Gå til innhold

Ny rapport: Så sakte går hurtiglading egentlig


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Når det gjelder Tesla, mener Hannisdahl at ladekonseptet deres er godt, og at det var nødvendig da Tesla var så tidlig ute. Han mener at Tesla utnytter arealene sine svært effektivt.

 

– Samtidig er det et tankekors at Tesla i da har tre prosent av dagens bilpark. Spoler du arealbehovet til disse frem til vi har 100 prosent elbiler på veiene, er det et problem, sier han."

 

Klarer ikke helt å se problemet. I dag har Tesla 51 Superladerstasjoner med snitt på 12,4 ladeplasser per stasjon, som altså dekker 3% av bilparken. Skal man dekke 100% av bilparken trenger man da 1700 superladestasjoner med 12,4 ladeplasser per stasjon.

 

I dag er det eksempelvis ca 1500 bensinstasjoner i Norge, altså trenger man ca like mange superladestasjoner som det er bensinstasjoner, og det er stort sett uproblematisk å få plass til 12,4 ladeplasser per bensinstasjon. Hvorfor skulle dette være et problem?

 

(Reelt sett ville superladerne hovedsaklig ikke plasseres ved bensinstasjonene - man kan plassere de ved kroer, matbutikker, kjøpesentre, osv. Steder som stort sett har mye mer enn 12 parkeringsplasser.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

3% av bilparken? Jeg får ikke det til å stemme. Personbilparken er på ca 2,75 millioner. Dvs. 82 500 teslaer, altså drøyt 42% av alle elbiler (som nylig rundet 200 000). I juli i fjor var det ca 25 600 norskregistrerte teslaer.

 

Her er også en liste som ikke stemmer over ens med de 3 prosentene. Jeg får 18982+11124 til å bli ca 1,09% av personbilparken.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kontrollregnet ikke de tre prosentene, men det ser ut som du har rett. Det er i dag ca 30.000 Teslaer: https://teslastats.no/

 

Med 2,75 mill personbiler utgjør det altså 1,1%. Da blir det 4600 superladestasjoner. Det er litt mer uhåndterlig, men fortsatt ikke så ekstremt vanskelig å oppnå.

 

Så kan det også nevnes at superladenettverket i dag kan støtte betydelig flere Teslaer enn det som er solgt i dag, ettersom det er en del ledig kapasitet, og antallet ladeplasser man har behov for reduseres med høyere ladeeffekt. Dette gjør estimatet på 4600 superladestasjoner for høyt, til en eller annen grad. (Vil kanskje tro man kan halvere det uten større utfordringer.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til sammenligning er det ca 1500 bensinstasjoner i landet nå. I 1990 var det ca 3000.

 

Strategien fremover for Teslas ladenettverk er nok todelt:

  1. Øke antall stasjoner for å dekke "hull" i ladekartet. F.eks Finnmark, Nord-Sverige og Nord-Finlan, og fylle inn stasjoner mellom de eksisterende for å øke fleksibiliteten.
  2. Øke antall ladestolper per ladestasjon for å dekke økt etterspørsel. Av praktiske hensyn (trafikk, cafe-størrelse etc) tror jeg dette begrenser seg til noen få titalls per sted.

I startfasen var punkt 1 essensielt. Nå jobber de parallelt med både 1 og 2. Økt ladeeffekt er også et poeng som vil redusere behovet for antall. Jeg gjetter på at et høyst hypotetisk Norge med 100% Tesla personbilpark antagelig ville krevd rundt 3000 superladestasjoner med gjennomsnittlig 12,4 ladestolper på hvert sted, eller 1500 med et gjennomsnitt på 25 på hvert sted.

 

Hvis vi tar en annen høyst hypotetisk gjetning så ville et Norge med 100% Leaf 2011-2013 krevd rundt 10 ganger flere ladestasjoner med i gjennomsnitt 8-12 stk 50 kW ladestolper på hver.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla og Teslakjøperne har selv finnansiert Superladerne. Andre har blitt tilbud å være med mot å betale, men har takket nei. Så det blir litt som i eventyret med den lille røde høna.....

Kan det være kontraktinnholdet som gjorde at andre takket nei ?

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Evt så kan en tenke litt lengre enn nesetippen å få unna lading mens en faktisk utnytter tiden. Lade på treningssenteret feks.

 

 

Hurtiglading (og ladekø...) er noe som først og fremst brukes på vei fra A til B, når veien blir lengre enn rekkevidden. Lading på treningssenteret er først og fremst et alternativ til hjemmelading.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kontrollregnet ikke de tre prosentene, men det ser ut som du har rett. Det er i dag ca 30.000 Teslaer: https://teslastats.no/

 

Med 2,75 mill personbiler utgjør det altså 1,1%. Da blir det 4600 superladestasjoner. Det er litt mer uhåndterlig, men fortsatt ikke så ekstremt vanskelig å oppnå.

