Gå til innhold

Tesla knuser Jaguar og Audi i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

Skjermen? Hva er det med den som er så bra? En gigantisk "pad" midt på dashbordet, personlig synes jeg det ser mindre pent ut. BMW, Audi og Mercedes sitt interiør og skjermløsninger ser vanvittig mye penere ut. Mulig det har blitt bedre etter 2014, men brodern sin P85 skjerm er til tider treig og lite responsiv.

 

Kan jo nevne feil med brodern sin 2014 modell P85 med rundt 60.000 på telleren (dette mens bilen var 3-4 år gammel)

3 stk dørhåndtak sluttet å virke

Løse lister utvendig,

All lyd sporadisk borte (radio, blinklyslyd osv)

Ikke kontakt med bil via app sporadisk.

Må sitte å "veive" med nøkkel i bil for at den skal finne nøkkel.

Ulyd fra Drive unit

 

Den har vel vært på verksted noen ganger nå. Min 2009 Accord har kun hatt service og skift av bremser på 10 år, og gått 155.000 nå. Jeg ser du nevnte att fossilbiler var så "ekstremt dyre i drift"

Skjermen er bra ja. Mye mer fremtidsrettet, mens knappehelvetet i andre elbiler er som å putte tastatur på en iPhone. Skjermen gir en ekstremt mye bedre opplevelse på det meste, og særlig på underholdning og navigering.

 

Artig at du sammenligner siste nytt fra konkurrentene med en Tesla fra 2014. Hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig.. Tesla oppdaterer ikke bare software, men nå også selve bilen!

Selv om jeg vel vil si det er en nedgradering, Model 3 må da ha det kjipeste interiøret på denne siden av '76.. ;)

Jeg har prøvd Model 3. Etter litt kjøring i Model 3 så virker andre biler "klaustrofobiske". Det føles trangt og innestengt, og det er ting og tang over alt. Model 3 føles luftig og lett. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermen er bra ja. Mye mer fremtidsrettet, mens knappehelvetet i andre elbiler er som å putte tastatur på en iPhone. Skjermen gir en ekstremt mye bedre opplevelse på det meste, og særlig på underholdning og navigering.

 

Artig at du sammenligner siste nytt fra konkurrentene med en Tesla fra 2014. Hehe.

Ikke minst mindre trafikk-sikkert. 

 

Det er høyst uvanlig og dumt at man må drive og kikke på en skjerm for å skru opp noe så enkelt som varme i setet. 

Alt som skal kunne bli justert mens man kjører, burde man ha fysiske knapper for å trykke på. Eventuelt gjør man som Byton, og lager muligheten for at man kan styre alt med stemmen, eller "hand gestures" for de simple tingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du greide ikkje å gi ett skikkelig svar nei. For det er rett og slett bare en bil, der de har fjernet alle knappene. Ingen heksekunst, og tar det som en selvfølge at ingeniørene hos de fleste leverandører klarer det.

 

Ingenting nytt hwr bortsett fra drivlinjen, nett som med elektriske skip.

Et skikkelig svar på hva?

 

Ja, de har fjernet nesten alle knappene. Det gjør at andre biler ser ut som et helvete inni. Rotete og jævlig. Om det er en heksekunst eller ikke vet jeg ikke, men de har gjort det. Akkurat som iPhone gjorde touch-telefoner til allemannseie.

 

Ingenting nytt, bortsett fra manglende knappehelvete, stadige forbedringer gjennom OTA, motorene, batteriene, superladerne, osv. Ingenting nytt bortsett fra alt det nye da.

 

Lenke til kommentar

Store midtkonsoller er greit når vi kan kjøre rundt med autonom ferdsel med rattet tatt ut av bilen. Inntil den tid, så ser jeg helst at bilene kommer med knapper, slik at trafikken er sikrere enn den vil være uten. 

 

Blir et helvete om bloggere skal drive å sjekke hvor mange likes de har fått på midtkonsollen mens de kjører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store midtkonsoller er greit når vi kan kjøre rundt med autonom ferdsel med rattet tatt ut av bilen. Inntil den tid, så ser jeg helst at bilene kommer med knapper, slik at trafikken er sikrere enn den vil være uten. 

