt... https://www.klikk.no/motor/feil-pa-bremsene-er-en-gjenganger-2851354

 

Problemet som nå vokser opp hos elbilistene er at bremsene brukes for lite. Det skaper problemer når en først må bremse. Dette bør håndteres av software. Men igjen er det vanskelig å fikse 100%. Sikker på at denne saken skaper forbedringer på systemene. 

Lenke til kommentar

 

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

Tesla er ikke best på annet enn lademuligheter. Og det må den jo være når rekkevidden og batteriforbruket er så høyt.

 

1. Det finnes *minst* to andre elbiler på markedet som gruser Tesla når det kommer til ytelse. En av de er det mulig å få skilter på.

2. Rekkevidde knuser *ALLE* fossilbiler Tesla på.

3. "osv" skriver man når man så gjerne vil ha argumenter, men ikke klarer å finne noen.

Du er bra sløv. Jeg har faktisk hatt 2 stk fossilbiler som kun kunne kjøre rundt 450km, noe tesla kan slå. Så du har null belegg for påstandene dine.

Og rekkevidden når du begynner å passerer 4-500km blir irrelevant, en trenger pauser, enn hvor mye ditt ego tror du ikke trenger det.

Snakker vi biler solgt nye idag, eller trekker du frem en 1983 VW Polo med 30l-tank og dårlig justert forgasser som sammenligningsgrunnlag? Og det er forskjell på å _måtte_ fylle drivstoff og å stoppe hvor man vil for å strekke litt på bena. Mange fine rasteplasser rundt om i landet som er langt unna drivstoffpumpe eller ladestasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker vi biler solgt nye idag, eller trekker du frem en 1983 VW Polo med 30l-tank og dårlig justert forgasser som sammenligningsgrunnlag? Og det er forskjell på å _måtte_ fylle drivstoff og å stoppe hvor man vil for å strekke litt på bena. Mange fine rasteplasser rundt om i landet som er langt unna drivstoffpumpe eller ladestasjon.

Dette er ett viktig poeng og det jeg mener er det største ankepunktet til elbil og langkjøring. Heldigvis dukker aktuelle ladeplasser opp som ett uvær om dagen. Har dog ladet på mange fine plasser nedover kontinentet. For min del er det ikke en stor sak, men ser at Det gjerne er det for andre:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På sett og vis litt skuffende forbruk på i-Pace og e-Tron. På flere områder er de allikevel godt for Model X og dessuten til en mye lavere pris. De vil nok kapre en god deler kunder fra Tesla i Norge til tross for at de henger litt etter på rekkevidde. Spesielt Audi fremstår som et veldig mye tryggere valg, mens i-Pace åpenbart har de mest sportslige kjøreegenskapene og et kult utseendet.

 

Rekkevidde test med Model X 100D på bl.a. Autobahn kan man lese i testen under. Oppnådde ikke mer enn 27 mil på det beste uten at farten var noe ekstrem. Så rekkevidden på elbiler i litt høyere hastighet er uansett veldig dårlig.

https://www.tv2.no/a/10102444/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På sett og vis litt skuffende forbruk på i-Pace og e-Tron. På flere områder er de allikevel godt for Model X og dessuten til en mye lavere pris. De vil nok kapre en god deler kunder fra Tesla i Norge til tross for at de henger litt etter på rekkevidde. Spesielt Audi fremstår som et veldig mye tryggere valg, mens i-Pace åpenbart har de mest sportslige kjøreegenskapene og et kult utseendet.

 

Rekkevidde test med Model X 100D på bl.a. Autobahn kan man lese i testen under. Oppnådde ikke mer enn 27 mil på det beste uten at farten var noe ekstrem. Så rekkevidden på elbiler i litt høyere hastighet er uansett veldig dårlig.

https://www.tv2.no/a/10102444/

 

Samme gjelder jo "vanlige" biler. Hadde en bmw 3 serie i spania eller italia på motorvei i sommer. Kom 450km på en tank, eller 700kWh, hadde komt rundt 2500km på samme energi mengde med min elbil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

Tesla er ikke best på annet enn lademuligheter. Og det må den jo være når rekkevidden og batteriforbruket er så høyt.

 

1. Det finnes *minst* to andre elbiler på markedet som gruser Tesla når det kommer til ytelse. En av de er det mulig å få skilter på.

2. Rekkevidde knuser *ALLE* fossilbiler Tesla på.

3. "osv" skriver man når man så gjerne vil ha argumenter, men ikke klarer å finne noen.

Du er bra sløv. Jeg har faktisk hatt 2 stk fossilbiler som kun kunne kjøre rundt 450km, noe tesla kan slå. Så du har null belegg for påstandene dine.

Og rekkevidden når du begynner å passerer 4-500km blir irrelevant, en trenger pauser, enn hvor mye ditt ego tror du ikke trenger det.

Snakker vi biler solgt nye idag, eller trekker du frem en 1983 VW Polo med 30l-tank og dårlig justert forgasser som sammenligningsgrunnlag? Og det er forskjell på å _måtte_ fylle drivstoff og å stoppe hvor man vil for å strekke litt på bena. Mange fine rasteplasser rundt om i landet som er langt unna drivstoffpumpe eller ladestasjon.

F.eks Huyndaier, da eksmeplevis Atos. Riktignok noen år siden jeg eide sistnevnte, men tror det var 2001 eller 2003 modell, og den burde fylles rundt 450ish km før man begynte å bli litt stressa.

En kan argumentere for at dette er en bybil, ja, men allikevel er det nok flere eksempler på biler som går under 500 km.

 

Er enig med deg når du sier at det er mange avsideliggende rasteplasser, men da tar man en kjapp lading på 5-10 minutter for å nå disse avsideliggende områdene, før man tar en større lading senere.

 

Hører til historien at jeg nå har en Leaf, så mulig jeg har blitt litt for vandt til å lade titt og ofte (den går vel +- 10-11mil realistisk sett.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...