Det er ikke antall biler som er viktig, men antall km kjørt. Mange av de bilene er eldre og eldre biler kjøres mindre, så 3% er nok ikke utenkelig for norge når man vekter etter kjørt distanse.

 

 

 

Jeg vet ikke at du kan direkte sammenligne bensinstasjoner med hurtigladere. Hurtiglading er i sin natur en del anneledes enn bensinfylling. Sistnevnte kan gjerne gjøres når som helst, men til gjengjeld VIL det også måtte benyttes i det daglige. Hurtiglading benyttes ved lengre turer så de trengs i liten grad i urbane områder og i det daglige, men må i langt større grad ta høyde for topplast ved utfartsdager og langs populære ruter. Når det trengs må kapasiteten være nær og kan ikke flyttes like lett.

 

Hvordan det vil arte seg med mange elbiler kan bli intressant å se. Siden det blir så stor forskjell mellom daglig bruk og utfartsbruk mistenker jeg at hurtiglading for å dekke inn rekkeviddebegrensinger på litt sikt vil forsvinne eller bli marginalt. Ikke fordi man ikke KAN bygge de parkeringsplassene med lading som trengs, men fortdi det ikke er økonomisk levedyktig å gjøre det for å ta unna de store utfartshelgene, når det bare er et fåtall som bruker de de øvrige dagene. Istedet må bilene få en god del mer rekkevidde slik at hurtiglading også på utfartsdager ikke er normalen.

 

Vi må her huske at vi ikke kan regne med at det er ikke tilstrekkelig at hurtigladingen finnes, den må også finnes på rett sted. Målt i rekkevidde levert pr. time blir selv store hurtigladestasjoner å sammenligne med det en enkelt bensinpumpe* levert bensin tilsvarer . Det er ikke realistisk å tenke seg å få opp store ladestasjoner alle steder det i dag er bensinstasjoner. Enda verre er det om flere skal begynne med proprietære ladestasjoner. Dermed blir fordelingen av ladebehovet mye mer kritisk om man skal basere seg på hurtiglading enn hva bensindistribusjon er, og jeg er ikke overbevist om at fordelingen vil være stabilt nok over tid til å støtte en passende infrastruktur uten ekstrem overkapasitet.

 

*) 40l/min => ~500-1000km rekkevidde pr. min pr. bensinpumpe. en 100kW lader gir ca 5-8km/minutt. Så ca 100x 100kW ladere pr. bensinpumpe for å nå effektparitet. Det er helt sikkert overkill nesten over allt. Mange bensinpunper bruker mesteparten av tiden på å vente på kunde, men når det er et rush kan den ta unna. Du får ikke lengre dette 'gratis' med hurtigladere.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sverreb: Interessante betraktninger det der. Du har nok rett i at folk i større grad må klare seg uten hurtigladere i utfluktshelger, dvs. lade til 100% før avgang og velge korte nok reisestrekninger. Folk er riktignok forskjellige og har forskjellige utfartsbehov, men jeg ser det kan bli et problem spesielt når Oslo-folket skal til de litt fjerntliggende skistedene i påsken.

 

Jeg holder en knapp på at plugin-hybrider overlever som konsept lengre enn mange tror i dag fordi det finnes et behov i en del situasjoner. Utfartshelger er et eksempel. Omreisende selgere i Finnmark et annet. Ambulanser og brannbiler et par til. Militære kjøretøy osv. Men jeg tror at større batterier vil tvinge seg fram også blant PHEV. Merk at jeg ikke spesifiserte drivstoff, for det er jo noe som kan endre seg med tida.

Lenke til kommentar

Skal vi regne på det?

 

2,75 mill biler som kjører 12500 km i året med energibruk på 0,2kWh/km, fordelt på 365 dager og 24 timer blir det et nasjonalt ladebehov på 785MW, legg på 20% for ladetap så ender vi på 942MW.

 

 

Hvis vi sier at 20% av ladinga tas på hurtiglading får vi et hurtigladebehov på 188MW. I dag brukes hurtigladere i praksis kun om dagen med et topp kl 17. Leker vi litt med tallene ser vi at toppen kl 17 er 3 ganger så stor som snittet over døgnet. Altså ender vi med et nasjonalt hurtigladebehov på 565MW og da har vi tatt høyde for daglig rushtid men ikke store utfartsdager.

 

565MW er 14000 '40 kW uttak', alternativt 2260 lastbalanserte stolpepar a 250kW

Lenke til kommentar

Regnestykker er bra!

 

Jeg tror du kan sette opp 3x faktoren til 10x om vi skal dimmensjonere for utfartshelger. Da snakker vi om kanskje 1,88 GW. Siden vi antagelig snakker om ganske langt fram i tid, så vil nok også gjennomsnittlig ladeeffekt per bil bli en god del høyere. F.eks 100 kW. Dvs. vi trenger 18 800 ladestolper a 100kW for å ta unna for påsketrafikken. La oss si det er et gjennomsnitt på 18,8 per ladestasjon. Da blir det 1000 slike ladestasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...