Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Simkin skrev (6 minutter siden):

Jeg skal selvfølgelig ikke si det helt sikkert, annet enn at når jeg skal forvarme før jeg drar, så tar det tid før bilen vekkes i appen, jeg går ut fra et den da faktisk sover. Sentry er av. På sommeren så går det ikke noe strøm over natta her hjemme eller på jobb, i kulda nå gjør det det.
 

Om det står Waking up så over den. Finnes folk som har målt over 80 dager med bilene sovende og fortsatt ikke på bunn. Tror jeg så målingene på reddit. Så skal ikke gå mye. Merker ikke noe nedgang på min bil når den sover nå og det er ekstremt kaldt om dagen(vestlands ekstremt 😅) så det virker rart!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Om det står Waking up så over den. Finnes folk som har målt over 80 dager med bilene sovende og fortsatt ikke på bunn. Tror jeg så målingene på reddit. Så skal ikke gå mye. Merker ikke noe nedgang på min bil når den sover nå og det er ekstremt kaldt om dagen(vestlands ekstremt 😅) så det virker rart!

Ja da sover min. Det går nå nedover her mer enn normalt, som sagt vært bikkjekaldt her nå med rundt 20 minus i en måned. 24 minus her nå. 🥶
 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Mulig bilen konstant holder batteriet opp i temp når det er så kaldt da.

Jeg ser nå (eller, jeg har jo sett det før nå som det er så kaldt, men ikke tenkt så mye over det) at en liten del av batteri ikonet er blått helt til høyre, det betyr vel at det ikke er tilgjengelig før batteriet er varmet opp. Bilen er nå ladet til 92%, men det står 88% i appen, feltet mellom 88% og 92% er blått.

Da er vel forklaringen der.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simkin said:

Jeg ser nå (eller, jeg har jo sett det før nå som det er så kaldt, men ikke tenkt så mye over det) at en liten del av batteri ikonet er blått helt til høyre, det betyr vel at det ikke er tilgjengelig før batteriet er varmet opp. Bilen er nå ladet til 92%, men det står 88% i appen, feltet mellom 88% og 92% er blått.

Da er vel forklaringen der.

Ja det holdes av en del når det er kaldt.

Usikker på om Tesla har noe nødvarming på sine biler. De annbefaler ikke at bilen står lenger enn 24 timer om det er minus 30 grader eller noe iallefall.

I manualen til VW ID.3 nevnes det at man ikke må la batteriet være under 40% når det er skikkelig kaldt. Det nevnes ikke noe om dette i Tesla sin manual men kan jo være greit å ha i bakhodet alikevell.

Niasan Leaf aktiverer vel batterivarme på -12 grader.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (1 time siden):

Jeg ser nå (eller, jeg har jo sett det før nå som det er så kaldt, men ikke tenkt så mye over det) at en liten del av batteri ikonet er blått helt til høyre, det betyr vel at det ikke er tilgjengelig før batteriet er varmet opp. Bilen er nå ladet til 92%, men det står 88% i appen, feltet mellom 88% og 92% er blått.

Da er vel forklaringen der.

Ja stemmer, da viser den "tilgjengelig batteri". Er en egen value fra interfacet. Kommer tilbake når batt temp går opp. Men så må en jo bruke energi for å få det vekk også:p

Lenke til kommentar

 

Da nærmer det seg at vi mest sannsynlig kjøper en blå 2021-modell Tesla Model 3 Perfomance av en kamerat som trenger større plass grunnet barn på vei. Bilen ble hentet ut som ny like før jul. Jeg har skrevet litt om dette i den store elbil-tråden men tenkte å ta steget over til Model 3-kaféen. 🙂 Dette blir første elbil for vårt vedkommende, vi venter i tillegg på en ny Audi e-tron 55 som er i bestilling med forventet leveranse i sommer en gang.

Før vi forhandler oss frem til en pris vi begge kan leve med på bilen så skal vi låne den på tur i helgen mellom boligen vår i byen og gården på landet, ca 30 mil tur-retur på stort sett smale og svingete vestlands-veier. Er det noe spesielt jeg bør se eller kjenne etter når vi drar på tur med bilen i helgen?

