Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutes ago, Jotun said:

Sånne saker som dette gjør at vi andre normale dødelige må finne oss i at det står "ikke putt barnet ditt inn i mikrobølgeovnen" i manualen.

Jeg har aldri sett en representant for en mikrobølgeovnprodusent skryte av at "denne kan du varme barnet ditt i!", heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nebrewfoz skrev (39 minutter siden):

Jeg har aldri sett en representant for en mikrobølgeovnprodusent skryte av at "denne kan du varme barnet ditt i!", heller.

har du sett en representant av Tesla si du kan ta øynene av veien? i dagens bil, eller tidligere? 

Skrevet
3 hours ago, oophus said:

Ja, den kan du jo komme med en kilde på. Så lenge Tesla's systemer defineres som et nivå 2 ADAS så skal man ha hendene på rattet og øynene på veien hele tiden. Problemet dukker altså opp når Tesla's egen PR konge ikke gjør dette selv, og i tillegg sier ting som får folk til å tru at man ikke trenger det. Ergo søksmål. 

image.png.df91c1211b7ccec640724c9c5c73ec64.png
Dette er altså første skjermbilde av en promovideo som Tesla og Elon Musk lagde. En promovideo som tydeligvis var vanskelig å lage, siden de måtte bruke systemet utenfor det de normalt sett solgte (pre mapping), og bilen krasjet underveis under forsøkene på å få til en "perfekt" omgang som kunne lages til en video. 

 

Er jo bare å bruke logikk det. Sluttresultatet blir nok en eller annen løsning bak lukkede dører med NDA'er og diverse, så kan du jo rope ut og si at "Tesla vant", selv om du jo innerst inne vet hva slike løsninger brukes for. 

Det der er jo en promo video på fremtidig funksjonalitet. De sier ikke på noe tidspunkt at det allerede er i bilene.

 

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Det der er jo en promo video på fremtidig funksjonalitet. De sier ikke på noe tidspunkt at det allerede er i bilene.

 

Slik jeg husker det og, de sier vell tvert i mot at det ikke gjelder dagens biler om jeg også husker rett. Altså i promoteringen, muligens ikke i videoen. Og at promoteringen ikke er for AP, men FSD. 

Endret av Salvesen.
Skrevet
14 minutes ago, Salvesen. said:

har du sett en representant av Tesla si du kan ta øynene av veien? i dagens bil, eller tidligere? 

Jeg har sett en representant for Tesla sitte med hendene bak nakken og hevde at han ikke trenger å gjøre noe 'fordi bilen kjører seg selv'. Hen sa ingenting om at det var nødvendig å holde øynene på veien. Men det står sikkert med små skrift et eller annet sted i en 50-siders End-User License Agreement.
(Jeg finner ikke videoen i vrimmelen av YT-videoer som handler om Tesla.)

  • Liker 2
Skrevet
nebrewfoz skrev (10 minutter siden):

Jeg har sett en representant for Tesla sitte med hendene bak nakken og hevde at han ikke trenger å gjøre noe 'fordi bilen kjører seg selv'. Hen sa ingenting om at det var nødvendig å holde øynene på veien. Men det står sikkert med små skrift et eller annet sted i en 50-siders End-User License Agreement.
(Jeg finner ikke videoen i vrimmelen av YT-videoer som handler om Tesla.)

Ja, en kan ta hendene av rattet i X tid. Meg bekjent kan en dette i alle lignende system. Det var dog ikke det denne personen gjorde, han tok øynene av veien og forårsaket krasj. 

Nei en trenger ikke lese manual, alt slik opplyses om når en bruker systemet. Det er intuitivt. 

Skrevet
8 minutes ago, Salvesen. said:

Nei en trenger ikke lese manual, alt slik opplyses om når en bruker systemet. Det er intuitivt.

Kanskje Tesla burde ta høyde for at ikke alle Tesla-eiere er i stand til å ta til seg tekstlig informasjon like lett som informasjon de får fra videoer med Teslas CEO? Det endelige utfallet av denne saken i Florida vil muligens påvirke det.

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

Bør forbudet gjelde fly og båter også tenker du?

Selvfølgelig. Hvem vil sitte på i et fly der autopiloten feiler? Fly har heldigvis ofte en sikkerhetspilot.