 

Blir et helvete om bloggere skal drive å sjekke hvor mange likes de har fått på midtkonsollen mens de kjører. 

 

Men dette er jo totalt motstridene all den tid data viser til at det ikke er mer farlig å kjøre en tesla. I tillegg går de fleste for store skjermer om dagen, mercedes kjører jo på osv. 

 

Om bloggeren ser på en diger skjerm eller en liten mobil kan kanskje være en fordel. Det er ikke noe galt med bilen, det er noe galt med føreren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dette er jo totalt motstridene all den tid data viser til at det ikke er mer farlig å kjøre en tesla. I tillegg går de fleste for store skjermer om dagen, mercedes kjører jo på osv. 

 

Om bloggeren ser på en diger skjerm eller en liten mobil kan kanskje være en fordel. Det er ikke noe galt med bilen, det er noe galt med føreren. 

Da har vi isåfall lest motstridende undersøkelser. 

 

Bloggeren skal ikke se på noenting som helst forutenom det som foregår i trafikk-bildet logisk nok. Problemet kommer når det er en stor skjerm som alltid er på, lysende mot deg med blinkende meldinger på, at trangen for å ta en kikk dit kommer. 

 

Om det er førerens problem, eller bilens spiller ingen rolle. Trafikken er ikke sikrere enn den dårligste sjåføren som er på den. Når man da gir sjåfører generelt sett større sjanse for å fikle på en skjerm en ellers, så sier det seg selv at trafikken blir mindre trygg, selv om bilen i seg selv i flere tilfeller sier ifra og ratter fra problemer, eller bremser for deg. 

 

Ting som volumkontroll, varme i ratt og sete etc burde være på en fysisk knapp som man kjenner til og kan justere uten å måtte fikle seg gjennom flere menyer for å komme til dem. Det trur jeg de fleste er enige om. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har vi isåfall lest motstridende undersøkelser. 

 

Bloggeren skal ikke se på noenting som helst forutenom det som foregår i trafikk-bildet logisk nok. Problemet kommer når det er en stor skjerm som alltid er på, lysende mot deg med blinkende meldinger på, at trangen for å ta en kikk dit kommer. 

 

Om det er førerens problem, eller bilens spiller ingen rolle. Trafikken er ikke sikrere enn den dårligste sjåføren som er på den. Når man da gir sjåfører generelt sett større sjanse for å fikle på en skjerm en ellers, så sier det seg selv at trafikken blir mindre trygg, selv om bilen i seg selv i flere tilfeller sier ifra og ratter fra problemer, eller bremser for deg. 

 

Ting som volumkontroll, varme i ratt og sete etc burde være på en fysisk knapp som man kjenner til og kan justere uten å måtte fikle seg gjennom flere menyer for å komme til dem. Det trur jeg de fleste er enige om. 

 

Muligens det, alle undersøkelser jeg har sett gjort på tesla og sikkerhet har vist forbedringer. Ikke redusert sikkerhet. Du må gjerne dele?

 

Nei ingen skal gjøre det, men en vet mange gjør det. At en stor skjerm øker trangen har jeg heller aldri sett noe forskning på. 

 

"sier seg selv", nei det er ikke slik. At noe faller deg naturlig betyr ikke at det er fasit. 

 

Men det er det jo, det aller meste en trenger til kjøring finner en på rattet. 

Lenke til kommentar

Har aldri vært noe problem for meg å skru på/av setevarme eller klima. Dette er alltid samme sted på skjermen, uten at du må rote nedi undermenyer o.l. Volum og diverse kontrolleres fra rattet. (Jeg pleier å ha volum på venstre scrollehjul og sist brukte anrop på høyre, slik at det er enkelt å ringe folk opp igjen. Det er de jeg trenger mest.)

 

Det som jeg syns kanskje tar bort litt mye av oppmerksomheten er når jeg skal spille en spesifikk sang/artist. Det går an å bruke stemmekontrollen, men den vil bare søke på det du ber om, og så må man velge riktig resultat på touchskjermen. Jeg får helst kona til å gjøre dette.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Muligens det, alle undersøkelser jeg har sett gjort på tesla og sikkerhet har vist forbedringer. Ikke redusert sikkerhet. Du må gjerne dele?