Jeg var med når kameraten min hentet den og kjenner til service-historikken for bilen, det vil si de småtingene som har blitt fikset på garanti etter bilen ble hentet ut. Den ser bra ut i lakken og kan ikke si det er noen panel gaps å snakke om ut i fra det jeg har sett på den. Det kameraten min klager mest på med bilen er at den adaptive cruisekontrollen bremser ut av det blå når det passer seg som virker å være et kjent problem med Model 3, såkalt "phantom braking". Det har jeg forstått er lite å gjøre noe med før Tesla eventuelt forbedrer programvaren i bilen som styrer dette. 

Jeg har sett en del Youtube-videoer (Bjørn Nyland, Kris Rifa pluss flere utenlandske) som viser gode og dårlige sider ved bilen. Det jeg er litt skeptisk til er kjøring på skikkelig glatte veier, det virker som om firehjuls-løsningen ikke alltid fungerer optimalt. Hva er deres erfaring med dette? Det gjør meg ikke noe om den er litt glad i "logre" med bakenden, jeg har kjørt bakhjulsdrevet BMW i noen år og vet hvordan det oppleves, men jeg ønsker jo at den skal oppleves som så trygg som mulig når man kjører på dårlig brøytede sideveier som aldri prioriteres for salting. 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (19 minutter siden):

 

Da nærmer det seg at vi mest sannsynlig kjøper en blå 2021-modell Tesla Model 3 Perfomance av en kamerat som trenger større plass grunnet barn på vei. Bilen ble hentet ut som ny like før jul. Jeg har skrevet litt om dette i den store elbil-tråden men tenkte å ta steget over til Model 3-kaféen. 🙂 Dette blir første elbil for vårt vedkommende, vi venter i tillegg på en ny Audi e-tron 55 som er i bestilling med forventet leveranse i sommer en gang.

Før vi forhandler oss frem til en pris vi begge kan leve med på bilen så skal vi låne den på tur i helgen mellom boligen vår i byen og gården på landet, ca 30 mil tur-retur på stort sett smale og svingete vestlands-veier. Er det noe spesielt jeg bør se eller kjenne etter når vi drar på tur med bilen i helgen?

Jeg var med når kameraten min hentet den og kjenner til service-historikken for bilen, det vil si de småtingene som har blitt fikset på garanti etter bilen ble hentet ut. Den ser bra ut i lakken og kan ikke si det er noen panel gaps å snakke om ut i fra det jeg har sett på den. Det kameraten min klager mest på med bilen er at den adaptive cruisekontrollen bremser ut av det blå når det passer seg som virker å være et kjent problem med Model 3, såkalt "phantom braking". Det har jeg forstått er lite å gjøre noe med før Tesla eventuelt forbedrer programvaren i bilen som styrer dette. 

Jeg har sett en del Youtube-videoer (Bjørn Nyland, Kris Rifa pluss flere utenlandske) som viser gode og dårlige sider ved bilen. Det jeg er litt skeptisk til er kjøring på skikkelig glatte veier, det virker som om firehjuls-løsningen ikke alltid fungerer optimalt. Hva er deres erfaring med dette? Det gjør meg ikke noe om den er litt glad i "logre" med bakenden, jeg har kjørt bakhjulsdrevet BMW i noen år og vet hvordan det oppleves, men jeg ønsker jo at den skal oppleves som så trygg som mulig når man kjører på dårlig brøytede sideveier som aldri prioriteres for salting. 

Bilen er veldig god på glatta. Men den er glad i å flytte ting på bakhjula. Du har dog full styring på dette via trackmode og kan bestemme balanse mellom fremme/bak, hvor mye hjelp du skal ha fra stabilisator systemene osv. Så om du føler den gir på for mye bak så kan du lage deg en profil på trackmode som fungerer for deg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (4 timer siden):

 

Da nærmer det seg at vi mest sannsynlig kjøper en blå 2021-modell Tesla Model 3 Perfomance av en kamerat som trenger større plass grunnet barn på vei. Bilen ble hentet ut som ny like før jul. Jeg har skrevet litt om dette i den store elbil-tråden men tenkte å ta steget over til Model 3-kaféen. 🙂 Dette blir første elbil for vårt vedkommende, vi venter i tillegg på en ny Audi e-tron 55 som er i bestilling med forventet leveranse i sommer en gang.

Før vi forhandler oss frem til en pris vi begge kan leve med på bilen så skal vi låne den på tur i helgen mellom boligen vår i byen og gården på landet, ca 30 mil tur-retur på stort sett smale og svingete vestlands-veier. Er det noe spesielt jeg bør se eller kjenne etter når vi drar på tur med bilen i helgen?