Båter er vel også utstyrt med autopilot. Tror det går noen over oslofjorden . Om piloten ikke fungerer bør den forbys
 

 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Hva ønsker du kilde på? Jeg kan godt finne en manual fra enhver produsent som har tilsvarende system der en kan lese at om en tar hendene av styret vil det ta X tid før bilen krever at du tar de tilbake LES lovlig å ta hendene av styret. Men du klarer det sikkert selv? Men som sagt jeg kan hjelpe deg om det blir vanskelig.. 

Jeg ønsker kilde på det du sa, og forbehold deg gjerne til regelverk. 

Salvesen. skrev (3 timer siden):

Dette er vell promo for FSD? 

Spiller det noen rolle? Han har sagt at biler solgt på den tiden ville være i stand til full selvkjøring. For folk flest så vil all uttale sauses sammen helt uavhengig av om man prater om autopilot fra 2016 og opp til man plutselig "rebranda" ting med FSD, som om det plutselig skulle fikse alt. Tross alt var selvkjøring løst allerede i 2016, med uttalelser som dette:
"I consider autonomous driving to be a basically solved problem"

Salvesen. skrev (3 timer siden):

Næ, du ser nok ikke meg rope noe slikt. 

Hvorfor sier du at vi burde vente isåfall til et nytt utfall? 

  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (3 timer siden):

Det sies jo her inne at det er galskap å kalle det for autopilot. For det gir feil inntrykk

Det gir feil inntrykk i størst mulig grad pga måten autopilot har blitt snakket om samt vist frem på fra Elon Musk sin side. 
Hvor mange av disse uttalelsene kan gi et falskt inntrykk i hva systemet kan og ikke? 

Jotun skrev (3 timer siden):

Men gjelder vel bare tesla? 

Det gjelder bare Tesla ja, såvidt meg bekjent. Men du kan gjerne finne andre eksempler på firma som har løyet og vist frem sitt system i samme måte som det Tesla har gjennom Elon Musk og influensere. Både Elon Musk og Tesla har gjennom sine influensere relinket til video der man ser Elon Musk, eller influensere løfte hendene fra rattet. 

 

Jotun skrev (3 timer siden):

Leafen min lar meg følge akkurat like lite med som teslaen. For det var vel også helt utrolig at tesla lar oss ikke holde i rattet en stund. I motsetning til alle andre systemer. 

Egentlig er det for meg ikke summen som er mest grell i den saken fra USA. Det er dommens definisjon av hvor dum man har lov å være som er verst. 

I Norge ville man aldri fått dom i en helt lik sak. Eller? 

Det var tross alt det denne diskusjonen startet med. 

Kult ord det der whataboutism. Kan det om mulig bety mindre for noen at du mener det er whataboutism? 

Nissan har aldri gått ut og sagt at din Leaf kan kjøres autonomt heller, og er bare måneder unna regulatoriske godkjenninger for at du skal tjene 30,000 dollar i året eller hva det var. 
image.png.a0561c6b64eeb3a1d053a40f474759df.png
Eller respondert slik til at porno ble spilt inn i en bil på autopilot. 

 

Jotun skrev (3 timer siden):

Kult ord det der whataboutism. Kan det om mulig bety mindre for noen at du mener det er whataboutism? 

Det er en dårlig diskusjonstaktikk bare, og man blir ikke tatt særlig seriøs om man hele tiden må utnytte det. 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ser ikke noe problem med det så lenge de følger lover og regler? Det er flust av taxi sjåfører i california som kjører på FSD dagen lang. 

Lover og regler for taxi-virksomhet er for en taxi-virksomhet. Ikke alpha testing av robotaxier. Da må en følge regelverk rettet mot selvkjørende biler. 

Hvilke av de to bransjene trur du krever mer dokumentasjon og testing? 

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Det der er jo en promo video på fremtidig funksjonalitet. De sier ikke på noe tidspunkt at det allerede er i bilene.

 

Fremtidig funksjonalitet? De viser en video av en falsk "selvkjørende bil" og sier at personen bak rattet ikke egentlig hadde trengt å være der, og at alle biler laget vil ha den funksjonaliteten. Altså regelverket som var da og nå ikke er nødvendig, sånn egentlig. 