 

Nei ingen skal gjøre det, men en vet mange gjør det. At en stor skjerm øker trangen har jeg heller aldri sett noe forskning på. 

 

"sier seg selv", nei det er ikke slik. At noe faller deg naturlig betyr ikke at det er fasit. 

 

Men det er det jo, det aller meste en trenger til kjøring finner en på rattet. 

Trudde du hadde gjort et søk på det? Det finnes flere undersøkelser på dette, fra flere år tilbake før Tesla når det gjelder smartmobiler. Så jeg ser ikke helt hvordan en diger midtkonsoll som styrer alt i bilen er annerledes? 

 

https://www.gearbrain.com/car-touchscreens-are-driver-distractions-2579671418.html

https://insideevs.com/tesla-model-s-infotainment-screen-among-distracting/

 

De første linkene jeg trykte meg inn på. Det finnes mye mer. 

 

 

Har aldri vært noe problem for meg å skru på/av setevarme eller klima. Dette er alltid samme sted på skjermen, uten at du må rote nedi undermenyer o.l. Volum og diverse kontrolleres fra rattet. (Jeg pleier å ha volum på venstre scrollehjul og sist brukte anrop på høyre, slik at det er enkelt å ringe folk opp igjen. Det er de jeg trenger mest.)

 

Det som jeg syns kanskje tar bort litt mye av oppmerksomheten er når jeg skal spille en spesifikk sang/artist. Det går an å bruke stemmekontrollen, men den vil bare søke på det du ber om, og så må man velge riktig resultat på touchskjermen. Jeg får helst kona til å gjøre dette.

Det er alltid på samme sted på skjermen er greit nok det, men om du er i en del av menyene og undermenyene så tar det endel tid før du klarer å gjøre dette på en sikker og effektiv måte. Til den tid vil det alltid være mindre trafikksikkert å ha en touch-skjerm som gjør alt hva vanlige knapper gjør ellers. 

 

På en 100% ny bil, med et dashbord som man er vandt med, så tar det meg 2 sekunder å finne en hvilken som helst knapp som gjør det jeg ønsker. I Teslaen så kjørte jeg til siden og stoppet opp fordi jeg måtte finne det jeg skulle. Allerede her, så skjønte man jo at dette er mer trafikk-farlig enn ellers. Selv om det sikkert "ser flott ut". Hvem vet hvordan andre løser samme problematikken. Om de stopper opp og løser det, eller ikke. 

 

Hvordan man setter opp knappene på rattet til å fungere er jo individuelt. Om du fjerner noe som var der originalt, som det å stille inn avstanden til bilen forran med front-assist, til å kunne ringe, så bytter du jo bare ut ting inn og ut av midt-konsollen. 

 

 

TLDR: Dette med stor skjerm i midten er fint det, for fremtiden når vi uansett ikke vil kjøre bilene selv. Men inntil den tid, så trur jeg det vil skape flere farlige situasjoner ute i trafikken, når fler og fler folk fikler med disse for enkle ting kontra knapper. Knappene kan forsvinne når autonom ferdsel når nivå 4 og 5. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Trudde du hadde gjort et søk på det? Det finnes flere undersøkelser på dette, fra flere år tilbake før Tesla når det gjelder smartmobiler. Så jeg ser ikke helt hvordan en diger midtkonsoll som styrer alt i bilen er annerledes? 

 

https://www.gearbrain.com/car-touchscreens-are-driver-distractions-2579671418.html

https://insideevs.com/tesla-model-s-infotainment-screen-among-distracting/

 

De første linkene jeg trykte meg inn på. Det finnes mye mer. 

 

Det er ingenting som tilsier at trafikken blir farligere av disse bilene. Som var grunnlaget for diskusjonen. 