Jeg var med når kameraten min hentet den og kjenner til service-historikken for bilen, det vil si de småtingene som har blitt fikset på garanti etter bilen ble hentet ut. Den ser bra ut i lakken og kan ikke si det er noen panel gaps å snakke om ut i fra det jeg har sett på den. Det kameraten min klager mest på med bilen er at den adaptive cruisekontrollen bremser ut av det blå når det passer seg som virker å være et kjent problem med Model 3, såkalt "phantom braking". Det har jeg forstått er lite å gjøre noe med før Tesla eventuelt forbedrer programvaren i bilen som styrer dette. 

Jeg har sett en del Youtube-videoer (Bjørn Nyland, Kris Rifa pluss flere utenlandske) som viser gode og dårlige sider ved bilen. Det jeg er litt skeptisk til er kjøring på skikkelig glatte veier, det virker som om firehjuls-løsningen ikke alltid fungerer optimalt. Hva er deres erfaring med dette? Det gjør meg ikke noe om den er litt glad i "logre" med bakenden, jeg har kjørt bakhjulsdrevet BMW i noen år og vet hvordan det oppleves, men jeg ønsker jo at den skal oppleves som så trygg som mulig når man kjører på dårlig brøytede sideveier som aldri prioriteres for salting. 

Vi har hatt en Model 3 i noen uker nå, og den føles mer ut som en bakhjulsdrevet bil enn AWD. 
Jeg liker kjøreegenskapene, men kjerringa gjorde ikke det. Regen slår inn hardt på bakhjula, og det kan føles ganske ekkelt for de som ikke er vandt med det.. Vi kjører så og si kun på snø og isdekte veier. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (15 minutter siden):

Vi har hatt en Model 3 i noen uker nå, og den føles mer ut som en bakhjulsdrevet bil enn AWD. 
Jeg liker kjøreegenskapene, men kjerringa gjorde ikke det. Regen slår inn hardt på bakhjula, og det kan føles ganske ekkelt for de som ikke er vandt med det.. Vi kjører så og si kun på snø og isdekte veier. 

Det er litt dette inntrykket jeg sitter med også etter å lest en del og sett flere Youtube-videoer. Både jeg og samboeren vil nok takle det greit at den oppleves mest som bakhjulsdrevet men når vi kjøper en bil som har 4-hjulstrekk så bør den jo oppleves sånn når det først er dårlige kjøreforhold. 

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Bilen er veldig god på glatta. Men den er glad i å flytte ting på bakhjula. Du har dog full styring på dette via trackmode og kan bestemme balanse mellom fremme/bak, hvor mye hjelp du skal ha fra stabilisator systemene osv. Så om du føler den gir på for mye bak så kan du lage deg en profil på trackmode som fungerer for deg:)

Interessant, det har jeg ikke lest noe særlig om. Det må jeg kikke på når vi låner bilen og teste ut i helgen! 

Lenke til kommentar

Model 3 føles ut som en bakhjulstrekker fordi den er det 99% av tia.
Permanentmotor bak så bilen bruker den så mye som mulig. Motor fremme er en induksjonsmotor og ikke like effektiv, derfor kobles den bare inn når det er behov.

Grunnen til at det er induksjonsmotor fremme er fordi de kan rulle fritt uten å regenere. Det kan ikke en permanentmagnetmotor.

Om motoren fremme hadde vært på hele tiden ville forbruket økt betraktelig. Man ville og kansje fått en slik effekt som mange har klaget over på de første e-tron, at det føles ut som at frem og bakhjulene ikke er synkronisert og jobber litt mot hverandre.

Jeg digger at den slenger litt på rumpa. Jeg hadde en Sierra 4x4 som var akkurat likens da den og hadde mest trekk på bakhjulene.

Imellom Sierran og Teslan har jeg kjørt fremhjulstrekkere og det er skikkelig dritt på vintern..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har selv kjørt lite Model 3 og aldri på is, men har rattet en Model S siden 2013, dog bare siste 3 år med D bakpå.

Mitt inntrykk av 85D min er at jeg knapt nok klarer å få den til å slippe bak. Den gamle S60'en klarte jeg å få til å slippe litt når det var skikkelig glatt. 85D'en er kjedelig stabil på glatta. Men mulig det er større forskjell på M3 og S enn jeg trodde?

