Jump to content

Hallgeir Fredriksen

Medlemmer
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

39 :)

Recent Profile Visitors

379 profile views
  1. Katalyse står for ca 10% av verdensmarkedet for kobolt. Oljeraffinnering er største enkeltkonsument innen kobolt til katalyse. Batterier står for 60% av verdensmarkedet. Ser du på antall elbilerer som produseres per år per idag i verden og sammenligner med volumet av fuel som konsumeres årlig, ser du at batteriene er en vesentlig "tyngre" aktør per bruker.
  2. batteriers andel av koboltforbruket gikk opp fra 20% i2006 til 62% i 2020. Det har sikkert ingen ting med elbiler å gjøre? 100 000 Model 3 tilsvarer 100 000 000 laptopbatterier i energikapasitet. Selvfølgelig er det forskjeller i batterikjemi, men poenget er faktisk at elbiler har gitt voldsom økning i koboltbruken. Å trekke inn oljeindustrien som "minst like ille" når den industrien beviselig bruker vesentlig mindre kobolt til prosessering av 100mill fat i døgnet (og nei, selvfølgelig blir ikke alt til bensin/diesel, men produksjonsvolumet sier litt om kost/nytteforholdet) enn dét som går med til produksjon av et par hundre tusen biler i året, er for meg tåkelegging og bortforklaring.
  3. Joda, men i 2006 var det 20% av kobolt som gikk til batterier, bare fra 2016 til 2020 økte batteriproduksjons konsum av kobolt med 58%. Elbilbatterier er den tyngste konsumenten av kobolt; oljeraffinerier er det ikke.
  4. Det siste der er en logisk brist; Tesla er verdens største pridusent av elbiler (og batterier til elbiler pluss diverse power wall etc), men påvirker koboltprisen mindre enn en bransje som står for "største andel" av enten 6 eller 10% av verdensmarkedet?
  5. Nå er elbil mer enn Tesla, men du fokuserer kun på én produsents løsninger. Når du skriver "én av de største", bør vel forbruket være i samme størrelsesorden som "den største"? Og flere av dine likesinnede klinker jevnlig til med at "Elbil er bra, for oljeindustrien forbruker mye mer kobolt". Hvor Tesla får sin kobolt fra, vet hverken du eller jeg. Teslas forbruk av kobolit påvirker prisene på verdensmarkedet, uavhengig av om Teslas kobolt ble levert 100% fritt for barnearbeid eller ikke. Det blir jo da desto mindre "etisk forsvarlig" kobolt igjen til andre produkter.
  6. https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/ Påstanden din om fordeling av koboltforbruk er feil.
  7. Nei, selv om dere elbilfolk hevder i enhver debatt - oljeindustrien er ikke største forbruker av kobolt. Om det går under "other use"(10% av verdensforbruket) eller "ceramics" (6% av forbruket), så er ikke katalysatorindustrien samlet største forbruker, oljeindustrien er dermed ikke største forbruker. Li-ion-batterier står for 62% av verdens samlede forbruk i 2020, opp 58% fra 2016. I 2006 var batterienes andel av koboltforbrulet 20%. Fjerning av svovel fra olje gjøres med hjelp av en koboltholdig katalysator, denne bruken utgjør største prosentandel av _kobolt brukt til katalyse"; noe som er noe helt annet enn at oljeindustrien er største koboltforbruker på verdensmarkedet...
  8. MEB-plattformen er for alle elektriske modeller fra VW. Mens Golf, det er bare Golf det. Potensiell optimalisering bare der. Motorproduksjonen kan jeg og se for meg er vesentlig billigere for en elektrisk bil. Golf, det er Golf, Octavia, noe Seat-greoer, A3 og Passat (pluss Touran) - ganske mange modeller å fordele plattformkost på...
  9. At bremsene skulle slutte å fungere pga en SW oppdatering er teknisk umulig. Det er mekanisk link fra bremsepedalen. Worst case er at ABS (og kanskje bremsekraftforsterker) slutter å fungere pga en oppdatering. Ikke at det har skjedd. *Om* dette skulle skje så blir bremsen tyngre, men du kan ha akkurat samme bremsing som før ved å pumpebremse. Du klarer ikke å pumpebremse for å kompensere bortfall av ABS. Systemet virker lynkjapt og vil dessuten bremse "fullt" på hjul som har grep. Dét får du heller ikke til "manuelt" I tillegg kommer "selvfølgeligheten" - i en panikksituasjon klarer man ikke finberegne pumpingen, der ABS funker fint når sjåføren "står" på bremsepedalen, vil bil uten ABS skli på stive hjul.
  10. Man har stort sett ikke fått "motoren i fanget" siden "body on frame" gikk av moten på 60-tallet. Det er kort deformasjonssone som har vært problemet. Biler som Porsche 911 og Fiat X1/9 var "sikre" i sin tid, vekten/størrelsen tatt i betraktning.
  11. Ja, for all del, men poenget står fortsatt: Det totale utslippet fra fritidsbåter er mye mindre enn det totale utslippet fra personbiler. Det er flere bilister enn fritidsbåtkjørere, og selv de som har båt kjører nok oftere og lenger med bil enn båt. Det er estimert at fritidsbåter kan stå for opptil 700 000 tonn CO2 årlig. (dette er det høyeste estimatet av dem alle). Til sammenlikning står biler for 10 millioner tonn CO2 årlig, altså 14 ganger så stort utslipp. For å sette det litt i perspektiv, står veitrafikk for rundt 17% av Norges klimagassutslipp, fritidsbåter står for 1,2%. Det er klart man i fremtiden må gjøre noe med utslippet fra fritidsbåter også, og ting blir gjort i utvikling av nye elbåter, men akkurat nå er faktisk det totale utslippet ganske lite sammenliknet med biltrafikken. Personbiler slipper ikke ut 10 millioner tonn, men i underkant av 5 millioner. Videre har biler strenge utslippskrav, både katalysator og partikkelfiltre er påbudt for nye biler. Å "piske" de ansvarlige for 5Mtonn CO2, mens andre får slippe ut 700 000 tonn "avgiftsfritt" er et dårlig signal og heller ikke logisk. Det bør innføres full drivstoffavgift på diesel til fritidsbåter, bensin og totaktsolje har allerede full avgift.
  12. Regner med at båten på bildet er satt på land for godt, så du er med og drar lasset? ;-)
  13. Nei, første Superb var basert på Audi A4/Passat. Den nye plattformen er basert på "fellesplattformen" for Golf og Passat. Audi A6 har ikke tverrstilt motor.
  14. Så når bilen er blitt gammel skal det komme tilfeldige smell, for å simulere feiljustert tenning (og ettertenning i eksosrøret)? ;-)
  15. Dette skjer stadig vekk sier du? Kan du nevne noen eksempler på andre biler som har fått tilsvarende priskutt over natta? Alternativt så er det vel litt bekymringsverdig at andre bilprodusenter ALDRI har satt ned prisen med fem flate øre, uansett hvor mye de har klart å effektivisere sin egen produksjon. Kanskje du skulle lese litt om Ford Modell T?
×
×
  • Create New...