 

 

 

TLDR: Dette med stor skjerm i midten er fint det, for fremtiden når vi uansett ikke vil kjøre bilene selv. Men inntil den tid, så trur jeg det vil skape flere farlige situasjoner ute i trafikken, når fler og fler folk fikler med disse for enkle ting kontra knapper. Knappene kan forsvinne når autonom ferdsel når nivå 4 og 5. 

 

Problemet er tror. Det er ingenting statistisk sett som tilsier at det stemmer. Det er ikke en økning i ulykker basert på "tuklet" med skjermen osv. 

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tilsier at trafikken blir farligere av disse bilene. Som var grunnlaget for diskusjonen. 

 

 

Problemet er tror. Det er ingenting statistisk sett som tilsier at det stemmer. Det er ikke en økning i ulykker basert på "tuklet" med skjermen osv. 

Da trur jeg du har missforstått hva jeg har sagt. Jeg har aldri påstått at Tesla er en "farlig" bil. 

 

Statistisk sett så tipper jeg at automatisk nedbremsning faktisk redder endel av denne statistikken når det gjelder det å tukle med skjermen i en Tesla. Og selv om bilen Tesla i seg selv er mer trafikksikkert en andre biler for de som befinner seg i en Tesla, så har vi fremdeles andre trafikanter ute på veiene som kan bli og er involvert i trafikk-ulykker. 

 

Det at det i det hele tatt er mulig å diskutere dette finner jeg morsomt. Mobiltelefoner gjorde trafikken mer usikkert, og dette har vi faktiske tall på. Hvordan er det mulig at skjermen i en bil som overtar de samme funksjonene som mobilen har plutselig ikke gjør dette?

 

https://making-traffic-safer.com/phone-using-drivers-a-major-source-of-distraction-and-a-massive-assault-on-road-safety/

Lenke til kommentar

Da trur jeg du har missforstått hva jeg har sagt. Jeg har aldri påstått at Tesla er en "farlig" bil.

 

Statistisk sett så tipper jeg at automatisk nedbremsning faktisk redder endel av denne statistikken når det gjelder det å tukle med skjermen i en Tesla. Og selv om bilen Tesla i seg selv er mer trafikksikkert en andre biler for de som befinner seg i en Tesla, så har vi fremdeles andre trafikanter ute på veiene som kan bli og er involvert i trafikk-ulykker.

 

Det at det i det hele tatt er mulig å diskutere dette finner jeg morsomt. Mobiltelefoner gjorde trafikken mer usikkert, og dette har vi faktiske tall på. Hvordan er det mulig at skjermen i en bil som overtar de samme funksjonene som mobilen har plutselig ikke gjør dette?

 

https://making-traffic-safer.com/phone-using-drivers-a-major-source-of-distraction-and-a-massive-assault-on-road-safety/

For de overtar ikke samme funksjoner? Det er ikke facebook der, instagram osv.

Lenke til kommentar

Nok en meningsløs diskusjon hvor Tesla fans skal forsvare en løsning som åpenbart er dårlig. En eneste utstikkende stor skjerm i midten og mangel på knapper er alt annet enn bra.

 

tesla? Alle går for denne løsningen om dagen, altså en stor skjerm og mindre/ingen knapper. Det er bare eldrebølgen som synes det er noe herk. Unger, ungdommer og voksne mennekser er vandt med slik teknologi og trives med det. De ønsker å ha ett UI som er levende. Ikke nokia 5310 med faste knapper og ingen endring. 

 

Men jeg er enig, diskusjonen er helt meningsløs. Ting utvikles for massene, det er behovet som skaper ting. Folk ønsker det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

tesla? Alle går for denne løsningen om dagen, altså en stor skjerm og mindre/ingen knapper. Det er bare eldrebølgen som synes det er noe herk. Unger, ungdommer og voksne mennekser er vandt med slik teknologi og trives med det. De ønsker å ha ett UI som er levende. Ikke nokia 5310 med faste knapper og ingen endring. 

 

Men jeg er enig, diskusjonen er helt meningsløs. Ting utvikles for massene, det er behovet som skaper ting. Folk ønsker det. 