For S'ene så er det permanent firehjulstrekk med tilhørende dårligere forbruk fra +10C såvidt jeg husker. Jeg kjører alltid med regen på standard, men vet noen opplever på glatte dager at den kan slå inn på feil tidspunkt så setter den på Low i vintersesongen.

Jeg ville prøvd meg litt fram med Track Mode ja, der får du veldig mye finmasket kontroll på det meste, tipper du kan lage et godt vinteroppsett der.

Lenke til kommentar

Model S kjører vel begge motorene om det er kaldt ute, og ellers bruker den kun motoren fremme.

Dvs vet ikke om det gjelder alle utgavene. Har jo vært en del forsjellige.

Men er helt anneledes enn Model 3 ja. Er en helt annen bil på alle måter.

Track Mode er jo akkurat det.. Track mode..
Å kjøre med det til vanlig er nok ganske ugunstig. Kjekt for å komme seg løs kansje om ikke Slip Start funksjonen er nok.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det som er fint med trackmode er jo at en kan gjøre bilen super stabil med å ha likt pådrag fremme å bak samt full pupp på stabilitetskontroll. Mange som bruker dette nå på vinterstid for å slippe at baken går ut har jeg sett. Personlig bruker jeg det ikke og føler den er like god som S'ene jeg har hatt. Mulig jeg kjører for forsiktig 😅

Lenke til kommentar

Track mode er en ganske fin feature sånn sett. 100% Bakhjulsdrift og -7 på stabilitet så blir bilen ganske lik BMW-en i huset, men med bedre gassrespons, åpenbart. På sommeren kan du bruke trackmode for å skru av regen helt for å få vedlikeholdsbremset litt. Kjører man trackmode med +10 på stabilitet så er det vel ikke noe særlig ugunstig?

Lenke til kommentar

Bilen slipper lett bak når det er glatt ja. Så da får man enten kjøre med et egg under høyrebeinet eller godta at det tar 0,2s før bilen tar seg inn og kompenserer. :p

Samme når man slipper gassen, regen kan være en ganske kraftig brems, ikke rart det slipper. Best å slippe opp sakte. ;)

At bilen har mye krefter vet vi jo, da blir vel heller spørsmålet om vi synes det tar for lang tid før stabiliseringen griper inn? Har ikke tatt tida men det virker til å ligge på noen få tideler av et sekund..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Bilen slipper lett bak når det er glatt ja. Så da får man enten kjøre med et egg under høyrebeinet eller godta at det tar 0,2s før bilen tar seg inn og kompenserer. :p

Samme når man slipper gassen, regen kan være en ganske kraftig brems, ikke rart det slipper. Best å slippe opp sakte. ;)

At bilen har mye krefter vet vi jo, da blir vel heller spørsmålet om vi synes det tar for lang tid før stabiliseringen griper inn? Har ikke tatt tida men det virker til å ligge på noen få tideler av et sekund..

Synes den er treg ja iforhold til alt annet av nye biler jeg har kjørt. En vintermodus hadde vært kjekt. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (12 minutter siden):

Synes den er treg ja iforhold til alt annet av nye biler jeg har kjørt. En vintermodus hadde vært kjekt. 

Veldig rart, jeg opplever at den er lynrask. Prøvde noen bakkestarter når det var snø her. Aldri noe problem og bilen slo inn så snart det ble noe spinn på hjul. Merket ikke til at den dro til bak heller. Var såklart ikke klampen i bånn.

Nå er snøen borte her så får ikke testet mer på en stund:/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (27 minutter siden):

Synes den er treg ja iforhold til alt annet av nye biler jeg har kjørt. En vintermodus hadde vært kjekt. 

 

Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Veldig rart, jeg opplever at den er lynrask.

Er det faktisk forskjell på bilene eller har vi litt forskjellige forventninger på hvor kjapp den skal være? Om jeg gjør et lite rattutslag og tråkker ned gassen slipper den bak men tar seg inn kjapt, som sagt noen tidels sekunder men jeg aner ikke hvordan jeg skal få gjort en nøyaktig måling, eller hva som er 'normalt'. Den er i det minste ikke tregere enn andre biler jeg har eid men så mangler jeg kanskje sammenlikningsgrunnlag på de litt mer sporstlige modellene. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...