Vipps så har folk missforstått og de følger mindre på veien enn de egentlig skal. 

  • Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Kanskje Tesla burde ta høyde for at ikke alle Tesla-eiere er i stand til å ta til seg tekstlig informasjon like lett som informasjon de får fra videoer med Teslas CEO? Det endelige utfallet av denne saken i Florida vil muligens påvirke det.

Dette er en veldig sterk påstand, som du ikke har belegg for. Det er en teori. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Nei en trenger ikke lese manual, alt slik opplyses om når en bruker systemet. Det er intuitivt. 

Det som faktisk er intuitivt er jo systemer som faktisk fungerer som en assist, og ikke en lekevariant av en selvkjørende bil. 

Tesla's system er det eneste systemet som skrur seg helt av om du må styre litt manuelt. Eller berøre bremsene. 
Hos BMW for eksempel, så kan du fint styre og bremse. Systemet går bare i "standby" modus, og aktiveres igjen senere. 

En førerassistent burde fungere som en assistent. Om det beviselig gjør ferdselen tryggere for alle trafikanter, så burde det også være påslått helt fra man skrur på bilen til man parkerer. Hos Tesla må man manuelt skru det på, og man må igjen skru det på ved hver eneste overtagelse. 

Nesten som om overtagelse ikke var ment å være en ting man skulle møte idag, og bare en midlertidig problem som skulle være løst rett rundt hjørnet i 2018.... Samtidig som man skryter av hvor bra det er, og hvor nærme man er fra å la bilen hente deg hjemme, eller kjøre tvers gjennom landet og løse lading og diverse heeelt selv. 

Også blir man overrasket over at folk misbrukte/misbruker systemet... På samme måte som at Ford ble overrasket over at Pinto tok fyr...

  • Liker 1
Skrevet
oophus skrev (41 minutter siden):

 

 

Sitat

Jeg ønsker kilde på det du sa, og forbehold deg gjerne til regelverk. 

Kan du ikke bare være litt spesefikk på det du ønsker, så blir det så mye lettere?

Sitat

Spiller det noen rolle? Han har sagt at biler solgt på den tiden ville være i stand til full selvkjøring. For folk flest så vil all uttale sauses sammen helt uavhengig av om man prater om autopilot fra 2016 og opp til man plutselig "rebranda" ting med FSD, som om det plutselig skulle fikse alt. Tross alt var selvkjøring løst allerede i 2016, med uttalelser som dette:

Ja det spiller en rolle da en ikke snakker om FSD. FSD er ikke rebrand, det er en helt egen software og en helt egen lisens. Nå diskuterer vi en sak som omhandler Autopilot og den veldig begrensede ekstra pakken "enhanced" eller hva den heter som kommer med veldig store begrensninger på hva den kan utføre. 

Sitat

Hvorfor sier du at vi burde vente isåfall til et nytt utfall? 

Når sa jeg at vi måtte vente på noe som helst? Jeg påpekte bare at det sannsynligvis vill gå flere omganger i retten. 

Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

Det som faktisk er intuitivt er jo systemer som faktisk fungerer som en assist, og ikke en lekevariant av en selvkjørende bil. 

Tesla's system er det eneste systemet som skrur seg helt av om du må styre litt manuelt. Eller berøre bremsene. 
Hos BMW for eksempel, så kan du fint styre og bremse. Systemet går bare i "standby" modus, og aktiveres igjen senere. 

En førerassistent burde fungere som en assistent. Om det beviselig gjør ferdselen tryggere for alle trafikanter, så burde det også være påslått helt fra man skrur på bilen til man parkerer. Hos Tesla må man manuelt skru det på, og man må igjen skru det på ved hver eneste overtagelse. 

Nesten som om overtagelse ikke var ment å være en ting man skulle møte idag, og bare en midlertidig problem som skulle være løst rett rundt hjørnet i 2018.... Samtidig som man skryter av hvor bra det er, og hvor nærme man er fra å la bilen hente deg hjemme, eller kjøre tvers gjennom landet og løse lading og diverse heeelt selv. 

Også blir man overrasket over at folk misbrukte/misbruker systemet... På samme måte som at Ford ble overrasket over at Pinto tok fyr...