Gjør alle det? Det har ikke jeg sett. Forøvrig forskjell på mindre og ingen knapper. Så kommer det selvsagt ann på om fravær knapper er erstattet med noe som fungerer uten at man må trykke på en skjerm flere ganger. Alle forstår jo det at og trykke på en skjerm i midten vekk fra trafikken flere ganger for å åpne hanskerommet er helt idiotisk og overhodet ikke et teknologisk framskritt. Og enda verre er det når skjermen et ustikkende framfor felt inn. 

 

Har ingen tro på folk ønsker det. Det er først og fremst en billig løsning for Tesla å implementere. Mange som reagerer på dette og det trekkes frem i flere tester som noe som er et minus med bilen. 

 

Blir forøvrig morsomt når man skal hente noe fra hanskerommet og elektronikken en eller annen gang svikter. Det kommer garantert til å skje for noen.

Lenke til kommentar

Gjør alle det? Det har ikke jeg sett. Forøvrig forskjell på mindre og ingen knapper. Så kommer det selvsagt ann på om fravær knapper er erstattet med noe som fungerer uten at man må trykke på en skjerm flere ganger. Alle forstår jo det at og trykke på en skjerm i midten vekk fra trafikken flere ganger for å åpne hanskerommet er helt idiotisk og overhodet ikke et teknologisk framskritt. Og enda verre er det når skjermen et ustikkende framfor felt inn. 

 

Har ingen tro på folk ønsker det. Det er først og fremst en billig løsning for Tesla å implementere. Mange som reagerer på dette og det trekkes frem i flere tester som noe som er et minus med bilen. 

 

Blir forøvrig morsomt når man skal hente noe fra hanskerommet og elektronikken en eller annen gang svikter. Det kommer garantert til å skje for noen.

 

Ja, du kan jo sjekke en 10 år gammel bil mot en moderne bil som kommer nå. Flere og flere implementerer touch og fjerner knapper for ting. Etterhvert som dette fortsetter ender en opp uten.. Forøvrig har jeg ikke noe behov for null knapper, det jeg vill ha er ett UI som kan leve. Som kan bli bedre etterhvert som bilen utvikler seg. Om en vill ha auto vriknapp på lys, for all del. Men jeg ser ikke poenget. 

 

Hvorfor i alle dager skal du åpne hanskerommet når du kjører? Snakk om å være uforsvarlig i trafikken, har ingenting der inne å gjøre. Da stopper en. Alt en trenger er tilgjengelig fra styret. 

 

Og mange trekker det frem som ett pluss... Det er jo litt av saken her, gamle grinebitere som fortsatt ønsker nokia 3310. Men, det får en ikke kjøpt lengre. Lurer på hvorfor? Er ikke slikt styrt av markedet, kanksje? 

 

Ja, sykt morsomt. Har dog ingenting med skjermen å gjøre om elektronikk ryker. Det vill alle biler som har elektronisk styrt luke ha problemer med. 

Lenke til kommentar

For de overtar ikke samme funksjoner? Det er ikke facebook der, instagram osv.

Nei, men den overtar fokus. 

Det er ingen hemmelighet at skjermen overtar mer og mer av funksjonene som mobilen har. Det skjer jo år etter år ettersom mer og mer av det vi har på mobilene kan overføres til skjermen. 

 

Alt som fjerner fokus bort fra ut vinduet er potensielt farlig. Du troller om du mener det ikke stemmer. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tesla? Alle går for denne løsningen om dagen, altså en stor skjerm og mindre/ingen knapper. Det er bare eldrebølgen som synes det er noe herk. Unger, ungdommer og voksne mennekser er vandt med slik teknologi og trives med det. De ønsker å ha ett UI som er levende. Ikke nokia 5310 med faste knapper og ingen endring. 

 

Men jeg er enig, diskusjonen er helt meningsløs. Ting utvikles for massene, det er behovet som skaper ting. Folk ønsker det. 

Du elsker å etterstreve kilder. Etter de kommer og motbeviser deg så holder du kjeft om det, og kutter den delen bort fra sitatet du siterer. Så da får det bli din tur.

 

Hvor er kilden på at folk flest ønsker en enkel skjerm? 

 

Eneste grunnen til at Tesla gjør dette, er fordi det er billigst å produsere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...