Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Du bør ha HW4 for å kjøre FSD. Kommer visst en enklere versjon etterhvert til HW3-bilene.

I USA kan de leie FSD på månedsbasis, så regner med at man vil kunne gjøre det her og. Og JA, man kan kjøpe FSD på et senere tidspunkt også. Man må ikke kjøpe det samtidig med bilen.

Hvor, og hvor mye kostet Commander? Må innrømme at det frister ganske mye...

Kjøpte den på Begood.no . Betalte 2200 for den (Black week tilbud)

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, oophus said:

Man har selfølgelig teknologien, men fremfor å kjøre på "ride hailing permit" så bruker dem vanlig løyve designet for selvkjørende biler, hvor firmaet står til ansvar, og ikke kundene slik som hos Tesla. 

Og nei, Tesla er avhengig av kart som alle andre. 

Vet ikke om du gjør deg vanskelig, eller bare ikke vet. Men forklarer allikevel.

For konkurrentene i dette eksemplet Ford, så fungerer de bare hvis man er så heldig å kjøre på akkurat den blå veien som Ford har bestemt at det skal virke på. Og så må man vente til Ford bestemmer seg for å scanne en vegstrekning nær deg for at det skal virke.

https://www.just-auto.com/news/ford-bluecruise-hands-free-tech-approved-by-eu/?cf-view

Jeg vet at du gjerne vil at det skal være EU sin skyld at det bare funker på disse vegstrekningene, men det er teknisk. Selvkjøringen er for dårlig til å fungere på strekninger som ikke er spesielt pre-mapped for akkurat BlueCruise.

Screenshot 2025-12-09 at 14.39.39.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Selvkjøringen er for dårlig til å fungere på strekninger som ikke er spesielt pre-mapped for akkurat BlueCruise.

Dette visste jeg ikke!

...og det er jo hårreisende at i disse AI dager, så velger noen å låse seg fast i en innscannet tidligere virkelighet.
Det er jo dømt til å feile ved den minste endring fra "snapshot"...
Snø, og vegarbeid er det første jeg kommer på.

Nei: Tesla er på riktig spor; Gjør hver enkelt bil autonom!
Med tilgang på ny info over internett selvsagt.

Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

For konkurrentene i dette eksemplet Ford, så fungerer de bare hvis man er så heldig å kjøre på akkurat den blå veien som Ford har bestemt at det skal virke på. Og så må man vente til Ford bestemmer seg for å scanne en vegstrekning nær deg for at det skal virke.

Jeg trur du burde spole helt tilbake til start og se på hva det var som startet hele opplegget med selvkjørende biler. En haug av dagens selskaper ble dannet gjennom noe som het DARPA Grand Challenge (søk det opp), og med det så kan du se at Ford var en av de som var tidlig ute med finansiering mot enkelte selskaper som var med i dette. Dette var biler som mappet og kjørte off-road i de tidligste utfordringene. Altså noe man kan anse som nivå 5 selvkjøring. 

Dog, når man så skulle teste dette mot urbane strøk, hvor regelverk plutselig må inn med veimarkering, kjøreregler og den slags, så ble utfordringen straks større. 

Alle selskap som idag har selvkjøring mapper helt fint selv, akkurat som Tesla, men samtlige av dem med Tesla som unntak ønsker å øke sikkerhet ved å mappe blant annet mobildekning for kjapp respons når ting går galt, samt fjernhjelp. 

Så nei, konkurrentene er ikke avhengig av mapping for å fungere, men sikkerheten og robbustheten til systemene går selvfølgelig opp når man har endel informasjon på forhånd. Dog alle mapper i sanntid, og oppdaterer kartene i sanntid. 

 

Skrevet
ozone skrev (16 minutter siden):

Dette visste jeg ikke!

...og det er jo hårreisende at i disse AI dager, så velger noen å låse seg fast i en innscannet tidligere virkelighet.
Det er jo dømt til å feile ved den minste endring fra "snapshot"...
Snø, og vegarbeid er det første jeg kommer på.

Nei: Tesla er på riktig spor; Gjør hver enkelt bil autonom!
Med tilgang på ny info over internett selvsagt.

Sånn ruller altså snøballen. Så ekstremt mye feilinformasjon der ute, og folk som deler feilinformasjonen. 

Skrevet
oophus skrev (4 timer siden):

Man har selfølgelig teknologien, men fremfor å kjøre på "ride hailing permit" så bruker dem vanlig løyve designet for selvkjørende biler, hvor firmaet står til ansvar, og ikke kundene slik som hos Tesla. 

Og nei, Tesla er avhengig av kart som alle andre. 

Aha de er det ja? Så hvordan fungerte bilen i Tsjekkia som trodde den var i USA(kart data) tenker du?

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Aha de er det ja? Så hvordan fungerte bilen i Tsjekkia som trodde den var i USA(kart data) tenker du?

Snakker vi om ADAS/FSD eller selvkjørende biler? For selvkjørende biler så følger det krav rundt backup systemer. Dette vet du, sånn egentlig. 

Skrevet
oophus skrev (9 minutter siden):

Snakker vi om ADAS/FSD eller selvkjørende biler? For selvkjørende biler så følger det krav rundt backup systemer. Dette vet du, sånn egentlig. 

Jeg kommenterte bare kommentaren om at Tesla var avhengig av kart. Det var ingen annen info i kommentaren jeg siterte. De er ikke det, og kan kjøre uten. Klart mye bedre da de kan utnytte Google sitt API ift data som kan hjelpe de. Men FSD kjører uten.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg synes denne tråden i utgangspunktet er veldig interessant og informativ, men det ødelegger litt når det smitter litt for mye over fra "vi som hater Tesla"-tråden. Det er bra å få ulike synspunkter, men jeg synes ikke brukerne som helt åpenbart har et horn i siden til Tesla og konstant gir uttrykk for det bidrar særlig konstruktivt. Vi er kanskje tjent med å ignorere disse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...