Dette er din mening. Jeg kjørte id3 med "slikt" system, den bare kjørte rett i mot grøfta uten å gi meg så mye som ett pling. For det er jo bare en assistent så hvorfor skal en ta høyde for at den virker i det hele tatt. Tesla, gir klar beskjed at nå feiler den og at en må ta over. 

Jeg liker tesla sitt system. 

Men dette har vi diskutert i en årerekke, samme regla hver gang. Gidder ikke en runde til så blir ikke noe mer svar ang dette. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke bare være litt spesefikk på det du ønsker, så blir det så mye lettere?

Du sier at det er lovlig av man skal kunne slippe rattet idag. 
"å ha hendene av rattet er "lovlig", både på tesla sitt system og andre system."

Det er altså ikke det lovverket sier. Her i Norge så skal man ha "full kontroll over kjøretøyet". System som tillater at man ikke holder hendene på rattet later til å ignorere regelverk, da det implisitt betyr at man ikke har full kontroll over kjøretøyet. 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja det spiller en rolle da en ikke snakker om FSD. FSD er ikke rebrand, det er en helt egen software og en helt egen lisens. Nå diskuterer vi en sak som omhandler Autopilot og den veldig begrensede ekstra pakken "enhanced" eller hva den heter som kommer med veldig store begrensninger på hva den kan utføre. 

Samme hardware. FSD er mer eller mindre kun en "rebrand" av hva Autopilot var, som så fikk litt mer til seg gjennom "Enhanced Autopilot", som så har fått litt mer til seg og blitt omdøpt til Full Self Driving. Spiller null rolle om bildegjenkjenningen er blitt bedre, eller om geofencingen har åpnet seg mer til å innkludere bykjøring. Både Autopilot og FSD inkluderte hovedingrediensene som altså er deres "autosteer" og "traffic-Aware Cruise Control". 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Dette er din mening. Jeg kjørte id3 med "slikt" system, den bare kjørte rett i mot grøfta uten å gi meg så mye som ett pling. For det er jo bare en assistent så hvorfor skal en ta høyde for at den virker i det hele tatt. Tesla, gir klar beskjed at nå feiler den og at en må ta over. 

Jeg liker tesla sitt system. 

Men dette har vi diskutert i en årerekke, samme regla hver gang. Gidder ikke en runde til så blir ikke noe mer svar ang dette. 

Hele poenget med det du siterer har ikke med prestasjonen å gjøre. Det har med metoden det er implementert å gjøre.

Det som du går glipp av er at selv om ID3,4 etc sitt system er dårligere enn Tesla sitt system, så fordrer det systemet at man aktivt kjører og holder hendene på rattet. Justerer du inn bilen, så går systemet i "standby" modus og aktiveres helt uten menneskelig innput. Du bare kjører som normalt og assisten fungerer i bakgrunnen. Volkswagen har aldri sagt at deres systemer allerede har hardware bra nok for full selvkjøring, der bremsene kun ligger hos regelverk. Det har heller ikke BMW, eller Audi, eller Mercedes, etc sagt. Det er kun hos Tesla hvor man finner et system som er implementert som om det er et nivå 3+ system, der CEO'en fremdeles later til at systemet er ved nivå 3+ mens det virkelig ikke er det. 


 

  • Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Salvesen. said:

Dette er din mening. Jeg kjørte id3 med "slikt" system, den bare kjørte rett i mot grøfta uten å gi meg så mye som ett pling. For det er jo bare en assistent så hvorfor skal en ta høyde for at den virker i det hele tatt. Tesla, gir klar beskjed at nå feiler den og at en må ta over. 

 

Hvis det fungerer lignende til BMW så trenger du ikke ta høyde for at det virker. Du bare kjører som normalt som om det ikke er noen styreassistanse overhode. Du bare merker på motstanden i rattet om bilen er enig med deg eller ikke og om du merker mer motstand dobbeltsjekker du umiddelbart hva som foregår uten at du må gjøre noe annet enn det du allerede gjorde. Dermed blir styreassistansen en backup for fører og ikke omvendt. 

Det har forøvrig kommet frem en del mer detaljer fra rettsaken. Det later til at tesla gikk svært langt i å prøve å skjule beviser: https://electrek.co/2025/08/04/tesla-withheld-data-lied-misdirected-police-plaintiffs-avoid-blame-autopilot-crash/

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...